handdator

Visa fullständig version : Osanktionerade, inofficiella tävlingar


andeem
2014-11-14, 12:59
Några sköna typer bestämmer sig för att lyfta lite tillsammans, men i stället för att bara träna kallar vi det tävling i klassisk styrkelyft, abonnerar en avskild del av ett gym och kirrar en logga och en Facebookgrupp.

Ingen av deltagarna är licensierad lyftare. Inga trikåer eller IPF-utrustningsregler, men vi försöker lyfta så regelrätt vi kan.

Något problem?

billmaier
2014-11-14, 13:09
Varför skulle det vara något problem?

Loke
2014-11-14, 13:13
Varför skulle det vara något problem?

Det finns vissa svenska styrkelyftare som av någon anledning flippar ur när man säger sig hålla på med styrkelyft utan att vara registrerad lyftare hos det enda förbundet. Trams, såklart.

eternallord
2014-11-14, 13:31
Inga problem, såklart.

Beholder
2014-11-14, 13:32
Gör vad du vill. Kör hårt, ha så roligt.

arthax
2014-11-14, 13:53
Det finns vissa svenska styrkelyftare som av någon anledning flippar ur när man säger sig hålla på med styrkelyft utan att vara registrerad lyftare hos det enda förbundet. Trams, såklart.

Dom typerna hänger bland annat här på brädan. Trams it is!

Kul initiativ säger jag! Kör på! :)

exor
2014-11-14, 13:56
As kul! kör ba kör :)

J.V
2014-11-14, 13:58
Ser bra ut, kör hårt!

Ado2000
2014-11-14, 14:58
Får jag va me ?

andeem
2014-11-14, 15:10
Just den här ”tävlingen” är fullbelagd. Om vi kommer fram till att det här beteendet är okej är det väl bara för alla som vill att rådda ihop sina egna? :)

Exdiaq
2014-11-14, 15:26
Förstår inte heller varför det inte skulle vara okej.

Beholder
2014-11-14, 15:28
Dom typerna hänger bland annat här på brädan. Trams it is!

Kul initiativ säger jag! Kör på! :)

Ja vilka pratar du om då?

Beholder
2014-11-14, 15:29
Just det kan vara bra att kolla försäkring och sådär och veta vad ni ska göra om någon skadar sig. Ha det så skoj

zeusden1
2014-11-14, 16:15
Vi särskrev vår inofficiella tävling i styrkelyft efter påtryckning från en bajsnödig person. "Styrke lyft"

Exdiaq
2014-11-14, 18:00
Vi särskrev vår inofficiella tävling i styrkelyft efter påtryckning från en bajsnödig person. "Styrke lyft"

Fick du någon motivering?

J.V
2014-11-14, 18:16
Vi särskrev vår inofficiella tävling i styrkelyft efter påtryckning från en bajsnödig person. "Styrke lyft"http://michiganjournal.org/wp-content/uploads/2013/03/tumblr_lu419rDeQl1r0w390.jpg

Hackenschmidt
2014-11-14, 18:16
Vi särskrev vår inofficiella tävling i styrkelyft efter påtryckning från en bajsnödig person. "Styrke lyft"

Jag blir genuint nyfiken, kan du berätta mer om vad som hände?

Jag förstår inte alls. För mig är detta likadant som om några polare drar till en idrottsplats och har en tävling i 400m sprint, sen dyker en tävlande friidrottare upp och börjar gnälla och ber dem kalla det något annat än 400m sprint.

Andromeda
2014-11-14, 19:10
Bara det inte blir så att grupper om 10 pers börjar ockupera bänkar och böjrack i timtal på vanliga gym. Kul om man laddat för benpass och den lokala inofficiella styrkeklubben har DM mellan kl. 17-21...

Det skulle i alla fall irritera mig tillräckligt för att propsa på att gymägaren stoppar sådana tilltag med varning om avstängning.

Captainwide
2014-11-14, 19:57
Enda problemet skulle väl vara om någon annan medlem velat använda just den utrustningen ni använder.

Hade jag gått till gymmet för att böja och till min förskräckelse finna att där står ett 10 tal göbbar och "tävlar", ja då hade jag inte vart så glad. :)

andeem
2014-11-14, 20:03
Bara det inte blir så att grupper om 10 pers börjar ockupera bänkar och böjrack i timtal på vanliga gym. Kul om man laddat för benpass och den lokala inofficiella styrkeklubben har DM mellan kl. 17-21...



