handdator

Visa fullständig version : Vad tror vi händer på jorden i framtiden?


R Scarpa27
2014-11-07, 21:56
kommer hela jorden stå i brand krig osv?
endast fattiga och rika existerar, medel finns inte.
fattigdom och överlevnad på hela jorden?
jämn fördelning och fattigdom och svält var ett minne blott?
människan är förintad..
jorden är sprängd.
stora sjukdomsepedemier?

hmmm riktigt svårt att föreställa sig allt kan ju hända på ett kick....
tankarna kan ju skingra iväg och föreställa sig allt från a-ö.

vad tror du?

om 50 år kanske tråden ligger kvar och kanske folk rentutav skrattar åt tråden som värsta skämtet.

jag kan föreställa inom en 50 års period, svält, överlevnad och kriminalitet och förstörda städer och jord.

lika fort som utveckling går framåt kan det lika väl bli kaos.

mangemani
2014-11-07, 22:31
jag skulle vilja tro att utvecklingen går framåt, att människan sakta men säkert börjar att kolonisera rymden längre och längre, att med tiden jorden blir som huvudstaden i ett stort rymd imperium.
men jag tror nog att den giriga, misstänksamma och maktlystna människan har utrotat varandra innan dess.

R Scarpa27
2014-11-07, 22:34
jag skulle vilja tro att utvecklingen går framåt, att människan sakta men säkert börjar att kolonisera rymden längre och längre, att med tiden jorden blir som huvudstaden i ett stort rymd imperium.
men jag tror nog att den giriga, misstänksamma och maktlystna människan har utrotat varandra innan dess.

precis...
just där jag tror problemet ligger tyvär.
människan är/har blivit en hemsk varelse egentligen.

lucky 2 be a monster.

4623
2014-11-07, 22:47
Jag tror vi har en dyster framtid till mötes. Så jag föredrar att inte tänka på det.

J.V
2014-11-07, 22:48
Jag tror definitivt på krig, kaos och jävulskap om vi inte snabbt hittar nya källor till energi och bränsle samt utplånar all existens av religion.

filmjölk
2014-11-08, 00:43
Alla ekonomiska system kollapsar, folk bedriver byteshandel, plundring, och bor i små grupper som nomader eller i små samhällen som oftast krigar med varandra. Allt ligger i ruiner och jordens befolkning minskar till 1% av vad den är idag. Stora delar av planeten är obeboelig.

sabenada
2014-11-08, 04:18
Jag tror att samma trend som pågått de senaste årtiondena kommer fortsätta ett tag till: Fattigdomen i världen kommer fortsätta att sjunka drastiskt pga fortsatta reformer och investering i Asien, medan väst kommer att stagnera allt mer (relativt sett.)

När skillnaden mellan väst och Asien blir tillräckligt stor kommer folk i Latinamerika och Afrika att börja se österut efter inspiration istället, med resultat att fattigdomen börjar sjunka i högre takt där med.

Svenskarna kommer att bli ett folk utan ett land, ungefär som judarna har varit. Det kommer att uppstå en permanent svensk diaspora i Spanien, Thailand, Kanada och andra länder. Denna kommer att fortsätta att frodas, men ha allt mindre gemensamt med folk i Sverige.

Vinter
2014-11-08, 04:58
Inte mycket, ny teknik kommer att göra mest skillnad. Vi har överlevt världskrig, flera hundra år av pest där minst 1/3 av befolkningen dött osv. Tvärtom pekar allt på att det kommer att bli bättre och bättre.
Dagens i-landsproblem.

Klein
2014-11-08, 06:36
Det moderna samhället kommer att kollapsa så klart precis som alla andra högkulturer gjort genom historiens gång. Vi ser samma trend i dag som när romarriket föll. Staten massproducerar valuta helt utan paritet med realvärden och skatterna ökar tills det inte lönar sig att arbeta medan regelverket och antalet byråkrater bara växer. Vi gör också kändisar av våra kockar precis som de gamla romarna gjorde :)

Nattljus
2014-11-08, 07:00
A, jag trodde våra överdimensionerade arenor var investeringsmässigt misslyckade skrytbyggen, men det är alltså gladiatorspel på gång? Ja, det kan nog dra publik *popcorn*

Exdiaq
2014-11-08, 10:57
Finns denna tråden för att spekulera ur kortare perspektiv.

