handdator

Visa fullständig version : Tips/Hjälp med kost


doucheandturd
2014-11-13, 12:46
Hej!
Är ny på detta forum då jag känner att jag måste få lite hjälp och FB orkar jag inte med längre.

Jag börjar få en ganska ohälsosam inställning till mat känns det som.
Jag tränar ungefär mellan 7-10 ggr i veckan, tränar det mesta då jag förbereder mig för klassikern, mycket av styrketräningen är fokuserad runt den så jag vill inte bli mr.bulk, det är inte målet.

Målet med klassikern är att prestera inte bara att klara av det.

Brukar köra någon form av konditionsträning(30-75 minuter beroende på humör) på morgonen och sedan intensivt på gym(40-60 min) eller Crossfit på kvällen.

Men jag är konstant trött (sover överlag bra) och inte särskilt rolig att ha att göra med och är ganska säker på att det är maten. Jag ligger på 1700 kcal per dag (fördelat på 3 måltider) vilket främst består av Keso, Kalkon/kyckling, Skinka, Fläskfile/Oxfile, Tonfisk, Riskakor(sådana små goda), gröt, ägg.

Gainers/proteinshakes och sådant avstår jag helst. Bars är okej tkr jag men äter väl egentligen hellre en frukt eller ngt.

Jag gillar inte att äta, tycker det tar tid samt att laga mat till enbart sig själv tkr jag inte heller är kul så det är väl därför man hamnat här.

Men jag behöver lite tips/hjälp känner jag för annars så kommer man ju inte palla

Borde jag försöka öka mitt intag till iaf 2000 och kanske något mer fokus på kolhydrater??? Typ potatis och ris, helst inte pasta då jag undviker mjöl så gott det går.

Är det någon som har något tips till hur mat blir roligt?

Alla tips/förslag är välkomna, samt gärna någon bra träningsform till klassikern :)

GulligaGurkan
2014-11-13, 13:12
Om du baserar ditt intag runt "Keso, Kalkon/kyckling, Skinka, Fläskfile/Oxfile, Tonfisk, Riskakor(sådana små goda), gröt, ägg" låter det som att du får i dig på tok för lite kolhydrater. Skulle väl vara riskakorna och gröten, men annars inget. Du borde enligt mig och säkert många andra trycka in lite ris eller potatis i dina måltider, precis som du säger.

Sen tycker inte alla att mat är roligt men alla måste ändå äta. Om du inte gillar att laga mat kan du ju köra på matlådor. Det tar ju lika lång tid att laga sex portioner köttfärssås som att laga en, så då kapar du din matlagningstid med fem sjättedelar om du i nuläget lagar mat varje gång du ska äta.

Lycka till med klassikern, jag ska själv ge mig in i den svängen har jag tänkt!

z_bumbi
2014-11-13, 17:13
Oavsett vad du väger så äter du alldeles för lite energi och att du inte har lust att laga mat är bara en dålig ursäkt för att inte se till att du får i dig den energin. Om du tänker köra klassikern så bör du vara så fokuserad på resultat att bara resultatet av att äta vettigt är nog för att också göra det.

R Scarpa27
2014-11-13, 19:48
enkelt att bedöma...

du hatar att äta säger du....

tränar upp till 10ggr i veckan 2 gånger om dagen och ligger lågt på kalorier och är trött.

konstigt du är trött? börja ät eller bli sängliggande till slut.
alternativt sluta träna helt med så låga kalorier (även lågt för icketränande)

nu har jag ingen aning om din vikt och längd osv men endå ovesentligt då det du gör inte är hälsosamt.

and last question varför undviker du mjöl?
jag tror faktist det du sysslar med är hets & kompensationsträning.
kanske behöver du hjälp?

doucheandturd
2014-11-13, 21:21
Att jag undviker mjöl kanske var att ta i men mat som pasta,bröd eller liknande tycker jag lägger sig som en sten i kroppen. Blir liksom koma för mig på det.

Väger 88kg och är 181 cm lång, är inte mr muskulös men har väl ändå en helt okej muskelmassa.

Nja hets vet jag inte men det är svårt då jag aldrig varit insatt i matlagning direkt ur träningens synvinkel. Men som sagt jag vill ju ha tips/hjälp då jag inser att detta kommer inte funka i längden, speciellt inte om jag nu ska klara av klassikern.

Jag gillar att enbart äta 3 ggr om dagen så jag inte känner mig "tung" när jag tränar men man kanske skulle satsa på 800 kcal eller ngt per måltid? Med mer fokus på kolhydrater som ris och sådant?

Glömde säga att jag äter Avocado och nötter ganska ofta till kyckling eller liknande då det ska vara bra fetter + att det är riktigt gott tycker jag.

R Scarpa27
2014-11-13, 21:26
ok.
ja vad mer ska jag säga? ät och träna och se till att täcka upp dina macros.

ja visst går ris bra mat är ju mat.

3 ggr om dagen räcker. jag äter 2 mål om dagen. och efterrätt på det.
& vad som är nyttigt som du babblar om= en bra helhet av blandkost helt enkelt.

sen har man ju fått lära sig lagom är bäst haha :)