Det skulle i alla fall irritera mig tillräckligt för att propsa på att gymägaren stoppar sådana tilltag med varning om avstängning.I vårt fall är alltså gymägaren i högsta grad införstådd med arrangemanget. Det finns förstås andra bänkar och böjrack att tillgå.

arthax
2014-11-14, 20:30
Ja vilka pratar du om då?

Är inte lönt att outa någon/några, men jag har vid flera tillfällen sett aktiva SL´are bli bajsnödiga när folk skriver att dom tränar styrkelyft utan att vara ansluten till en klubb eller tävlingsaktiv i en sanktionerad organisation.

smeander
2014-11-14, 20:43
Bara det inte blir så att grupper om 10 pers börjar ockupera bänkar och böjrack i timtal på vanliga gym. Kul om man laddat för benpass och den lokala inofficiella styrkeklubben har DM mellan kl. 17-21...

Det skulle i alla fall irritera mig tillräckligt för att propsa på att gymägaren stoppar sådana tilltag med varning om avstängning.

Min poäng.

Men jag skulle inte säga att ni är styrkelyftare...
Bara för att du åker skridskor är du inte en hockeyspelare, bara för att du springer 400m är du inte en friidrottare, för att jag sladdar på en parkering är jag inte rallyförare osv.
Ni tävlar inte i klassiskt Styrkelyft då det inte är en tävling utan en styrkemässig jämförelse i vissa övningar för motionärer, så länge ni inte basunerar ut att ni är styrkelyftare osv så ser jag det inte som ett problem eller varför andra skulle se det som ett problem.

koncept
2014-11-14, 21:19
Min poäng.

Men jag skulle inte säga att ni är styrkelyftare...
Bara för att du åker skridskor är du inte en hockeyspelare, bara för att du springer 400m är du inte en friidrottare, för att jag sladdar på en parkering är jag inte rallyförare osv.
Ni tävlar inte i klassiskt Styrkelyft då det inte är en tävling utan en styrkemässig jämförelse i vissa övningar för motionärer, så länge ni inte basunerar ut att ni är styrkelyftare osv så ser jag det inte som ett problem eller varför andra skulle se det som ett problem.

Såhär tänker jag också.

Självklart kan ni ha er egna styrkelyftstävling, men då är det också en låtsastävling och ni är inte styrkelyftare på samma sätt som de som tävlar i sporten styrkelyft.

Jag tycker det blir lite konstigt om någon av er exempelvis hade sagt att ni har "xxx kg total från en styrkelyftstävling" eller att erat "tävlingspers i bänkpress är xxx kg".

andeem
2014-11-14, 21:21
Men det är väl självklart.

koncept
2014-11-14, 21:26
Ja, antagligen för alla vettiga personer och då är det inga som helst problem för mig.
Sen finns det iofs en del personer som gillar att kalla sig "byggare" eller "bodybuilders" utan att de någonsin har tävlat... :d

andeem
2014-11-14, 21:31
Jag brukar säga att "jag håller på med styrketräning med fokus på styrkelyftsmomenten". Någon gång har jag säkert förenklat det till att jag "tränar styrkelyft". Jag skulle aldrig påstå att jag tävlar i styrkelyft eller att jag är styrkelyftare, och det förändras inte av Björnbrottarlyftet.

Å andra sidan tror jag inte jag riktigt skulle betrakta mig som styrkelyftare även om jag köper godkänd trikå och bälte och går med i klubb och skaffar tävlingslicens, om jag inte blir ganska mycket starkare först.

Jag skulle knappast kalla mig för långdistanslöpare heller, trots att jag sprungit Midnattsloppet tre gånger.

Loke
2014-11-14, 21:36
Är inte lönt att outa någon/några, men jag har vid flera tillfällen sett aktiva SL´are bli bajsnödiga när folk skriver att dom tränar styrkelyft utan att vara ansluten till en klubb eller tävlingsaktiv i en sanktionerad organisation.

Precis.

I korthet kan man väl säga att styrkelyft i sverige som helhet har lite halvdåligt självförtroende. Man är rädd att det ska dyka upp alternativa förbund som i andra länder (med allt vad det kan innebära), att bli associerade med "gymmare", att inte bli tagna på allvar och sånt.

