handdator

Visa fullständig version : Inte träna höftböjaren?


Illustrerade mannen
2014-11-12, 10:10
Ska kanske ligga i "skador och rehab"?
Mina höftböjarmuskler är överdimensionerade!!! Det ser nästan ut som jag har en halv avokado under huden... Jag har inte direkt ont i dem, men de "känns" ständigt. Finns något bra sätt att fortsätta träna benen utan att involvera höftböjarna så mycket? Stretching går knappast att göra mer...
Jag tränar ben två ggr i veckan på gymmet - ena passet "ordentligt" med mycket böj, baksida och benspark. Andra gången är mer modest med endast 3x12 böj till failure -1. Jag kör också mycket mage och försöker verkligen isolera magen - men som bekant är det svårt. Jag kör oftast dragonflags, viktad brutalbänk och hängande benlyft med raka ben och tårna upp till händerna. Utöver detta tränar jag karate och taekwondo 2-4 gånger i veckan... En massa sparkar med andra ord. Alla situps som förekommer under kampsportandet brukar jag fuska bort för egen del - jag instruerar oftast...
Extremt starka (allt är ju relativt!) höftböjare som alltså behöver ha det lite lugnare på gymet... Går det?

Morty
2014-11-12, 11:56
Jag tror att du har missuppfattat något. Höftböjarna böjer - flexion - i höften. När du tränar ben gör du motsatt rörelse - en extension - i höftleden.

PureWhey
2014-11-12, 12:00
Jag tror att du har missuppfattat något. Höftböjarna böjer - flexion - i höften. När du tränar ben gör du motsatt rörelse - en extension - i höftleden.

Så höftböjare jobbar inte i t.ex. en knäböj...?

Diomedea exulans
2014-11-12, 12:00
För det första vill jag ha en bild på dessa höftböjare! (Tänker inte avslöja if homo.)

För det andra: Dragonflags och hängande benlyft tar väl mycket på höftböjarna? Jag skulle gjort större andel crunches om jag var rädd att överträna höftböjarna i magträningen.

PureWhey
2014-11-12, 12:10
Nvm, tankevurpa.

Morty
2014-11-12, 12:24
Så höftböjare jobbar inte i t.ex. en knäböj...?
Inte som synergist, nej, eftersom en muskel inte kan utveckla kraft genom förlängning.

Illustrerade mannen
2014-11-12, 12:38
Jag vet inte om jag missuppfattat något... Jag kan väldigt lite om anatomi. men när jag kikar runt på nätet så kallas tydligen det område där jag är "överutvecklad" höftböjarna... Och den träning jag bedriver är som jag skrivit ovan.
Bild? Jag kan försöka, men det kanske blir svårt att ordna en bild på hur det ser ut. Om inte min fru skrattar ihjäl sig (åt minas lyxbekymmer) kanske hon kan hjälpa mig...

Morty
2014-11-12, 12:49
Iliopsoas är en DJUP muskel. Då menar jag verkligen djup. Det känns osannolikt att den ska kunna synas på framsidan. Kanske är det Tensor Fascia Latae som du ser? Den är en liten klump på höftens framsida.

Iliopsoas:
http://media-cache-ec0.pinimg.com/236x/5e/a1/1f/5ea11f60d300d94c505299c12cd6edac.jpg

TFL:
http://thumb7.shutterstock.com/display_pic_with_logo/1121657/124561921/stock-vector-tensor-fasciae-latae-didactic-board-of-anatomy-of-leg-human-muscular-system-124561921.jpg

Wormzie
2014-11-12, 15:20
Rectus femoris är ju också en höftböjare..svårt att se att den skulle bli överdimensionerad dock..