handdator

Visa fullständig version : Reservhjul saknas vid beg köp


o.z.z
2014-11-16, 13:05
Tja!
Köpte en beg ford hos bilia års modell 2010 för ca 3mån sen. Upptäckte idag när jag städade bagaget att reservhjul saknas. Brukar inte detta vara standard att man får med?

King Grub
2014-11-16, 13:15
Det ska även finnas ett reservhjul eller lagningskit i bagageutrymmet på bilen.

Står det här: https://www.carfax.se/article/steg-f%C3%B6r-steg-guide-vid-k%C3%B6p-av-en-begagnad-bil.html

o.z.z
2014-11-16, 13:21
Är detta enligt lag eller bara en rekomendation
?

tlk
2014-11-16, 13:53
Är ingen expert på bilköp men utgår ifrån att det är din skyldighet som köpare att kolla vad du köper. Så klart får man sälja bilar utan reservhjul liksom.

Jens.Andersson
2014-11-16, 13:54
Det borde väl stå på kvittot vad som ingick och inte.

Yes
2014-11-16, 16:18
Det är mycket möjligt att det kan räknas som fel i varan och då är bilhandlaren skyldig att åtgärda det. Frågan är dock vad du är beredd att göra åt det. Kommer du bråka med ARN eller domstol om bilhandlaren inte vill åtgärda det? Om inte så... well, bara chansa och ringa dem för att se om de är villiga att åtgärda det.

Oxe
2014-11-16, 17:23
Vissa har ju bara en liten flaska med lagningsskum i. Har du inget sånt med i bilen ?

petersson
2014-11-16, 17:50
Jag tror också på att det var lagningskit istället för reservhjul när bilen var ny. Men då borde ju du ju kunna få ett sånt kit av firman om det nu inte ligger ett sånt i bilen.

o.z.z
2014-11-17, 13:46
Jo det var tydligen ett reparationskit vi fick med istället.

agazza
2014-11-17, 14:13
Använd inte det, köp ett reservhjul istället ifall det finns plats

hahavaffan
2014-11-17, 14:52
Ett ytterligare alternativ hade ju varit runflat-däck.

ducedo
2014-11-17, 14:56
Angående runflat-däck. Vet inte om det ligger något i det.

Men det där med körglädje har man gett avkall på. Småstötig i låg fart och i högre fart rent instabil är numera normalt för BMW. Och det beror på de fördömda punkteringssäkra däcken. De är så hårda i sidorna att fjädringen inte orkar svälja ojämnheter och däcken är så osmidiga att bilen slingrar sig fram i högre fart.

Fördelen med de här däcken är att man kan åka vidare efter det att man fått punktering. Det innebär att reservhjulet är onödigt vilket medför en viktminskning och det låter ju klokt. Men är det klokt? Nej absolut inte. Hur ofta får du punktering? Jag har sett statistik på att normalbilisten får det var 20:e år. Hur mycket vikt sparar du genom att slippa reservhjul? Ingen påstår jag. Ett punkeringssäkert däck väger ungefär fyra kilo mer än ett Michelin Energy Saver, vilket tillhör ett av marknadens mest lättrullande däck. 16 kilo mer ofjädrad vikt, det är mer än vad ett reservhjul typ ”sparewheel” väger, betydligt högre rullmotstånd, sämre prestanda med längre bromssträckor både på vått och torrt underlag. De är nästan 50 procent dyrare än andra däck när det är dags att byta.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför de envisas med de här däcken. Trots däcken är bilen bränslesnål. Med vanliga däck skulle bränsleekonomin bli ännu bättre. På grund av däcken är många BMW-ägare missnöjda. Var inne och kollade på Autopowers forum och där fanns det minst sex trådar med missnöje över den här typen av däck på just BMW. Många BMW-ägare klagar och de envisaste får de bedrövliga däcken utbytta mot vanliga.

Teknikens värld (http://teknikensvarld.se/runflat-dack-ar-en-sorglig-historia-128829/)

o.z.z
2014-11-17, 15:55
Använd inte det, köp ett reservhjul istället ifall det finns plats

Funderar på det, lite drygt att stå och försöka laga om man får punktering. Eller slänga in ett av sommardäcken.

Nelli
2014-11-17, 18:59
Har du 15Tums däck har jag ett du kan få, norr om Stockholm, med skruv att fästa med. Men antagligen för litet...

Tomas W
2014-11-17, 20:02
Jag hade en begagnad golf för något år sedan med ett sådant smalt reservdäck men problemet var att det inte passade på bilen, var ett bulthål för lite på fälgen. Hade som tur var ingen användning för det innan jag upptäckte det med tog strax över ett år innan la märke till det så nuförtiden tittar jag alltid efter extra. (Nu har vi dock inget reservhjul på vår nyare bil utan bara sådan spraytub.)

R Scarpa27
2014-11-17, 20:40
reservhjul är numera ovanligare som standard vid nybilsköp .. kan ju varit att han som köpte den 2010 ej tog reservhjul...

numera är det repartionsskum på flaska som gäller.