Hur tror du din omvärld ser ut lokalt, regionalt, nationellt, globalt om 10-20-30år? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=193997)

Captainwide
2014-11-08, 16:01
Jorden kommer bli överbefolkad. Fattigt folk kommer tvångsförflyttas för att bo på månen och i rymden medan elitbefolkningen kommer få bo på jorden.

Uppror bland fattiga och medelklassen kommer att ske och försök att ta tillbaka jorden kommer göras. :D

Fuark
2014-11-08, 16:09
Alla ekonomiska system kollapsar, folk bedriver byteshandel, plundring, och bor i små grupper som nomader eller i små samhällen som oftast krigar med varandra. Allt ligger i ruiner och jordens befolkning minskar till 1% av vad den är idag. Stora delar av planeten är obeboelig.

Mad Max!

anvihl
2014-11-08, 16:22
Förhoppningsvis kommer mänskligheten dö ut så fort som möjligt så att liv kan fortsätta att existera på den här planeten.

G_lund
2014-11-08, 16:49
Det enda som kan ge mig en gnutta dödsångest är att jag inte kommer få reda på hur det "slutar".

vvrab
2014-11-08, 17:24
Frågan är hur det kommer att se ut när robotar kan utföra det mesta av vårt arbete till en mycket billigare peng och mer effektivt. Hur kommer livet för en vanlig svensson att se ut? Jag har svårt att föreställa mig hur det ekonomiska systemet kommer att fungera.

Captainwide
2014-11-08, 17:27
Frågan är hur det kommer att se ut när robotar kan utföra det mesta av vårt arbete till en mycket billigare peng och mer effektivt. Hur kommer livet för en vanlig svensson att se ut? Jag har svårt att föreställa mig hur det ekonomiska systemet kommer att fungera.

Mer och mer administrativa uppgifter. Sållar människor efter deras administrativa/skapande kunskaper.
Sedan lär ju arbeten som kräver avancerad tankeförmåga troligen finnas ett tag till.

Diomedea exulans
2014-11-08, 17:30
Jag tror att kärleken, toleransen, gemenskapen, glädjen, godheten och lyckan kommer övervinna allt. Naturen kommer blomstra, djur kommer springa fria över prunkande ängar, under grönskande trädkronor och över porlande bäckar. Haven kommer fyllas med fisk och bli kristallklara och fria från föroreningar. Krig, våld, trakasserier, miljöförstöring, kriminalitet - dessa ord kommer bli ett minne blott.

vvrab
2014-11-08, 17:38
Sedan lär ju arbeten som kräver avancerad tankeförmåga troligen finnas ett tag till.
Om vi blickar 50 år framåt. Vilka sådana arbetsuppgifter tror du inte en dator kan utföra? Jag tror AI har avancerat ganska mycket om 50 år för att hota ekonomer, revisorer, jurister, ingenjörer och läkare (en robot är också stadigare i handen än en mänsklig kirurg). Inom 100 år kommer datorer säkert ha konkurrerat ut forskare.

Kanske vi alla blir psykologer.

Olegh
2014-11-08, 17:42
"Cost of complexity"

BobaFett
2014-11-08, 17:44
Håller med om allt den här mannen säger.

7NPC47qMJVg

Loke
2014-11-08, 18:09
Frågan är hur det kommer att se ut när robotar kan utföra det mesta av vårt arbete till en mycket billigare peng och mer effektivt. Hur kommer livet för en vanlig svensson att se ut? Jag har svårt att föreställa mig hur det ekonomiska systemet kommer att fungera.

Det är inte så jättekonstigt, samma utveckling har hänt många gånger genom historien. Det första man tänker på är kanske slaveriet i antiken. Det gjorde faktiskt att många fria män fick det väldigt svårt, ägde man själv inte mycket så var det svårt att få jobb som inte bokstavligen hade slavlika förhållanden. Samma sak när länder industrialiserar. Små jordbrukare lägger ner medan stora jordbrukare kan öka vinsterna kraftigt. De gamla jordbrukarna flyttar in till städerna och får jobba mycket hårt för att klara sig.

Så mönstret man ser är att ekonomin skiftar mot mer ägande än arbete. Den sortens ekonomi har vi i Sverige redan idag. Det finns ju god a skäl till varför man pratar om "bostadskarriärer", och nästan alla vuxna svenskar har på ett eller annat sätt ägande fonder. Man ska inte nödvändigtvis anta ägande som en inkomstkälla är något som bara de rikaste ägnar sig åt. Till exempel finns det massor med egenföretagare som dels tjänar pengar på det arbete de gör, men också för att de har någon form av utrustning som andra har nytta av. Till exempel kan man nämna små åkerier.