Då blir sånt här känsligt på ett sätt som det inte är i typ bandy.

Loke
2014-11-14, 21:43
Såhär tänker jag också.

Självklart kan ni ha er egna styrkelyftstävling, men då är det också en låtsastävling och ni är inte styrkelyftare på samma sätt som de som tävlar i sporten styrkelyft.

Jag tycker det blir lite konstigt om någon av er exempelvis hade sagt att ni har "xxx kg total från en styrkelyftstävling" eller att erat "tävlingspers i bänkpress är xxx kg".

Det är inte en låtsastävling. Det är en tävling. Möjligtvis kan man kalla det för en motionärstävling eller nåt, men "låtsastävling", där hör man det låga självförtroende bubbla fram hos någon som känner att något är hotat. Det är så onödigt.

Och visst, att kalla sig styrkelyftare i vid bemärkelse är lite löjligt för att man deltar i en motionärstävling. Men jag säger samma sak om den som deltar i en sanktionerad tävling men sen aldrig sätter sin fot på klubben igen. Har man kört osanktionerade tävlingar i 10 år så är man utan tvekan styrkelyftare i mina ögon.

filmjölk
2014-11-14, 21:44
Kalla det något annat än styrkelyft så borde du ha ryggen fri även ifrån rättshaverister :)

andeem
2014-11-14, 21:47
"Vi tänkte dra ihop ett gäng och sticka ner till planen och lira en fotbollsmatch."

"Match? Vaddå match? Har ni tävlingslicens? Är Fotbollförbundet med på det här? Ni vet väl att ni inte kan säga att ni gjort mål i en fotbollstävling bara för att ni nätat på den lokala idrottsplatsen?"

koncept
2014-11-14, 21:48
Jag brukar säga att "jag håller på med styrketräning med fokus på styrkelyftsmomenten". Någon gång har jag säkert förenklat det till att jag "tränar styrkelyft". Jag skulle aldrig påstå att jag tävlar i styrkelyft eller att jag är styrkelyftare, och det förändras inte av Björnbrottarlyftet.

Å andra sidan tror jag inte jag riktigt skulle betrakta mig som styrkelyftare även om jag köper godkänd trikå och bälte och går med i klubb och skaffar tävlingslicens, om jag inte blir ganska mycket starkare först.

Jag skulle knappast kalla mig för långdistanslöpare heller, trots att jag sprungit Midnattsloppet tre gånger.

Jag kanske är ensam i detta, men jag tycker det finns en skillnad i att säga att man "tränar styrkelyft" och att man "är en styrkelyftare". Det förstnämnda säger bara vad man gör, medan det andra säger vad man är. I det senare fallet har sporten blivit en del av ens identitet.

Precis som du säger så känner jag också att jag gärna vill nå upp till en viss nivå innan jag ska kalla mig för styrkelyftare. När folk undrar vad jag tränar så säger jag därmed att jag tränar styrkelyft (eller tyngdlyftning eftersom fler verkar känna till och förstå det) men jag kan inte minnas att jag någon gång har sagt att jag är en styrkelyftare.


Det är inte en låtsastävling. Det är en tävling. Möjligtvis kan man kalla det för en motionärstävling eller nåt, men "låtsastävling", där hör man det låga självförtroende bubbla fram hos någon som känner att något är hotat. Det är så onödigt.

Lågt självförtroende skulle jag inte säga att det beror på, även om min åsikt i detta fall kanske inte värderas så högt. Låtsastävling kanske var klumpigt uttryckt. För mig handlar det snarare om att ha en tydlig referensram, så om någon skulle påstå att de har en total på xxx kg (för att använda samma exempel) så vet jag under vissa omständigheter det skedde. Men detta är ett ganska hypotetiskt resonemang. Jag är inte säker på om jag någonsin har satts eller kommer sättas i en sådan situation.

Och visst, att kalla sig styrkelyftare i vid bemärkelse är lite löjligt för att man deltar i en motionärstävling. Men jag säger samma sak om den som deltar i en sanktionerad tävling men sen aldrig sätter sin fot på klubben igen. Har man kört osanktionerade tävlingar i 10 år så är man utan tvekan styrkelyftare i mina ögon. Det håller jag med om. Som jag skrev ovan handlar det för mig mest om vad personen själv ser sig som. Sen tycker jag att ändå att personens kredibilitet ökar om han genomfört en IPF-tävling, i det fall han tränat styrkelyft i 10 år i Sverige och gjort några osanktionerade tävlingar.

