handdator

Visa fullständig version : europaprogrammet SU


Angel
2014-11-06, 12:53
Googlat resultatlöst så testar kolo.

Någon som har erfarenhet av Europaprogrammet på GU?
Och framförallt, vad kan man arbeta med? Förutom "arbeta inom EU", jag vill ha lite mer konkreta exempel.

ducedo
2014-11-06, 13:01
Exempel på yrken/arbetsuppgifter hos studenter som har examen på programmet är:

• regional EU-handläggare (West Sweden)
• departementssekreterare på Näringsdepartementet
• internationell sekreterare på Lunds universitet, på internationella enheten på Västra Götalandsregionen
• handläggare/utredare på kommunkansli
• trainee vid EU-kommissionen
• handläggare på försäkringskassans internationella sektion
• ambassadtjänsteman
• utredare/handläggare på SÄPO
• utredare/handläggare vid SACO:s internationella enhet
• utredare på Amnesty International
• handläggare vid EU-upplysningen

GU (http://www.pol.gu.se/Utbildning/kandidatprogram/europaprogrammet/efter-examen/)

Finns även en undersökning med personer som genomgått programmet: PDF (http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1475/1475690_alumni-utva--rdering-rapport-utsa--nd-den-2-juli-2013-1-.pdf)

PureWhey
2014-11-06, 13:06
Jag gick två kurser på programmet, passade inte alls mig... Usch.
Tycker hela programmet känns som ett konstigt ihopplock av kurser.

Angel
2014-11-06, 13:17
Jag gick två kurser på programmet, passade inte alls mig... Usch.
Tycker hela programmet känns som ett konstigt ihopplock av kurser.

Hm. Vem tror du det hade passat?

PureWhey
2014-11-06, 13:19
Hm. Vem tror du det hade passat?


Mina klasskamrater bestod främst av feminister, esteter, PK-folk och dyl.

Angel
2014-11-06, 13:20
Exempel på yrken/arbetsuppgifter hos studenter som har examen på programmet är:



GU (http://www.pol.gu.se/Utbildning/kandidatprogram/europaprogrammet/efter-examen/)

Finns även en undersökning med personer som genomgått programmet: PDF (http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1475/1475690_alumni-utva--rdering-rapport-utsa--nd-den-2-juli-2013-1-.pdf)



Tack, precis vad jag sökte.

Angel
2014-11-06, 13:25
Mina klasskamrater bestod främst av feminister, esteter, PK-folk och dyl.

Men pooof. Mest yngre?
Jag är 30 och var intresserad av att läsa någon mer humanistiskt som gärna förenade lite politik, statsvetenskap, utveckling osv. Jag är ganska intresserad av att resa så detta kändes som ett ganska "bra" program. Intressanta ämnen osv. Att arbeta som någon slags utredare eller omvärldsanalytiker eller liknande hade nog varit intressant. Men samtidigt så kändes det lite luddigt. Inte som plugga sjuksköterska och bli sjuksköterska typ.

PureWhey
2014-11-06, 13:27
Men pooof. Mest yngre?

Jag är 30 och var intresserad av att läsa någon mer humanistiskt som gärna förenade lite politik, statsvetenskap, utveckling osv. Jag är ganska intresserad av att resa så detta kändes som ett ganska "bra" program. Intressanta ämnen osv. Att arbeta som någon slags utredare eller omvärldsanalytiker eller liknande hade nog varit intressant. Men samtidigt så kändes det lite luddigt. Inte som plugga sjuksköterska och bli sjuksköterska typ.


Jo, folk som precis gått ut gymnasiet och tror man kan läsa vad som helst på uni och fortfarande få jobb typ.
Ställer mig tveksam till arbetsmöjligheter efter, ett fåtal får nog bra jobb.

Angel
2014-11-06, 13:35
Jo, folk som precis gått ut gymnasiet och tror man kan läsa vad som helst på uni och fortfarande få jobb typ.
Ställer mig tveksam till arbetsmöjligheter efter, ett fåtal får nog bra jobb.

