handdator

Visa fullständig version : Soundbars/hifi erfarenheter


Jarod
2014-11-08, 18:31
Fick lyssna lite på en polares Sonos soundbar och blev både sugen och impad. Vilka har en soundbar och kan dela med sig av lite intryck? Sonos kostar 6k och är utan sub men jag har sett flera andra billigare med subbar. Hur håller dom sig ljudmässigt?

Det jag är ute efter är gärna något som jag kan styra med en app, helst via nätverket. Ska inte ha den till någon hemmabio utan bara musik hemma så en schysst sub är inte fel.

spas
2014-11-08, 19:55
Fick lyssna lite på en polares Sonos soundbar och blev både sugen och impad. Vilka har en soundbar och kan dela med sig av lite intryck? Sonos kostar 6k och är utan sub men jag har sett flera andra billigare med subbar. Hur håller dom sig ljudmässigt?

Det jag är ute efter är gärna något som jag kan styra med en app, helst via nätverket. Ska inte ha den till någon hemmabio utan bara musik hemma så en schysst sub är inte fel.

Kör en LG för runt 7000. Ljudmässigt helt ok, ingår mjukvara för att se film osv men den är helt värdelös. Provlyssnade Bose Cinemate 130 eller vad den nu heter för ett tag sen. Helt galet ljud,snubblande nära min gammla Nad/Dali anläggning.

R Scarpa27
2014-11-08, 20:42
köpte en billigare variant en gång... flög tillbaka till butiken samma dag.. rent skräp...
man måste nog lägga pengar för att få en bra soundbar.

Jarod
2014-11-08, 20:47
Jag googlade Bose Cinemate 130 nyss och den ligger på 15k. Tar man Sonos soundbar inkl. sub så ligger dom på typ 12,5k. Känns som en provlyssning på Hifiklubben är i antågande då jag antar att dom har Bose oxå.

R Scarpa27
2014-11-08, 20:54
Jag googlade Bose Cinemate 130 nyss och den ligger på 15k. Tar man Sonos soundbar inkl. sub så ligger dom på typ 12,5k. Känns som en provlyssning på Hifiklubben är i antågande då jag antar att dom har Bose oxå.

ljud & bild har ju gjort ganska många recensioner om soundsbars...
läs testerna där också, för mig de tom rekomenderade vissa mellan 5-10k klassen.

unsuspected
2014-11-09, 06:14
Har för mig att Yamahas är bra.

Gober
2014-11-09, 22:28
Jag googlade Bose Cinemate 130 nyss och den ligger på 15k. Tar man Sonos soundbar inkl. sub så ligger dom på typ 12,5k. Känns som en provlyssning på Hifiklubben är i antågande då jag antar att dom har Bose oxå.

Skriv gärna om du provlyssnat, är intresserad av något liknande.

bear.flowertwig
2014-11-09, 23:03
http://neunzehn72.de/wp-content/uploads/2011/09/110901PL124071.jpg

Använder jag som kombinerad soundbar (sitter strax under tv:n) och musikanläggning. Bra mkt snyggare än vilken "limpa" som helst och mer än tillräckligt med ljud för min lägenhet.

Tomi
2014-11-10, 08:38
Då jag inte kan något speciellt mycket om ljud bestämde jag mig för att kolla igenom vad som ansågs bra på prisjakt. Blev till slut en LG NB4540 som jag är nöjd med.

Som sagt, har inga större krav på den, så vet inte vad den egentligen står jämfört med andra soundbars på marknaden. Enligt mig gör den sitt jobb då jag får ett betydligt djupare ljud än det som är i TVn. Väldigt värt pengarna!

hahavaffan
2014-11-10, 08:46
Jag googlade Bose Cinemate 130 nyss och den ligger på 15k. Tar man Sonos soundbar inkl. sub så ligger dom på typ 12,5k. Känns som en provlyssning på Hifiklubben är i antågande då jag antar att dom har Bose oxå.Dom har inte Bose. Bose står för Buy Other Sound Equipment... ;)


Ska du bara ha det till musik, måste jag fråga varför du vill ha en soundbar? Två Sonos Play:5 och en Sub, så får du mycket bättre stereoperspektiv och kan dessutom sprida ut ljudet i rummet(rummen), till samma pris mer eller mindre.

pragmatist
2014-11-10, 10:28
Dom har inte Bose. Bose står för Buy Other Sound Equipment... ;)


Ska du bara ha det till musik, måste jag fråga varför du vill ha en soundbar? Två Sonos Play:5 och en Sub, så får du mycket bättre stereoperspektiv och kan dessutom sprida ut ljudet i rummet(rummen), till samma pris mer eller mindre.

Håller med, men kanske ännu hellre en vanlig stereoanläggning och en Sonos Connect. Inte för att Sonos högtalare är dåliga direkt men de kan ju inte riktigt mäta sig med bra högtalare och separat receiver.

hahavaffan
2014-11-10, 10:44
Håller med, men kanske ännu hellre en vanlig stereoanläggning och en Sonos Connect. Inte för att Sonos högtalare är dåliga direkt men de kan ju inte riktigt mäta sig med bra högtalare och separat receiver.Absolut! En stereo för 15K (med en Connect) sopar banan med alla soundbars i världen för samma peng. T.ex. om man nu gillar Hifi-klubben:

NAD316BEE förstärkare
Sonos Connect
Dali Lektor 2 högtalare
Dali Sub E-9 subwoofer
/=12.790kr, typ 14K inkl. kablage.

Men det blir inte lika hög WAF, och vissa gillar det minimalistiska i att bara ha en smal liten högtalare på väggen och en undangömd sub.

Jarod
2014-11-10, 19:37
Dom har inte Bose. Bose står för Buy Other Sound Equipment... ;)


Ska du bara ha det till musik, måste jag fråga varför du vill ha en soundbar? Två Sonos Play:5 och en Sub, så får du mycket bättre stereoperspektiv och kan dessutom sprida ut ljudet i rummet(rummen), till samma pris mer eller mindre.

Jag tyckte den var cool och ibland känner jag för att lyssna på nån låt. :d

Jarod
2014-11-10, 19:42
Sonos Play5 verkar intressant. Blir nog till att lyssna på en sån oxå.

pragmatist
2014-11-10, 22:27
Sonos Play5 verkar intressant. Blir nog till att lyssna på en sån oxå.

Ärligt talat är nog den mest prisvärda Sonos-produkten Play:1, så glöm inte att kolla in den också. Man kan köpa fyra Play:1 och fylla hela hemmet med musik för marginellt högre kostnad än en Playbar.

Jarod
2014-11-10, 23:01
Det är sant. Ett par såna och en sub kanske inte är helt fel.

hahavaffan
2014-11-11, 09:33
Det är sant. Ett par såna och en sub kanske inte är helt fel.Ska du spela högt, så undvik Play:1. På 50% volym och över börjar dom låta rätt illa. Det blir förvisso bättre ihop med en sub, men inte riktigt bra.

Jarod
2014-11-16, 00:07
Var på hifiklubben idag och handlade lite. Du hade rätt i att play1 inte var nåt vidare. Hursomhelst så blev det en playbar och fan va nöjd jag är med den. Sub:en var slutsåld och det skulle inte komma in förrän om ett par veckor så den pausar jag med sålänge.