handdator

Visa fullständig version : Mäta ordförråd


AronP
2014-11-06, 16:42
Kom idag tänka på vilket ordförråd jag har i det engelska språket (även om mitt tal är begränsat) och jag tror nästan att det kan piska mitt svenska, som visserligen är mitt modersmål men som ändå är fattigare totalt sett(har jag för mig). Finns det något bra och etablerat sätt som mäter detta? Speciellt om man tar hänsyn till mer vardagstal.

Tomten
2014-11-06, 16:46
Kom idag tänka på vilket ordförråd jag har i det engelska språket (även om mitt tal är begränsat) och jag tror nästan att det kan piska mitt svenska, som visserligen är mitt modersmål men som ändå är fattigare totalt sett(har jag för mig). Finns det något bra och etablerat sätt som mäter detta? Speciellt om man tar hänsyn till mer vardagstal.

Varför känns det relevant att veta hur stort ditt passiva ordförråd är? Är det inte vettigare att fokusera på att bygga upp ditt aktiva ordförråd och uttal så att du kan använda språket? cofffee

filmjölk
2014-11-06, 16:50
Inte så konstigt då engelskan har en väldans massa mer ord än svenskan:)

eternallord
2014-11-06, 16:58
Inte så konstigt då engelskan har en väldans massa mer ord än svenskan:)

/Tråd

:) med en oändlig massa synonymer så finns det en uppsjö sätt man kan formulera sig på i engelskan.

AronP
2014-11-06, 17:05
Varför känns det relevant att veta hur stort ditt passiva ordförråd är? Är det inte vettigare att fokusera på att bygga upp ditt aktiva ordförråd och uttal så att du kan använda språket? cofffee
För att det är kul att veta, inget som hindrar mig från att göra båda liksom. Ja la mest in kommentaren gör att reservera mig för kommentarer om det.
Inte så konstigt då engelskan har en väldans massa mer ord än svenskan:)
Vilket jag skrev. Frågan är om procentandelen är tillräckligt stor.

filmjölk
2014-11-06, 17:21
Vilket jag skrev. Frågan är om procentandelen är tillräckligt stor.

Jo, och du är duktig på engelska (även som du som du själv säger har brister när du talar språket) då blir det helt naturligt att ditt engelska ordförråd är större.

Jag vet inte om det finns något vettigt sätt att mäta sitt ordförråd, då en vuxen normalbegåvad person har ett väldigt stort ordförråd. Men man skulle nog kunna mäta vilket som man har störst förråd i, engelskan eller svenskan genom något slags synonymrabblande med någon slags slumpmässigt utvalda ord.

vvrab
2014-11-06, 17:40
/Tråd

:) med en oändlig massa synonymer så finns det en uppsjö sätt man kan formulera sig på i engelskan.
Frågan är om det räcker. Det finns massor med medicinska termer, djurarter (och underarter), växter, verktyg (t.ex. hyvel), delar av byggnader (t.ex. spröjs, takstol), politiktermer etc etc som jag inte kan utan att kolla upp. Det är lätt att överskatta sin engelska.

Diomedea exulans
2014-11-06, 18:27
Det finns massor med medicinska termer

Medicinska termer på engelska är jättelätta ju. Man tar bara vad det heter på latin, och sätter -itis efter om de är en inflammation, och -ia efter om det är något annat.

vvrab
2014-11-06, 18:34
Medicinska termer på engelska är jättelätta ju. Man tar bara vad det heter på latin, och sätter -itis efter om de är en inflammation, och -ia efter om det är något annat.
Jättelätt? Så vad heter bihåleinflammation och meningokocker på latin/engelska, utan att kolla upp? ;)

mattilainen
2014-11-06, 18:37
Jättelätt? Så vad heter bihåleinflammation och meningokocker på latin/engelska, utan att kolla upp? ;)

För enkelt ju :) Sinuit samt neisseria meningitidis

filmjölk
2014-11-06, 18:39
Jättelätt? Så vad heter bihåleinflammation och meningokocker på latin/engelska, utan att kolla upp? ;)

Sinus... någonting och inte en jäkla aning:D Men ta ord som "röv" och "pung", hur många synomymer kan du på svenska och sedan på engelska? Engelskan vinner.

vvrab
2014-11-06, 18:41
För enkelt ju :) Sinuit samt neisseria meningitidis
Sysslar du med något medicinrelaterat? Då är det fusk.
Du kan få i uppgift att översätta klassisk svensk flora: förgätmigej, vitsippa och maskros. ;)

filmjölk
2014-11-06, 18:44
Sysslar du med något medicinrelaterat? Då är det fusk.
Du kan få i uppgift att översätta klassisk svensk flora: förgätmigej, vitsippa och maskros. ;)

