handdator

Visa fullständig version : Integritet på arbetsplatsen!


benya
2014-11-14, 10:26
Hur långt får en arbetsgivare egentligen gå med att rota i ens lokala data (på arbetsplatsen dvs)?
Inbillar mig att IT kan gräva i princip vad som helst, typ dokument som sparas på skrivbord och vilka sidor man besökt och så.

Vad får de göra och var går gränsen?

Man blir ju lite nojig om man nu ska börja söka jobb och pillar lite med CV:et under tiden – det vill man ju inte att det kommer ut. Eller sysselsätter sig med djupa diskussioner på kollo eller surfar efter lättklädda damer på google.

Vad gäller egentligen?

mvh

TheOne1994
2014-11-14, 10:29
Dom går nog hur långt som helst. Jag blev "drabbad" när jag sa upp mig , dom gickigenom precis allt på min dator. Kollade mejl osv. Det var obehagligt när jag fick veta det. Så jag rekomednerar dig att inte ha något privat på jobbdatorn !

Langster
2014-11-14, 10:30
Hur långt får en arbetsgivare egentligen gå med att rota i ens lokala data (på arbetsplatsen dvs)?
Inbillar mig att IT kan gräva i princip vad som helst, typ dokument som sparas på skrivbord och vilka sidor man besökt och så.

Vad får de göra och var går gränsen?

Man blir ju lite nojig om man nu ska börja söka jobb och pillar lite med CV:et under tiden – det vill man ju inte att det kommer ut. Eller sysselsätter sig med djupa diskussioner på kollo eller surfar efter lättklädda damer på google.

Vad gäller egentligen?

mvh
Jag är inte säker, men jag tror att om du är anställd och företaget du jobbar på äger datorn äger de även informationen på den.

Holmeros
2014-11-14, 11:10
Där jag arbetar är iallafall e-mail personlig. För att få gå in i någon annans mail krävs skriftligt godkännande, relaterat till PuL.

Lagrat på dator/"privat" nätverksshare vet jag dock inte riktigt med, men här tillämpas nog också PuL.

Gpajpen
2014-11-14, 11:10
Skriv cv:t hemma, arbeta dina timmar på arbetstid.

TIMPA
2014-11-14, 11:14
Arbetar som IT/Systemtekniker och precis som du säger så har vi tillgång till all information.

Men vi kikar inte runt i dem anställdas mail/mappar etc. så länge det inte finns goda skäl till det och om vi behöver kolla något är det i samspråk med användare samt chef.

Vi har även en IT-Säkerhetspolicy som de anställda får ta del av då dem börjar hos oss, där står det klart och tydligt vad som gäller.

hahavaffan
2014-11-14, 12:22
Arbetar som IT/Systemtekniker och precis som du säger så har vi tillgång till all information.

Men vi kikar inte runt i dem anställdas mail/mappar etc. så länge det inte finns goda skäl till det och om vi behöver kolla något är det i samspråk med användare samt chef.

Vi har även en IT-Säkerhetspolicy som de anställda får ta del av då dem börjar hos oss, där står det klart och tydligt vad som gäller.+0,5, +1 och +1.

tjabon
2014-11-14, 12:47
Hur långt får en arbetsgivare egentligen gå med att rota i ens lokala data (på arbetsplatsen dvs)?
Inbillar mig att IT kan gräva i princip vad som helst, typ dokument som sparas på skrivbord och vilka sidor man besökt och så.

Vad får de göra och var går gränsen?

Man blir ju lite nojig om man nu ska börja söka jobb och pillar lite med CV:et under tiden – det vill man ju inte att det kommer ut. Eller sysselsätter sig med djupa diskussioner på kollo eller surfar efter lättklädda damer på google.

Vad gäller egentligen?

mvh

Har du porrsurfat på arbetstid? .. :d

Ungrim
2014-11-14, 14:37
skriv cv:t hemma, arbeta dina timmar på arbetstid.

