handdator

Visa fullständig version : Hjälp att få ihop 5 dagarsschema


Mirano
2014-11-06, 15:55
Jag har tränat i några år nu och tänkte ändra om mitt schema lite men har svårt att få ihop det. Har kört 4 dagar i veckan men tänkte nu utöka till 5 dagar i veckan och vill även testa på att köra musklerna 2 gånger istället för 1 som jag gjort tidigare. Mina träningsdagar kommer ofta att vara måndag till fredag, alltså kan jag inte dela av de med en vilodag.

Det schema jag satt upp nu ser ut såhär men det känns inte optimalt alls.

Måndag: Axlar, vader, bröst, tricep

Tisdag: Rygg, bicep, baksida axlar

Onsdag: Bröst, mage

Torsdag: Ben, tricep

Fredag: Rygg, bicep

Vill köra benen riktigt 2 gånger men de får jag inte riktigt in då jag inte klarar köra marklyft dagen efter benpass. Vill att musklerna får sin rätta vila med. Måste även vara lite försiktig med axlarna med då jag har börjat få lite skadeproblem med dem det sista året nu.

Har ni några förslag på hur jag ska lägga upp träningen? Om man hade haft en vilodag hade det varit betydligt enklare att få ihop det men det kommer jag inte kunna ha alla veckor.

Illustrerade mannen
2014-11-06, 16:20
Tror du inte det räcker med mark en gång i veckan? Alla tre "stora" två gånger i veckan kan bli mastigt... Åtminstone om du ska få in "lullull" i schemat också. Bröst, Ben, Rygg två gånger i veckan, mark en gång och lullull där det passar. Mkt lättare att få ihop det då.
Är du fast besluten att köra allt tre ggr i veckan kanske du måste minska något annat? Åtminstone om alla pass ska ha samma intensitet/fokus/tut eller vad nu folk brukar kalla det... ��
Du skriver att du har lite besvär med axlarna... Spara dem lite då!
Bröst Ben (och lite triceps)
Rygg (och lite biceps)
Mark (och lite sidolyft)
Bröst (och lite triceps)
Ben Rygg (och lite biceps)
Vader? Nej...
Mage? Ja, där du har tid!

Mirano
2014-11-06, 16:30
Tror du inte det räcker med mark en gång i veckan? Alla tre "stora" två gånger i veckan kan bli mastigt... Åtminstone om du ska få in "lullull" i schemat också. Bröst, Ben, Rygg två gånger i veckan, mark en gång och lullull där det passar. Mkt lättare att få ihop det då.
Är du fast besluten att köra allt tre ggr i veckan kanske du måste minska något annat? Åtminstone om alla pass ska ha samma intensitet/fokus/tut eller vad nu folk brukar kalla det... 😉
Jo mark tänkte jag köra 1 gång i veckan på tisdagen, därav att jag enbart kan köra vader dagen innan.

Ska man kanske köra axlar, bicep och tricep en gång i veckan bara då och fokusera mer på ben, rygg och bröst?

Mirano
2014-11-06, 16:41
Du skriver att du har lite besvär med axlarna... Spara dem lite då!
Bröst Ben (och lite triceps)
Rygg (och lite biceps)
Mark (och lite sidolyft)
Bröst (och lite triceps)
Ben Rygg (och lite biceps)
Vader? Nej...
Mage? Ja, där du har tid!
Såg att du lagt till detta.

Baksida axlar måste jag iaf fokusera lite på då jag saknar lite där.

Mark dagen efter ryggpass känns inte riktigt bra heller.