Slutligen gör ju ägande som inkomstkälla att de rika får mer resurser och därmed efterfrågar mer. Det kommer uppstå jobb och branscher som vi idag inte ens kan föreställa oss. Så jag tror också att automatiseringen kommer förändra samhället och jag tror det kan gå extremt snabbt. Det märks i industrin att det finns lika mycket brist på fantasi som det finns brist på teknik. Det syns till exempel när man snackar förarlösa fordon - detta beskrivs ofta som exakt samma fordon som vi har idag, men de kör själva. Detta är ju lite som när de första bilarna kom och såg exakt ut som hästkärror, fast utan hästar. Sannolikt kommer hela transportsystemet förändras över ett par årtionden.

Men jag tror inte det kommer skapa något sorts kaos i ekonomin - det löser sig, precis som det gjort många gånger förr.

Tomten
2014-11-08, 18:41
Förhoppningsvis kommer mänskligheten dö ut så fort som möjligt så att liv kan fortsätta att existera på den här planeten.

Haha, vilken liten solstråle vi har här. *hug*

vvrab
2014-11-08, 19:10
Det är inte så jättekonstigt, samma utveckling har hänt många gånger genom historien. Det första man tänker på är kanske slaveriet i antiken. Det gjorde faktiskt att många fria män fick det väldigt svårt, ägde man själv inte mycket så var det svårt att få jobb som inte bokstavligen hade slavlika förhållanden.
Bra poäng. I det fallet "löstes" det genom avskaffandet av slaveriet. Men maskiner finns här för att stanna. Alltså kommer de som äger maskinerna (och land) vara de med resurserna. Hur löses detta? Någon form av kommunism med medborgarlön?

Visst stämmer det att när människor har ersatts av maskiner (t.ex. en telefonist) så har det tillkommit helt nya jobb. Men då har det varit jobb som bara människor kunnat utföra, t.ex. köra en bil. Men vad är det för jobb som kan tillkomma som endast en människa kan utföra om vi trots allt har artificiella neuronnät som på pricken återspeglar människors hjärnor, fast miljoner gånger mer effektiva?

Vi kanske helt enkelt når en jämviktspunkt innan det blir för extremt. Trots allt, vad tjänar man på att ha maskiner som skördar vindruvor om ingen ändå har råd att köpa dem? Systemet kanske fixar sig självt. <---- Syftar du på det här Olegh?

anvihl
2014-11-08, 19:59
Haha, vilken liten solstråle vi har här. *hug*

Förlåt, jag var hungrig *hug*.

Olegh
2014-11-08, 20:12
Bra poäng. I det fallet "löstes" det genom avskaffandet av slaveriet. Men maskiner finns här för att stanna. Alltså kommer de som äger maskinerna (och land) vara de med resurserna. Hur löses detta? Någon form av kommunism med medborgarlön?

Visst stämmer det att när människor har ersatts av maskiner (t.ex. en telefonist) så har det tillkommit helt nya jobb. Men då har det varit jobb som bara människor kunnat utföra, t.ex. köra en bil. Men vad är det för jobb som kan tillkomma som endast en människa kan utföra om vi trots allt har artificiella neuronnät som på pricken återspeglar människors hjärnor, fast miljoner gånger mer effektiva?

Vi kanske helt enkelt når en jämviktspunkt innan det blir för extremt. Trots allt, vad tjänar man på att ha maskiner som skördar vindruvor om ingen ändå har råd att köpa dem? Systemet kanske fixar sig självt. <---- Syftar du på det här Olegh?


Jag tror faktiskt att man måste bryta upp teknikutveckling i två separata komponenter. Dels ny teknologi och dels persondator-derivat. Den senare är den komponenten som kommer leda till ökande automationsgrad. Den första är den som är kritisk för vår fortlevnad, dvs. hur "vi" ordnar 1. Energiförsörjning, 2. Resursfördelning och resursåteranvändning och 3. Utsläpp och föroreningar.