+1

benya
2014-11-14, 14:51
Åh, men tänk om, ponera bara om det är efter arbetstid, eller under lunch eller fikapaus.

Ok, får man pula lite PuL för att ta reda på vad som gäller enligt lagen

TIMPA
2014-11-14, 15:21
Åh, men tänk om, ponera bara om det är efter arbetstid, eller under lunch eller fikapaus.

Ok, får man pula lite PuL för att ta reda på vad som gäller enligt lagen

På vissa arbetsplatser jag arbetat på har det varit krav att den anställde har ett uppdaterat cv då det kan användas för att hitta nya kompetenser inom företaget (man kan hitta information om sina anställda man inte visste om eller missat) eller använda cvt då man ska presentera konsulter etc för nya kunder.

Så att du sitter och grejar lite med ditt cv då och då ser jag inte som ett problem, men jag vet som sagt inte hur det ser ut där du arbetar.

Olegh
2014-11-14, 15:53
Skriv cv:t hemma, arbeta dina timmar på arbetstid.

Enkelt som paj.

Scratch89
2014-11-14, 19:14
Jag både pillar med CV och söker nya jobb under arbetstid. Rebel!

Yes
2014-11-14, 19:39
Jag är inte alls inläst på det men jag vet att det finns regleringar för sånt. Min egen arbetsgivare har t.ex. bråkat en del med bland annat facket för att få använda systemen till individuell uppföljning (vilket jag för egen del tycker är helt rätt) medan facket hävdar att det är ett lagbrott.

Vissa saker kan du ju dock räkna med att de ser. Porrsurfar du på jobbet eller lirar Youtube får du ju vara bra dum om du räknar med att komma undan med det. Finns hur många fall som helst på folk som åkt dit på det, så... låt bli. Leka med sig själv får man göra på fritiden.

Om du sitter efter arbetstid och finputsar ett CV eller tar 10 min på en fikarast för att surfa arbetsförmedlingen lär du knappast få problem.

Jag hatar uttrycket men... med lite sunt förnuft lär du komma långt. Sköt ditt jobb och agera inte illojalt mot arbetsgivaren så är det lugnt.

O_Wao
2014-11-15, 20:57
Just att surfa tex lättklädda damer på arbetstid kan ju om inte annat pinga en flagga för olämpligt innehåll, så det kan man ju faktiskt låta bli.

R Scarpa27
2014-11-15, 21:00
ctrl+shift+P


!!!!!!!!!!!!! alltid något ffs.

mattilainen
2014-11-15, 21:24
jag jobbar inom landstinget och då skrev vi på papper om att allt på datorn kan kontrolleras när som helst och både random men också utpekat direkt till mig om det är så.

PixelMiner
2014-11-15, 21:49
Ifrån datainspektionens hemsida: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/intresseavvagning/
Inom arbetslivet kan en intresseavvägning normalt medföra att det är tillåtet att behandla personuppgifter för att i enlighet med god sed på arbetsmarknaden:


planera, organisera, leda och följa upp – kvalitetsbedöma – arbetet i stort
mäta individuella prestationer
kontrollera och övervaka anställda om det krävs av säkerhetsskäl, till exempel inpasseringssystem
kontrollera och övervaka anställdas användning av Internet och e-postsystem genom loggning av tekniska eller säkerhetsmässiga skäl
avsiktligt ta del av arbetstagares privata e-post eller annan privat elektronisk kommunikation vid allvarlig misstanke om illojalt eller brottsligt beteende
registrera uppgifter i rekryteringssystem och kompetensdatabaser (gäller även bolag utomlands inom samma koncern)
lämna ut harmlösa uppgifter, till exempel arbetstagares namn och adress, till annat bolag inom en koncern (även utomlands) för personalinformation, erbjudanden om förmåner, etcetera.
på en arbetsgivares webbplats publicera namn, befattning, avdelning eller enhet, anställningsår, arbetstelefonnummer, e-postadress och liknande arbetsplatsrelaterade personuppgifter i personalregister lagra fotografier som har tagits fram av säkerhetsskäl.


