handdator

Visa fullständig version : Vegetarian: hjälp med energi intensiv kost


jegarn
2014-11-12, 16:29
Hej

Jag har valt att övergå till vegetarisk kost för ca 2-3 månader sedan. Under den perioden har jag även tagit tag i min träning ordentligt igen. Resultatet är att jag har tappat ett par kilon men ökat lite i styrka.
Jag tränar för tillfället ca 4 gånger gym i veckan pga höftskada. När det är läkt är planen att gå över till löpning 3-4 gånger i veckan och gym ca 2 gånger i veckan.
Mina måltider är ungefär:
frukost: 2dl havre för gröt.
ca 0.5dl keso
1-2dl soja mölk
lite nötter
2 mackor med avokado

lunch
varierande men ofta stor portion quinoa/couscous/ris/pasta med grönsaks röra/sås.
middag som lunch.

Mitt problem är att jag tappar i vikt och är väldigt ofta väldigt hungrig. Jag antar att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier. Innan jag la om kosten så hade jag i smör/olja/grädde i det mesta för att få extra energi och känna mig mätt under en längre tid. Har skippat det nu pga tjejen är vegan samt inte reagerar så bra på fet mat.

Har ni några tips på hur jag ska få i mig mer energi på ett enkelt och hälsosamt sätt? mellanmål är någonting jag måste börja med men tror jag måste öka energimängden på annat sätt också. Funderar på någon shake på kvällen, linfrö olja. Jag vill helst slippa gigantiska portioner. Åt det när jag var yngre och tränade konstant, blev lite äcklad av mängden mat. Skulle gissa på att jag behöver öka minst 500kcal /dag.

Aliaas
2014-11-12, 17:18
Hej

Jag har valt att övergå till vegetarisk kost för ca 2-3 månader sedan. Under den perioden har jag även tagit tag i min träning ordentligt igen. Resultatet är att jag har tappat ett par kilon men ökat lite i styrka.
Jag tränar för tillfället ca 4 gånger gym i veckan pga höftskada. När det är läkt är planen att gå över till löpning 3-4 gånger i veckan och gym ca 2 gånger i veckan.
Mina måltider är ungefär:
frukost: 2dl havre för gröt.
ca 0.5dl keso
1-2dl soja mölk
lite nötter
2 mackor med avokado

lunch
varierande men ofta stor portion quinoa/couscous/ris/pasta med grönsaks röra/sås.
middag som lunch.

Mitt problem är att jag tappar i vikt och är väldigt ofta väldigt hungrig. Jag antar att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier. Innan jag la om kosten så hade jag i smör/olja/grädde i det mesta för att få extra energi och känna mig mätt under en längre tid. Har skippat det nu pga tjejen är vegan samt inte reagerar så bra på fet mat.

Har ni några tips på hur jag ska få i mig mer energi på ett enkelt och hälsosamt sätt? mellanmål är någonting jag måste börja med men tror jag måste öka energimängden på annat sätt också. Funderar på någon shake på kvällen, linfrö olja. Jag vill helst slippa gigantiska portioner. Åt det när jag var yngre och tränade konstant, blev lite äcklad av mängden mat. Skulle gissa på att jag behöver öka minst 500kcal /dag.
Mer nötter kanske? Eller nötsmör av olika sorter?, chips, ostbågar

Kanske trycka ngr fler mackor, rostmackor slinker ju lätt ner.

Sen godis:) de flesta sorter borde ju bara vegetariska eller?

Hackenschmidt
2014-11-12, 18:12
Delicatobollar är veganska *drool*
En del chips-sorter också
Det flesta godissorter är inte veganska p.g.a gelatin, krossade löss och annat gottigt.

Men visst, de är kanske inte de mest hälsosamma alternativen.

Tips att PMA Morty (tror jag han heter?) om han inte ser tråden

Ozziking
2014-11-12, 18:19
Känns som om du behöver mer protein samt att äta oftare ifall du inte vill äta gigantiska portioner.

Lägg till bönor/kikärtor etc till grönsaksrörorna.

JesperL
2014-11-12, 22:22
Hej

Jag har valt att övergå till vegetarisk kost för ca 2-3 månader sedan. Under den perioden har jag även tagit tag i min träning ordentligt igen. Resultatet är att jag har tappat ett par kilon men ökat lite i styrka.
Jag tränar för tillfället ca 4 gånger gym i veckan pga höftskada. När det är läkt är planen att gå över till löpning 3-4 gånger i veckan och gym ca 2 gånger i veckan.
Mina måltider är ungefär:
frukost: 2dl havre för gröt.
ca 0.5dl keso
1-2dl soja mölk
lite nötter
2 mackor med avokado

lunch
varierande men ofta stor portion quinoa/couscous/ris/pasta med grönsaks röra/sås.
middag som lunch.