Det här är frågor som hela tiden växer i storlek och kräver större enade resurser. Fler inblandade innebär en ökning i komplexitet och nyttan av varje spenderad energienhet är avtagande eftersom mer resurser krävs till samordning och administration. Utveckling av dator-derivat är ett hjälpmedel idag och kommer tveklöst spela ännu större roll, men det är inte det som kommer "rädda oss".

R Scarpa27
2014-11-08, 20:21
Mad Max!

o jaeklar den gibson filmen var inte igår.....
får helt enkelt bli söndagsnöjet! tack för ditt omedvetna tips :D

derko
2014-11-08, 20:28
Förhoppningsvis kommer mänskligheten dö ut så fort som möjligt så att liv kan fortsätta att existera på den här planeten.

Oroa dig inte för livet på jorden. Människan kan som värst utplåna sig själv. Livet på jorden kommer alltid (total utplåning av allt liv är iofs teoretiskt möjligt, men extremt osannolikt) anpassa sig och överleva.

R Scarpa27
2014-11-08, 20:37
Oroa dig inte för livet på jorden. Människan kan som värst utplåna sig själv. Livet på jorden kommer alltid (total utplåning av allt liv är iofs teoretiskt möjligt, men extremt osannolikt) anpassa sig och överleva.

ja vad brukar man säga...
råttor är jordens överlevare.

sen finns ju allt från småkryp till kvalster också :) hehe..

männskligheten ryker nog före djur och insekter iaf.

varför finns jorden? och planeter? männsklighet`?

det går ej svara på tyvär... eller behöver allt ha ett syfte? eller är det människans eget påhitt att allt ska ha ett syfte???

tänker man mer och mer på allt, blir det jaekligt flummigt.

Fuark
2014-11-08, 21:21
o jaeklar den gibson filmen var inte igår.....
får helt enkelt bli söndagsnöjet! tack för ditt omedvetna tips :D

:thumbup:

cero
2014-11-08, 21:50
Frågan är hur det kommer att se ut när robotar kan utföra det mesta av vårt arbete till en mycket billigare peng och mer effektivt. Hur kommer livet för en vanlig svensson att se ut? Jag har svårt att föreställa mig hur det ekonomiska systemet kommer att fungera.

Högskoleutbildning så är det lugnt, för en del av oss i alla fall. :D

anvihl
2014-11-08, 21:52
Oroa dig inte för livet på jorden. Människan kan som värst utplåna sig själv. Livet på jorden kommer alltid (total utplåning av allt liv är iofs teoretiskt möjligt, men extremt osannolikt) anpassa sig och överleva.

Vore ändå det bästa för livet på jorden om mänskligheten dog ut. Värre avskum till djur än människan får man leta efter.

Armed Dingo
2014-11-08, 21:53
Tror allt kommer gå bra med några mindre setbacks, som vi klarar av. Ni alla här kommer fortsätta längta efter förödelsen, en förödelse som aldrig kommer.

Istället för att önska livet fyllt av katastrofer för att göra det intressant så finns det andra sätt att göra livet intressant.

R Scarpa27
2014-11-08, 21:58
http://www.quotehd.com/imagequotes/authors4/tmb/gustave-flaubert-quote-earth-has-its-boundaries-but-human-stupidity-is.jpg

R Scarpa27
2014-11-08, 22:04
Tror allt kommer gå bra med några mindre setbacks, som vi klarar av. Ni alla här kommer fortsätta längta efter förödelsen, en förödelse som aldrig kommer.

Istället för att önska livet fyllt av katastrofer för att göra det intressant så finns det andra sätt att göra livet intressant.

vad vi tror vs önskar är ju 2 olika terorier....

dock kunde det var häftigt (med vilda tankar) zombiieepedemi.

fast då vill jag ha alice vid min sida (milla) alt va henne :D.

http://www.yourprops.com/movieprops/original/yp531e018781c5c1.70922527/Resident-Evil-Afterlife-Alice-stunt-dual-shotgun-display-4.jpg

fast undra om zom da la kom... om zombies jagar godismonstren :/ hmm. nää :D

alphahanen2
2014-11-09, 00:54
Som idag typ.

jenni
2014-11-10, 00:14
Befolkningen måste minska, på vilket sätt är egentligen ganska klar redan

ARMSTARK
2014-11-11, 11:01
Människan har alltid trott att de lever i den yttersta tiden, så även idag. Det är nog någon slags kan-inte-tänka-sig-en-existens-utan-sig-själv. Människan kommer att vara kvar länge, dock rensar naturen lite i populationen då och då.

frazkakan
2014-11-11, 13:23
Fattigdomen minskar i världen. Vi krigar mindre och mindre. Färre dör alla katergorier. Varför denna dystra prognos hos alla?

frazkakan
2014-11-11, 13:26
Människan har alltid trott att de lever i den yttersta tiden, så även idag. Det är nog någon slags kan-inte-tänka-sig-en-existens-utan-sig-själv. Människan kommer att vara kvar länge, dock rensar naturen lite i populationen då och då.

