handdator

Visa fullständig version : 17 år. Ung & Dum. Klurar på volym & styrka.


dropsetkingN
2014-11-07, 00:53
Tjenare! Mitt namn är David och jag har en fråga till er alla där ute som är lite mer insatta än vad jag är.
Lite snabb info om mig själv, jag är en person som gillar att läsa på om det jag är intresserad av, vilket är "Styrketräning / Bodybuilding".

Jag har tränat i ca 1-2 år. Och har ökat i styrka ganska så bra och fått väldigt bra former "kroppsvis". Men! Jag är inte nöjd. Jag är för tillfället 180cm lång oc väger 98kg.

Bänk : 110kg 1RM
Knäböj : 110kg 1RM
Marklyft : 140kg 1RM

Jag kör för tillfället på dessa kosttillskott som jag finner bra.
Kreatin monohydrat
En "svag" PWO, jag behöver inte dem starka grejerna.


Nu är det så att jag är lite klyven på vad jag egentligen vill åstadkomma med mitt tränande och det har kommit till den punkten då jag nästan längre inte orkar ta mig till gymmet för det känns som att jag gör det utan en anledning.

Jag vill bli "lenare" och se bättre ut, men vill bli mkt starkare MEN. Jag vill inte gå mot "Powerlifter" hållet, jag älskar att köra t.e.x 5x5 på Bänkpressen å verkligen köra hårt.

Något jag inte förstår är det här med att köra många reps på saker, och hur mkt vila jag behöver för mina muskler, för som det är just nu känner jag att typ jag får för lite vila på t.e.x min bröst dag då jag ofta känner mig öm & lite kraft när jag ska köra bänkpress.

Så här ser min nuvarande tränings split ut.

1. Bröst & Mage
2. Rygg & Biceps
3. Axlar & Traps & Triceps
4. Ben & Vader

PS... Jag vill inte ha nå tips på vad jag ska köra för övningar för det har jag koll på.

Jag är helt enkelt bara lite kluven på det här hela jag vet inte riktigt hur jag ska göra, Jag vill se bättre ut men fortfarande gå till gymmet och lyfta riktigt tunga vikter.

NICKXXXXXX
2014-11-07, 01:30
Du är 17 år... Du kan göra det ena nu och det andra senare? Eller göra båda samtidigt? Kör få reps på dina basövningar och högre på dina isolationsövningar t.ex.

dropsetkingN
2014-11-08, 00:55
Exakt men jag vill fortf veta, hur mkt är överträning för mig lixom hur länge bör varje muskelgrupp vila innan jag kan träna den igen.?

Slugus
2014-11-08, 01:02
Exakt men jag vill fortf veta, hur mkt är överträning för mig lixom hur länge bör varje muskelgrupp vila innan jag kan träna den igen.?

Det är ju ingen annan än du som vet hur du svarar på olika träningsupplägg. Pröva dig fram.

Roiidrage
2014-11-08, 01:25
överträning är dock grymt överdrivet, ibland får mitt bröst/axlar/triceps pisk varje dag, men då inte med 40 set varje gång. Ska du köra lite mer bodybuildingträning dvs högre volym så är väl mer vila o föredra.

Men jag går sällan över 5 reps i mina övningar, så det sliter inte lika mycket liksom, o därför kan jag träna varje muskel ofta.

Dessutom tycker jag du gott kan fokusera på att köra styrka o försöka piska varje muskel 2-3 ggr veckan.

Dela upp det i push/pull, där du kör ben på pushdagen och marklyft på pulldagen, kör mark 1 gng i veckan sen böj kanske 2-3 ggr, då inte allt för nära inpå marklyften.

dropsetkingN
2014-11-08, 12:14
Hade velat veta lite mer om överträning osv, hur länge jag egentligen behöver vila dock.

Roiidrage
2014-11-08, 13:24
Hade velat veta lite mer om överträning osv, hur länge jag egentligen behöver vila dock.

Finns inte så mkt o "veta", du kan träna varje dag om din kost o sömn är bra. dvs överskott o sover iaf 6h per natt.

Sen behöver du inte köra biceps varje dag kanske, men det är absolut inga problem om du råkar träffa samma muskel 2 dar på rad.

TABBYz
2014-11-08, 13:47
Läs min journal.
Där kan du få tips om just bastant och hypertrofi träning :D

Jag förstår ungefär vad du frågar efter, men säg till om jag är helt ute och cyklar.

Du vill alltså lägga på dig massa, styrka, samtidigt som att vara "aesthetic" eller vafan de "natty" killarna kallar sig & samtidigt vara lean?

delizh
2014-11-08, 19:29
Hade velat veta lite mer om överträning osv, hur länge jag egentligen behöver vila dock.

Men googla på det annars då!
Jag tränar mark, böj, bänk 5ggr i veckan och är inte övertränad