handdator

Visa fullständig version : Hemma gym - Tips på saker


murkas
2014-11-08, 18:38
Tjenare

Nu har jag snackat med pappan min och bestämt oss för att inskaffa oss ett hemmagym där det går att träna hela kroppen men för ett bra pris. Farsan satt en pris på 15 - 20 000.
Går ju även att hitta massor saker på blocket för en mycket billigare peng, allt behöver ju inte var nytt.

Jag har tänkt att man ska kunna träna i princip allt som
-Bröst
-Triceps
-Rygg
-Biceps
-Ben
-Axlar
-Mage

Jag har tänkt att köpa dessa följande maskiner

Bänkpress
Paket utav hantlar (behöver mer än 20 kg)
Skivstångsätt
Powerrack kommer att köpas in senare då ett sådant är väldigt dyrt.
Skydd mattor för golvet
Step bräda för vad när man använder skivstång
Bänk där man kan köra flera övningar med hantlar, som för axeln, bröstet, tricepsen
Ställning så man kan köra knäböj, militärpress och liknande.
Vikter till skivstång, bänkpressen osv.
Sedan en stor lång spegel.

Ska även slänga in lite billigare grejor som gummiboll, medicin boll, kettlebell, gummiband, hopprep och sådant som även passar min mamma.

Vi har redan en sådan http://www.xxl.se/traning/traningsmaskiner/multigym-pressbankar/
titan-titan-homegym-inkl-50-kg-styrkemaskin/p/1096584_1_style
och vi har även ett löpband som man kan springa på, en crosstrainer.

Har lite svårt att komma på vad man ska köpa för maskiner det är därför jag skapar denna tråd, Behöver även hjälp med att hitta dom billigaste sidorna för maskinerna, Vi kommer att sedan köpa in lite mer grejor som cablecross ställning, powerrack när man har fått in allt annat först.

Är så trött på att gymmet nästan alltid är fullt, man får vänta på sina saker + att, ta sig till gymmet då man inte alltid hittar den tiden. Kommer nog bli lite tråkigt att träna själv ibland men har alltid haft lätt för att få motivationen, Kommer ju även att träna med farsan, kusinerna ibland.

z_bumbi
2014-11-08, 18:50
Börja med en ställning, bänk och skivstång inklusive vikter och se vad ni får över. Snåla inte på skivstången då billiga sådana oftast är värdelösa. Då har ni så ni kan träna hela kroppen (även din mamma) och så kan ni sedan i lugn och ro köpa in sådant som ni saknar när ni hittar billigt begagnat.
En maskin som är trevligt att ha är en hiss där man kan köra latsdrag, rodd, pushdowns, baksida lår etc.

murkas
2014-11-08, 18:51
Jag har gymmat i ungefär två månader så jag vet redan nu att detta kommer bli en bra investering, Så ska försöka få det att se ut som ett vanligt gym. Har du någon bra skivstång att rekommendera?

Plogarn
2014-11-08, 20:23
Ett powerrack med skivstång är en bra investering då det kan användas till benböjen, bänkpressen, marklyften och många isoleringsövningar. Även om det är dyrt så kan det nog vara värt det. Kolla runt lite på blocket och se vad du hittar!

Herman H
2014-11-08, 20:41
Det du behöver är bänk, ställning eller power rack och en bra stång. Om man vill gå i lite lagom klass på stång kan jag rekommendera att köpa en Ivankostång, den är ungefär halva priset (gav 6.500:- för Ivanko och 10.000:- för Eleiko) mot en eleiko SL-stång men likvärdig i lättring och stålkvallité (215000 PSI) men något mer lättrullad och lite mer svikt. Jag har en av varje och även om jag föredrar Eleikos stång så har jag bänkat 270 med Ivankon utan problem.

Sen kan man bygga ihop det mesta för väldigt få pengar, jag gjorde en latsdrag/tricepspryl med en litet hjul i taket, en vajer, två karbinhakar och en loading-pin. Den funkar riktigt jäkla bra och har kostat 350-300 spänn.

Maskiner är för dyrt att ha hemma och tar en jäkla plats.

murkas
2014-11-08, 20:42
Ett powerrack med skivstång är en bra investering då det kan användas till benböjen, bänkpressen, marklyften och många isoleringsövningar. Även om det är dyrt så kan det nog vara värt det. Kolla runt lite på blocket och se vad du hittar!

