handdator

Visa fullständig version : mitt felaktiga program - vad tycks?


Gabber
2004-03-29, 22:53
Tja!

Har tränat i 2 år nu men första året var mest hur gör man, varför gör man ähh skitsamma osv.

Men annars har jag varit väldigt beslutsam och satsat hårt på träningen.

Mitt schema har varit för det mesta enkelt men tungt och varierande m.m. Man läser man provar, man hittar sitt eget som passar MEN....

Nu sista tre månaderna har jag provat köra extra tungt och idiotlänge.

Pga. arbetslöshet så har jag en massa tid över så därför tillbringar jag hela dagen på gymmet.

Jag brukar köra såhär, min jobbigga vecka:

Mån: Bröst, triceps, mage, Ben
Tis: Rygg, marklyft, biceps
Ons: Axlar, Ben, mage
Tors: Ben
Fre: Armar, mage, overall igen

Med detta väldigt felaktiga program har jag ökat enormt mycket på bara tre månader och inte bara i styrka utan uthållighet och storlek.

Jag läser och läser och allt säger att jag gör fel men jag tycker det passar min kropp bra.

Ska nu dra ned enormt då jag fått jobb och det kommer bli svårt men men.

Vad tycker ni om schemat och vad tycker ni jag ska köra för program nu när jag jobbar 8-17 heltid varje dag?

Jag tänkte mig ett 3 dagars program.

Hjälp!

Stats: 179 cm, 92 kg, 24 år, biceps 43 cm.

RobbeliRobban
2004-03-30, 08:20
Här är (i mitt tycke) ett bra tredagars program, det är ganska hårda pass, och du kommer känna dig riktigt sliten, men det är inte hela världen eftersom återhämtningen mellan passen är lång, och överlappningen är ganska liten. Ha en vilodag mellan dag 1-2, och mellan 2-3, efter du kört det tredje passet ta 1-2 vilodagar.

Pass1: Bröst, axlar, triceps

Pass2: Marklyft, ben, vader, mage

Pass3: Övre rygg, baksida axlar, trapz, biceps

Kör c:a 8-12 set totalt på bröst, ben och övre rygg
5-8 set på resten

Mest fokus läggs på stora enkla övningar som bänk, böj. Detta är säkert lägre setmängd än vad du är van vid, men tränar man mer sällan tror inte jag att man kan hålla en bra nivå på passen om man kör för mycket. Det här är ett bra schema för att behålla muskelmassa, så jag tycker att du skall varva det med perioder av mer träning, tex köra efter ovanstående i 2-3 mån, sen köra en månad i sträck med tokmycket träning, sen återgå i några månader etc.

Survivor
2004-03-30, 08:45
Vid det här laget borde du väl ha kommit in i det hela och själv kan lägga upp ett vettigt schema som passar dig? ;)
Jag skulle iaf ha gjort något som följande...

Må: Knäböj, Stelbenta Marklyft, Benpress, Stående Vadpress
Ti: Vila
Ons: Bänkpress, Snedbänk, Axelpress, Dips, Kondition
To: Vila
Fre: Marklyft, Chins, Hantelrodd, Stångcurl, Ryggresningar, Sit Ups
Lö: Vila
Sö: Kondition

Antal Set/Reps: 4-6/4-8