handdator

Visa fullständig version : Träningschema för kamputövare


lavinfaran
2004-03-30, 13:41
Ok först och främst så tänkte jag bara säga hej.
Detta är mitt första riktiga inlägg i detta forumet.
Här verkar det vara ett gott gäng så jag ser fram emot en givande tid :) .

Jag tänkte höra om någon vill dela med sig eller tipsa om ett bra gymschema för en kamkonstutövare.
Jag tränar och instruerar Shorinjikempo och kompletterar redan med gym då tid ges. Men jag tar gärna emot alla tips och ger även av mina .

Jaha och vad vill du att vi ska ge dig då mer exakt?
Ja gärna egna scheman, övningar för styrka, explosivvitet, uthållighet etc.
Det är mest för att se hur det jag gör står sig mot andras.


Hur jag är byggd.

180 cm lång
90 pannor lätt
Utövat kamsport sedan 99
Tränar 4 budo fyra dagar i veckan
Styrketränar ca 2 ggr veckan
konditon 1-2 ggr veckan


Mitt träningsschema variera beroende på tillgång i gymet och om det finns tid efter arbete så därför har jag inte postat något.

Någon som har tips?

Mvh
Jan

Tricklev
2004-03-30, 15:08
har också blandat kampsport med gym, vet ju itne riktigt hur din kampsport ser ut och vad du behöver men detta täcker d mesta tycker jag.

Clean and press:2set
Knäböj:2set
Marklyft:2set
Bänkpress:2set
Chins:2set
Frenchpress:2set
Skivstångscurl:2set
och sen avslutar jag med 2set mage i en mag maskin.

kör underarm på annan dag men vill du köra det här också är d bara o slänga in Wrist curl och reverse wrist curl om du vill.

Kör detta 2dagar i veckan.

secce
2004-03-30, 21:07
tjena! Jag tränade karate (kan zen kai) i drygt 10 år, främst kumiteinriktning (fighting), men även en hel del kata också. hursomhelst, enligt min mening bör styrketräningen baseras främst på ben och rygg. T.ex knäböj och marklyft. Kör på med lite lättare vikter på knäböjen och satsa på explosivitet, att skicka upp tyngderna så fort som möjligt = jämför en explosiv spark.
Ett till tips: kör tsuki's (slag) med mindre hantlar greppade, det kombinerat med mkt mitsträning bör ge bra tryck och snabbhet i slagen, funkade skitbra för mig! :)

Hurvida man bör ligga på med set och reps är jag inte säker, känns dock som om man borde köra kring 4-5 set á 10-15 reps.
Jag hade kört dessa övningar iaf:

Knäböj
Benspark
Någon vadövning

Marklyft
Chins
T-bar rodd

Givetvis ska man ju köra hela kroppen, men som sagt, jag hade iaf. främst satsat på rygg samt ben.

lycka till!

Tricklev
2004-03-30, 21:09
Originally posted by secce
Ett till tips: kör tsuki's (slag) med mindre hantlar greppade, det kombinerat med mkt mitsträning bör ge bra tryck och snabbhet i slagen

hmm testade aldrig detta, pga att jag har läst o hört att det ska pajja hastigheten att slå o sparka med vikter pga att kroppen vänjer sig vid den hastigheten.

ha för mig at z_bumbi sa d så han får gärna fylla i lite med fakta:D

secce
2004-03-30, 21:16
jodå, visst fan kan det hända om man kör med för mkt vikt + för ofta. Kan tillägga att jag inte körde denna typ av träning mer än 1 gg/veckan. Annars är armhävningar på knogarna också ett jävligt bra komplement till bra slag.

FELLO
2004-03-30, 21:22
Jag har svårt att tro att rörelser med motstånd ska förstöra hastigheten. Då borde all styrke träning vara nackdel för kampsportare. Vilket det inte är.

Övningar med motstånd borde bygga upp muskler med just den rörelsebanan man utför. Det ger explosivitet och kraft i slagen, om man utför övningen med explosivitet.

Jag brukar köra skugboxning med gummslang som motstånd runt ryggen, sedan håller ändarna med händerna. Funkar bra, efteråt känns armarna mycket lättare och snabbare.


Edit: Plocka en nybörjar kurs från "best of kollozeum" och börja träna om du är ganska ny. Alla styrketräning är bra så länge du även tränar din sport.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=19

Fatalist
2004-03-30, 21:31
Det stämmer mycket bra, eftersom det är jobbigare för armen att förflytta en näve med vikt medför ju detta att man int ekan göra det lika snabbt som om man inte hade haft en vikt i och då vänjer sig kroppen vid den slöare hastigheten om du tränar med vikter fästa lite här och var.

Likaså att sparka med viktmanschetter gör inget gott, snarare tvärt om. Lätt att få förslitningsskador.

z_bumbi
2004-03-30, 21:42
Slår man med en hantel i handen så blir tyngden från fel håll. Tyngdkraften gör ju att hanteln vill neråt och hanteln bromsar bara i initialskedet rörelsen framåt, sen blir det en stor belastning när man ska dra tillbaka handen.
Jag vill inte tänka på hur det påverkar t ex en axeln.

