handdator

Visa fullständig version : Att riva upp och börja om på nytt


XXXL
2014-11-14, 14:23
Ungefär 4 gånger om året varje år blir jag sugen på att flytta till Norrland, varför har jag ingen aning om men så är det i alla fall. Problemet är bara att jag bor i södra Sverige just nu, vilket innebär att de blir en resa på över 100 mil.

Hur skulle det gå till rent praktiskt, ska man fixa boende först eller lägenhet först? Skulle jag förstå vad folk säger? Skulle någon ta mig på allvar?

Och vad ska man jobba med?

TheOne1994
2014-11-14, 14:28
Ungefär 4 gånger om året varje år blir jag sugen på att flytta till Norrland, varför har jag ingen aning om men så är det i alla fall. Problemet är bara att jag bor i södra Sverige just nu, vilket innebär att de blir en resa på över 100 mil.

Hur skulle det gå till rent praktiskt, ska man fixa boende först eller lägenhet först? Skulle jag förstå vad folk säger? Skulle någon ta mig på allvar?

Och vad ska man jobba med?

är det så många gånger som 4 ? Då är det ganska ofta. Förr eller senare kommer du nog att flytta. Språket ? Om du är skåning förstår alla dej :)

XXXL
2014-11-14, 14:31
är det så många gånger som 4 ? Då är det ganska ofta. Förr eller senare kommer du nog att flytta. Språket ? Om du är skåning förstår alla dej :)

Ja ungefär 4 gånger per år, typ höst, vinter, vår och sommar. Jaha nej, jag är inte skåning och pratar inte med någon speciell dialekt heller direkt.

StarkaUlf
2014-11-14, 14:37
är det så många gånger som 4 ? Då är det ganska ofta. Förr eller senare kommer du nog att flytta. Språket ? Om du är skåning förstår alla dej :)

Nu ska vi inte ljuga.

TheOne1994
2014-11-14, 14:38
Ja ungefär 4 gånger per år, typ höst, vinter, vår och sommar. Jaha nej, jag är inte skåning och pratar inte med någon speciell dialekt heller direkt.

vad är det som lockar dej till norrland ?

J.V
2014-11-14, 14:38
Vi kommer förstå dig. Så länge du inte är skåning.

Nu beror det ju på var du vill flytta och hur pass långt upp, men ställ dig genast i bostadskö om Luleå alls är aktuellt. Om du nu inte planerat att köpa. Jag har stått i kö 9 år, de enda lägenheter jag kunde få förra året var i värdelösa områden med risiga lägenheter en bra bit utan för centrum eller ettor/tvåor i centrum och betala 7-9000. Lulebo heter kommunala bolaget och det är gratis att stå i kö där. Akelius och Galären har en del lägenheter också.

Vad har du för utbildning/arbetslivserfarenheter/vad vill du jobba med?

Chrbo
2014-11-14, 14:49
Feg som jag är skulle jag komma på tanken att flytta innan jag hade ett arbete klappat och klart.

Ta reda på vart du kan tänka dig att flytta. Börja sök jobb. Ordna bostad. Flytta. Bli sugen att flytta någon annanstans.

spoon
2014-11-14, 15:05
Jag har också funderat på att flytta till norra Sverige. Då hade jag funderat på att jobba i gruva. Vet inte varför det lockar men det gör det. Det fanns en del arbete i Svappavara för nåt år sedan.

Skulle jag flytta så hade jag räknat med dubbel hyra i nån månad.

1.Fixat jobb
2. Fixat boende
3 Sålt nuvarande lägenhet
4. Kört över flyttlasset

XXXL
2014-11-14, 15:19
Vi kommer förstå dig. Så länge du inte är skåning.

Nu beror det ju på var du vill flytta och hur pass långt upp, men ställ dig genast i bostadskö om Luleå alls är aktuellt. Om du nu inte planerat att köpa. Jag har stått i kö 9 år, de enda lägenheter jag kunde få förra året var i värdelösa områden med risiga lägenheter en bra bit utan för centrum eller ettor/tvåor i centrum och betala 7-9000. Lulebo heter kommunala bolaget och det är gratis att stå i kö där. Akelius och Galären har en del lägenheter också.