Jo precis har funderat på att köpa ett powerrack, men ska man bara köpa ställningen då, så får man köpa till en bänk, skivstång, vikter och vad mer kan man köpa till?

jag bänkar dock inte 270 så jag behöver väl inte en super bra skivstång?

Edit: Detta är vad jag alltså måste köpa till powerrack ställningen?
bänk: http://gymkompaniet.se/stallbar-traningsbank-best-fitness-bffid10
skivstång: http://gymkompaniet.se/skivstang-crossfit-220cm-50mm-recoil
vikter

Jag har mycket plats i källaren där jag ska ha gymmet i ett rum så det finns gott om plats.

Slugus
2014-11-08, 21:08
Olympiska stänger med tillhörande vikter, bänk och/eller rack m.m. går att komma över hyfsat billigt på blocket/tradera från gym och arbetsplatser som vill sälja av grejer. Jag har personligen svårt att se varför man skulle vilja köpa sådant i nypris.

Plogarn
2014-11-08, 21:16
Jo precis har funderat på att köpa ett powerrack, men ska man bara köpa ställningen då, så får man köpa till en bänk, skivstång, vikter och vad mer kan man köpa till?
Jag funderade också på att köpa till mig grejer för ett hemmagym, det jag skulle ha köpt var

Powerrack
Bänk
Stång
Vikter
1 par hantlar med justerbara vikter
Plywood skivor +matta ovanpå (För marklyft om du är rädd om golvet)

Med detta kan du göra alla basövningar samtidigt som du tränar alla muskelgrupper, exempel
Bröst: Bänk, snebänk, hantelflies
Axlar: Militärpress, sidolyft, framåtlyft, axelpress
Traps: Shrugs, omvända flies
Rygg: Rodd, marklyft, pullups (stången på högsta läget)
Triceps: Smalbänk, skullcrushers, OH-press
Biceps: Stångcurls, isolerade hantelcurls, hammercurls
Ben: Benböj, marklyft, marklyft med raka ben, utfall
Vader: Stående vadpress på förhöjd yta (vikter/plywoodskiva)



Sedan märker du allt eftersom vad mer som behövs, allt måste kanske inte köpas in med detsamma :)

cero
2014-11-08, 21:35
börja med en ställning, bänk och skivstång inklusive vikter och se vad ni får över. Snåla inte på skivstången då billiga sådana oftast är värdelösa. Då har ni så ni kan träna hela kroppen (även din mamma) och så kan ni sedan i lugn och ro köpa in sådant som ni saknar när ni hittar billigt begagnat.
En maskin som är trevligt att ha är en hiss där man kan köra latsdrag, rodd, pushdowns, baksida lår etc.

+1

svenbanan
2014-11-08, 21:41
Som många andra skrivit redan:
En bänk samt en ställning och en bra skivstång samt vikter till denna borde vara prio ett. Inte en sån där tunnare variant (skolstång). Köp tillräckligt mycket vikter så att det blir tungt nog att köra knäböj och marklyft, men samtidigt tillräckligt många småvikter att du inte har nåt mindre än två 10kg att höja med när du vill testa att höja personbästat... Dvs en bra mix av större och mindre vikter.

Powerrack är ju inte det första man behöver (speciellt med tanke på hur snordyrt det är). Lägg hellre pengarna på en bra stång och ordentligt med vikter. Finns ju folk som byggt powerrack själva av trä. Finns nånstans här på forumet diverse beskrivningar över tillvägagångssätt...

Förutom ovanstående skulle jag se till att få upp en vägg eller takmonterad pullupstång. Ett enkelt sätt är att köpa ett järnör på c:a 1,5m i lämplig diameter (med så tjock godstjocklek som möjligt). Sedan sätter man upp röret tvärs över ett av rummets hörn mha två träreglar som man sågat (eller borrat) ut uttag för röret. För nån hundring så får man en helt suverän pullupstång.

