handdator

Visa fullständig version : Partiell ruptur Gastrocnemius


delta_mats
2014-11-10, 13:36
Jag ådrog mig denna skada vid badmintonspel. Det klassiska att accelerera från stillastående.
Gjorde ingen speciell uppvärmning innan annat än att bolla lite lugnt 10 min. Dessutom gjorde jag två kraftiga spänsthopp helt ouppvärmd innan det hela då jag testade om jag nådde ringen på en basketkorg, vilket jag gjorde.

Har tidigare i sommar känt av vaden i form av vad som kan likna träningsvärk, dock utan att jag utfört någon träning. Så lite stelhet och träningsvärk vilket bekymrat mig en aning.

Blev kyla, lindning och högt läge av benet resten av dagen. Dagen efter fortfarande lindning och så mycket vila jag kunde.

Idag har jag rört på foten obelastat, lätt massage och försökt få igång lite cirkulation.
Frågan är hur jag går vidare med rehaben. Är det mer massage och stegrande belastning som gäller? När vågar man lita på att den håller ihop för hård belastning igen?

Ålder: 35

Vikt: 95

Sverker
2014-11-10, 18:18
När jag fick en ruptur på gastrocnemius så gjorde vad jag kunde med foten så länge det inte gjorde ont. De första dagarna så satte jag ned foten platt på marken och belastade bara med hela foten i golvet. När dagarna gick så rullade jag mer och mer på foten. Smärtan försvann efter ett par veckor och jag körde försiktiga tåhävningar utan belastning.

Ett halvår innan jag vågade köra tyngre, ungefär.

delta_mats
2014-11-11, 09:47
Ett halvår alltså. Ingen mer badminton badminton denna vinter då. Hur funkar det med övrig benträning som knäböj exempelvis?

delta_mats
2014-11-12, 15:09
Tips hur jag styrketräningsrehabar det här?

Sverker
2014-11-12, 18:06
Ett halvår alltså. Ingen mer badminton badminton denna vinter då. Hur funkar det med övrig benträning som knäböj exempelvis?

Gick rätt bra för mig. Visserligen trycker jag fram knäna ordentligt i alla benövningar men strechen / smärtan blev aldrig så stor i Gastrocnemius


Jag gjorde som ett litet barn. Gjorde något ont körde jag något annat och prövade igen några träningspass senare igen.