Vad har du för utbildning/arbetslivserfarenheter/vad vill du jobba med?

Det behöver inte vara någon "större" stad som Luleå, har bott på orter förut med ca 20 tusen invånare utan problem!

Och nej ingen skåning, har ingen speciell dialekt alls!

Jag har jobbat inom bygg i stort sett hela mitt liv, men även jobbat lite på dagis, i affär och på lager. Skulle kunna tänka mig att jobba med vad som helst, vad är bristyrken i Norrland?

moue
2014-11-14, 16:35
http://www.lkab.com/sv/Karriar/


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svappavaara
Det ska utökas svappavaara och ca 200 tjänster ska tillsättas.

Spoon, ska vi byta? Jag funderar på att flytta till Oslo :)

XXXL
2014-11-14, 16:46
http://www.lkab.com/sv/Karriar/


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svappavaara
Det ska utökas svappavaara och ca 200 tjänster ska tillsättas.

Spoon, ska vi byta? Jag funderar på att flytta till Oslo :)

Helvete, mer norr än sådär kan de ju knappast bli!

spoon
2014-11-14, 16:50
http://www.lkab.com/sv/Karriar/


http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svappavaara
Det ska utökas svappavaara och ca 200 tjänster ska tillsättas.

Spoon, ska vi byta? Jag funderar på att flytta till Oslo :)

Najs :)

Frågan är om jag får med mig tjejen. Hur ligger lönerna? Får väl ut runt 23-25k på 5-skift som processoperatör just nu. Vad kan man få om man jobbar med liknande i gruva?

spoon
2014-11-14, 16:51
Vi söker krossoperatör till LKAB Berg & Betong i Svappavaara

Kan det bli manligare än såhär? Krossoperatör!

XXXL
2014-11-14, 16:53
Kan det bli manligare än såhär? Krossoperatör!

Laddare! Men jag har fan inte C körkort, kanske arbetsförmedlingen fixar det? Skulle tvinga alla att kalla mig Dynamit Harry, "EN LITEN GUBBE HÄR OCH EN GUBBE HÄR"

spoon
2014-11-14, 16:55
Laddare! Men jag har fan inte C körkort, kanske arbetsförmedlingen fixar det? Skulle tvinga alla att kalla mig Dynamit Harry, "EN LITEN GUBBE HÄR OCH EN GUBBE HÄR"

:laugh:

Laddarn och Krossen är ute på krogen. Better watch out!

XXXL
2014-11-14, 17:08
Bor ju bara 400 personer i Svappavaara, finns det ens gym? Do they even lift?

StarkaUlf
2014-11-14, 17:17
Bor ju bara 400 personer i Svappavaara, finns det ens gym? Do they even lift?

Dom är grymma på atlasstenarna.

awesomooo
2014-11-14, 18:02
Kolla på LKAB och flytta till Kiruna, det är en trevlig stad. Man har ju alltid hört om hur mycket jobb det finns där uppe, men vad vet jag, kan även vara skitsnack.

Diomedea exulans
2014-11-14, 18:14
Bor ju bara 400 personer i Svappavaara, finns det ens gym? Do they even lift?

Undrar hur gayklubbscenen är där.

XXXL
2014-11-14, 19:26
Kolla på LKAB och flytta till Kiruna, det är en trevlig stad. Man har ju alltid hört om hur mycket jobb det finns där uppe, men vad vet jag, kan även vara skitsnack.

Tror det var så förr, precis som det var i Norge. För 10 år sen i Norge var de ju bara åka dit så hade du jobb på dagen, nu är de betydligt svårare.

Undrar hur gayklubbscenen är där.

Fast gaypolisen är ju stationerad i Överkalix?

ncawvClRF6A

R Scarpa27
2014-11-14, 19:45
har själv haft tankarna på norrland i flertalet år.

moue
2014-11-15, 04:15
Najs :)

Frågan är om jag får med mig tjejen. Hur ligger lönerna? Får väl ut runt 23-25k på 5-skift som processoperatör just nu. Vad kan man få om man jobbar med liknande i gruva?

