handdator

Visa fullständig version : Ökad metabolism vid infektion/sjukdom


Horkas
2014-11-12, 20:37
Räknar ni med ökad förbränning (kcal-behov) när ni är sjuka? Typ halsfluss eller liknande?

melvinxx
2014-11-12, 20:44
Förbränningen ökar vid infektion, och särskilt vid feber. En feber på 1 grad lär öka den basala metabolismen med över 10%. Inget jag fäster så stor vikt vid då jag är sjuk: kan inte äta något just om jag inte tränar känns det som.

Jag upplever att jag blir friskare snabbare om jag håller mig till näringstät lågkolhydratskost. Till vardags, pga all träning, blir det mycket mer kolhydrater i form av bröd och müsli primärt. Behövs för återhämtningen direkt efteråt för att stärka immunförsvaret *rolleyes* inte minst (kroppen är inte inställd på lågkolhydrat vid det laget).

TABBYz
2014-11-12, 20:46
Jag har aldrig gjort det, men jag vet att folk brukar göra det, bra ursäkt att äta mer ;)

Magnus N
2014-11-12, 20:51
Är man sjuk så brukar man i regel röra sig betydligt mindre, så ens kaloribehov borde vara mindre än normalt även med en förhöjd metabolism

R Scarpa27
2014-11-12, 20:51
nej, tar det som det kommer, vilar och äter när jag kan och aptiten finnes.

Linjedomarn
2014-11-13, 12:23
Har aldrig försökt att hålla i en diet medans jag är sjuk. Man äter det man kan när det går för att kunna bli frisk så snabbt som möjligt,sen kan man fortsätta när man kan dra igång med träningen igen.