handdator

Visa fullständig version : Jordnötssmör?


buck3tt
2014-11-10, 12:46
(Får gärna flyttas om det ligger i fel tråd)

Hej allihopa.

Jag har då frågan om jordnötssmör. Man har ju sett vissa här och där som antingen är helt beroende av jordnötssmör till deff eller bulk. Eller bara har det allmänt.

Men frågan är då, vad är det som är så bra med det?
Till deff tillexempel och till bulk?

Tacksam för svar

Dreas
2014-11-10, 12:51
Det finns väldigt lite som är bra med det.

Dålig proteinkvalité, ingen vidare fettsammansättning. Gott tycker vissa. Och det räcker imo.

Beemel
2014-11-10, 12:55
(Får gärna flyttas om det ligger i fel tråd)

Hej allihopa.

Jag har då frågan om jordnötssmör. Man har ju sett vissa här och där som antingen är helt beroende av jordnötssmör till deff eller bulk. Eller bara har det allmänt.

Men frågan är då, vad är det som är så bra med det?
Till deff tillexempel och till bulk?

Tacksam för svar

Det något subjektiva svaret är: Smaken.

Det skulle möjligen kunna fungera för att höja kaloriintaget om man har svårt att komma upp i tillräckligt mycket genom att det är ett så pass energitätt livsmedel.

Morty
2014-11-10, 13:06
Det som är bra är väl att det är bättre än smör. Jag föredrar dock tahini eller mandelsmör alla gånger i veckan.

hampfuz
2014-11-10, 13:07
Det finns väldigt lite som är bra med det.

Dålig proteinkvalité, ingen vidare fettsammansättning. Gott tycker vissa. Och det räcker imo.

Jordnötssmör är ca 80% omättat fett, ca 50% fleromättat - alltså ungefär samma som olivolja. Det är ingen dålig fettsammansättning. I övrigt är det hyfsat rikt på fibrer och diverse nutrienter. Men visst, proteinet är inte fullvärdigt.

Det finns mycket andra mindre bra saker folk äter för att få upp kaloriintaget.

Dreas
2014-11-10, 13:14
Jordnötssmör är ca 80% omättat fett, ca 50% fleromättat - alltså ungefär samma som olivolja. Det är ingen dålig fettsammansättning. I övrigt är det hyfsat rikt på fibrer och diverse nutrienter. Men visst, proteinet är inte fullvärdigt.

Det finns mycket andra mindre bra saker folk äter för att få upp kaloriintaget.Fördelningen av Omega-3 och -6 är inget vidare mig veterligen.

Fibrer säger inte något, speciellt inte om man vill få upp kcalintaget, då är lite fibrer bättre då man troligen fixar fiberintaget utan problem ändå.

Förutom smaken ser jag ingen anledning att inta det. Har ju promotats som värsta fitnessgrejen men det har som tur är minskat.

Beemel
2014-11-10, 13:43
Jordnötssmör är ca 80% omättat fett, ca 50% fleromättat - alltså ungefär samma som olivolja. Det är ingen dålig fettsammansättning. I övrigt är det hyfsat rikt på fibrer och diverse nutrienter. Men visst, proteinet är inte fullvärdigt.

Det finns mycket andra mindre bra saker folk äter för att få upp kaloriintaget.

50% av de 80%? alltså 40% eller 50% + 30% ?

hampfuz
2014-11-10, 14:09
50% av de 80%? alltså 40% eller 50% + 30% ?

Vet inte varför jag skrev det så otydligt :p
Totalt ungefär 30% fleromättat, 50% enkelomättat, 20% mättat fett.

hampfuz
2014-11-10, 14:14
Fördelningen av Omega-3 och -6 är inget vidare mig veterligen.

Fibrer säger inte något, speciellt inte om man vill få upp kcalintaget, då är lite fibrer bättre då man troligen fixar fiberintaget utan problem ändå.

Förutom smaken ser jag ingen anledning att inta det. Har ju promotats som värsta fitnessgrejen men det har som tur är minskat.

Nej, kanske inte, lite för mycket Omega 6 för att vara optimalt. Men det är långt ifrån dåligt, vilket är lite av min poäng.

Dessutom finns det en mängd med observationsstudier som visar att människor som äter mycket jordnötssmör har mindre risk att drabbas av olika sjukdomar från kolorektal cancer till diabetes.

Dreas
2014-11-10, 16:01
Nej, kanske inte, lite för mycket Omega 6 för att vara optimalt. Men det är långt ifrån dåligt, vilket är lite av min poäng.

Dessutom finns det en mängd med observationsstudier som visar att människor som äter mycket jordnötssmör har mindre risk att drabbas av olika sjukdomar från kolorektal cancer till diabetes.Det finns vettigare saker att äta om man vill minska risken för cancer. Det finns vettigare saker att äta om man vill få i sig en bättre fördelning av fetter.

0,1g Omega-3 och 14,5g omega-6 per 100g är enligt mig en dålig fördelning.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Pretorian
2014-11-10, 16:03
Det är gott tycker jag men det var länge sen jag åt. För kaloritätt för min del.

hampfuz
2014-11-10, 16:20
Det finns vettigare saker att äta om man vill minska risken för cancer. Det finns vettigare saker att äta om man vill få i sig en bättre fördelning av fetter.