Plogarn
2014-11-08, 22:03
En bra sak att tillägga är att jag tror att det till och med finns en bra guide på hur man bygger ett eget powerrack av trä, sök på "Buff Dudes"@youtube så borde du hitta det

svenbanan
2014-11-08, 22:08
En bra sak att tillägga är att jag tror att det till och med finns en bra guide på hur man bygger ett eget powerrack av trä, sök på "Buff Dudes"@youtube så borde du hitta det

Finns som sagt även här på kolo någon som gjort detta och (om jag minns rätt) har en guide över hur han gick till väga...

murkas
2014-11-10, 15:57
Tack för alla tips! Hjälper verkligen, Har faktiskt tänk att bygga ett powerrack, som ni sagt och jag blev faktiskt inspirerad utav buff dudes att bygga ett :) Är ju sjukt mycket billigare och är inte så svårt ifall man har alla mått framför sig, rätt verktyg :)

Får se ifall det kommer komma några före och efterbilder på gymmet ifall någon skulle vara intresserad :)

filmjölk
2014-11-10, 18:37
Jag skulle satsa på en bänkpress, en halvbillig stång en sisådär 170kg internationella vikter, hantelskaft, 100kg skolvikter enbart i femmor och ett räcke för pull-ups. Det räcker gott och väl för hela överkroppen, och eftersom man tränar hemma så ser ingen att man skippar benpassen.

murkas
2014-11-10, 19:38
Såhär ser min lista ut på vad som ska köpas, ser ni något dåligt i den så hojta gärna till, jag ska kolla på blocket innan vi beställer men produkterna på sidorna är för att få en liten bild.

Pengar att investera: 17000

Startkostnad för golv, färg, speglar : 2000 kr att investera i.

!!Kom Ihåg!! Dessa produkter ska först letas på blocket innan köp.
Träningssaker som ska köpas:
Vanlig träningsbänk http://gymkompaniet.se/stallbar-traningsbank-best-fitness-bffid10 kostar: 1 649 Dessa bänkar går att köpa mycket billigare på blocket.
18 kg hantlar http://gymkompaniet.se/hantelpaket-2x-hantlar-18kg-jarn kostar: 1 284
Curlstång http://gymkompaniet.se/internationell-50mm-curlstang-130cm-krom Kostar: 799

skivstång http://gymkompaniet.se/skivstang-crossfit-220cm-50mm-recoil Kostar: 2 690

Bänkpress ställning: http://www.blocket.se/vasternorrland/En_av_vara_mest_salda_skivstangs_stallningar_56680 554.htm?ca=12&w=3 Kostar 1900
Nuvarande kostnad: 8322 kr. med speglar,golv,fräg så är det 10322 kr. 10322 med färg,golv,spegar med vikter så kan vi tänkas lägga ner 1-2000 kr så då blir det 12322. Detta är räknat med tränings tillbehören.



Tillbehöver till träningssakerna:
Fjäderlås till curlstång, skivstång osv http://gymkompaniet.se/fjaderlas-50mm-internationellt Kostar 99kr
Vikter Leta efter vikter på blocket.
Tricepsrep: http://gymkompaniet.se/tricepsrep Kostar: 299kr
Enkelgrepp två st: http://gymkompaniet.se/enkelgrepp-289 Kostnad 149 + 149: 298 kr
Rörligt tricepsgrepp vinkalt korm: http://gymkompaniet.se/rorligt-tricepsgrepp-vinklat-krom kostar: 299 kr
Skydd när man gör knäböj och liknande: http://gymkompaniet.se/skivstangsvaddering Kostar: 249
Totalkostnad för tillbehör: 1245
Dessa tillbehör passar till min maskin jag redan har hemma.
Saker som speglar, golv, färg och sådanna saker:

Våran kostnad: 12322 Resterande pengar: 4678 Dessa pengar sparar man ifall det är något annat viktigt som man glömt. Eller för köp utav material ifall man ska bygga något som dips ställning eller powerrack eller hantel ställning.

svenbanan
2014-11-10, 19:59
Om inte jag blivit blind har du glömt 150-200kg i viktplattor...

Dessutom borde du smälla upp en pullupstång.

murkas
2014-11-10, 20:50
Jag har redan en pullupstång, Mm vikter har jag med i listan men ingen länk till vart jag ska köpa dom, Har du något tips? Och har heller inte räknat ut priset på dom.

murkas
2014-11-10, 21:15
kan detta vara något? http://www.blocket.se/ostergotland/Skivstangspaket__50_mm__135_kg_gummi_56375945.htm? ca=12&w=3

Old Nick
2014-11-10, 21:22
Bänken du har länkat till ser helt värdelös ut. Verkar inte finnas något plant läge på den utan bara decline eller incline. Jag hade tänkt mig för och kollat på något annat.

