handdator

Visa fullständig version : BMI - skalan och livförsäkring.


Johan O
2014-11-13, 07:52
Yo Kollo!

Tänkte vara lite duktig för några veckor sedan och teckna en livförsäkring via mitt försäkringsbolag. Man skulle uppge sin sjukdomshistorik samt längd och vikt. Inga bekymmer tänkte jag, allvarliga sjukdomar har jag aldrig haft och vikt och längd uppgav jag på telefon med tillägget "vältränad" eftersom jag misstänkte att det var en koll i BMI tabellen dom tänkte göra...Tanten i telefonen sade bara "ok" så det var väl lugnt då tänkte jag.

Men så fick jag papper hem i brevlådan där dom vill höja min premie med 25% pga "högt BMI värde"!
För helvete tänkte jag och ringde upp riskanalys-avdelningen på bolaget ifråga.
Tanten i luren där förklarade att hon inte kunde göra något för detta gjorde ALLA bolag påstod hon, kör BMI rakt av på alla utan hänsyn till kroppskomposition. Inte ens ett läkarintyg som klargorde att jag inte är överviktig var godkänt.

Är det fler tränande individer som haft liknande diskussioner med försäkringsbolag eller liknande?
Enligt deras sätt att se det får jag billigare premie om jag slutar träna och istället börjar röka och supa skallen av mig varje dag, för det ställde dom minsann inga frågor om...
Är inte många kronor det handlar om per månad, men det känns jävligt fel ändå.

TheOne1994
2014-11-13, 07:59
vilket bolag har du idag ?

https://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=&oq=livf%c3%b6rs%c3%a4kring+bmi&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGHP_svSE612SE612&q=livf%c3%b6rs%c3%a4kring+bmi&gs_l=hp...0i22i30.0.0.0.17785...........0.axWVKsuz teo

Johan O
2014-11-13, 08:03
Folksam...
Är helkund sen länge och har tidigare fått bra hjälp.

TheOne1994
2014-11-13, 08:08
testa att mejla frågan till lite olika bolag ( info@lansf..) osv. Då får du svaret i skrift. Det kan vara en "ny på jobbet" tant som inte hade stenkoll....man vet ju aldrig.

Mental
2014-11-13, 08:21
Yo Kollo!

Tänkte vara lite duktig för några veckor sedan och teckna en livförsäkring via mitt försäkringsbolag. Man skulle uppge sin sjukdomshistorik samt längd och vikt. Inga bekymmer tänkte jag, allvarliga sjukdomar har jag aldrig haft och vikt och längd uppgav jag på telefon med tillägget "vältränad" eftersom jag misstänkte att det var en koll i BMI tabellen dom tänkte göra...Tanten i telefonen sade bara "ok" så det var väl lugnt då tänkte jag.

Men så fick jag papper hem i brevlådan där dom vill höja min premie med 25% pga "högt BMI värde"!
För helvete tänkte jag och ringde upp riskanalys-avdelningen på bolaget ifråga.
Tanten i luren där förklarade att hon inte kunde göra något för detta gjorde ALLA bolag påstod hon, kör BMI rakt av på alla utan hänsyn till kroppskomposition. Inte ens ett läkarintyg som klargorde att jag inte är överviktig var godkänt.

Är det fler tränande individer som haft liknande diskussioner med försäkringsbolag eller liknande?
Enligt deras sätt att se det får jag billigare premie om jag slutar träna och istället börjar röka och supa skallen av mig varje dag, för det ställde dom minsann inga frågor om...
Är inte många kronor det handlar om per månad, men det känns jävligt fel ändå.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S9849.pdf/$FILE/S9849.pdf?OpenElement

Fråga 19: Röker du?
Den höjer premien, dock ingen fråga om alkoholintaget eller andra narkotikum, så jag rekommenderar en karriärsom hämdknarkare för att casha in på försäkringen!

Johan O
2014-11-13, 08:36
Ok, detta var en telefonintervju och rökning efterfrågades inte.

Snubben
2014-11-13, 08:38
Testa gå genom en bank eller Folksam som faktiskt har ett kontor. Då kan de faktiskt titta på dig och således komma till en annan bedömning.

Linjedomarn
2014-11-13, 12:34
För jäkligt. En fråga, vad har du för BMI?