Kring 25 ligger de på om inte mer. Mkt ob-tillägg för Natt och eftermiddagsskift.

Fartman
2014-11-15, 14:26
Lättast just nu att få jobb i norrland (alltså Norrbotten) lär väl ändå vara som yrkessoldat? Det är väl rätt saftig brist på dom om man förstått saker och ting rätt. Det är nog dessutom ett jobb där du snabbt får nya kompisar då många av dom övriga också lär vara utifrån.

awesomooo
2014-11-15, 15:20
Måste det vara just Norrland då? Är ju annars många som åker iväg och jobbar i Australien, kanske kan vara intressant?

Arf Pingvin
2014-11-15, 15:31
De stora investeringarna i Kirunas nya huvudnivå är gjorda så den riktiga rushen har varit med extremt mycket veckopendlare. Nu söker de folk till kontinuerliga driften av nya gruvor i Svappavaara och Mertainen (lite närmare Kiruna) plus att det alltid är omsättning på folk i både Kiruna och Gällivare. Problemet är att hitta någonstans att bo då städerna ska flyttas och det är stor brist på bostäder. Lönen är bra, nöjena få, träning löser man lätt i Kiruna och Gällivare. Svappavaara vette tusan faktiskt. Northlandgruvan i Pajala läggs på is nu så flera hundra man därifrån blir utan jobb så de kommer snabbt fylla på de som saknas i Svappavaaratrakten närmsta tiden. Kiruna har ca 2% arbetslöshet så nog finns det jobb om man är beredd att ta lite vad som helst.

XXXL
2014-11-15, 15:41
Vadå flytta städerna?

J.V
2014-11-15, 16:16
Vadå flytta städerna?I en av gruvorna har det börjats grävas in under bl.a. Kiruna. Staden flyttas nu så det kan fortsätta grävas.


TapaTalk.

KlopFer
2014-11-15, 18:10
Ungefär 4 gånger om året varje år blir jag sugen på att flytta till Norrland, varför har jag ingen aning om men så är det i alla fall. Problemet är bara att jag bor i södra Sverige just nu, vilket innebär att de blir en resa på över 100 mil.

Hur skulle det gå till rent praktiskt, ska man fixa boende först eller lägenhet först? Skulle jag förstå vad folk säger? Skulle någon ta mig på allvar?

Och vad ska man jobba med?

Jag skulle nog satsa på ett bostad först och sedan en lägenhet.

Alternativet är ju att köpa en husvagn och bara dra iväg!

XXXL
2014-11-15, 18:14
Måste det vara just Norrland då? Är ju annars många som åker iväg och jobbar i Australien, kanske kan vara intressant?

Ja visst hade det varit intressant men det är betydligt svårare.

Diomedea exulans
2014-11-15, 18:45
Ja visst hade det varit intressant men det är betydligt svårare.

Varför?

Det finns mycket jobb i Australien. I Melbourne t ex finns det hur mycket jobb som helst, bara att slå upp lediga-jobb-sidan i tidningen och ringa och söka. Inte som i Sverige, där man helst ska vara släkt med chefen och ha 16 års utbildning och 38 års erfarenhet för att bli typ diskare.

XXXL
2014-11-15, 18:49
Varför?

Det finns mycket jobb i Australien. I Melbourne t ex finns det hur mycket jobb som helst, bara att slå upp lediga-jobb-sidan i tidningen och ringa och söka. Inte som i Sverige, där man helst ska vara släkt med chefen och ha 16 års utbildning och 38 års erfarenhet för att bli typ diskare.

Fast nä,

Värt att ha i åtanke är att arbetsmarknaden här är sämre än vad den varit på 20+ år. Typ fruktplockarjobb/vintage(du blockar vindruvor) går säkert om du kommer under rätt säsong, men det är inte nödvändigtvis så att det kommer gå lika lätt som för vissa andra i tråden som var här för några år sedan. Har du kontakter, utnyttja dem, som på många andra ställen gäller kontakter > allt, ungefär.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7099309#post7099309

Löpsko
2014-11-15, 19:45
Varför ända upp till Kiruna? Typ omöjligt att få bostad, 5 års kö i kommunala kön och så är det mörkt och kallt så innehelvete. Finns ju helt klart bättre platser i "norrland". Allt beror ju på vad man är ute efter.