Agitator
2014-11-14, 22:56
Vad är styrkelyft?
Styrkelyft är en idrott där man tävlar i tre delgrenar: knäböj, bänkpress och marklyft. Man har tre försök på varje delgren. Missar man lyftet får man prova igen på samma vikt eller höja. Varje lyft bedöms av tre domare. Varje domare godkänner eller underkänner lyftet, och det är majoriteten som avgör vad resultatet blir.

Så kalla ni det styrkelyft och tävla på i eran grupp. Blir ni tillräckligt många i eran FB grupp (hej SL är ju sjukt få reggade utövare, typ 1300) så kan ni ju utklassa dem och göra några förbättringar.

:)

Exdiaq
2014-11-14, 23:02
"Vi tänkte dra ihop ett gäng och sticka ner till planen och lira en fotbollsmatch."

"Match? Vaddå match? Har ni tävlingslicens? Är Fotbollförbundet med på det här? Ni vet väl att ni inte kan säga att ni gjort mål i en fotbollstävling bara för att ni nätat på den lokala idrottsplatsen?"

Ungefär det exemplet jag funderade på att ta upp. Tillägg: inte få kalla det fotbollsmatch för att fötterna lämnar marken vid inkast, inte få kalla det fotboll för att straffpunkten är 1m längre bak, inte få kalla det fotboll för att offside-regler skiljer sig åt.

Revirmarkeringar av detta slag är så absurda, urbota korkade och är inget som hjälper sporten.

Beholder
2014-11-15, 00:45
Är inte lönt att outa någon/några, men jag har vid flera tillfällen sett aktiva SL´are bli bajsnödiga när folk skriver att dom tränar styrkelyft utan att vara ansluten till en klubb eller tävlingsaktiv i en sanktionerad organisation.

Konstigt.

z_bumbi
2014-11-17, 11:00
Att något gym vill hålla en tävling ser jag bara som positivt och det är ganska många tävlande och t o m klubbar som kommit igång på det sättet.

Vi (LAK) håller en tävling för olicensierade minst en gång per år (nästa går på lucia) och där tävlar man i styrkelyft med samma bedömning som vid andra tävlingar och det enda som skiljer dem från styrkelyftare är att de inte har licens, att vissa regler om kläder etc inte gäller och att vi inte är stenhårda på signalerna. Om någon missar en signal så påpekas det dock efteråt för målet är självklart att man ska få se hur det är att tävla "på riktigt".
Trots det har jag ganska svårt att se att deltagarna tränar styrkelyft övrig tid då de inte har licens och tävlar. De flesta som har fastnar för den typen av träning börjar å andra sidan oftast att tävla efter en eller två provapå-tävlingar och då löser sig problemet med beteckningen av sig självt.

JPrecis som du säger så känner jag också att jag gärna vill nå upp till en viss nivå innan jag ska kalla mig för styrkelyftare. När folk undrar vad jag tränar så säger jag därmed att jag tränar styrkelyft (eller tyngdlyftning eftersom fler verkar känna till och förstå det) men jag kan inte minnas att jag någon gång har sagt att jag är en styrkelyftare.

I mina ögon är det här däremot underligare än att något gym vill köra en styrkelyftstävling och jag gissar att det också gör att väldigt många aldrig tävlar för att de vill vänta tills de blir starka. Tränar man och tävlar i styrkelyftså är man i mina ögon styrkelyftare, jag struntar helt i om man tävlar på VM-nivå eller nyss har börjat med styrketräning överhuvudtaget och det gör de flesta andra också.

andeem
2015-01-27, 11:14
Om ni vill se hur mysigt vi hade det kan ni kolla hashtaggen #björnbrottarlyftet på Instagram. :)

Henchman
2015-01-27, 15:32
Jag kanske är ensam i detta, men jag tycker det finns en skillnad i att säga att man "tränar styrkelyft" och att man "är en styrkelyftare". Det förstnämnda säger bara vad man gör, medan det andra säger vad man är. I det senare fallet har sporten blivit en del av ens identitet.