Nordenator
2014-11-13, 12:43
Detta var ju en helt fantastiskt exempel av hur dåliga saker används på sämre sätt. Jävlar vad de borde kamma sig.

hahavaffan
2014-11-13, 13:05
Folksam...
Är helkund sen länge och har tidigare fått bra hjälp.Jag hade bett dom fara åt helvetet, och bytt bolag direkt. Och mailat samtliga chefer på Folksam. Och bifogat en bild när jag slår en krabba.

PureWhey
2014-11-13, 13:12
jag hade bett dom fara åt helvetet, och bytt bolag direkt. Och mailat samtliga chefer på folksam. Och bifogat en bild när jag slår en krabba.

+1

Mental
2014-11-13, 13:16
Jag hade bett dom fara åt helvetet, och bytt bolag direkt. Och mailat samtliga chefer på Folksam. Och bifogat en bild när jag slår en krabba.

Jag är inte lika melodramatisk, jag hade bara bytt bolag.

Johan O
2014-11-13, 13:17
För jäkligt. En fråga, vad har du för BMI?

30,5. Alltså inom ramen för fetma.

183 cm och 102 kilo.

Fredszky
2014-11-13, 13:34
Jag hade bett dom fara åt helvetet, och bytt bolag direkt. Och mailat samtliga chefer på Folksam. Och bifogat en bild när jag slår en krabba.

irl-fniss

Agitator
2014-11-13, 13:57
Vältränad strongman då eller vad?

Skicka en formpic helt enkelt!

Johan O
2014-11-13, 14:02
Vältränad strongman då eller vad?

Skicka en formpic helt enkelt!

Får väl hora ut en instagramlänk då. Går säkert att klicka sig vidare, kontot är öppet.
Är väl en av dom senare nakenfilmerna...

http://instagram.com/p/q2XmfLCntg/

Mental
2014-11-13, 14:12
Får väl hora ut en instagramlänk då. Går säkert att klicka sig vidare, kontot är öppet.
Är väl en av dom senare nakenfilmerna...

http://instagram.com/p/q2XmfLCntg/

Typisk bukfetma!

Extra hög premie anbefalles!

:d

Macroman
2014-11-13, 14:14
Bara att ringa runt och sedan byta bolag inga konstigheter. Bilförsäkring byter man ju varje år tex pga smyghöjningar av premien.

Agitator
2014-11-13, 14:42
Får väl hora ut en instagramlänk då. Går säkert att klicka sig vidare, kontot är öppet.
Är väl en av dom senare nakenfilmerna...

http://instagram.com/p/q2XmfLCntg/

Skicka in den när du ställer krav på att få sänkt premie eller du byter till annat bolag som helkund.

AronP
2014-11-14, 11:33
Det här har varit uppe för diskussionen några gånger i mina kretsar och verkar inte helt ovanligt. En trend troligen hämtad från usa. Sen kan jag förstå att man inte gör undantag, om man inte börjar blanda in läkare eftersom personalen inte är utbildad att utvärdera din hälsostatus. Men då blir det ju ännu mer amerikaniserat när man måste göra en hälsokontroll innan man tecknar försäkring.

Sen är det väl faktiskt så att högt BMI är korrelerat till ohälsa, oavsett anledning.

Men jag skulle bara byta bolag.

hugok
2014-11-14, 12:54
Jag har samma problem med min premie. Länsförsäkringar. Tror inte det var 25% dock. I övrigt är jag väldigt nöjd med dem så det får vara. Jag tränar ändå mer än vad som är hälsosamt och har fått pengar för träningsrelaterade skador så det tar ju ut sej.

eternallord
2014-11-14, 13:36
Skulle inte förvåna mig om det finns forskning som pekar på att högt BMI -> kortare liv i snitt, även om fettprocenten är högre. Någon som har koll?

Mental
2014-11-14, 13:59
Skulle inte förvåna mig om det finns forskning som pekar på att högt BMI -> kortare liv i snitt, även om fettprocenten är högre. Någon som har koll?

Högt BMI vid hög ålder -> längre liv.

eternallord
2014-11-14, 14:13
Högt BMI vid hög ålder -> längre liv.

Vid vilken ålder pratar vi?

Mental
2014-11-14, 14:29
Vid vilken ålder pratar vi?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23452127

70+

eternallord
2014-11-14, 14:36
Intressant!