handdator

Visa fullständig version : 500 kalorier underskott vid deff verkar ogenomtänkt


Ajasoro
2014-11-16, 23:21
Hej, ny på forumet! :) Det här blir mitt andra inlägg.

Jag har enbart läst rekommendationen att ligga på max 500 kalorier underskott vid deff (gällande normalviktiga personer alltså), men aldrig har jag stött på någon som pekat ut att en beroende på biologiskt kön kan behöva olika stora underskott.

Den mesta vetenskapen utgår från män och har män som försökspersoner, sannolikheten att det är så i även det här fallet är hög, så det är rimligt att utgå från att -500 är en siffra en kommit fram till genom att studera män. Vore det inte bättre att räkna med procent istället för att ge den trubbiga siffran 500?

Kaloribehov för "genomsnittskvinnan" och "genomsnittmannen" ligger på 2000 respektive 2500 kcal. Ett kaloriunderskott på 500 kcal vid mannens deff blir en minskning med 20% (500/2500=0.2) medan detsamma för en kvinna innebär en minskning med 25% (500/2000=0.25). Utgår vi från att siffran är skapad för män borde kvinnan alltså minska sitt kaloriintag med 20%, det vill säga 400 kalorier och inte 500.

Vad tänker ni om min tankegång? Rimlig, ologisk? Har någon läst någon text som tar upp ämnet?

Jag har testat att deffa under en kort period, och 500 kcal kändes maffigt och hungerskänslorna var påtagliga. Jag som aldrig blir sugen på saker blev det plötsligt, och jag överskred ofta mitt planerade energiintag med just 100 kcal. Ni andra tjejer, har ni liknande upplevelser?

Sheogorath
2014-11-17, 00:34
Å andra sidan har kvinnor i regel mer fett och kan därför rimligen frisätta mer energi från fett per dygn, såattee....

Ajasoro
2014-11-17, 01:11
Men. Att kvinnor har en högre fettprocent innebär inte att de har en större fettreserv som kroppen kan ta av och fortfarande fungera felfritt. Den högre fettprocenten beror på annorlunda kroppsbyggnad, bröst och så. Eller, visst kan brösten användas som fettreserv, kollar vi på anorektiska så krymper deras bröst samtidigt som kroppen bryts ner och hormonbalanserna rubbas osv, fast har vi som mål att kvinnan ska vara frisk så ska hon ha en högre fettprocent än män.

Tror rent spontant att de flesta vill vara friska, fortsätta menstruera och ha möjligheten att producera en avkomma. Om vi utgår från vad kroppen faktiskt behöver så är energibehovet ett vettigare mått.

Vet inte varför jag fastande på bröst, kvinnors högre BF beror ju knappast enbart på brösten, men vafan, ett tydligt exempel iaf.

z_bumbi
2014-11-17, 07:53
Vikten och det dagliga kaloriintaget är de faktorer som är intressantast och inte vilket kön någon har. Medelmannen ovan väger ca 80 kg och medelkvinnan väger ca 65 kg, baserat på den låga kaloriförbrukningen rör ingen av dem på sig speciellt mycket och därför kan 500 kcal vara mycket för kvinnan även om det inte direkt är något stort underskott. För en man som väger 65 kg och gör av med 2000 kcal kan 500 kcal i underskott vara mycket och en kvinna på 80 kg som gör av med 4000 kcal kan utan problem köra 500 kcal.
Att kvinnor bör ha högre fettprocent påverkar inte viktminskningshastigheten utan bara när man bör sluta banta. Tittar man på en deff så är den inte automatiskt kopplad till hälsa även om det ofta framställs på det viset.