Precis som du säger så känner jag också att jag gärna vill nå upp till en viss nivå innan jag ska kalla mig för styrkelyftare. När folk undrar vad jag tränar så säger jag därmed att jag tränar styrkelyft (eller tyngdlyftning eftersom fler verkar känna till och förstå det) men jag kan inte minnas att jag någon gång har sagt att jag är en styrkelyftare.




Lågt självförtroende skulle jag inte säga att det beror på, även om min åsikt i detta fall kanske inte värderas så högt. Låtsastävling kanske var klumpigt uttryckt. För mig handlar det snarare om att ha en tydlig referensram, så om någon skulle påstå att de har en total på xxx kg (för att använda samma exempel) så vet jag under vissa omständigheter det skedde. Men detta är ett ganska hypotetiskt resonemang. Jag är inte säker på om jag någonsin har satts eller kommer sättas i en sådan situation.

Det håller jag med om. Som jag skrev ovan handlar det för mig mest om vad personen själv ser sig som. Sen tycker jag att ändå att personens kredibilitet ökar om han genomfört en IPF-tävling, i det fall han tränat styrkelyft i 10 år i Sverige och gjort några osanktionerade tävlingar.

När får man kalla sig fet då? Får man vara fet och styrkelyftare på samma gång? Eller är det ett krav?
Du verkar ha koll på begreppen därav min stora nyfikenfet.

agazza
2015-01-27, 15:35
Kör på, även ifall folk antagligen inte kommer lägga någon vikt överhuvudtaget på lyftresultaten

andeem
2015-01-27, 15:59
Nej, att det skulle bli officiellt godkända resultat har nog ingen av oss inbillat oss. Man lägger väl ungefär samma vikt vid dem som när någon filmar ett träningspass.

koncept
2015-01-27, 17:10
När får man kalla sig fet då? Får man vara fet och styrkelyftare på samma gång? Eller är det ett krav?
Du verkar ha koll på begreppen därav min stora nyfikenfet.

Det enda jag gjorde skillnad på var om man säger att man "är" något och om man "gör" något. Det är upp till var och en vad man vill kalla sig, men beroende på de faktiska omständigheterna kan det vara mer eller mindre rätt eller lämpligt.

Jag ser ingen mening i att diskutera detta vidare i hänsyn till vad tråden handlar om. Jag tycker att man ska få hålla inofficiella tävlingar men då ska också resultaten bli bedömda som sådana. Det verkar folk i tråden vara överens om.

hurril
2015-01-27, 17:21
Hahaha vilket tonläge. Nästan så man anar ett riktigt ömt rövhål.

Problemet, utöver det löjliga i att kalla sig för fotbollsspelare utan att spela, är mer för oss som faktiskt är det. Vi FÅR inte ställa upp i tävlingar hur som helst oavsett hur mycket vi vill och det tycker jag är bajs faktiskt. Tävling är kul och särskilt i lite mer kreativa format.

Henchman
2015-01-27, 18:31
Det enda jag gjorde skillnad på var om man säger att man "är" något och om man "gör" något. Det är upp till var och en vad man vill kalla sig, men beroende på de faktiska omständigheterna kan det vara mer eller mindre rätt eller lämpligt.

Jag ser ingen mening i att diskutera detta vidare i hänsyn till vad tråden handlar om. Jag tycker att man ska få hålla inofficiella tävlingar men då ska också resultaten bli bedömda som sådana. Det verkar folk i tråden vara överens om.

Om jag ska förtydliga min uppfattning av din poäng så handlar dina åsikter om huvudsakligen egoism.

Personligen så skulle jag kunna benämna någon på ett visst sätt vars den personens intresse och entusiasm ligger och jag tror du själv gör det flera gånger utan att tänka på det förutom just styrkelyft.

Det är väl just vad tråden handlar om, du har problem med att tävlingen kallas styrkelyft. Bryr du dig om 'din' sport så är det väl endast kul att fler intresserar sig i den istället för att reglerna ska följas från ruta ett.

Sniggel
2015-01-27, 21:00
Förstår inte heller varför det inte skulle vara okej.

Ibland är du väldigt förutsägbar :d

mikaelj
2015-01-29, 13:56
Det är väl just vad tråden handlar om, du har problem med att tävlingen kallas styrkelyft. Bryr du dig om 'din' sport så är det väl endast kul att fler intresserar sig i den istället för att reglerna ska följas från ruta ett.

