handdator

Visa fullständig version : Lensstore


PureWhey
2014-11-11, 10:14
Har köpt linser hos Lensstore de senaste gångerna det behövts... Tog slut för ett tag sedan och skulle köpa nya idag, fick ett mail om gratis frakt tidigare i morse passande nog.

Följde länken i mailet till linserna jag använder, tyckte priset var lite väl högt...
Gick därför också in på prisjakt, detta blev resultatet:
http://i.imgur.com/uCzVBKO.png

Samma produkt, samma ställe, inga kampanjer osv.

Snubben
2014-11-11, 10:17
Om man går genom prisjakt så kan man ofta får bättre priser pga. att men helt enkelt går genom en såndär prissite.
Jag har själv märkt det med t.ex. kläder. Plötsligt får man 500 SEK rabatt på ett par skor, tackar (i detta fallet gick länken till zalando ellet boozt)!

Fult, japp. Kul att veta om det så man kan utnyttja det? Japp. :)

Holmeros
2014-11-11, 10:18
Jag köper också linser via nätet, och går alltid via prisjakt. Många av företagen har lägre priser när man går via prisjakt, så även om man blir mailbombad mer erbjudanden så är prisjakt the way to go.

Jag har vanliga endagslinser, men toric på ena ögat. Ibland tjänar jag på att välja två olika leverantörer.

WHITEFOLKS
2014-11-11, 10:53
Det är väl ändå rätt logiskt att man försöker få ut högsta priset som man kan för en produkt?

Nordenator
2014-11-11, 11:24
Fast ur kundsynpunkt är det skit att man behandlar existerande kunder på ett sådant sätt. Gissningsvis är det en bransch som är så beroende av prisnivå att det knappt existerar existerande kunder, så de kan köra stenhårt på att pressa priserna för nya kunder och förutsätter att existerande kunder antingen 1) betalar mer för att de inte förstår bättre eller 2) kommer återkomma, men då hur som helst via prisjakt och ändå får samma pris.

Jag vet själv hur jag köpte linser tidigare. Första gången tittade jag upp priset, men sedan orkade jag inte bry mig i 1-2 vändor. Nästa gång jag tittade upp det fanns det en billigare sida och jag bytte.

WHITEFOLKS
2014-11-11, 11:28
Fast ur kundsynpunkt är det skit att man behandlar existerande kunder på ett sådant sätt. Gissningsvis är det en bransch som är så beroende av prisnivå att det knappt existerar existerande kunder, så de kan köra stenhårt på att pressa priserna för nya kunder och förutsätter att existerande kunder antingen 1) betalar mer för att de inte förstår bättre eller 2) kommer återkomma, men då hur som helst via prisjakt och ändå får samma pris.

Jag vet själv hur jag köpte linser tidigare. Första gången tittade jag upp priset, men sedan orkade jag inte bry mig i 1-2 vändor. Nästa gång jag tittade upp det fanns det en billigare sida och jag bytte.

Kundlojaliteten är nog 0 eftersom du köper en standardiserad produkt och alla har samma leveransvillkor typ.

Existerande kunder har samma möjlighet att gå via prisjakt som nya kunder :)

Nordenator
2014-11-11, 12:00
Kundlojaliteten är nog 0 eftersom du köper en standardiserad produkt och alla har samma leveransvillkor typ.

Existerande kunder har samma möjlighet att gå via prisjakt som nya kunder :)

Vilket var.. precis vad jag sa?

WHITEFOLKS
2014-11-11, 12:11
Vilket var.. precis vad jag sa?

Absolut och det är därför jag säger att deras beteende är fullt logiskt och förståeligt :)

ducedo
2014-11-11, 13:05
Fast ur kundsynpunkt är det skit att man behandlar existerande kunder på ett sådant sätt.

Håller med men samtidigt är det i princip standard med 'erbjudanden' för att locka nya kunder. På Zalando får du t.ex. 100 kr rabatt som ny prenumerant. Köper du webbhotell så får du ofta första året fritt. Låter du bli att använda en butik ett längre tag så kommer det kanske en rabattkupong för att locka tillbaka dig. Trist för existerande kunder men en smidig metod för att locka nya istället för att lägga pengarna på TV-reklam eller liknande.

Sedan finns det naturligtvis "medlemskap" på bl.a. livsmedelsbutiker och klädbutiker där man får 'återbäring' eller rabatt på det man handla.