handdator

Visa fullständig version : Finns det "setpoints" tror ni?


Påvägneråt
2014-11-10, 19:30
Tja.

Jag har kommit till biten att jag är ganska nöjd med min kropp så jag ligger mer eller mindre på energibalans just nu. Jag väger mig dock lite då och då och har lite som mål att aldrig gå över 80 kg.

Just nu väger jag 78.5kg vilket känns väldigt bra. Jag är mätt, har energi och är på bra humör. Men så fort jag börjar närma mig vikten 76-77kg så får jag rejält med hunger och sötsug. Detta har nu pågått i flera månader.

78.5 kg = allt bra.
76-77kg = Inte bra.

Jag har inget ont av detta så sätt. Men kan det vara så att min kropp vill och trivs "extra bra" vid 78kg? Det är som man har hört tidigare ens "setpoint"? Har ni hört talats om det innan? Har ni någon eller varit med om liknande?

Adrianite
2014-11-10, 20:33
Har definitivt upplevt samma sak;

Legat stadigt runt 66.5kg ända sedan augusti, och nu för 2 veckor sedan nådde jag en ny lägsta vikt kring 65-65.5kg, fick då helt otroliga cravings för alltifrån havrecrunch, pannkakor och pizza till thai, pannbiff och äpplen.

Har förvisso ätardagar under helgerna där jag lägger mig på balans men aldrig någonsin upplevt sådana cravings, och är van vid att äta var 24:e timme dessutom sedan 8 månader tillbaka enligt PF.

Runt 66-67kg är jag nöjd, bekväm och på bra humör och energi, under det får jag visst cravings.

Misstänker dock att det kan ha att göra med om man legat på balans under en längre tid, kroppen vänjer sig vid rytmen, måltidsfrekvensen och antalet kalorier/makros. Bryter man sig igenom sina cravings på nåt vänster så brukar det återgå till det normala, åtminstone av egen erfarenhet.

T.ex; når jag 65kg stadigt så blir det nog min nya "setpoint" om jag skulle hamna under det på 64kg om någon/några månader.

Deffa är 2 steg framåt, 1 steg tillbaka :).

Bossebäver
2014-11-10, 20:54
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22065844

Bra läsning.

I övrigt tror jag mer på "settling-points", dvs att en kombination av genetik och yttre faktorer(egna preferenser, uppfostran, bra matreklam, kompisars åsikter osv osv) är en bättre modell för att förklara det hela.

Person Z kan alltså väga Y kilo i scenario A, medans samma person Z kanske väger U kilo i scenario b.

För att ta ett exempel så upprätthåller jag en vikt på ca 88 kg relativt enkelt om jag tränar 3 ggr i veckan och håller reda på vad jag äter. När jag går under 85 äter jag gipset i väggarna om jag måste. Vad skulle hända om jag tränade 9 pass i veckan och hade smalare föräldrar?

Broscience deluxé.

Old Nick
2014-11-10, 22:25
Givetvis har man en setpoint. Det finns folk som håller vikten livet ut utan att räkna en kalori eller banta en enda gång. Hur rimligt är det att tro att någon som snittar 2500 kcal per dag skulle hamna på plus minus noll efter, säg 30 år, utan att de fanns någon mekanism som styrde detta?

2500 x 365 x 30 = 27375000 kcal på 30 år.

Om vi leker med tanken att 27375000 kr är exakt så mycket man kan spendera på 30 år utan att öka på sparkontot eller bli skuldsatt och det enda man har är ett kreditkort och aldrig får veta priset på något man köper. Hur många tror ni då skulle hamna exakt rätt efter tre årtionden?

Ingen förstås. Men folk håller vikten år ut och år in utan att väga sig eller veta hur många kalorier det är i någonting.

Beemel
2014-11-11, 08:12
Givetvis har man en setpoint. Det finns folk som håller vikten livet ut utan att räkna en kalori eller banta en enda gång. Hur rimligt är det att tro att någon som snittar 2500 kcal per dag skulle hamna på plus minus noll efter, säg 30 år, utan att de fanns någon mekanism som styrde detta?

2500 x 365 x 30 = 27375000 kcal på 30 år.