"Vad gör ni här?"
"Vi spelar fotboll"
"Men ni tar ju upp bollen med händerna ibland? Det är inte fotboll."
"Vaddå, är du orolig för att vi ska ta över eran idrott?! Åhh, ni fotbollsspelare är såna ömhudade rättshaverister."

andeem
2015-01-30, 08:01
"Vad gör ni här?"
"Vi spelar fotboll"
"Men ni tar ju upp bollen med händerna ibland? Det är inte fotboll."
"Vaddå, är du orolig för att vi ska ta över eran idrott?! Åhh, ni fotbollsspelare är såna ömhudade rättshaverister."Nyfiken: Vad i t ex Björnbrottarlyftet tycker du är att jämställa med att plocka upp bollen med händerna i fotboll?

Richter
2015-01-30, 08:11
"Vad gör ni här?"
"Vi spelar fotboll"
"Men ni tar ju upp bollen med händerna ibland? Det är inte fotboll."
"Nej, alltså, vi bara lattjar lite för att vi tycker det är kul att spela boll."

Svaret en vettig person hade gett. Problemet löst, mer lyftande i världen åt de som gillar att lyfta.

mikaelj
2015-01-30, 10:17
Svaret en vettig person hade gett. Problemet löst, mer lyftande i världen åt de som gillar att lyfta.

...tvärtemot vad som skrivits här med diverse gliringar ("oroliga", "bajsnödiga", m.m.) mot licensierade lyftare.

Nyfiken: Vad i t ex Björnbrottarlyftet tycker du är att jämställa med att plocka upp bollen med händerna i fotboll?

Hela poängen med att starta förbund var just att inte ha motionärstävlingar med tvivelaktig doping- och djup/stopp/etc.-kontroll. Det var lyftarna själva som ville ha ett förbund för att stävja just sådan saker och för att få sin idrott accepterad som just en idrott.

I enstaka fall är sådana tävlingar inte ett problem, men i förlängningen är det tillbaka till tiden innan det fanns ett förbund. Förstår du resonemanget?

andeem
2015-01-30, 10:51
Hela poängen med att starta förbund var just att inte ha motionärstävlingar med tvivelaktig doping- och djup/stopp/etc.-kontroll. Det var lyftarna själva som ville ha ett förbund för att stävja just sådan saker och för att få sin idrott accepterad som just en idrott.

I enstaka fall är sådana tävlingar inte ett problem, men i förlängningen är det tillbaka till tiden innan det fanns ett förbund. Förstår du resonemanget?

Njae, om BBL hade gjort anspråk på att vara en "riktig" tävling så kanske. Men eftersom så inte är fallet tycker jag snarare att epitetet "bajsnödigt" passar ganska bra på reaktioner som din.

För övrigt svarade du inte på min fråga.

Agitator
2015-01-30, 10:54
Hahaha vilket tonläge. Nästan så man anar ett riktigt ömt rövhål.

Problemet, utöver det löjliga i att kalla sig för fotbollsspelare utan att spela, är mer för oss som faktiskt är det. Vi FÅR inte ställa upp i tävlingar hur som helst oavsett hur mycket vi vill och det tycker jag är bajs faktiskt. Tävling är kul och särskilt i lite mer kreativa format.

Får du inte ställa upp i en FB tävling med samma premisser som SL?

Svaret en vettig person hade gett. Problemet löst, mer lyftande i världen åt de som gillar att lyfta.

Så om man spelar fotboll på nyaste gräsplanen 5 manna lag med sina vänner så ska man svara på frågan, latjar lite boll. Vad vettigt svarat, tråkigt att alla svarat fel sedan 60 talet minst då när alla frågat vad folket ska göra efter skolan/helgerna osv.

andeem
2015-01-30, 10:54
Svaret en vettig person hade gett. Problemet löst, mer lyftande i världen åt de som gillar att lyfta.Och det är ju ungefär det svaret vi gett.

Richter
2015-01-30, 11:08
Så om man spelar fotboll på nyaste gräsplanen 5 manna lag med sina vänner så ska man svara på frågan, latjar lite boll. Vad vettigt svarat, tråkigt att alla svarat fel sedan 60 talet minst då när alla frågat vad folket ska göra efter skolan/helgerna osv.