Och med din budget hade jag nog faktiskt struntat i hantlarna och bara satsat på stång, bänk, ställning och en hel hög med vikter. Det är det viktigaste. Det är bättre att kunna böja, marka, bänka och militärpressa sig stark än att bara sitta och drömma om det för att man la för mycket pengar på något som bara duger till curlande och sidolyft.

Vill du dock prompt ha hantlar så måste du ha mer än 2x18 kg. Ölme har ett set på 2x28,5 som jag tror är det billigaste man kan få tag just nu. Och du lär behöva minst så mycket om du skall köra press- eller roddövningar

http://shop.bodypowerequipment.se/sv/hantlar/hantelset/hantelset-2x28kg-jarn.html

Det finns även ett paket med ovanstående hantelset + curlstång som kostar 1900. Men då blir det tyvärr bara en 25 mm curlstång.

murkas
2014-11-10, 21:30
http://www.rusta.com/se/viktpaket-30-kg-p75101240.aspx om man köper dessa vikter för ungefär 2000 så får man ju 120 kg i vikter? eller finns det billigare? jag har ju dock 4-5000 mer att köpa saker för. Skulle nog kunna snacka med farsan genom att höja till 20 000 istället men inget som är riktigt spikat. sedan får man genom tiden köpa lite mer vikter

VoDaresVins
2014-11-10, 21:38
Jag skulle nog skippa curlstången och lägga de 800 kronorna på annat istället.

Old Nick
2014-11-10, 21:56
http://www.rusta.com/se/viktpaket-30-kg-p75101240.aspx om man köper dessa vikter för ungefär 2000 så får man ju 120 kg i vikter? eller finns det billigare? jag har ju dock 4-5000 mer att köpa saker för. Skulle nog kunna snacka med farsan genom att höja till 20 000 istället men inget som är riktigt spikat. sedan får man genom tiden köpa lite mer vikter

Det där är 25 mm vikter. Passar inte till en internationell skivstång.

z_bumbi
2014-11-11, 08:06
Skydd när man gör knäböj och liknande: http://gymkompaniet.se/skivstangsvaddering Kostar: 249

Helt onödigt och det kan t o m försämra tekniken men vill du trots det ha ett så köp en bit rörisolering på Claes Olsson eller liknande, skär den i två delar och så har du två skydd som tillsammans räcker ganska så länge.

Ett tricepsrepet är trevlig men man kan lika gärna trä en bit rep eller en rem genom en karbinhake. Det rep du har valt är också för kort för att köra många av de övningarna man kör med en hiss och ett rep.

murkas
2014-11-11, 16:15
Har läst igenom svaren, det jag väntar på är vart jag kan köpa vikter billigt, bänken går visst att ha ett plant läge, står på beskrivningen att man kan ha 5 olika lägen, man ser själv på bilden att man kan lägga den plant.

Tricepsrepet kan jag nog hitta något annat som är lite längre, skyddet för knäböj och liknande är inget jag måste köpa tänkte mer ifall det skulle vara skönt.

Men det som jag ser som är kvar är mer vikterna.

Dr.Deadlift
2014-11-11, 19:07
Har läst igenom svaren, det jag väntar på är vart jag kan köpa vikter billigt, bänken går visst att ha ett plant läge, står på beskrivningen att man kan ha 5 olika lägen, man ser själv på bilden att man kan lägga den plant.

Tricepsrepet kan jag nog hitta något annat som är lite längre, skyddet för knäböj och liknande är inget jag måste köpa tänkte mer ifall det skulle vara skönt.

Men det som jag ser som är kvar är mer vikterna.

http://www.sti.nu/se/begagnat/begagnatprodukter/internationella-vikter-jaern.aspx

murkas
2014-11-11, 20:39
Jag ska nog ta bort den skivstången jag har nu, Köpa detta paket istället? http://getactive.nu/styrketraning/fria-vikter/50-mm/skivstangspaket-50-mm-135-kg-gummi

Vad tycker ni om det? Är 17 år ifall ni undrar passar väl rätt bra? Sedan får man ju köpa mer genom tiden?

snelhest
2014-11-11, 21:54
Gå till gymmet istället. Du kommer tröttna på träningen om du inte har bra utrustning och bra utrustning får du inte för mindre än 100,000:-. Dessutom måste du ha ett stort hus med tillhörande garage att ha utrustningen i.