Om vi leker med tanken att 27375000 kr är exakt så mycket man kan spendera på 30 år utan att öka på sparkontot eller bli skuldsatt och det enda man har är ett kreditkort och aldrig får veta priset på något man köper. Hur många tror ni då skulle hamna exakt rätt efter tre årtionden?

Ingen förstås. Men folk håller vikten år ut och år in utan att väga sig eller veta hur många kalorier det är i någonting.

En hyfsad liknelse med en stor brist. Det finns ingen naturlig fysisk reaktion (mättnadskänsla) som man får när man spenderat en viss mängd pengar.

Beemel
2014-11-11, 08:19
Jag upplever det som att mina cravings efter skräp och min aptit blir större när jag väger mer. Nu har jag i.o.f.s. aldrig i hela livet varit nere på några lägre procent fett (kanske har varit och nosat runt 15% som lägst).
Men skillnaden i hur ofta jag blir sugen på saker och käkar "onyttigt" när jag väger 90kg framför när jag ligger på låga 80 är enorm.
När jag ska gå upp i vikt så måste jag nästan tvinga mig till det.
När jag ska gå ner i vikt är det lika svårt att låta bli att äta.
Jag har senaste 16-17 åren pendlat mellan 80 och 90 (förutom ett halvår då jag var arbetslös när jag var upp över 100 ett tag....) och upplever det likadant varje gång.
Tror att min kropp har lättast att ligga på balans någonstans runt 82-84kg går jag över det så är det svårt att stoppa viktökningen p.g.a. att jag är mer benägen att stoppa i mig för mycket.
Går jag ner under det så tappar jag matlusten och sjunker i vikt även om jag försöker hålla balans.

BobaFett
2014-11-11, 08:22
En hyfsad liknelse med en stor brist. Det finns ingen naturlig fysisk reaktion (mättnadskänsla) som man får när man spenderat en viss mängd pengar.

Jo om man spenderar dem på mat där en kalori kostar 1 kr ;)

Beemel
2014-11-11, 10:22
Jo om man spenderar dem på mat där en kalori kostar 1 kr ;)

Sant... Ber uppriktigt om ursäkt för min något förhastade slutsats. *slap*

Old Nick
2014-11-11, 22:20
En hyfsad liknelse med en stor brist. Det finns ingen naturlig fysisk reaktion (mättnadskänsla) som man får när man spenderat en viss mängd pengar.

Vadå brist? Poängen var ju att det är skillnad. D.v.s. att det inte fungerar på samma vis. Vikten styrs via kroppsliga signaler som aptit och hunger. Hade inte detta fungerat hade inte en kotte kunnat hålla vikten innan begreppet kalori myntats och energivärden börjat tryckas på innehållsförteckningarna.

Sheogorath
2014-11-11, 22:55
Vadå brist? Poängen var ju att det är skillnad. D.v.s. att det inte fungerar på samma vis. Vikten styrs via kroppsliga signaler som aptit och hunger. Hade inte detta fungerat hade inte en kotte kunnat hålla vikten innan begreppet kalori myntats och energivärden börjat tryckas på innehållsförteckningarna.

:thumbup:

Beemel
2014-11-12, 20:07
Vadå brist? Poängen var ju att det är skillnad. D.v.s. att det inte fungerar på samma vis. Vikten styrs via kroppsliga signaler som aptit och hunger. Hade inte detta fungerat hade inte en kotte kunnat hålla vikten innan begreppet kalori myntats och energivärden börjat tryckas på innehållsförteckningarna.

Du får ta med i beräkningen att min hjärna inte fungerar så bra under viktminskning, bland annat är det tydligen läsförståelse son fått sig en törn....

cAase
2014-11-13, 08:53
När jag vägde 75 kg tränade jag 7x/veckan och åt ungefär 3000 kalorier. Ökade till 83 kg på 4 månader utan problem. Nu har jag hamnat på 83 kg och där ligger jag stadigt trots att jag ofta trycker i mig skitmat, har heller inte kört min konditionsträning på lite över 2 veckor och jag ligger fortfarande på samma vikt, trots bra mycket mindre träning. Så har det varit tidigare år också, på 83 kg kan jag äta efter aptit och då håller jag mig viktstabil. För att passera 83 kg får jag aktivt börja äta mer trots att aptiten inte vill.