XXXL
2014-11-15, 19:49
Ja är det svårt att få bostad i Kiruna så är jag inte speciellt intresserad, jag vill helst inte behöva sitta i kö nån längre stund!

mangemani
2014-11-15, 20:27
flytta inte till sundsvall iaf, du skulle nog få tag i lägenhet, men du skulle dö utav tristess.
inte den mest upphetsande staden precis.

XXXL
2014-11-15, 20:35
flytta inte till sundsvall iaf, du skulle nog få tag i lägenhet, men du skulle dö utav tristess.
inte den mest upphetsande staden precis.

Jag är ute på krogen 1 gång om året och det jag gillar att göra på helgerna är åka och handla mat, laga mat och äta mat samt ligga på soffan, sova och i största allmänhet vila.

Och sitta vid datorn då.

mangemani
2014-11-15, 20:38
Jag är ute på krogen 1 gång om året och det jag gillar att göra på helgerna är åka och handla mat, laga mat och äta mat samt ligga på soffan, sova och i största allmänhet vila.

Och sitta vid datorn då.

hmm, tar tillbaka det, då kanske sundsvall är nått för dig då, eller vilken stad som helst för den delen;)

R Scarpa27
2014-11-15, 20:47
Jag är ute på krogen 1 gång om året och det jag gillar att göra på helgerna är åka och handla mat, laga mat och äta mat samt ligga på soffan, sova och i största allmänhet vila.

Och sitta vid datorn då.

fan vi borde bli polare irl. :D
låter som mig själv haha.

dock gillar jag även att ut och träffa folk också, och åker mycket på markander på fritiden också :D

XXXL
2014-11-15, 20:49
fan vi borde bli polare irl. :D
låter som mig själv haha.

Fast vi skulle aldrig umgås, jag skulle skicka något roligt klipp från youtube till dig och sen skulle vi inte höras av igen på en vecka :d


dock gillar jag även att ut och träffa folk också, och åker mycket på markander på fritiden också :D

Det gör jag med faktiskt, men inte för ofta, absolut inte varje helg och inte hela dagen. Nån gång i månaden, en halv lördag eller sådär är helt okej att gå och strosa på IKEA eller motsvarande.

R Scarpa27
2014-11-15, 20:51
Fast vi skulle aldrig umgås, jag skulle skicka något roligt klipp från youtube till dig och sen skulle vi inte höras av igen på en vecka :d



Det gör jag med faktiskt, men inte för ofta, absolut inte varje helg och inte hela dagen. Nån gång i månaden, en halv lördag eller sådär är helt okej att gå och strosa på IKEA eller motsvarande.

hmm i dont c what u really mean... hmm...

but okey sounds good :d

och nu snackar jag ej marknader i form av ikea. (utan riiktiga marknader och även lopp)
och vissa mässor och nördsaker är ju alltid kul :D

mangemani
2014-11-15, 21:15
fan vi borde bli polare irl. :D
låter som mig själv haha.

dock gillar jag även att ut och träffa folk också, och åker mycket på markander på fritiden också :D

kanske du, jag och xxl ska ta en helg där vi drar fram nostalgi prylarna, LANar gamla spel och plöjer igenon gamla serier/filmer:D

R Scarpa27
2014-11-15, 21:20
kanske du, jag och xxl ska ta en helg där vi drar fram nostalgi prylarna, LANar gamla spel och plöjer igenon gamla serier/filmer:D

låter awsum....

du ska se den klubben jag joinar och pratar lite med ibland...

några av dem har ren samlarmani och fyllt i ren princip en lada med prylar...

alltså inte låda utan lada hrm inte heller en bil lada!!

just jaevlar... kika lite på gammal skräpfilm idag... (skriver den i nostalgitråden) hahaha...


