handdator

Visa fullständig version : Tungstyrketräning för bättre konditionssportande.


Frisk
2014-11-14, 20:51
Man läser om att forskning säjer att man ska träna tunga basövningar samt konditionsträna effektivast med 4X4 under uppbyggnadsfas.

Men jag tycker att om jag tränar tunga knäböj för att nästa dag försöka springa eller cykla 4X4 så har jag mjölksyra i benen innan jag klarar mer än 2 min på 88-92 av maxpuls mot fulla 4 min innan jag återupptog styrketräningen.

Kommer detta ändra sej eller är det bara HTFU?

Beemel
2014-11-14, 23:01
Man läser om att forskning säjer att man ska träna tunga basövningar samt konditionsträna effektivast med 4X4 under uppbyggnadsfas.

Men jag tycker att om jag tränar tunga knäböj för att nästa dag försöka springa eller cykla 4X4 så har jag mjölksyra i benen innan jag klarar mer än 2 min på 88-92 av maxpuls mot fulla 4 min innan jag återupptog styrketräningen.

Kommer detta ändra sej eller är det bara HTFU?

Vilken forskning? Uppbyggnad av vad? Styrka eller kondition?

cero
2014-11-14, 23:22
Vad menar du med 4X4?

svenbanan
2014-11-15, 00:26
Vad menar du med 4X4?

Förmodligen intervaller 4x4min i VO2max-tempo, vilket brukar anses som en av de bästa sätten att träna upp just VO2max. I alla fall vad det gäller löpning. Skulle tro detta är överförbart till cykel också vilket TS verkar vara inne på.

svenbanan
2014-11-15, 00:35
Man läser om att forskning säjer att man ska träna tunga basövningar samt konditionsträna effektivast med 4X4 under uppbyggnadsfas.

Men jag tycker att om jag tränar tunga knäböj för att nästa dag försöka springa eller cykla 4X4 så har jag mjölksyra i benen innan jag klarar mer än 2 min på 88-92 av maxpuls mot fulla 4 min innan jag återupptog styrketräningen.

Kommer detta ändra sej eller är det bara HTFU?

Ja kör du tung benträning dagen innan du ska köra tuffa intervaller så lär du få svårt att orka med intervallerna i samma tempo som ifall benen vore fräscha. Rimligtvis får du då sämre effekt av dina intervaller eftersom benen sätter stopp innan lungorna (som det väl rimligtvis blir annars? - jag har dålig koll på cykling).

Du kunde kanske köra ett längre och lugnare konditionspass istället? Det finns ju andra minst lika viktiga aspekter av kondition än just VO2...

Eller så kör du benen lite lugnare dagen innan du ska köra intervaller. Eller så kör du intervaller dagen innan benträningen istället. Finns plus och minus med alla varianterna. Chose your poison, typ...

Frisk
2014-11-15, 14:12
Med 4x4 så menar jag vo2 max intervaller.

Om man ska vila mer än ett dygn mellan de olika träningsformerna så blir det inte mycket träning alls. Är det inte bara så att kroppen behöver vänja sej med styrketräningen igen.

De norska forskarna Helgerud och Hoff menar att tung styrketräning är bättre för arbetsekonomi för konditionsidrottande än att springa cykla med lägre intensitet.

(Rörigt skrivit jag vet men det bjuder jag på)