handdator

Visa fullständig version : Ofrivillig viktnedgång, konsekvenser. (medicin)


jonsson89
2014-11-14, 10:16
Hejsan!

För ungefär två månader sedan så började jag medicineras med en medicin vid namn Elvanse, en medicin som skrivs ut till personer med Adhd, add osv. Det speciella med denna medicinen är att den innehåller substansen lisdexamfetamin (konstgjort amfetamin).

Sedan jag började med denna medicin så har jag rasat i vikt, jag har tappat åtta kg på drygt två månader, och jag bara fortsätter gå ner i vikt. Minskad aptit är en känd biverkning av medicinen som gör att man inte har någon aptit över huvudtaget och detta kommer ju resulterar ju till att min kropp kommer att ta skada utav att den inte får i sig den näringen den behöver och kommer få brist på näringsämne, och sedan så kommer väl mina muskler brytas ner också. Jag är oerhört orolig att jag det kommer sluta med att jag kommer se ut som en pinne med dålig hy, påsar under ögonen och se allmänt sliten ut som man gör utav näringsbrist. Och även fast min kropp säger ifrån att den inte mår bra så kommer det inte vara något jag kommer känna av, så som trötthet osv, då som vi alla vet att amfetamin är en substans man blir pigg & alert på.

Jag är 194 lång, och vägde 90 kg, och idag väger jag 83. Jag har genuint intresse för all form av träning, men jag ägnar mig mest åt styrketräningen.

Jag undrar då vad som kommer att hända med både mig och min framförallt min kropp om jag fortsätter träna så pass mycket som jag gör utan att jag får i mig det rekommenderade intaget av vitaminer, mineralämnen och kalorier.

Jag dricker mina protein shakes, äter mina omega 3 och tar vitaminer som jag även gjorde innan jag påbörjade min medicinerna, men detta räcker väl knappast?

Ni som antgligen tänker, -"Ah, men va fan, det är väl bara till att tvinga i sig maten". Tro mig, det är inte så enkelt, jag har försökt.

Hoppas att jag har gjort mig förstådd och att ni förstår mitt dilemma.

Fuark
2014-11-14, 10:41
Du kommer såklart fortsätta att gå ned i vikt. Hur mycket får du utskrivet egentligen? Känns som något du bör tala med farbror doktor om, speciellt med tanke på att läkemedlet har utökad övervakning. Du ska definitivt rapportera ev. bekymmer.

Effekter på vikten
Elvanse kan ge viktminskning hos vissa barn och ungdomar.

-Läkaren kommer noga att följa din utveckling med avseende på längd och vikt samt hur väl du äter.

Hur ser det ut på den fronten? Du borde ha regelbundna läkarbesök enl. fass

Aliaas
2014-11-14, 11:22
Vet inte om detta är en bra långvarig lösning men för tillfället måste du nog bita ihop och helt enkelt äta trots att aptiten inte finns där. Att för dif förlora mer i vikt är ju verkligen inte bra och du måste nog tyvärr göra allt för att hindra detta. Även om det medför obehag.

hampfuz
2014-11-14, 11:40
Prata med din behandlande läkare!

Påvägneråt
2014-11-14, 12:12
Förlåt men hur kan du tro att ett forum som detta kan ge dig ett svar på något sådant?
Du säger själv att det antagligen inte kommer räcka för din kropp även om du får i dig dina proteinshakes, omega 3 och vitaminer.

du säger att det inte är någon ide att säga till dig att tvinga i dig mat men vad finns det då vi ska säga? Vad skulle någon här inne sitta på för lösning tror du? Vi är inga läkare utan ett gäng som har ett intresse för kost och träning.

Svaret på din fråga ang vad som kommer hända om du tränar mycket med äter lite är att DEN BRYTS NER MER ÄN VAD DEN BYGGS UPP. Det måste du väl ändå förstå?

WHITEFOLKS
2014-11-14, 13:14
Om du bara använder rent protein nu så byt ut mot gainer/mjölk istället, försök dricka mer kalorier under dagen (fullfet mjölk) så kan du nog iaf få stopp på viktnedgången.

Men som andra redan sagt, kolla med din läkare..

Tolkia
2014-11-14, 13:35
Om du tappar i vikt för att aptiten blivit sämre kommer du att behöva lägga om kosten mot mer energitäta livsmedel. Har man dålig aptit blir det definitivt inte bättre av att man känner att man måste försöka tvinga i sig berg av mat.