Du slösar bara bort din tid och pengar om du funderar på hemgym som 17-åring.

Old Nick
2014-11-11, 22:23
Har läst igenom svaren, det jag väntar på är vart jag kan köpa vikter billigt, bänken går visst att ha ett plant läge, står på beskrivningen att man kan ha 5 olika lägen, man ser själv på bilden att man kan lägga den plant.

Och på bilden ser man klart och tydligt att den lutar bakåt i det "plana" läget.

spaffen
2014-11-11, 22:59
Gå till gymmet istället. Du kommer tröttna på träningen om du inte har bra utrustning och bra utrustning får du inte för mindre än 100,000:-. Dessutom måste du ha ett stort hus med tillhörande garage att ha utrustningen i.

Du slösar bara bort din tid och pengar om du funderar på hemgym som 17-åring.

Räcker med ok stång, ställning, bänk och vikter för att vara lika bra som som random gym. Chinsstång, ryggresningsställning och ställbara hantlar så är det bättre.
Får plats i ett litet rum, tvek på om det kostar mer än 10.000.

snelhest
2014-11-11, 23:30
Räcker med ok stång, ställning, bänk och vikter för att vara lika bra som som random gym. Chinsstång, ryggresningsställning och ställbara hantlar så är det bättre.
Får plats i ett litet rum, tvek på om det kostar mer än 10.000.

Nej det gör det inte. Ställbara hantlar tröttnar du på efter en vecka. Din "ok" stång tröttnar du på när du böjt den efter 1 månad och sedan måste du ha en marklyftsplattform och ett ordentligt knäböjsrack. Hur ska du träna vader?

svenbanan
2014-11-12, 01:17
Nej det gör det inte. Ställbara hantlar tröttnar du på efter en vecka. Din "ok" stång tröttnar du på när du böjt den efter 1 månad och sedan måste du ha en marklyftsplattform och ett ordentligt knäböjsrack. Hur ska du träna vader?

Tung hantel och dragrem (ifall man inte vill träna grepp samtidigt) och så kör man enbenståhäv stående på ett trappsteg.

En "ok" stång blir inte böjd på en vecka. Det är en skitstång som blir böjd på en vecka. Plattform eller cementgolv + gummimattor håller jag med om att det kan behövas.

Bara för att du tröttnar på att träna hemma så betyder inte det att alla gör det.

zolion
2014-11-12, 02:29
Och på bilden ser man klart och tydligt att den lutar bakåt i det "plana" läget.
För att det bakre benet är omställt.

Skickat från min Nexus 5

snelhest
2014-11-12, 08:34
Tung hantel och dragrem (ifall man inte vill träna grepp samtidigt) och så kör man enbenståhäv stående på ett trappsteg.Enbenståhäv är inte en seriös övning. Man kan inte påstå att ett gym utan utrustning för vadträning är bättre än ett random-gym.


Bara för att du tröttnar på att träna hemma så betyder inte det att alla gör det.
De som tränar hemma och gillar det har utrustning värda mycket pengar. Inte ställbara hantlar som de står och fjantar sig med i trappen.

spaffen
2014-11-12, 13:42
Nej det gör det inte. Ställbara hantlar tröttnar du på efter en vecka. Din "ok" stång tröttnar du på när du böjt den efter 1 månad och sedan måste du ha en marklyftsplattform och ett ordentligt knäböjsrack. Hur ska du träna vader?

Min sub2000kr stång med billigast möjliga kinabumpers har hållit för marklyft på cementgolv 4 år nu, inga tecken till att bli böjd. Har plywoodskivor och gummimattor men brukar inte orka ta fram dem.
Knäböj funkar fint med samma ställning som till bänk. Om man ska maxa kan man ju bjuda hem passare, hur ofta maxar man liksom?
Vader tränar jag inte och det är ju inte en muskelgrupp som behöver vara prio om man inte ska tävla i bryggning. Dessutom är det väl omdebatterat hur mycket nytta klassisk hypertrofiträning gör.
Mina ställbara hantlar har jag inte tröttnat på efter 2 års användning men jag återkommer om det sker.

De som tränar hemma och gillar det har utrustning värda mycket pengar. Inte ställbara hantlar som de står och fjantar sig med i trappen.
Jag tränar hemma, har billig utrustning med dina mått mätt och gillar det. De två längre perioder (3-5 mån) jag varit tvungen att träna på kommersiella gym har jag längtat "hem".

