handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med knäböj-SL styl


Extremen
2014-11-10, 02:24
Jag har länge kört highbar bar squat atg, nu vill jag testa low bar squat som slare kör. Då har jag några frågor till kunniga. Hanterar man mer vikt med sl styl? Varför har man så mycket mellan rum mellan benen?

F Ultra
2014-11-10, 18:47
Eftersom man lutar sig frammåt mer i lowbar så måste man göra plats för magen, därav blir det naturligt en bredare "stance". Men sedan ska du inte göra samma misstag som jag gjorde och kolla på utrustade böjare, de står ju ofta mycket bredare än raw-böjare av någon anledning.

crizzan
2014-11-10, 18:53
Eftersom man lutar sig frammåt mer i lowbar så måste man göra plats för magen, därav blir det naturligt en bredare "stance". Men sedan ska du inte göra samma misstag som jag gjorde och kolla på utrustade böjare, de står ju ofta mycket bredare än raw-böjare av någon anledning.

Anledningen att dom gör det är framförallt utnyttja dräkten/dräkterna. Du kommer inte ta mer vikt i början men lär dig tekniken på sidan av att du fortsätter med highbar tungt.

Victuhh
2014-11-10, 20:33
Alla SL:are kör inte low bar heller :), men prova och kör det ett tag, om du tycker det känns bättre kanske det finns några kilo extra att hämta

F Ultra
2014-11-10, 22:38
Anledningen att dom gör det är framförallt utnyttja dräkten/dräkterna. Du kommer inte ta mer vikt i början men lär dig tekniken på sidan av att du fortsätter med highbar tungt.

Misstänkte det ja, gjorde som sagt själv det misstaget när jag började att jag försökte lära in rätt teknik från youtube videos men inte tänkte på (visst om då) att utrustade kör med annan stil än raw. Hämmade framförallt min bänkpress ganska länge då jag körde som utrustade med jättebrygga, dvs nästan nere vid naveln :smash:

crizzan
2014-11-11, 07:36
Misstänkte det ja, gjorde som sagt själv det misstaget när jag började att jag försökte lära in rätt teknik från youtube videos men inte tänkte på (visst om då) att utrustade kör med annan stil än raw. Hämmade framförallt min bänkpress ganska länge då jag körde som utrustade med jättebrygga, dvs nästan nere vid naveln :smash:

Brygga tycker jag dock inte har med tröjan att göra för att gå lite offtopic. Snarare svårare att brygga när man har på sig bänktröja.

Tycker dock de som böjer RAW borde hela tiden utveckla sin teknik och arbeta upp rörligheten för att kunna göra en bredbent böj.

crizzan
2014-11-11, 07:37
När man står bredare med benen kommer knäna längre ut från kroppen, rumpan hamnar längre bak och man använder med baksida, rumpa och ländrygg jämfört med en knäböj med hög stång och smal fotplacering. Man får även ut mer stretch som kan hjälpa ur botten. Jag känner också att man blir stabilare när man står bredare.

Loke
2014-11-11, 13:36
Alla SL:are kör inte low bar heller :), men prova och kör det ett tag, om du tycker det känns bättre kanske det finns några kilo extra att hämta

Sant. Det är ju inte direkt skrivet i sten vad som är high bar och low bar, men senaste tävlingen funderade jag lite på det för det var faktiskt väldigt få som körde riktigt utpräglad low bar i klassisk styrkelyft. Så dels handlar det nog om utrustningen, men jag tror också att IPFs standard vad gäller djup också är en faktor - tror low bar ger som mest när man är på gränsen att böja för grunt.

Icke desto mindre tror jag nog många har kilon att tjäna på att flytta ner stången och sticka ut rumpan lite.