0,1g Omega-3 och 14,5g omega-6 per 100g är enligt mig en dålig fördelning.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Ja, det finns det säkert. Men jag förstår inte vart du försöker komma, det beror ju helt på i vilket sammanhang man äter jordnötssmör och varför.

"Det finns väldigt lite som är bra med det." skrev du. Det är inte sant.

Dreas
2014-11-10, 16:23
Ja, det finns det säkert. Men jag förstår inte vart du försöker komma, det beror ju helt på i vilket sammanhang man äter jordnötssmör och varför.

"Det finns väldigt lite som är bra med det." skrev du. Det är inte sant.Det finns bättre alternativ. Utöver att det är gott så finns det få anledningar till att äta just jordnötssmör.

Prost
2014-11-10, 16:30
Möjligen otimalt med lite omega-6 i samband med träning istället för litervis med omega-3 hela tiden som möjligen kan hämma muskeluppbyggnaden. Detta är dock inte "inne" än. Tror att omega-6fobin kommer att dö ut en dag precis som högt GI-fobin.

Bossebäver
2014-11-10, 17:28
Med en sådan kaloritäthet äter jag hellre choklad, mer tillfredsställande att tugga en kaka marabou än att äta ett par skedar jordnötsmör.

R Scarpa27
2014-11-10, 19:28
jag har ätit jordnötssmör varje dag i flera år.
mer en standardvara jag använder till mkt och använder det för jag tycker det är gott.

och om proteinet ej är fullvärdigt, whatever? det går inte ut på att leva på fullfärdigt protein, det får jag i mig endå.
alltså ska man ju inte räkna med proteinet från pb i kosten men fettet =).

jag upplever mig må bra av pb, goda saker bara det gör ju en glad ;)

funderar på att göra en film dom kallar mig pb.

http://thumbpress.com/wp-content/uploads/2014/04/funny-bread-peanut-butter-putting-too-much1.jpg

ButtCoughEXTREME
2014-11-10, 21:53
Det finns vettigare saker att äta om man vill minska risken för cancer. Det finns vettigare saker att äta om man vill få i sig en bättre fördelning av fetter.

0,1g Omega-3 och 14,5g omega-6 per 100g är enligt mig en dålig fördelning.

http://www.omega-3.se/livsmedel.html

Det kan ju sättas i kontext också, baljväxten jordnöt är ju inte bara en liten fettfylld ärta utan just en baljväxt rik på antioxidianter, vitaminer och andra mikronutrienter. PB istället för smör/margarin på mackan t.ex. är en bra deal.

Dreas
2014-11-10, 23:04
Det kan ju sättas i kontext också, baljväxten jordnöt är ju inte bara en liten fettfylld ärta utan just en baljväxt rik på antioxidianter, vitaminer och andra mikronutrienter. PB istället för smör/margarin på mackan t.ex. är en bra deal.Eller så låter man bli båda. Som sagt, smaken avgör. Resten är irrelevant/överskattat.

C h r i s
2014-11-10, 23:28
Eller så låter man bli båda. Som sagt, smaken avgör. Resten är irrelevant/överskattat.

Gillar drygheten i samband med argumentet som faller platt.. :D

R Scarpa27
2014-11-11, 08:28
& vill man ha jordnötssmör med fullvärdigt protein, blanda ut det med vassle eller messmör.
http://th173.photobucket.com/albums/w43/ltmcmuffin_mikey/th_Peanutbutterjellytime.gif

anvihl
2014-11-11, 08:29
& vill man ha jordnötssmör med fullvärdigt protein, blanda ut det med vassle eller messmör.
http://th173.photobucket.com/albums/w43/ltmcmuffin_mikey/th_Peanutbutterjellytime.gif

åh damn you banangubbe! nu blev jag sugen på pannkakor med banan och jordnötssmör =(.

ButtCoughEXTREME
2014-11-11, 19:17
Eller så låter man bli båda. Som sagt, smaken avgör. Resten är irrelevant/överskattat.

Om man ska spela dryg besserwisser är det bra om man har substans bakom sin åsikt och inte bara hamrar för sakens skull. Tuffing.

Dreas
2014-11-12, 15:38
Om man ska spela dryg besserwisser är det bra om man har substans bakom sin åsikt och inte bara hamrar för sakens skull. Tuffing.
Jag har redan förklarat att proteinkvalitén inte är något vidare. Fettsammansättningen är heller inget vidare.

Jag har också sagt att det mesta är irrelevant om man gillar det.

Vet inte om jag är speciellt tuff, det är inte något magiskt jag säger.

So Strongk
2014-11-14, 00:31
(Får gärna flyttas om det ligger i fel tråd)

Hej allihopa.

Jag har då frågan om jordnötssmör. Man har ju sett vissa här och där som antingen är helt beroende av jordnötssmör till deff eller bulk. Eller bara har det allmänt.

Men frågan är då, vad är det som är så bra med det?
Till deff tillexempel och till bulk?

Tacksam för svar


Det är gott och innehåller mycket energi, vilket kan vara fördelaktigt beroende på kosthållning.
Jag gillar att ta en sked som snacks eller strax innan träning. Tycker också att det dämpar hunger och sötsug då det innehåller mycket fett.