Du missförstod mig. Min poäng var ju att om man skulle driva det till sin spets så når man slutsatsen att utövarna inte har en ambition att det ska följa hela regelboken. Precis som i ditt exempel.

Krutpaket
2015-01-30, 11:17
Jag ser inte riktigt problemet. Om man tycker sånna ''hobbytävlingar/kompistävlingar'' är kul och det är en motivation för folk så är det ju inte fel. Man kanske inte behöver kalla det SL eller nått sånt. Men kallr man det styrketväling eller t ex styrkemätning så är d ju inga problem.

Jag och mina vänner har spelat fotboll och tävlat i olika kompiscuper som man inte kallar vm, sm, em eller fifa cup elle så. Men kallar man det t ex stockholm fotbollcupp kommer knappats Ronaldo och Zlatan gnälla. Samma gäller med styrketävlingar. Kallas det motinärernas styrkemättning eller nått så är det väll ok?

Richter
2015-01-30, 11:18
...tvärtemot vad som skrivits här med diverse gliringar ("oroliga", "bajsnödiga", m.m.) mot licensierade lyftare.


Det är möjligt, men min poäng var att jag tror inte att de som ordnar motionstävlingar i styrkelyft bryr sig om man följer regelboken till pricka, och därmed inte heller gör anspråk på att det ska vara styrkelyft.

Däremot går "styrkelyft" mycket fortare att säga än: "Vi ska göra en styrkelyftsliknande tävling fast med de här 14 avstegen:..."

Henchman
2015-01-30, 15:55
IPF The allmighty god Allahu ackbar. Våga inte skända herrens namn.

GUD så löjligt!

andeem
2015-10-27, 09:34
Nu lekte vi styrkelyft IGEN! (http://tyngre.se/artiklar/jag-brottades-med-en-bjoern-igen/) :em:

MackeJuve
2015-10-27, 09:45
Avundsjuk på er tävling :D Verkar riktigt trevligt!

andeem
2015-10-27, 09:53
Avundsjuk på er tävling :D Verkar riktigt trevligt!Det var jättetrevligt, igen. Borde vara tillåtet.

Man and Machine
2015-10-27, 13:37
Bra initiativ, ser kul ut! Kan dock förstå att kränkta lyftare har synpunkter, det verkar ju vara betydligt mer organiserat än första posten ger sken av.

hurril
2015-10-27, 14:53
Verkar vara en riktigt kul tävling - synd att reglerna ser ut som de gör för oss lyftare.

z_bumbi
2015-10-27, 15:52
Avundsjuk på er tävling :D Verkar riktigt trevligt!

Du kan väl köra lusselyftet?

MackeJuve
2015-10-27, 16:06
Du kan väl köra lusselyftet?

Googlade, verkar ju riktigt kul! Anordnas med största sannolikhet nästa år också? Jag har nämligen inte bänkat på någon månad p.g.a. axelont, men att ha det som ett litet mål tills nästa år hade varit roligt :)

Hallberg
2015-10-27, 20:57
Du kan väl köra lusselyftet?

Hur många deltagarplatser innebär "begränsat"? (och när blev det fullt i fjol?)

Glögg och pepparkakor är ju trevligt. =)

z_bumbi
2015-10-27, 21:16
MackeJuve: Inget bestämt.

Hur många deltagarplatser innebär "begränsat"? (och när blev det fullt i fjol?)

Glögg och pepparkakor är ju trevligt. =)

Vi har inte ett fast antal då det beror på hur många det är i både styrkelyft och tyngdlyftning, det är ju olika antal grenar i respektive form så de tar olika lång tid. Förra året hade vi också lakletic-fitness dvs det blev en tävlingsform mer vilket begränsade antalet deltagare i SL och OL men det blev fullt någon vecka innan anmälningstiden gick ut (har jag för mig). I år så har vi redan fler anmälningar efter två dagar än vad vi hade första veckan förra gången dvs anmäl dig så snart du har bestämt dig.

MackeJuve
2015-10-27, 22:41
Extremt sugen på detta, fick med mig en kompis också. Hoppas verkligen det blir av nästa år igen!

z_bumbi
2015-10-28, 19:22
Extremt sugen på detta, fick med mig en kompis också. Hoppas verkligen det blir av nästa år igen!

Vad hindrar dig att tävla i år?