handdator

Visa fullständig version : BCAA - direkt när jag vaknar - bryta nattfastan - värt?


Slaxes
2014-11-10, 12:53
Hej,

Jag har fått tillgång till en burk BCAA och eftersom jag redan äter väldigt proteinrikt så undrar jag när det kan ge mig någonting att inta detta. Min första tanken var direkt på morgonen när man vaknar för att bryta fasta.

Eller ska jag skicka burken ner till afrika där någon ofrivilligt fastande stackare kan ha användning av energin?

King Grub
2014-11-10, 12:54
BCAA utan dom andra essentiella aminosyrorna kan inte uppreglera proteinsyntesen så det är bortkastat vid den tidpunkt du nämner om syftet är ökad muskeluppbyggnad.

Morty
2014-11-10, 13:43
BCAA utan dom andra essentiella aminosyrorna kan inte uppreglera proteinsyntesen så det är bortkastat vid den tidpunkt du nämner om syftet är ökad muskeluppbyggnad.

Gosh, vad är poängen med intaget då?

*tillhör EAA-maffian*

Slaxes
2014-11-10, 14:24
BCAA utan dom andra essentiella aminosyrorna kan inte uppreglera proteinsyntesen så det är bortkastat vid den tidpunkt du nämner om syftet är ökad muskeluppbyggnad.

Finns det något jag kan skölja ner det med för att det ska bli värt? mjölk kanske?

jb13
2014-11-10, 14:55
Om man istället tar eaa (alla de essentiella syrorna) på morgonen? Tycker personligen att de är lättare att dricka än vassle/kasein som gärna blir tjockare

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Beemel
2014-11-10, 15:29
Gosh, vad är poängen med intaget då?

*tillhör EAA-maffian*

Ingen alls?!?

PureWhey
2014-11-10, 16:38
Om man istället tar eaa (alla de essentiella syrorna) på morgonen? Tycker personligen att de är lättare att dricka än vassle/kasein som gärna blir tjockare

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk


Vad är syftet?

jb13
2014-11-10, 16:56
Snabbt tillföra proteiner till kroppen efter natten, för oss som inte älskar att äta massa till frukost

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

vicarious
2014-11-10, 18:28
Snabbt tillföra proteiner till kroppen efter natten, för oss som inte älskar att äta massa till frukost

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

I teorin är det ett bra upplägg. Dock finns det inga bevis för att det i praktiken skulle vara bättre än att hoppa över frukosten och t ex äta lite mer till lunch.

cero
2014-11-10, 18:28
Snabbt tillföra proteiner till kroppen efter natten, för oss som inte älskar att äta massa till frukost

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Om du äter frukost ö h t så behövs det knappast. 2 ägg och ett glas mjölk så har du så mycket som kan användas till att bygga nytt muskelprotein de närmsta timmarna.

Om du inte gör det så är väl vassle billigare?

Horkas
2014-11-10, 19:57
BCAA utan dom andra essentiella aminosyrorna kan inte uppreglera proteinsyntesen så det är bortkastat vid den tidpunkt du nämner om syftet är ökad muskeluppbyggnad.

Jag är rätt säker på att du nyligen skrivit att BCAA just kan uppreglera syntesen men att det ganska direkt efter kräva fler aminosyror än bara de 3 komponenterna i BCAA för att bibehålla den. Typ att man kan bryta fastan med BCAA och efter en kvart dricka vassle

Bossebäver
2014-11-10, 20:19
Jag är rätt säker på att du nyligen skrivit att BCAA just kan uppreglera syntesen men att det ganska direkt efter kräva fler aminosyror än bara de 3 komponenterna i BCAA för att bibehålla den. Typ att man kan bryta fastan med BCAA och efter en kvart dricka vassle

Generellt sett är leucin den aminosyra som just nu anses "starta" proteinsyntesen, men utan de andra EAA (och de andra NEAA) så finns det ju inga "byggstenar", "pusselbitar" eller vad man vill kalla det att bygga musklerna av.

Ska du likförbannat dricka vassle så får du ju i dig tillräckligt med protein för att maximalt stimulera i vilket fall, onödigt med andra ord.

King Grub
2014-11-10, 21:21
Jag är rätt säker på att du nyligen skrivit att BCAA just kan uppreglera syntesen men att det ganska direkt efter kräva fler aminosyror än bara de 3 komponenterna i BCAA för att bibehålla den. Typ att man kan bryta fastan med BCAA och efter en kvart dricka vassle

Det är ju det jag säger. Translationen initieras men övriga aminosyror krävs för att proteinsyntesen faktiskt skall kunna uppregleras.

The physiological role of leucine is therefore to work with insulin to activate the switch that stimulates muscle protein synthesis when amino acids and energy from food become available.

J. Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S.

Kischen
2014-11-11, 16:33
Det är ju det jag säger. Translationen initieras men övriga aminosyror krävs för att proteinsyntesen faktiskt skall kunna uppregleras.



Kan inte aminosyrorna som frigörs via proteinnedbrytningen användas?

Bossebäver
2014-11-11, 17:21
Kan inte aminosyrorna som frigörs via proteinnedbrytningen användas?

Det gör dem ju ändå. 100-frisätts/100-byggs in är ju ingen nettotillväxt, för att ta ett exempel.

Kischen
2014-11-11, 20:36
Skulle det alltid lagras in 100 av 100 så skulle man inte ha någon nedbrytning i princip.

Bossebäver
2014-11-12, 04:28
Skulle det alltid lagras in 100 av 100 så skulle man inte ha någon nedbrytning i princip.

Under kaloribalans har du ju knappt det, större delen av det nedbrutna muskelproteinet byggs ju in igen. Ev muskeltillväxt kommer ifrån exogent tillfört protein men man bygger ju inte in ens i närheten av allt protein man äter.

Jag har som sagt svårt att se nyttan av BCAA, bättre att då ta 10 g EAA(40 kcal) som stimulerar proteinsyntesen och innehåller det som behövs för att bygga.

Jag tror också att matprotein, mjölkprotein osv är bättre än EAA, men det är ren brosciencegissning. Helmjölksprotein verkar dock vara på uppgång just nu.

timpsiii
2014-11-12, 09:53
Under kaloribalans har du ju knappt det, större delen av det nedbrutna muskelproteinet byggs ju in igen. Ev muskeltillväxt kommer ifrån exogent tillfört protein men man bygger ju inte in ens i närheten av allt protein man äter.

Jag har som sagt svårt att se nyttan av BCAA, bättre att då ta 10 g EAA(40 kcal) som stimulerar proteinsyntesen och innehåller det som behövs för att bygga.

Jag tror också att matprotein, mjölkprotein osv är bättre än EAA, men det är ren brosciencegissning. Helmjölksprotein verkar dock vara på uppgång just nu.
Då finns det ju ingen anledning att ta BCAA över EAA, eller? Eller gäller detta enbart i syfte att försöka starta proteinsyntesen efter en nattfasta?

Bossebäver
2014-11-12, 10:07
Då finns det ju ingen anledning att ta BCAA över EAA, eller? Eller gäller detta enbart i syfte att försöka starta proteinsyntesen efter en nattfasta?

Antagligen inte, jag skulle då definitivt inte göra det.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6888921&postcount=4412

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=217236