handdator

Visa fullständig version : Axelbesvär av Squats


staten
2014-11-12, 18:32
Hej där.
Jag har lite funderingar kring mina axelbesvär och hur/om de har med min träning att göra.

Jag har tränat en del genom åren men har inte kört styrkelyft mer än knappa två månader Kör med Stronglifts-appen och gillar det.

För knappa två veckor sedan började jag känna en svag smärta på vänster sida; axel bröstryggg mellan skulderblad och ryggrad. Från att ha varit fullt överkomlig så spred sig smärtan för en vecka sedan till motsvarande ställe på höger sida och blev mycket kraftigare.
Till en början var detta inget jag direkt kopplade ihop med just Squats. Smärtan yttrar sig främst som hugg när jag belastar armarna i vissa lägen (Dra av/på kläder, dra upp något ur en tight ficka, lyfta typ en kastrull).

Efter att ha vilat en vecka och besökt sjukgymnast som misstänkte att skadan beror på dålig arbetsställning snarare än träning provade jag idag att träna igen.
Det gick inte och det var nu jag på allvar började misstänka sambandet Squats och besvären.

Det känns som om belastningen från stång/vikter trycker/klämmer på mjukdelarna i axlarna.

Har läst en del om hur dålig rörlighet i axelleder i kombination med squats är vanlig orsak till besvär. Jag har väldigt rörliga leder. Är snarare överrörlig på många sätt.

Nu undrar jag väl mest om mina tankar är helt uppåt väggarna eller om sambandet låter logiskt. Kan jag i så fall göra något åt det? Teknik? Alternativa metoder att utföra övningen?

Tack!

BoBBoLoVe
2014-11-12, 19:56
Var placerar du stången? Jag har stången så som det står skrivet i starting strength och det känns riktigt bra. Se detta klipp för förklaring https://www.youtube.com/watch?v=g2tyOLvArw0

F Ultra
2014-11-12, 22:27
Rullar/flyttar stången på sig när du böjer? Är väl inte helt ovanligt att man iaf får träningsvärk i början omkring det området då det är vad man håller uppe vikten med och det är ett muskelområde som man inte använt så mycket tidigare. Kanske vila området i mer än två veckor och sedan sänka vikten och prova igen försiktigt?