Det kan vara vettigt att prata med en dietist, och förstås med sin läkare.

Här är en vettig tråd i ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=vikt
Vad skulle någon här inne sitta på för lösning tror du? Vi är inga läkare utan ett gäng som har ett intresse för kost och träning.
Det är bra att minnas att "intresse för kost och träning" inte bara betyder "intresse för just den kost och just den träning som jag personligen tycker är bäst". Man behöver inte dumförklara någon bara för att vederbörande har intressen som inte liknar ens egna.

Påvägneråt
2014-11-14, 13:51
Om du tappar i vikt för att aptiten blivit sämre kommer du att behöva lägga om kosten mot mer energitäta livsmedel. Har man dålig aptit blir det definitivt inte bättre av att man känner att man måste försöka tvinga i sig berg av mat.

Det kan vara vettigt att prata med en dietist, och förstås med sin läkare.

Här är en vettig tråd i ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376&highlight=vikt

Det är bra att minnas att "intresse för kost och träning" inte bara betyder "intresse för just den kost och just den träning som jag personligen tycker är bäst". Man behöver inte dumförklara någon bara för att vederbörande har intressen som inte liknar ens egna.

Jag dumförklarar inte personen.

jonsson89
2014-11-14, 14:14
Självklart är detta något jag ska diskutera vidare tillsammans med min läkare. Den är vikt nergången kom även som en chock för mig då jag inte tänk på det och reflekterat över det förrän jag ställde mig på vågen häromdagen, och det var då jag förstod att det är någonting som inte stämmer. Det har inte i heller synts på mig.

Jag frågeställning var, vad som som hade hänt med min kropp om det här hade fortsatt, allt annat är inte irrelevant.

Anledningen till att jag tog med historiken kring min medicinering osv var för att försöka ge er en helhetsbild.

Förlåt men hur kan du tro att ett forum som detta kan ge dig ett svar på något sådant?
Du säger själv att det antagligen inte kommer räcka för din kropp även om du får i dig dina proteinshakes, omega 3 och vitaminer.

du säger att det inte är någon ide att säga till dig att tvinga i dig mat men vad finns det då vi ska säga? Vad skulle någon här inne sitta på för lösning tror du? Vi är inga läkare utan ett gäng som har ett intresse för kost och träning.

Svaret på din fråga ang vad som kommer hända om du tränar mycket med äter lite är att DEN BRYTS NER MER ÄN VAD DEN BYGGS UPP. Det måste du väl ändå förstå?

Svar på vadå? Det enda jag har frågat har varit vad som hade hänt med kroppen och hur kroppen reagerar när den inte får i sig sitt RDI. Jag har som sagt inte ställt några andra frågor? Eller? Rätta mig om jag har fel.

Som jag nämnde här ovan så valde jag ta med orsaken till min viktnedgång för att slippa frågan, och som sagt för att ge er en helhets bild på min situation, men frågeställningen har som sagt hela tiden varit vad det är som kommer att hända med min kropp ifall det håller i sig, och jag väljer att träna på samma sätt som jag tidigare gjort.. Alla andra svar och åsikter tycker jag själv är ganska irrelevant.

Okej, så min kropp kommer att brytas ner, hur exakt menar du då? Mer än att mina muskler komma att brytas ner.

WHITEFOLKS
2014-11-14, 14:50
Du kommer få bristsjukdomar vilken får alla möjliga effekter, allt från benskörhet till dåligt mörkerseende, tappa hår osv.

Beror ju på vad du lider brist på såklart. Om du fortfarande äter varierat (och en del kött) men främst mindre så kan det ju hända att du kommer till "balansnivån" innan du blir farligt smal och då kanske det inte händer så mycket mer än viktnedgång.

R Scarpa27
2014-11-14, 19:28
får du inte i dig mängder av mat, öka fettet i kosten/maten.

skippa proteindrycken drick en gainer.
sen förespråkar jag som vanligt käka mkt bröd. :)

och igen... inga light produkter.

när kroppen börjar återhämta sig på kaloriöverskott kommer du plötsligt känna mycket mer energi, klarare tänkade, ny skarp syn som en örn, mer socialitet osv :)

go for it kämpa! allt går! (nästan iaf)