Mitt problem är att jag tappar i vikt och är väldigt ofta väldigt hungrig. Jag antar att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier. Innan jag la om kosten så hade jag i smör/olja/grädde i det mesta för att få extra energi och känna mig mätt under en längre tid. Har skippat det nu pga tjejen är vegan samt inte reagerar så bra på fet mat.

Har ni några tips på hur jag ska få i mig mer energi på ett enkelt och hälsosamt sätt? mellanmål är någonting jag måste börja med men tror jag måste öka energimängden på annat sätt också. Funderar på någon shake på kvällen, linfrö olja. Jag vill helst slippa gigantiska portioner. Åt det när jag var yngre och tränade konstant, blev lite äcklad av mängden mat. Skulle gissa på att jag behöver öka minst 500kcal /dag.


Nice me vegetariskt!! Alltså ät mer frukt och grönt, Verkligen!!!
Är det kalorierna du vill åt lägg till mer nötter och frön, ex. solroskärnor o sesamfrön eller som du säger själv oljor om du vill åt kalorierna. Låt kreativiteten flöda :)

Go Green :)

Morty
2014-11-12, 22:26
Gillar också idén om att hälla ner nötter och frön i mat. Och gärna nötsmör & tahini på mackorna. Och frukt mellan måltiderna. Du kan ju dessutom hälla lite extra olja på din tallrik när ni tagit upp maten.

hampfuz
2014-11-12, 23:41
En 100grams påse valfria nötter varje kväll? Ett härligt sätt att få 500 kcal extra.

R Scarpa27
2014-11-13, 08:32
Delicatobollar är veganska *drool*
En del chips-sorter också
Det flesta godissorter är inte veganska p.g.a gelatin, krossade löss och annat gottigt.

Men visst, de är kanske inte de mest hälsosamma alternativen.

Tips att PMA Morty (tror jag han heter?) om han inte ser tråden

Handlade väl mer om vegeterisk och inte veganskt...(alltså inget kött)
men dock mjölkprodukter, hade varit lite lusigt varför han äter keso annars :D

Ajasoro
2014-11-13, 11:30
Du behöver mer protein! Bönor och linser. Sjukt billigt att köpa torkade och blötlägga och koka själv. Bönsallader, linsgryta, hummus, bönsallad osv osv. En enkel sak kan vara att göra en örtsås baserad på kvarg och sen lite hummus och ha i kylen. Det är enkelt att lägga till de flesta måltider och du kan samtidigt äta samma mat som din partner.

Sjukt bra att du väljer vegetariskt, lycka till!

Morty
2014-11-13, 13:28
Delicatobollar är veganska *drool*
En del chips-sorter också
Det flesta godissorter är inte veganska p.g.a gelatin, krossade löss och annat gottigt.

Men visst, de är kanske inte de mest hälsosamma alternativen.

Tips att PMA Morty (tror jag han heter?) om han inte ser tråden

Så jävla ruttad att du hade koll på delicatobollarna *flex*:hbang: Standard veganfika på stan: overpriced delicatoboll med en kopp brygg. NOM NOM NOM

Hackenschmidt
2014-11-13, 16:01
Handlade väl mer om vegeterisk och inte veganskt...(alltså inget kött)
men dock mjölkprodukter, hade varit lite lusigt varför han äter keso annars :D

Jo jag vet, men han skrev ju att tjejen var vegan och att han dragit ner även på vissa mejeriprodukter. Vanligt tycks ju att många vegetarianer vill sträva mot en mer vegansk kost även om det är svårt, så några veganska tips skadar nog inte :)

Så jävla ruttad att du hade koll på delicatobollarna *flex*:hbang: Standard veganfika på stan: overpriced delicatoboll med en kopp brygg. NOM NOM NOM

Har ett par veg*kompisar, de trycker delicatobollar som om världen höll på att gå under *flex*

Wikner89
2014-11-14, 21:43
Tofu och quorn kan väl funka bra till lunch och middag. Tillsammans med lite bönor/linser.

jegarn
2014-12-09, 11:52
Tack för alla tips!

Har gjort en enkel beräkning och ligger runt 1g protein /kg kroppsvikt så den biten är det inga problem med. Har varit lite mer noggrann med mellanmål och hungern håller sig borta allt som oftast. Mer keso, olja, nötter och kolhydrater.