Normalt kan en intresseavvägning inte ge stöd för att:


använda sammanställningar av uppgifter som lagras för att användas för till exempel fakturering eller bemanningsplanering för något helt annat syfte, till exempel individuell värdering vid lönesättning
registrera uppgifter om resultat från personlighetstester, personlighetsprofiler och liknande
använda logguppgifter för andra ändamål eller syften än de ursprungligen bestämda
att läsa arbetstagares privata e-post eller annan privat elektronisk kommunikation
upprätta spärrlistor eller liknande över tidigare anställda för att förhindra återanställning
sambearbeta register med olika ändamål

benya
2014-11-17, 14:50
Jag är inte alls inläst på det men jag vet att det finns regleringar för sånt. Min egen arbetsgivare har t.ex. bråkat en del med bland annat facket för att få använda systemen till individuell uppföljning (vilket jag för egen del tycker är helt rätt) medan facket hävdar att det är ett lagbrott.

Vissa saker kan du ju dock räkna med att de ser. Porrsurfar du på jobbet eller lirar Youtube får du ju vara bra dum om du räknar med att komma undan med det. Finns hur många fall som helst på folk som åkt dit på det, så... låt bli. Leka med sig själv får man göra på fritiden.

Om du sitter efter arbetstid och finputsar ett CV eller tar 10 min på en fikarast för att surfa arbetsförmedlingen lär du knappast få problem.

Jag hatar uttrycket men... med lite sunt förnuft lär du komma långt. Sköt ditt jobb och agera inte illojalt mot arbetsgivaren så är det lugnt.



Jo men det är klart, för min del handlar det inte att jag är rädd för att åka fast för ngt – finns inget att dölja, förutom att man ev funderar över att byta arbetsgivare.
Det anser jag vara en privatsak till jag själv väljer att ta upp det/säga upp mig.
Sen var jag intresserad över hur det fungerar överlag med vilken intigritet man har på sin personliga jobbdator – för det hänger ihop med ovan. Har arbetsgivare rätt att utan egentligen anledning genomsöka lokalt placerade mappar samt gå igenom ens sökhistorik, utan att man besökt ”förbjudna” sidor, så behöver man ju vara mer försiktig med hur man hanterar jobbsökandet från arbetsdatorn (jobbar på ett litet företag, ska tilläggas).
Har de inte den rätten utan skälig anledning, så behöver man vara mindre försiktig.
Och där har jag fått en hel del intressant input.
Tack tack :)

benya
2014-11-17, 15:04
Just att surfa tex lättklädda damer på arbetstid kan ju om inte annat pinga en flagga för olämpligt innehåll, så det kan man ju faktiskt låta bli.

Mäh, att se en vacker halvnaken dam ngn gång i samband med lunchpausen eller fikastunden ger ju bara ytterligare energi i arbetet. Substitut till kaffet eller fikabrödet skulle man kunna uttrycka det som.

O_Wao
2014-11-17, 16:36
Mäh, att se en vacker halvnaken dam ngn gång i samband med lunchpausen eller fikastunden ger ju bara ytterligare energi i arbetet. Substitut till kaffet eller fikabrödet skulle man kunna uttrycka det som.

Det får nog stå för dig, och så får du fundera på om din arbetsgivare skulle acceptera den förklaringen om det kommer frågor om det.

XXXL
2014-11-17, 16:43
Mäh, att se en vacker halvnaken dam ngn gång i samband med lunchpausen eller fikastunden ger ju bara ytterligare energi i arbetet. Substitut till kaffet eller fikabrödet skulle man kunna uttrycka det som.

Gör det på mobilen! Där kan ingen tala om för dig vad du ska göra. Jag brukade surfa in på "Det var en gång.." tråden på lunchen förut för att kolla om de hänt nått nytt.