Japp. Det är biologin som hindrar folk från att se klart.

På samma sätt som alla generationer i alla tider anser att "dagens ungdomar" är värdelösa. Det ligger nästan 0% korrekthet i dessa tankar, än dock är det en universal sanning.

Evankhell
2014-11-11, 13:29
Som i Interstellar huehuehuehue

Brunfel
2014-11-11, 16:39
Kan tipsa om denna för lite intressant läsning för den som är intresserad av teorier kring vår omvärld med bred definition. Lite på temat om möjliga framtidsscenarion och jordens undergång :)
http://waitbutwhy.com/2014/05/fermi-paradox.html

R Scarpa27
2014-12-11, 21:42
vem vet...

http://art.ngfiles.com/images/210000/210016_mavruda_judgement-day.jpg

Tricce
2014-12-11, 21:51
http://bigthink.com/dangerous-ideas/5-stephen-hawkings-warning-abandon-earth-or-face-extinction

#5: Stephen Hawking's Warning: Abandon Earth—Or Face Extinction

Trapz
2014-12-12, 00:15
Befolkningen måste minska, på vilket sätt är egentligen ganska klar redan

Jag tror "jorden" kommer ta hand om det på ett eller annat sätt, vi kan helt enkelt inte vara för många som lever på planeten. Någon sjukdom, typ ebola eller liknande, kommer förmodligen ta död på en stor del av befolkningen förr eller senare.

XXXL
2014-12-12, 00:24
Befolkningen måste minska, på vilket sätt är egentligen ganska klar redan

Världskrig och etnisk rensning?

cero
2014-12-12, 00:57
Jag tror "jorden" kommer ta hand om det på ett eller annat sätt, vi kan helt enkelt inte vara för många som lever på planeten. Någon sjukdom, typ ebola eller liknande, kommer förmodligen ta död på en stor del av befolkningen förr eller senare.

Lite väl optimistiskt. :D

Vad sägs om total uttorkning så att alla dör?

R Scarpa27
2014-12-22, 21:31
2016
Allt liv utrotat p.g.a. biologisk krigföring - enligt professor Lloyd Cunningdale

Under utgrävningar efter ”the Donner party disaster” (en grupp nybyggare som blev insnöade i Sierra Nevada bergen 1847) hittade professorn och hans studenter en tidskapsel med förutspåelser om framtiden. Traditionell krigföring kommer att överges till förmån för biologisk krigföring. År 2016 kommer en sjukdom att sprida sig och ta död på alla människor på jorden.

Toni Radanov
2014-12-23, 00:57
Alla dör. Förr eller senare, iaf vi som läser denna tråd. :D

Shit keeps spinnin' round and round 'till it ain't spinnin' no more! Vore ju intressant att se men eftersom det är omöjligt så äääääääh, fuck that!

RageBob
2014-12-23, 19:40
https://www.youtube.com/watch?v=yesyhQkYrQM

Sammanfattning...

R Scarpa27
2014-12-23, 19:42
https://www.youtube.com/watch?v=yesyhQkYrQM

Sammanfattning...

hah

XXXL
2014-12-28, 03:10
En anings relevant

Big changes are coming to the labor market that people and governments aren't prepared for, Bill Gates believes.

http://www.businessinsider.com/bill-gates-bots-are-taking-away-jobs-2014-3?IR=T

Henchman
2014-12-28, 04:57
I och med att allt fler människor får möjligheten att växa upp med internet, hur världen öppnar gränserna mellan varann och möjligheterna att resa förenklas så lär det ju påverka befolkningens syn på olika länder då det är folket och inte bara ledarna som representerar länder utåt.
I enkla ord så är det rakt av svårare att ha negativa åsikter om ett helt land om en vän bor där.

Även om det är kostsamt så uppskattar jag de resor ledare gör mellan länder, känns som steg i rätt riktning.