Forgetmenot, whitesip och wormrose :D

Morty
2014-11-06, 18:45
Forget-me-not heter förgätmigej i alla fall ;)

Vitsippa hette visst sitt latinska namn på engelska (likt de flesta anatomiska och medicinska termer) och maskros dandelion. De kollade jag upp.

spoon
2014-11-06, 18:46
Dandellion på maskros om jag inte minns fel? Dom andra tror jag Filmjölk nailade :D

vvrab
2014-11-06, 18:49
Forget-me-not heter förgätmigej i alla fall ;)
lol, det hette faktiskt den
http://en.wikipedia.org/wiki/Forget-me-not

Diomedea exulans
2014-11-06, 19:00
En sak jag fattar när jag läser A Song of Ice and Fire är hur jäkla många olika sorters frukter och grönsaker jag inte kan det engelska namnet på. Vet ni till exempel vad "leek" är på svenska?

Red Apple
2014-11-06, 19:01
Purjulök?

Diomedea exulans
2014-11-06, 19:04
Purjulök?

Ja!

AronP
2014-11-06, 19:07
Jo, och du är duktig på engelska (även som du som du själv säger har brister när du talar språket) då blir det helt naturligt att ditt engelska ordförråd är större.

Jag vet inte om det finns något vettigt sätt att mäta sitt ordförråd, då en vuxen normalbegåvad person har ett väldigt stort ordförråd. Men man skulle nog kunna mäta vilket som man har störst förråd i, engelskan eller svenskan genom något slags synonymrabblande med någon slags slumpmässigt utvalda ord.
Som det diskuterats i tråden så finns det massor av grejer i svenskan man inte tänker på att man kan. Så jag vill undvika och gissa Och faktiskt mäta.

Det finns ju siffror på hur mycket ord en normal Amerikan kan och hur mycket en amerikansk akademiker kan (5000 respektive 7000 om jag inte minns fel). Dom måste ju tagits fram på något sätt.

Diomedea exulans
2014-11-06, 19:11
Även om det kanske finns fler ord i engelskan så finns det massor ord i svenskan som inte har en engelsk motsvarighet. Exempel: dygn.

Andromeda
2014-11-06, 19:15
Även om det kanske finns fler ord i engelskan så finns det massor ord i svenskan som inte har en engelsk motsvarighet. Exempel: dygn.

Lagom :)

ducedo
2014-11-06, 19:26
Det finns ju siffror på hur mycket ord en normal Amerikan kan och hur mycket en amerikansk akademiker kan (5000 respektive 7000 om jag inte minns fel). Dom måste ju tagits fram på något sätt.

Tyckte det lät absurt lite då man vanligtvis pratar om mellan 5 - 15.000 ord för att nå C2-nivå (väldigt flytande) i ett språk. Gjorde en snabb sökning och fick detta:

A fairly recent study by Zechmeister, Chronis, Cull, D'Anna and Healy (1995) indicates that the receptive size of a college-educated native English speaker is about 17,000 word families. A word family consists of a base word and its inflected forms and derivations.

Källa (http://iteslj.org/Articles/Cervatiuc-VocabularyAcquisition.html)

hurril
2014-11-06, 19:29
Lagom :)

Myt =)

Läsvärt för herrar inläggare och dito läsare:
http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/tva-halvsanningar-stalls-mot-varandra_2500387.svd

AronP
2014-11-06, 19:49
Tyckte det lät absurt lite då man vanligtvis pratar om mellan 5 - 15.000 ord för att nå C2-nivå (väldigt flytande) i ett språk. Gjorde en snabb sökning och fick detta:



Källa (http://iteslj.org/Articles/Cervatiuc-VocabularyAcquisition.html)
Ah se där. Antingen minns jag siffrorna fel, eller så var källan fel eller så minns jag hur många man använder eller något. Hursomhelst min poäng kvarstår; man har mätt det på något sätt.
Myt =)

Läsvärt för herrar inläggare och dito läsare:
http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/tva-halvsanningar-stalls-mot-varandra_2500387.svd
Sådärja! Det talar ju emot att jag skulle kunna fler engelska ord, och gör det ännu mer intressant att testa.

R Scarpa27
2014-11-06, 19:52
tja är det något man kan så är det ju massa konstiga maträtter folk aldrig hört orden av innan. :)

mattilainen
2014-11-06, 21:47
Sysslar du med något medicinrelaterat? Då är det fusk.
Du kan få i uppgift att översätta klassisk svensk flora: förgätmigej, vitsippa och maskros. ;)

Ja, jobbar som sjuksköterska i ambulansen så kanske lite fusk ;)