*facepalm* Ajdå, känns som jag är lite för gammal för att läsa till något som kanske ger jobb. Ska jag läsa något så får det ju vara för att höja lön osv.
Samtidigt så vill jag helst plugga i Göteborg och det blir ju lite begränsat.

z_bumbi
2014-11-06, 13:46
Men pooof. Mest yngre?
Jag är 30 och var intresserad av att läsa någon mer humanistiskt som gärna förenade lite politik, statsvetenskap, utveckling osv. Jag är ganska intresserad av att resa så detta kändes som ett ganska "bra" program. Intressanta ämnen osv. Att arbeta som någon slags utredare eller omvärldsanalytiker eller liknande hade nog varit intressant. Men samtidigt så kändes det lite luddigt. Inte som plugga sjuksköterska och bli sjuksköterska typ.

En master/magister i Folkhälsovetenskap med internationell inriktning? Då utnyttjar du din tidigare examen. En magister är bara ett år och då spelar kanske inte studieort lika stor roll.

Angel
2014-11-06, 14:08
En master/magister i Folkhälsovetenskap med internationell inriktning? Då utnyttjar du din tidigare examen. En magister är bara ett år och då spelar kanske inte studieort lika stor roll.

Jag är ej ssk utan undersköterska/lab.ass nu så ingen tidigare examen :)

Angel
2014-11-06, 15:26
När jag ändå har er i tråden.
Vad säger ni om statsvetare?

Red Apple
2014-11-06, 15:37
Alltså, det leder inte heller direkt till ett jobb på det viset. Det är få utbildningar inom humaniora som gör det.

Snubben
2014-11-06, 16:07
Läs ekonomi. Finns alltid behov av folk som kan redovisnings, speciellt moms och skatter. Simpelt som tusan med.

Kan med lätthet säga att om den utb. du postade kan ge både jobb som handläggare på en kommun eller hos EU-kommisionen så är det snickesnack. Handläggare på kommunen kräver att du känner någon eller har precis vilken utbildning som helst.

ducedo
2014-11-06, 16:10
Läs ekonomi. Finns alltid behov av folk som kan redovisnings, speciellt moms och skatter.

Siffror från 2010. Det har absolut inte blivit 'bättre' för ekonomer.

http://www.svd.se/migration_catalog/examinerade_535670.svd/binary/a/examinerade

Loke
2014-11-06, 16:40
Lite misstänksam mot den där grafiken. De systemvetare jag känner har blivit headhuntade långt innan de hunnit gå klart. Känner inte heller en enda civilingenjör som haft svårt att få jobb, många som blir headhuntade där med. Många som får jobb utan examen. Att det sen skulle examineras ungefär lagom många humanister i förhållande till vad som behövs på arbetsmarknaden känns ju så uppenbart fel.

Snubben
2014-11-06, 16:47
Siffror från 2010. Det har absolut inte blivit 'bättre' för ekonomer.

http://www.svd.se/migration_catalog/examinerade_535670.svd/binary/a/examinerade

Nu är ekonomi inte ett område där allt är lika. Du har ekonomer med inriktning mot marknadsföring, nationalekonomi och sådana tråkigheter som inte leder till jobb. Specifikt för de ekonomer som fördjupar sig inom redovisning kommer aldrig ha svårt att hitta jobb. Dels för det är tråkigt att jobba med men även för att man måste, trott eller ej, ha något innanför pannbenet om man ska börja arbeta med det på ett djupare plan än bara bokföring.

Angel
2014-11-06, 17:02
Allra helst hade jag blivit något inom läkemedelsbranchen eller utvecklas mera inom labvärlden, hade gärna arbetat i något forskningsprojekt eller liknande.
Jag "landade" faktiskt ett sådant jobb i början av sommaren, att arbeta som labass inom medicinsk forskning. Tyvärr var det inom landstingsregi och lönen var så usel att jag bara inte kunde ta det, kände mig nästan förbannad för de inte kunde erbjuda mer. Tyvärr har jag får dålig gymnasiematte för att söka några naturprogram och jag känner mig helt enkelt inte motiverad att läsa upp gymnasiematten.

Så något mera humanistiskt blir det. Jag jobbar även som internrevisor inom miljö och det är intressant även om jag kanske inte brinner för miljö. Men jag gillar att få diktera vilkor och komma med förbättringsförslag.

Angel
2014-11-06, 17:21
Trots det står SU i ämnesraden så menar jag GU :)