Blir intressant att se vad vågen säger om ett par veckor :)

EnergiÖverskott
2014-12-09, 16:39
Handlade väl mer om vegeterisk och inte veganskt...(alltså inget kött)
men dock mjölkprodukter, hade varit lite lusigt varför han äter keso annars :D

Ja, för vegetarianer äter ju inte veganskt liksom. Det skulle ju inte gå.

*facepalm*

EnergiÖverskott
2014-12-09, 16:49
TS: Quornfärs, bitar eller filéer använder jag mig mycket själv utav (Äter veganskt med undantag för laktosfri keso och Quorn). En typisk måltid för mig kan vara qinoua, grönsaker, quornfiléer, avokado och grönsaker. På med lite olja osv över qinouan och gör det som en kall sallad. Mäktigt gott :)

Sorry för dubbelpost men, var för sen med ändringen.

R Scarpa27
2014-12-09, 19:42
Så jävla ruttad att du hade koll på delicatobollarna *flex*:hbang: Standard veganfika på stan: overpriced delicatoboll med en kopp brygg. NOM NOM NOM

alltid dessa delicato bollar haha =)...

veganska produkter finns mycket mer än vad man tror.

tom Lantchips Gräddfil & Lök är ju vegansk... hörs knappast på namnet =)

maqan
2014-12-09, 19:46
Lantchips Gräddfil & Lök är ju vegansk... hörs knappast på namnet =)

Måste vara århundradets scam :D.

mela
2014-12-09, 20:06
Jag har också svårt att stå mig på vegetarisk kost. Äter jag det till kvällsmat så är jag hungrig innan jag ska sova, även om det är gott om linser osv i. Jag har märkt att jag behöver äta oftare när jag äter vegetariskt. Däremot är jag ju inte vegetarian så för mig har jag löst det med ägg, men det är ju svårt annars.

Kanske kan äta fetare keso och fet kvarg osv med? Om du ändå äter mejeriprodukter. Så får du upp kcal och mättnaden lite mer.

R Scarpa27
2014-12-09, 20:24
Jag har också svårt att stå mig på vegetarisk kost. Äter jag det till kvällsmat så är jag hungrig innan jag ska sova, även om det är gott om linser osv i. Jag har märkt att jag behöver äta oftare när jag äter vegetariskt. Däremot är jag ju inte vegetarian så för mig har jag löst det med ägg, men det är ju svårt annars.

Kanske kan äta fetare keso och fet kvarg osv med? Om du ändå äter mejeriprodukter. Så får du upp kcal och mättnaden lite mer.

har nog att göra med att du äter små portioner...
och annars äta innan du går och lägger dig.

tsim
2014-12-09, 20:35
Hej

Jag har valt att övergå till vegetarisk kost för ca 2-3 månader sedan. Under den perioden har jag även tagit tag i min träning ordentligt igen. Resultatet är att jag har tappat ett par kilon men ökat lite i styrka.
Jag tränar för tillfället ca 4 gånger gym i veckan pga höftskada. När det är läkt är planen att gå över till löpning 3-4 gånger i veckan och gym ca 2 gånger i veckan.
Mina måltider är ungefär:
frukost: 2dl havre för gröt.
ca 0.5dl keso
1-2dl soja mölk
lite nötter
2 mackor med avokado

lunch
varierande men ofta stor portion quinoa/couscous/ris/pasta med grönsaks röra/sås.
middag som lunch.

Mitt problem är att jag tappar i vikt och är väldigt ofta väldigt hungrig. Jag antar att jag inte får i mig tillräckligt med kalorier. Innan jag la om kosten så hade jag i smör/olja/grädde i det mesta för att få extra energi och känna mig mätt under en längre tid. Har skippat det nu pga tjejen är vegan samt inte reagerar så bra på fet mat.

Har ni några tips på hur jag ska få i mig mer energi på ett enkelt och hälsosamt sätt? mellanmål är någonting jag måste börja med men tror jag måste öka energimängden på annat sätt också. Funderar på någon shake på kvällen, linfrö olja. Jag vill helst slippa gigantiska portioner. Åt det när jag var yngre och tränade konstant, blev lite äcklad av mängden mat. Skulle gissa på att jag behöver öka minst 500kcal /dag.

Jaa, jag skulle föreslå att du kollar upp "kikärtor" kompis, det funkade för romarna och grekerna.
Lite krydda/olja/salt & mojsa ut det i potatis, stek lite haloumi till så blir du nöjd som fan;)
Fett/salt, och mastigt som fan.

Varsego!

mela
2014-12-09, 20:39
har nog att göra med att du äter små portioner...
och annars äta innan du går och lägger dig.