Hade jag varit mer nöjd mer dyrare och bättre utrustning? Ja.
Hade jag trivs bättre på SL/OL klubb/Gym? Ja.
Är stång, hantlar etc enligt min förra post bättre än random gym? Ja!

VoDaresVins
2014-11-12, 14:09
Tränar också hemma med relativt billig utrustning men har inte stött på problem med det än. Ibland blir det visit på vanliga gym då jag passar på medan barnen har sina träningar. Tycker nog snarare man är bortskämd hemma då man aldrig behöver ställa sig efter vilken utrustning som är ledig.

Då jag tränat vaderna har jag kört med fotsulorna på en förhöjning i en dörrpost och låtit skivstångens plattor rulla emot väggen. Funkar bra bara man står i dörrposten och drar stången emot väggen. Försök inte andra vägen. Gjorde missen att stå framför dörrposten en gång. Slutade med att fötterna slant av förhölningen och jag föll på näsan ihållandes skivstången eftersom inga reflexer reagerade på att släppa och ta emot fallet istället.

murkas
2014-11-12, 16:15
#27 Jag är inte den typen som tröttnar lätt på att träna hemma eller träna överhuvudtaget. Varför jag har valt att börja träna hemma är för att jag inte har tid hela tiden att ta mig till gymmet efter man åkt en bussresa på 40 min hem från skolan. Som sagt inte bara jag som kommer använda gymmet. Min farsa, Min mamma, kusinen ska även använda gymmet. Jag har även en hel del utrustning hemma redan men ska bara fylla på lite mer grejer som man kan göra dom mer övningarna med skivstång och liknande. Vi har dock ett hus, Har 1 rum som är 10 m långt, där skivstång, några maskiner ska stå, sedan har jag ett annat rum med som är ännu större där man kan köra mer fysiska aktiviteter.

#28 Tack för uppmärksamheten, Men som #32 sa så är ju benet där bak omställt så det blir ju perfekt med den bänken.

#30 Träna vader finns en övning där man står på tex en step bräda / vikter

Men jag har redan bestämt mig att jag ska ha ett hemma gym så ingen ide att börja klaga redan nu och säga åt mig vad jag ska göra i mitt liv. Med dessa saker jag kommer ha i gymmet så kommer jag kunna köra flera övningar utan att behöva tröttna. Kommer ju kunna fylla på med ännu mer saker genom tiden.

Vilken utav dessa ska jag köpa?
http://www.blocket.se/ostergotland/Skivstangspaket__50_mm__135_kg_gummi_56375945.htm? ca=12&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Skivstangsset_140kg__gummivikter_m__handtag__43384 199.htm?ca=12&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Int__set_135kg_gummi_kullagrad_FRI_FRAKT_50725270. htm?ca=12&w=3

svenbanan
2014-11-12, 17:11
Enbenståhäv är inte en seriös övning. Man kan inte påstå att ett gym utan utrustning för vadträning är bättre än ett random-gym.

Vaddå inte seriös? Man kan påstå (och jag gör det) att ett gym utan särskild utrustning för vadträning är fullt dugligt.

Hur bra är ett "random" gym? Det finns ju massor med kommersiella gym där man tex inte får göra marklyft, knäböj, frivändningar etc. Dock har de vadmaskin. Jag skulle ju hellre gå till TS hemmagym och dra lite mark och köra enbenståhäv än träna röven i nån konstig maskin och köra tåhäv i benpressen.

De som tränar hemma och gillar det har utrustning värda mycket pengar. Inte ställbara hantlar som de står och fjantar sig med i trappen.
Herregud så patetisk du är! Du har exakt noll täckning för dina generaliseringar.
Plöj du ner dina pengar till de som har flashigast reklam och låt de som vill träna ägna sig åt det.

Nanderöd
2014-11-12, 22:00
Jag köpte begagnade vikter på h2 sports. Han har mycket begagnat, börja med att ringa honom och hör vad han har. Jag köpte också en riktigt bra begagnad bänk av honom. På västsvenskaträningsprodukter köpte jag en för priset riktigt bra stång. Den kostade 2500 men jag fick ett bättre pris när jag beställde mycket grejer. Den är 29 mm tjock i greppet så den är ju lite svårare att marka med, men den håller bra och jag har dragit många kronlyft med 200+ och den är rak än. Ställbara hantlar är inga problem om man gillar och träna. Jag kör med det och det fungerar hur bra som helst.

esteban
2014-11-13, 00:31
Kolla på https://www.strengthshop.de/om du inte gjort det. Jag köpte allt till mitt hemmagym därifrån. Köpte b.l.a. deras powerrack, texas power bar + vikter. Det kostar lite i frakt men blir ganska billigt ändå.

