handdator

Visa fullständig version : Varför väger inte tonfisk på burk så mycket som det står på burken att det ska göra?


Clajj
2014-11-08, 15:41
Någon annan som märkt att vikten som står på tonfiskburkarna aldrig stämmer överens med vad de väger egentligen?

Ex coops salladstonfisk. 185g med lag, 140g ren tonfisk.
När jag tömmer lagen o häller över tonfisken på matvågen blir det bara 100g tonfisk.

Även andra märken likadant.

Är det något jag missat eller?

Beemel
2014-11-08, 16:04
Någon annan som märkt att vikten som står på tonfiskburkarna aldrig stämmer överens med vad de väger egentligen?

Ex coops salladstonfisk. 185g med lag, 140g ren tonfisk.
När jag tömmer lagen o häller över tonfisken på matvågen blir det bara 100g tonfisk.

Även andra märken likadant.

Är det något jag missat eller?

Svårt att påstå att de aldrig stämmer. Jag kan inte komma ihåg att det inte stämt hyfsat bra på de burkar jag vägt.

Ozziking
2014-11-08, 16:10
Någon annan som märkt att vikten som står på tonfiskburkarna aldrig stämmer överens med vad de väger egentligen?

Ex coops salladstonfisk. 185g med lag, 140g ren tonfisk.
När jag tömmer lagen o häller över tonfisken på matvågen blir det bara 100g tonfisk.

Även andra märken likadant.

Är det något jag missat eller?

Är det inte bara just för att du tar bort lagen och kanske klämmer ur vätska ur tonfisken?

Varför skulle det inte vara 140g ren tonfisk liksom..? Tror det har med vätsketömningen att göra och att man pressar ur extra vätska ur fisken också, för jag burkar iaf klämma till locket så allt vatten pressas ut.

tossefar
2014-11-08, 16:10
Innehållsförteckningen visar snittvärden.

Sverker
2014-11-08, 17:31
Det är mängden färsk tonfisk som deklareras på burken. När den är kokt minskar den säkert 15 % i vikt.

Clajj
2014-11-08, 19:52
Så hur ska jag tänka när jag fyller i mitt dagliga kostschema? Ska jag skriva 140g tonfisk som det står på burken oavsett vad min våg säger? Vill bara vara säker på att jag får i mig rätt mängd protein...

Lepras
2014-11-08, 19:58
Så hur ska jag tänka när jag fyller i mitt dagliga kostschema? Ska jag skriva 140g tonfisk som det står på burken oavsett vad min våg säger? Vill bara vara säker på att jag får i mig rätt mängd protein...


ja