Jag äter inte små portioner, nej. Äter jag duktigt med typ thaigryta på röda linser vid 18-19 så är jag hungrig vid 21-22 igen.
Äter jag något animaliskt vid 17 så håller jag mig tills morgonen efter.

R Scarpa27
2014-12-09, 20:49
Jag äter inte små portioner, nej. Äter jag duktigt med typ thaigryta på röda linser vid 18-19 så är jag hungrig vid 21-22 igen.
Äter jag något animaliskt vid 17 så håller jag mig tills morgonen efter.

komplettera måltiden med knäckebröd, bröd osv och avsluta med efterrrätt.
att bli hungrig efter (en stor måltid) efter 2 timmar så är det inte kosten det handlar om utan aptiten och matlassen för så jaekla kasst mättar inte vegetariskt om man äter rätt och orkar äta.

men innehåller din thaigryta mestadels vatten och snålt med linser och tillbehör säger det ju sig självt.

mela
2014-12-09, 20:51
komplettera måltiden med knäckebröd, bröd osv och avsluta med efterrrättm att bli hungrig efter (en stor måltid) efter 2 timmar så är det inte kosten det handlar om utan aptiten och matlassen.

Fast för mig är det inte ett problem, äter jag linser så lägger jag till ägg. Värdelöst att äta sig mätt på bröd och efterrätt imo, jag vill äta mat när jag äter.

Däremot förstår jag inte hur du alltid ska ha svar på allt och vet hur folk äter och fungerar. Alltid. JAG håller mig inte mätt på vegetariskt. Det fungerar inte för mig. Alla är olika och alla fungerar inte som du.

R Scarpa27
2014-12-09, 20:55
Fast för mig är det inte ett problem, äter jag linser så lägger jag till ägg. Värdelöst att äta sig mätt på bröd och efterrätt imo, jag vill äta mat när jag äter.

efterrätten trycker man ner endå om man är mätt efter maten...
efterrätt går oftast ner :) kan ju vila magen en stund sen dra i sig.

ge ett exempel på dålig mättnad på vegetarisk mat och bra mättnad på animalisk.

mela
2014-12-09, 21:02
Thaigryta på röda linser och risnudlar

Ägg/köttfärs/hamburgare/thaigryta med kyckling

R Scarpa27
2014-12-09, 21:07
Thaigryta på röda linser och risnudlar

Ägg/köttfärs/hamburgare/thaigryta med kyckling

försvarar varken någon typ av diet i detta sammanhang men...

jag kan äta mig precis lika mätt på vegetarisk mat som på animalisk.

mängd, typ av råvaror osv...

likadant med kött vissa skräpvaror mättar ingenting billiga halvfabrikat.

Lipservice
2014-12-09, 22:48
@Mela. Tryck några Delicatobollar efter maten så står du dig nog längre :d

Diomedea exulans
2014-12-09, 22:53
Russin och nötter (jag föredrar mandel) är ett jättegod kaloribomb till mellanmål som inte blir dålig i rumstemperatur. Gå runt med en påse sånt i fickan jämt och ta som mellanmål då och då!

Tips nummer två: Testa att hälla olivolja på saker. Jag tycker det är riktigt gott som sås på ris eller potatis.

mela
2014-12-10, 06:46
@Mela. Tryck några Delicatobollar efter maten så står du dig nog längre :d

Då äter jag mig inte heller mätt på mat isf :D Men jag är inte vegetarian, försöker bara äta mindre kött. Så när jag äter "vegetariskt" blir det ofta ägg också, då står jag mig.

Morty
2014-12-10, 15:27
alltid dessa delicato bollar haha =)...

veganska produkter finns mycket mer än vad man tror.

tom Lantchips Gräddfil & Lök är ju vegansk... hörs knappast på namnet =)

Finns till och med nudlar med 'kött' som är vegan :D Hilarious. Aromer+sojakött.

R Scarpa27
2014-12-10, 19:46
Finns till och med nudlar med 'kött' som är vegan :D Hilarious. Aromer+sojakött.

haha mm =)...

R Scarpa27
2014-12-10, 19:49
Fast för mig är det inte ett problem, äter jag linser så lägger jag till ägg. Värdelöst att äta sig mätt på bröd och efterrätt imo, jag vill äta mat när jag äter.

Däremot förstår jag inte hur du alltid ska ha svar på allt,.

det är inte lätt att heta google hundraartonhundraartonson.. :em:

folk har även svårt att ta kritik, och förstå att detta är ett diskussionsforum.
så självklart ska du ju stå för ditt och jag mitt det skapar diskussioner :)
calm down... were all kollo m8s.