handdator

Visa fullständig version : Några frågor om frivändningar


Skön
2014-11-12, 14:55
Skulle gärna vilja fråga om en video där nån tillförlitlig person instruerar hur det ska se ut.

Finns det någon personlig tränare eller så som är duktig som man kan betala för lite hjälp(?) Stockholm dårå.

Är det nån form av rörelseinskränkning eller allmänt fel att fötterna pekat utåt i slutfasen? (känns som lyftarna på tv har det så kanske okej?)

Vilka skor lämpar sig bäst?

svenbanan
2014-11-12, 17:25
Kolla på youtube. Jag vet att Mike Burgener (en duktig amerikansk coach med landslagsuppdrag) har gjort ett flertal rätt bra videos i samarbete med crossfit.

baton69
2014-11-13, 12:21
Som svenbanan säger är Mike burgener bra. Jag gillar Catalyst Athletics väldigt mycket också. Finns mängder av artiklar och exempelövningar om du vill fördjupa dig på riktigt. California Strength har en väldigt bra serie om progression i både ryck och stöt (vändningar) också: https://www.youtube.com/playlist?list=PL15E0D737E93BDEA3

Det går att lära sig själv, det har jag gjort, men det går garanterat snabbare om du har en coach. Om du övar själv rekommenderar jag att du filmar dig själv så ofta som möjligt så att du kan se vad du gör fel.

Gällande att fötterna pekar ut antar jag att du menar när du "fångat" stången nere i böjen? Det är helt ok så länge det inte är väldigt mycket utvinklat. Det ska se ut som när du gör en frontböj.

Jag använder Adipower-skorna nu och tycker de är riktigt bra. Med största sannolikhet overkill om du inte är proffs, men om man gillar prylar så :) Annars har adidas några billigare lyftarskor som säkerligen fungerar bra också.

Skön
2014-11-13, 14:59
Utmärkt. Tack.

Jo jag antar att mina fötter inte pekar ut för mycket. Var nere i böjen jag menade ja.

Men asså typ converse är bättre lämpade än gympaskor om man säger så?

baton69
2014-11-13, 15:21
Utmärkt. Tack.

Jo jag antar att mina fötter inte pekar ut för mycket. Var nere i böjen jag menade ja.

Men asså typ converse är bättre lämpade än gympaskor om man säger så?

Converse är bättre än gympaskor, ja, men om du vill göra frivändningar hela vägen ner i en djup böj rekommenderar jag någon form av lyftarskor i alla fall. Det är svårt att hålla överkroppen någorlunda upprätt om du inte har väldigt rörliga anklar. Men självklart kan du köra med converse ett tag och se om det är en övning du vill fortsätta göra. Vill du satsa mer är ett par lyftarskor ett bra inköp, bra att ha till knäböj också. Finns några som kostar runt tusenlappen som ska vara bra.

Skön
2014-11-13, 15:24
Converse är bättre än gympaskor, ja, men om du vill göra frivändningar hela vägen ner i en djup böj rekommenderar jag någon form av lyftarskor i alla fall. Det är svårt att hålla överkroppen någorlunda upprätt om du inte har väldigt rörliga anklar. Men självklart kan du köra med converse ett tag och se om det är en övning du vill fortsätta göra. Vill du satsa mer är ett par lyftarskor ett bra inköp, bra att ha till knäböj också. Finns några som kostar runt tusenlappen som ska vara bra.

Okej. Jo det är ju såklart en investering värd pengarna!

oscarovegren
2014-11-14, 00:01
https://www.youtube.com/watch?v=ZajjXp-iN_s

Nilzeen
2014-11-14, 08:24
"California strength Clean" på youtube, riktigt bra guide