handdator

Visa fullständig version : Byta schema under deff?


coloz
2014-11-16, 21:28
Kör just nu:

Mån: Bröst, triceps , axlar
Tis: Rygg, biceps
Ons: Vila
Tors: Bröst, triceps, axlar
Fre: Rygg, biceps
Lör: Vila
Sön: Ben, mage

Passen på torsdag och fredag är lite lättare än övriga pass.

Vill byta till en 5-split som körs igenom under en vecka. Undrar hur det kan påverka min deff? Tänker mig eftersom att jag bara kommer träna muskelgrupperna en gång i veckan. Samtidigt kan jag ta mer i övningarna och kötta exempelvis axlarna mer än vad jag gör annars.

Tacksam för svar

Korash
2014-11-16, 23:50
För mig personligen har 3-dagar split fungerat bättre under deff då man av uppenbarliga skäl har mindre energi att tillgå.

Kan inte se någon fördel med 5 kontra 3 dagars schema om målet är att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt under en deff. Men det beror väl mycket på vilket skede i din utveckling du befinner dig och om du främst kör basövningar eller inte.

Konsensus för naturliga byggare verkar ändå vara att 3 dagar räcker väl för både bulk och deff så länge man tränar effektivt.

coloz
2014-11-17, 20:22
För mig personligen har 3-dagar split fungerat bättre under deff då man av uppenbarliga skäl har mindre energi att tillgå.

Kan inte se någon fördel med 5 kontra 3 dagars schema om målet är att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt under en deff. Men det beror väl mycket på vilket skede i din utveckling du befinner dig och om du främst kör basövningar eller inte.

Konsensus för naturliga byggare verkar ändå vara att 3 dagar räcker väl för både bulk och deff så länge man tränar effektivt.

Jag vill fortfarande träna 5 dagar i veckan men är rädd att tappa muskler om jag bara kör igenom muskelgrupperna en gång i veckan...

oath5
2014-12-01, 19:36
Jag vill fortfarande träna 5 dagar i veckan men är rädd att tappa muskler om jag bara kör igenom muskelgrupperna en gång i veckan...

Det behöver du inte vara.