utan en byggnad... :D

http://www.gardochtorp.se/uploaded/image/2008/3/6/ladan_200.jpg

smeander
2014-11-16, 10:12
Fixa boende och flytta, jobb finns alltid att hitta men boendet är den svåra biten. Men boende är ju billigt om man vill köpa (beroende på var förstås men generellt), så inget hinder egentligen så bara att flytta 👌


Skickat från ishallen

XXXL
2014-11-18, 01:19
Fixa boende och flytta, jobb finns alltid att hitta men boendet är den svåra biten. Men boende är ju billigt om man vill köpa (beroende på var förstås men generellt), så inget hinder egentligen så bara att flytta 👌


Skickat från ishallen

Men borde det inte vara relativt enkelt att hitta boende också i en liten by långt upp åt helvete i Norrland?

Fartman
2014-11-18, 01:48
Men borde det inte vara relativt enkelt att hitta boende också i en liten by långt upp åt helvete i Norrland?

Nja, det är ju liksom så att alla ställen där det finns gott om jobb är det sämre med bostäder. Tex gruvorterna är det sinnessjukt svårt.

Macroman
2014-11-18, 14:24
Men borde det inte vara relativt enkelt att hitta boende också i en liten by långt upp åt helvete i Norrland?

Jo, men då måste du köpa ngt. Vill du det?

Fredszky
2014-11-18, 14:44
Men borde det inte vara relativt enkelt att hitta boende också i en liten by långt upp åt helvete i Norrland?

Nja, det är ju liksom så att alla ställen där det finns gott om jobb är det sämre med bostäder. Tex gruvorterna är det sinnessjukt svårt.

Precis som Fartman säger, kommer ihåg att vi rörde norrland/gruvor/boende för ett par år sen:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190983

Nordenator
2014-11-18, 15:22
Nå finns det bostäder norrut, men inte i alla städer. I Boden bor man ju fan nästan gratis, medan det är svindyrt i Luleå två-tre mil därifrån.

Fartman
2014-11-18, 23:14
Nå finns det bostäder norrut, men inte i alla städer. I Boden bor man ju fan nästan gratis, medan det är svindyrt i Luleå två-tre mil därifrån.

Även i Boden är det faktiskt bostadsbrist numera. Migverket + kontraktsanställda soldater (bor inte på luckan som lumparna gjorde) har fixat den biffen. Tror dock inte priserna är så våldsamma ännu men går uppåt.

XXXL
2014-11-19, 01:47
Precis som Fartman säger, kommer ihåg att vi rörde norrland/gruvor/boende för ett par år sen:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190983

Verkar vara extrem bostadsbrist (åtminstone för 2 år sen) , är inte sugen på att bo i husvagn direkt heller. Jag är ju inte ute efter nån jätte-lön heller, eller att ens jobba i gruva.

Men hade jag ringt LKAB och de sagt att vi har 15 lägenheter som står tomma och du kan börja på måndag så hade jag börjat på måndag.

filmjölk
2014-11-19, 10:23
Jag skulle också vilja flytta någonstans, Norrland eller södra sverige spelar ingen roll, jag vill egentligen inte bo i en stad och se och trängas med tusentals människor varje dag. Jag har omvänd lappsjuka.

Jag skulle vilja bo i en sådan där liten ort man passerar när man är påväg någonstans. En bensinmack/butik/restaurang, med ett par hus bredvid och en nedlagd fabrik/verkstad.

Problemen med det är: Bristen på jobb och därmed inkomst på sådana ställen, och att min fru skulle avsky det.

XXXL
2014-11-19, 11:00
Jag skulle också vilja flytta någonstans, Norrland eller södra sverige spelar ingen roll, jag vill egentligen inte bo i en stad och se och trängas med tusentals människor varje dag. Jag har omvänd lappsjuka.

Jag skulle vilja bo i en sådan där liten ort man passerar när man är påväg någonstans. En bensinmack/butik/restaurang, med ett par hus bredvid och en nedlagd fabrik/verkstad.

Problemen med det är: Bristen på jobb och därmed inkomst på sådana ställen, och att min fru skulle avsky det.

Exakt så.