Old Nick
2014-11-13, 06:42
De som tränar hemma och gillar det har utrustning värda mycket pengar. Inte ställbara hantlar som de står och fjantar sig med i trappen.

Nä det viktiga är ju inte att belasta muskeln med vikt. Det viktiga är att man har flashiga maskiner att jobba med. Det är givetvis mängden kromad fyrkantsprofil, prislappen och mängden kvadratmeteryta som vadpressen tar upp som avgör hur stora vaderna blir. Inte den progressivt ökande belastningen.

Jag menar, herregud. Hur kan någon få för sig att man skall kunna bygga vader med tunga vikter och en liten avsats. :D

Hallberg
2014-11-13, 08:17
Vill du ha en riktigt bra stång kan det vara en idé att kolla med Eleiko/Exceed performance om de har något begagnat. Begagnat i deras fall betyder att stången varit uppackad på någon mässa enligt mina erfarenheter. Jag köpte en SL-stång (och lite annat gottigt) till bra pris i våras (väl förpackad och stålborste medföljer) och den (och allt annat) såg helt ny ut. Inte en repa, inget slitage i lättring eller någonstans.
Då hade de även några crossfitstänger inne (drygt 2000 kr/st) om man vill ha en allroundstång till billigare pris. Men begagnatsortimentet varierar från dag till dag så det gäller att kolla dagligen.

murkas
2014-11-13, 18:22
#38 har kontaktat h2 sports, får se vad dom har att erbjuda

Men nu är det såhär, Har pratat med min farsa nu igen och har kanske bestämt mig att strunta i att skaffa vattenskoter istället och lägga ungefär kanske 30 000 till 50 000 på gymmet istället. Men det beror helt på vilken investering min mamma går med på, Vad tycker ni? ska jag lägga ner mer pengar på gymmet, strunta i en vattenskoter som kommer ligga runt 70 000? Känns nästan som att man kommer tröttna mer på vattenskotern.

Mått på rummet:
Höjd: 2m
Läng: 7m
Bred: 7m

Sedan har jag ett annat rum som är mycket större som är mer till för fysiska aktiviteter, där dusch och sådant finns.

Dessa saker har jag nu:
Ett springband
En crosstrainer
Denna http://gymkompaniet.se/hemmagym-body-solid-exm1500s
vikter till hantlar upp till runt 15-20 kg har inte räknat.
sedan massor med små saker

Sedan har ni ju min lista som är för saker upp till 17 000 kr (står på första sidan längst ner). Har någon här lust att komma med mer tips på vad jag ska köpa för 13 000 kr mer, Jag hade tänk att köper ett powerrack, lite mer vikter. Funderar på att kanske bygga mitt egna powerrack så har man ännu mer pengar att investera på.

Men har någon här lust att göra en bra lista för mig som inte överstiger 30 000? Sen får vi hoppas att morsan kommer vilja gå med på ett kanske högre pris. Gymmet är ju inte bara till mig så förmodligen kommer hon kunna gå med på det. Ska man kanske köpa en ställning för vikter, sådant så man har allt snyggt och samlat så det känns mer som ett riktigt gym.

Commando1980
2014-11-13, 23:41
nTK2oMOuL9g

Ett Orm
2014-11-14, 00:05
nTK2oMOuL9g

Coolt att man kunde göra tre olika curls i den!
4999:- ink frakt eller mindre och jag slår fan i mig till!

Matsa
2014-11-14, 00:13
Har man utrymme tycker jag att en släde eller "prowler" är ett grymt bra och mångsidigt redskap. Går även att bygga själv med enkla medel. Farmer's walk är också bra grejer som inte behöver vara så dyrt. Bägge de sakerna tar förresten rätt bra på vaderna.

Och så lite läsning: http://www.t-nation.com/training/build-the-perfect-home-gym

DJJOHANSSON
2014-11-14, 00:14
Coolt att man kunde göra tre olika curls i den!
4999:- ink frakt eller mindre och jag slår fan i mig till!

Lägg till 30 000kr.