handdator

Visa fullständig version : nu skall vi på demokratiskt vis avgöra vad som är ett marklyft


filmjölk
2014-11-06, 12:05
Efter att på demokratiskt vis ha avgjort vad som definieras som bänkpress:
(här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=214876&highlight=skall+demokratiskt )

Anser jag att det är hög tid att avgöra vad som är ett marklyft. Vad är ett korrekt marklyft, vad är inte ett korrekt marklyft? När är det korrekt och när är det fusk? Styrkelyft har ju redan en definition, men håller vi med om den? Vilka kriterier måste uppfyllas för att övningen skall få kallas just marklyft och inte något annat?

Jag skall härmed ta mig friheten att dela in olika varianter i kategorier, av vilka vi röstar på den variant som är marklyft, de andra är något annat.

a) styrkelyftsregler fast inte sumo

b) styrkelyftsregler

c) Styrkelyftsregler fast RAW

d) Styrkelyftsregler fast RAW och ingen sumo!

e) Styrkelyftsregler, RAW fast med dragremmar

f) Styrkelyftsregler, RAW, smalt och man får inte starta draget genom att rulla stången på golvet!

g) Man får enbart lyfta i höftskynke, stången skall vara rostig, snett lastad med cementvikter och lyftas med ostbåge, utomhus, bakfull och svårt misshandlad i sibirisk vinterkyla under pistolhot.

h) Skiten skall upp. Anything goes, hitcha på.

tossefar
2014-11-06, 12:12
Jag tror inte att "styrkelyftsregler" är något gemene gymråtta känner till. Kan du vara lite mer specifik?

filmjölk
2014-11-06, 12:16
Jag tror inte att "styrkelyftsregler" är något gemene gymråtta känner till. Kan du vara lite mer specifik?

Marklyft (till skillnad ifrån resten) är ju inte (iaf från publikperspektiv) simhopp. Man lyfter stången från golvet i ett marklyft utan att skyffla under knäna eller sänka, och sedan kontrollerar stången på vägen ner så får man godkänt.

tossefar
2014-11-06, 12:30
Då önskar jag ytterligare ett alternativ! Styrkelyftsregler men med släpp från topposition. Kontrollerad stång på vägen ned känns bara aktuellt för tävling.

Fordon
2014-11-06, 12:37
Nu tog jag iof H, skiten skall upp. Kom på att många verkar gilla att rulla den längs marken först och det tycker jag inte räknas som ett marklyft, så jag drar tillbaka den rösten!

Dreas
2014-11-06, 12:41
Då önskar jag ytterligare ett alternativ! Styrkelyftsregler men med släpp från topposition. Kontrollerad stång på vägen ned känns bara aktuellt för tävling.Fast i SL så släpper du stången mer eller mindre. Du följer med stången ner men det är ju inte direkt så att man håller emot på nervägen.

agazza
2014-11-06, 12:42
Tog F bara för att det är så jag definierar mitt marklyft

AronP
2014-11-07, 10:56
"h" men med viss reservation mot att jag är tveksam till remmar.

ARMSTARK
2014-11-07, 11:09
Räknas bälte som RAW? Isf C, annars B.

AronP
2014-11-07, 11:31
Ur regelboken:
"
ORSAKER TILL UNDERKÄNNANDE I MARKLYFT
1 Någon som helst sänkning av stången före slutställning.
//...//
7 Lyftaren behåller ej greppet om stången under hela nedtagningen.
Det betyder att lyftaren inte får släppa stången med händerna.
"
Tycker ni verkligen dom är så viktiga när man lyfter på gymmet?

Hur ser ni på resten av regler kring vilka kläder man får ha, vilka vikter som är godkända, vilken stång som är godkänd? Inte för att jag tror ni räknat med dom men ändå.

billmaier
2014-11-07, 11:33
Röstade H, dvs strongmanregler. Tycker att stilen borde få vara fri i styrkelyft också.

J.V
2014-11-07, 12:05
Styrkelyftsregler, med tillägget att man får ha dragremmar om så önskas.

Loke
2014-11-07, 12:36
Ur regelboken:
"
ORSAKER TILL UNDERKÄNNANDE I MARKLYFT
1 Någon som helst sänkning av stången före slutställning.
//...//
7 Lyftaren behåller ej greppet om stången under hela nedtagningen.
Det betyder att lyftaren inte får släppa stången med händerna.
"
Tycker ni verkligen dom är så viktiga när man lyfter på gymmet?

Hur ser ni på resten av regler kring vilka kläder man får ha, vilka vikter som är godkända, vilken stång som är godkänd? Inte för att jag tror ni räknat med dom men ändå.

