handdator

Visa fullständig version : Repetetive dropsets - double failure


Slaxes
2014-11-06, 11:24
Hej,

Ett upplägg som jag applicerat på varje muskel, nästan varje övning, nästan varje set, med stor framgång på styrkeökning i respektive övningar.

Under ett tungt pass så kan ett set se ut såhär: Militärpress 95%- av maxvikt till failure. Vid failure så greppar jag en betydligt lättare vikt, kanske 20% av maxvikt och fortsätter återigen till failure utan någon paus. Först efter detta är ett set genomfört.

Nästa set ser likadant ut, jag tvingas möjligtvis att sänka min träningsvikt men håller mig fotrtfarande ganska nära min maxvikt.

and on and on.

Min logik säger att om jag under mitt set utför mer arbete med hjälp av den lätta stången så bör min styrka generellt öka i övningen. även på 1rm-fronten, vilken den också gjort. om detta stämmer i teorin vet jag dock ej.

Hur ser ni på detta, ser ni några direkta nackdelar med denna typ av träning?

filmjölk
2014-11-06, 12:13
För hög start relativt ditt max. 95% av max gör man för få reps på och det blir lite väl tung belastning för den typen av träning. Dessutom alldeles för låg vikt att droppa till, 20% är för lite.

Säg att du militärpressar 100kg. Då kör du alltså på 95kg, och gör 1-2, möjligtvis 3 reps för att sedan droppa till 20kg och göra...vad? 50- 75 reps?

Skulle säga att 80% droppa till 50% av 1rm är ett bättre alternativ.

Slaxes
2014-11-06, 12:20
För hög start relativt ditt max. 95% av max gör man för få reps på och det blir lite väl tung belastning för den typen av träning. Dessutom alldeles för låg vikt att droppa till, 20% är för lite.

Säg att du militärpressar 100kg. Då kör du alltså på 95kg, och gör 1-2, möjligtvis 3 reps för att sedan droppa till 20kg och göra...vad? 50- 75 reps?

Skulle säga att 80% droppa till 50% av 1rm är ett bättre alternativ.

Nej nej, jag må vara klent byggd, men när jag droppar till den lätta vikten efter failure nr 1 så är jag helt slutkörd efter typ 10 ytterliggare reps. personer som jag har låtit testat detta har fått avbryta när endast 1/3 av en övning är slutfört.

sungun
2014-11-06, 14:29
Du har ju redan bevisat för dig själv att det funkar. Själv har jag svårt att se att jag skulle vara 'helt slut' när jag failar redan på andra eller tredje repset. Så nära maxvikten tar det ju bara tvärstopp.

Men det kanske är just det som räddar hela konceptet. Om du tröttade ut dig mera med några fler tunga reps så skulle du kanske gå i väggen på nolltid.

Slaxes
2014-11-06, 14:37
Du har ju redan bevisat för dig själv att det funkar. Själv har jag svårt att se att jag skulle vara 'helt slut' när jag failar redan på andra eller tredje repset. Så nära maxvikten tar det ju bara tvärstopp.

Men det kanske är just det som räddar hela konceptet. Om du tröttade ut dig mera med några fler tunga reps så skulle du kanske gå i väggen på nolltid.

Ja, det blir ju fler och fler reps desto längre in i passet och övningen du kommer. första double-failure setet är ju minst smärtsamt, det blir värre på det tredje (då jag minskat vikten lite) då fler reps totalt är involverade. :P

i regel så minskar jag den tunga vikten med 10 kilo när 2 set är gjorda. Detta på övningar där större vikter är involverade.

sungun
2014-11-06, 15:40
Jag testade nåt jag läste att Dolph brukade göra. I latsdraget lastade jag på så jag bara klarade 3-4 reps, sen ryckte jag pinnen direkt å tog av två plattor å gjorde kanske två reps till. Detta upprepades ca fem gånger tills jag totaldör kring 12-15 reps på rätt löjliga vikter. Efter att ha gjort det i några pass så kunde jag köra två såna varv. Tyvärr har jag inte utvärderat det över tid men gissar att det kräver rätt lång återhämtning.