Mental
2014-11-19, 11:03
Jag skulle också vilja flytta någonstans, Norrland eller södra sverige spelar ingen roll, jag vill egentligen inte bo i en stad och se och trängas med tusentals människor varje dag. Jag har omvänd lappsjuka.

Jag skulle vilja bo i en sådan där liten ort man passerar när man är påväg någonstans. En bensinmack/butik/restaurang, med ett par hus bredvid och en nedlagd fabrik/verkstad.

Problemen med det är: Bristen på jobb och därmed inkomst på sådana ställen, och att min fru skulle avsky det.

Vad är det egentligen som lockar med det livet? Jag är född och uppvuxen i en sådan håla och har ingen längtan tillbaka.

Jag kan tänka mig en sommarstuga i någon liten håla, men leva där? Nej tack!

TheOne1994
2014-11-19, 11:19
Vad är det egentligen som lockar med det livet? Jag är född och uppvuxen i en sådan håla och har ingen längtan tillbaka.

Jag kan tänka mig en sommarstuga i någon liten håla, men leva där? Nej tack!

man slipper människor...

XXXL
2014-11-19, 11:26
man slipper människor...

Man lever ett enklare liv också vill jag tro.

Mental
2014-11-19, 11:29
man slipper människor...

Tvärt om, alla känner alla, det sociala trycket är hårdare, utrymmet för att avvika eller göra misstag är minimalt. Det är lättare att vara ensam i en större ort.

Om vi inte pratar om en bondgård utan grannar dvs.

Mental
2014-11-19, 11:32
Man lever ett enklare liv också vill jag tro.

På vilket sätt? Och vad är det för enkelhet man söker som man inte kan uppnå i ett större samhälle?

Man har ju andra intressen så klart, bil/skoter mm är mycket viktigare, mindre kultur.

Mindre att välja på kan ju vara skönt om man inte vill välja, men även en begränsning om man vill ha något annat är standardkina och hämtpizza. Utbud och service är ju mycket begränsat, men det finns oftare mer utrymme för friluftsliv. (det gör det väl i större samhällen med, jag har svårt att tänka mig en plats i sverige där man har mer än 30 min till vildmarken.)

XXXL
2014-11-19, 11:32
Tvärt om, alla känner alla, det sociala trycket är hårdare, utrymmet för att avvika eller göra misstag är minimalt. Det är lättare att vara ensam i en större ort.

Om vi inte pratar om en bondgård utan grannar dvs.

Fast det är ju bara positivt för det tvingar ju alla att bete sig och hålla sig på mattan.

Mental
2014-11-19, 11:34
Fast det är ju bara positivt för det tvingar ju alla att bete sig och hålla sig på mattan.

Om det är det man gillar så absolut.

TheOne1994
2014-11-19, 11:38
Tvärt om, alla känner alla, det sociala trycket är hårdare, utrymmet för att avvika eller göra misstag är minimalt. Det är lättare att vara ensam i en större ort.

Om vi inte pratar om en bondgård utan grannar dvs.

ja till viss del kanske det är så. Jag bor i en håla med ca 8000 inv. Alla känner alla till vis del.

Det kan kännas komiskt ibland när man handlar på ICA ,du hälsar på 10 olika personer...ibland skulle man vilja bära en mask.

Mental
2014-11-19, 11:45
ja till viss del kanske det är så. Jag bor i en håla med ca 8000 inv. Alla känner alla till vis del.

Det kan kännas komiskt ibland när man handlar på ICA ,du hälsar på 10 olika personer...ibland skulle man vilja bära en mask.

Och inleder man ett förhållande med någon vet alla om det, skiter det sig så ska alla beklaga det, och vill man dejta någon annan så är hon polare med den man dejtade innan etc.

Allt man gör privat vet alla på ens arbetsplats om, skvaller sprider sig som en löpeld och det finns inga direkta möjligheter att unvika folk man inte vill ha kontakt med osv.

Nej, liten ort är inget jag lockas av.

WHITEFOLKS
2014-11-19, 12:11
Och inleder man ett förhållande med någon vet alla om det, skiter det sig så ska alla beklaga det, och vill man dejta någon annan så är hon polare med den man dejtade innan etc.