Sänkning är viktigt, ja. Så vitt jag minns finns inte någon direkt hitchregel, utan säkning och att sticka under knäna under stången är det som gör att diverse varianter av hitch inte är tillåtet, och att acceptera utpräglad hitch känns konstigt.

hugok
2014-11-07, 12:47
H. Det är charmen med marklyft, inga konstigheter.

AronP
2014-11-07, 13:02
Sänkning är viktigt, ja. Så vitt jag minns finns inte någon direkt hitchregel, utan säkning och att sticka under knäna under stången är det som gör att diverse varianter av hitch inte är tillåtet, och att acceptera utpräglad hitch känns konstigt.

Det är nog regel 4 som täcker upp emot hitchning, eller ja, det är svårt att hitcha om man inte får vila mot benen emellanåt.
"4 Lyftaren "skjuter under " knäna för att underlätta draget.
Om stången dras mot låren och att det inte är till någon hjälp skall lyftet inte
underkännas"

Lepras
2014-11-07, 14:12
Är Frontböj knäböj?
Ja och nej,det är en variant av knäböj, precis som smalmark är en variant av marklyft.
Därför tycker ja inte smalmark är marklyft :D

billmaier
2014-11-07, 14:15
Är Frontböj knäböj?
Ja och nej,det är en variant av knäböj, precis som smalmark är en variant av marklyft.
Därför tycker ja inte smalmark är marklyft :D

Wat? Du menar säkert sumomark

Chrbo
2014-11-07, 14:16
Skiten ska upp utan dragremmar

Lepras
2014-11-07, 14:23
Wat? Du menar säkert sumomark

såklart ja menar sumomark...har inte vaknat helt:laugh:

Loke
2014-11-07, 14:46
Det är nog regel 4 som täcker upp emot hitchning, eller ja, det är svårt att hitcha om man inte får vila mot benen emellanåt.
"4 Lyftaren "skjuter under " knäna för att underlätta draget.
Om stången dras mot låren och att det inte är till någon hjälp skall lyftet inte
underkännas"

Bara delvis. Grejen är ju att om lyftaren faktiskt inte får in knäna under stången så går det ju inte direkt att dömma ner på den punkten, och då är det bra att sänkning också finns. Det finns liksom ingen anledning att någonsin sänka stången om det inte är för att få till en hitchig rörelse, och iaf jag tycker det är mycket mer lättbedömt än knän som skjuts in under.

AronP
2014-11-07, 15:31
Bara delvis. Grejen är ju att om lyftaren faktiskt inte får in knäna under stången så går det ju inte direkt att dömma ner på den punkten, och då är det bra att sänkning också finns. Det finns liksom ingen anledning att någonsin sänka stången om det inte är för att få till en hitchig rörelse, och iaf jag tycker det är mycket mer lättbedömt än knän som skjuts in under.
Det är just det, det finns ingen egentlig fördel med att sänka stången i varken mark eller bänk, snarare nackdel, så lyckas man få upp stången trots detta så borde man få det. Precis som jag tycker snepress i bänk inte är ett problem.

AlexEr
2014-11-09, 11:20
Om man ser till styrkelyftsregler för marklyft får man ha i åtanke att de finns till för att dels det ska vara lika för alla samt att det ska kunna gå att bedöma i tävlingssyfte. Exempelvis får man inte släppa stången för att du blir skillnaden mellan att släppa och tappa stången i toppen hårfin.

Ett marklyft är ett lyft från marken oavsett om man har toppluva eller bara en strumpa runt juvelerna. Likaså om man står innanför, utanför vikterna eller på tå

qozmox
2014-11-09, 11:38
ingen hitching, och inget tappande av stänger, sen bryr jag mig int.
med tappande menar jag då såklart att man tappar den, och inte släpper den.

XXXL
2014-11-09, 12:03
VDYtZOW9DSE

Agitator
2014-11-09, 13:01
Saknar ett RAW där inget får användas förutom magnesium och strumplästen och ett par shorts/bikini. De vanliga reglerna för ett godkänt lyft, ej gunga, sänka stången osv.

Bort med bälten och remmar och massa kläder.

RAW!

bubbe
2014-11-09, 13:11
Gällande h) Hur långt måste man dra för att skiten ska räknas som uppe? är det som styrkelyft, helt utrsträckt eller kan man släppa när man är uppe på låren? dvs nästan utsträckt. Framåtlut men inte mer än att din gymbuddie skriker "You did it man, your a beast!"