Med ett gummiband så får man i alla fall motståndet från rätt håll men det blir tyngre ju längre slaget går, jag kan tänka mig att det känns lättare efter att man tagit bort bandet men frågan är om det är snabbare än vad det var tidigare?

Här är jag osäker, vore kul om någon har mätt hastigheten någon gång efter en period med gummibandsträning.

Om man justerar det så att man inte har något motstånd i början på slaget så att man kan få upp maxfart och sen låta gummibandet ta upp smällen istället för lederna verkar i teorin inte så dumt. Om det är bra i praktiken vet jag för lite om för att kunna uttala om.

Tricklev
2004-03-30, 21:43
Originally posted by FELLO
Funkar bra, efteråt känns armarna mycket lättare och snabbare.

klart det känns snabbare efteråt, men det behöver inte vara snabbare.

släng på dig en 5kg manschet o ha på dig den i 1 vecka (även i dushen) och ta bort den sen, din arm kommer vara så snabb så du har svårt o kontrolera den, detta betyder ju inte att du är omänskligt snabb utan bara att din hjärna vant sig vid segare hastighet.

FELLO
2004-03-30, 21:57
>> z_bumbi

Kanske ni har missuppfattat träning med vikter. Man tar en lagom vikt på ca.1-3kg hantlar och utför rörelsen så snabbt det går, så många reps man tycker är lagomt. Kanske 4set med med 10reps.

Samma sak med gummisnoddar, gör alla tekniker med max fart med lagom med motstånd.

Träningen går ut på att få explosivitet och bygga muskler just i de rörelsebanorna. Det är inget man gör varje dag i flera timmar.

Alla sparkar och slag ger slitningsskador, vissa sparkar och slag mer än andra men det slits i lederna väldigt mycket.

>> Tricklev

Jag vet inte hur din hjärna fungerar, men min anpassar sig inte till den lägra farten efter några minuters träning med motstånd.

Tricklev
2004-03-30, 21:59
Originally posted by FELLO
Jag vet inte hur din hjärna fungerar, men min anpassar sig inte till den lägra farten efter några minuters träning med motstånd.


mja efter för länge gör den nog d ska du se...

FELLO
2004-03-30, 22:02
Originally posted by Tricklev



mja efter för länge gör den nog d ska du se...

Precis där ligger missförståndet, man gör övningen inte länge. Tex 5min träning med motstånd sedan 60min utan.

Det är en kompletering till resterande av träningen, en variation.

secce
2004-03-30, 22:06
precis som FELLO säger, man använder sig utav lätta vikter typ 1-3 kg. Verkar som om folk tror att man står och plågar sig med 10 kilos hantlarna.. :)

Tricklev
2004-03-30, 22:09
Originally posted by secce
precis som FELLO säger, man använder sig utav lätta vikter typ 1-3 kg. Verkar som om folk tror att man står och plågar sig med 10 kilos hantlarna.. :)


själv står jag o viftar med 50kg hantel.... kanske är därför jag är så seg;)



nä men seriöst, ska ta och testa det lite grann

tu för att du övertygat mig FELLO :cheers:

z_bumbi
2004-03-30, 22:12
FELLO: Du lägger till 1-3 kg på din arm och sen slår du så snabbt som möjligt.
Har du tänkt på vad 1-3 kg har för energi när slaget tar stopp och var den sen tar vägen?
Jag får ont bara jag ser något köra sådant på gymet.

Eftersom slag och sparkar sliter så är det väl dumt att belasta ännu mer?

Om du ska köra något liknade så kör med en lätt medicinboll som du stöter iväg i varje slag.

Explosiv styrketräning har sin plats men då inte så att man härmar slagen utan att man tränar de muskler man använder i ett slag. För att bli snabb på att slå måste man träna på att slå snabbt men det hjälper om musklerna är snabba redan innan så man "bara" måste lära in ett snabbt rörelsemönster.

FELLO
2004-03-30, 22:25
z_bumbi

Man låter inte hela armen bli utsträckt utan drar snabbt tillbaks strax innan, energin hamnar väl någonstans i axeln. Inget jag gör på gym utan hemma ibland.

Som jag sa tidigare, det är bara en kompletering inget som jag lägger hela mina explosivitets träning på. Jag tränar de muskler som man använder i slag eller sparkar på gym men gör även rörelserna med motstånd, mest med gummiband.

Och jag tror och känner att det ger mig något med rörelser med motstånd. En del av träningen inte hela.

Tack för tipset med medicinboll, kanske jag provar :)

lavinfaran
2004-04-08, 07:52
Tack för alla bra svar och att det dykt upp en liten diskussion i ämnet är ju kanon.

Jag tränar ju som sagt shorinjikempo, en Japansk självförsvarstil, för den som vill läsa mer så kan du gå in på www.shorinji-kempo.org

Jag har aldrig kört skuggboxning med hantlar men det kan ju vara värt ett försök innan jag dömer det.
Nu så inriktar jag mig mer mot tyngre säckträning där motståndet är lite hårdare än om en kamrat håller ett par mindre mitsar.