Allt man gör privat vet alla på ens arbetsplats om, skvaller sprider sig som en löpeld och det finns inga direkta möjligheter att unvika folk man inte vill ha kontakt med osv.

Nej, liten ort är inget jag lockas av.

Varför skulle alla veta om allt du gör privat?

TheOne1994
2014-11-19, 12:16
Och inleder man ett förhållande med någon vet alla om det, skiter det sig så ska alla beklaga det, och vill man dejta någon annan så är hon polare med den man dejtade innan etc.

Allt man gör privat vet alla på ens arbetsplats om, skvaller sprider sig som en löpeld och det finns inga direkta möjligheter att unvika folk man inte vill ha kontakt med osv.

Nej, liten ort är inget jag lockas av.

nja så var det när man var 15 och strulade runt med brudar, då var det bara coolt. Kan inte hålla med till 100 % på detta Mental.

XXXL
2014-11-19, 12:28
Varför skulle alla veta om allt du gör privat?

Plus att de kännns som att folk norr ut är mer "sköt dig själv och skit i andra"

Nordenator
2014-11-19, 12:29
På vilket sätt? Och vad är det för enkelhet man söker som man inte kan uppnå i ett större samhälle?

Man har ju andra intressen så klart, bil/skoter mm är mycket viktigare, mindre kultur.

Mindre att välja på kan ju vara skönt om man inte vill välja, men även en begränsning om man vill ha något annat är standardkina och hämtpizza. Utbud och service är ju mycket begränsat, men det finns oftare mer utrymme för friluftsliv. (det gör det väl i större samhällen med, jag har svårt att tänka mig en plats i sverige där man har mer än 30 min till vildmarken.)

Fast nå är jag lite avis på polaren som kan bara sätta sig i bilen och vara vid nationalparken i Abisko på typ samma tid som jag tar mig till Bohusleden.

delta_mats
2014-11-19, 14:48
Plus att de kännns som att folk norr ut är mer "sköt dig själv och skit i andra"

Snarare tvärtom.

Mental
2014-11-19, 15:55
Snarare tvärtom.

Jupp, på gott och ont, på vissa håll kan man bo 40 år utan att komma in i byagemenskapen, man är fortfarande utbölingen. Men generellt är det lättare att flyga solo i en större stad än på landet.

filmjölk
2014-11-19, 17:02
Vad är det egentligen som lockar med det livet? Jag är född och uppvuxen i en sådan håla och har ingen längtan tillbaka.

Jag kan tänka mig en sommarstuga i någon liten håla, men leva där? Nej tack!

Det blir väl en viss trygghet i det där med. Visst andra människor passerar, stannar och handlar om man bor i närheten av en europaväg, men annars känner man ju alla. Man slipper det där med att se tusentals människor bara för att man är på väg till jobbet, vilket måste vara skönt att slippa.

Många djurarter blir deprimerade i för stora flockar i trånga utrymmen, jag tror människan ibland är likadan.

moue
2014-11-20, 10:38
Jupp, på gott och ont, på vissa håll kan man bo 40 år utan att komma in i byagemenskapen, man är fortfarande utbölingen. Men generellt är det lättare att flyga solo i en större stad än på landet.

låter mer som ett dåligt filmmanus. Varför skulle folk tycka du att du är en utböling?

Mental
2014-11-20, 10:40
låter mer som ett dåligt filmmanus. Varför skulle folk tycka du att du är en utböling?

För att du inte är från orten, jag hade klasskompisar i Ljusdal, vars föräldrar som flyttade till Järvsö nära 40 år tidigare inte ansågs som järvsöbor, de var fortfarande "stockholmarna"

Se det lite som en andra generationens invandrare som inte ses som svensk, du må vara född och uppvuxen här, men många kommer att hävda att du inte är svensk trots att du är född och uppvuxen och levt 30år i samma samhälle.

Varför folk gör det? Ja du, det vete gudarna, men det sker, och är vanligare i mindre hålor.

delta_mats
2014-11-20, 13:36
Folk i inlandet kan vara extremt inskränkta. Ibland tror man de levt under en sten.