handdator

Visa fullständig version : Marklyft är inte knäböj.


frozzon
2014-11-05, 20:32
Hej, idag när jag körde marklyft så kom en man fram till mig och påpekade mitt utförande, han tyckte att jag skulle försöka ha en liknande start position i marklyften som bottenläget i knäböj. I mitt fall betyder detta att min överkropp ska vara riktad mer mot taket. detta leder väl till mer quadriceps 99% av fallen. Det jag tycket är lite "problemet" med detta är att marklyftet blir så likt knäböjen, själv tycker jag att marklyftet ska ta mer på baksida är en knäböj, men en knäböj ska ta mer på framsida lår och (för mig iallafall) bål. det enda jag tänker på egentligen när jag kör marklyft är att axlarna ska vara rakt ovanför stången i starten och stången ska vara vid mitten av HELA foten. och en rak rygg såklart.
vad tycker ni?

MikaelB
2014-11-05, 20:40
Kanske om du hade kört wide-stand men inte smala.

vicarious
2014-11-05, 20:44
Det finns ju även en övning som heter raka marklyft som anses vara en övning speciellt för baksidan av låret.

Jag tycker helt klart att framsida lår dominerar i "vanliga" marklyft men kan tänka mig att det beror på utförande. Om man låter bli att böja på benen så undviker man att använda framsidan av låret lika mycket men då har du i princip en annan övning, just raka marklyft.

frozzon
2014-11-05, 20:56
en fråga som kom upp i huvudet, många anser att det är farligt att ha knäna över tårna i knäböj, gäller det också i marklyft?

Boynextdoor
2014-11-05, 21:01
en fråga som kom upp i huvudet, många anser att det är farligt att ha knäna över tårna i knäböj, gäller det också i marklyft?

Det gäller inte i någon av dom.

h051n
2014-11-05, 21:10
Put your shoulders in your back pocket.

Och rotera in armbågarna för att spänna vingarna.

frozzon
2014-11-05, 21:16
Det gäller inte i någon av dom.

motivera.

Loke
2014-11-05, 21:33
motivera.

Eller så kan du motivera varför det skulle gälla. Nu finns det iofs en poäng med tår som inte går över tårna i knäböj, men den poängen handlar mer om prestation än skaderisk som ofta nämns. Och den har inget med marklyft att göra.

Köttis
2014-11-05, 21:37
Brukar oftast vara en dålig idé att lyssna på folk som ger råd utan att ha blivit tillfrågade.

svenbanan
2014-11-05, 21:44
Eller så kan du motivera varför det skulle gälla. Nu finns det iofs en poäng med tår som inte går över tårna i knäböj, men den poängen handlar mer om prestation än skaderisk som ofta nämns. Och den har inget med marklyft att göra.

Jaha. Jag trodde det rådde mer eller mindre koncensus kring att skaderisken förskjuts mer mot knäna ju mer knäna kommer framför fötterna jämfört med knäna nästan rakt ovanför fötterna då det istället är ryggen som löper lite större risk. Typ highbar vs lowbar. Jag menar alltså inte att det ena skulle var mer skadligt än det andra, eller att något av dem skulla vara såpass skadligt att det vore värt att avstå.

Men kanske snarare om man redan har slitna knän så kan det vara skonsammare med lowbar och undvika att få den jättespetsiga knävinkeln.

Menar du att det inte finns stöd för detta öht?

Loke
2014-11-05, 21:50
Jaha. Jag trodde det rådde mer eller mindre koncensus kring att skaderisken förskjuts mer mot knäna ju mer knäna kommer framför fötterna jämfört med knäna nästan rakt ovanför fötterna då det istället är ryggen som löper lite större risk. Typ highbar vs lowbar. Jag menar alltså inte att det ena skulle var mer skadligt än det andra, eller att något av dem skulla vara såpass skadligt att det vore värt att avstå.

Men kanske snarare om man redan har slitna knän så kan det vara skonsammare med lowbar och undvika att få den jättespetsiga knävinkeln.

Menar du att det inte finns stöd för detta öht?

Jag menar det jag skriver, att poängen handlar mer om prestation. Valde naturligtvis medvetet att inte skriva något absolut om skaderisk för att slippa just det du försöker dra in mig i nu *rolleyes*

Xtreme
2014-11-05, 21:51
Har fått tips om att man har stången över halva foten och greppar stången. Sen sänker man höften tills smalbenen slår i stången. Då har man nått rätt djup för marklyft och detta är långt ifrån så djupt som när jag kör knäböj.

Boynextdoor
2014-11-05, 21:57
motivera.

Jag uttalade mig lite väl definitivt nu, men poängen är att jag tycker man gör det onödigt svårt för sig om man ska begränsa knäframsjkutningen efter foten (speciellt om fötterna man äger är små) det bidrar till att man lätt sätter ryggen i skiten istället, om man tänkt sig att böja djupt vill säga.

sungun
2014-11-06, 00:24
Jaha. Jag trodde det rådde mer eller mindre koncensus kring att skaderisken förskjuts mer mot knäna ju mer knäna kommer framför fötterna jämfört med knäna nästan rakt ovanför fötterna då det istället är ryggen som löper lite större risk. Typ highbar vs lowbar. Jag menar alltså inte att det ena skulle var mer skadligt än det andra, eller att något av dem skulla vara såpass skadligt att det vore värt att avstå.

Men kanske snarare om man redan har slitna knän så kan det vara skonsammare med lowbar och undvika att få den jättespetsiga knävinkeln.

Menar du att det inte finns stöd för detta öht?

Problemet med spetsig knävinkel är nog inte så stort när vi snackar mark å böj eftersom du blir tvungen att ha balans i de övningarna. Lederna är då tvungna att balansera upp varann så du inte faller framåt eller bakåt. I alla former av press i maskin däremot å typer av utfallssteg blir det viktigare att tänka på knävinkeln.

mattepatte
2014-11-06, 07:42
Frozzon jag håller med dig.

frozzon
2014-11-06, 23:42
Frozzon jag håller med dig.

att marklyft inte är knäböj? :D

frozzon
2014-11-06, 23:43
bump, spelar det någon roll hur lång man är eller är det bara hur långa ben man har i jämnförelse till överkroppen som bestämmer hur startläget i mark ser ut?

sungun
2014-11-07, 01:10
bump, spelar det någon roll hur lång man är eller är det bara hur långa ben man har i jämnförelse till överkroppen som bestämmer hur startläget i mark ser ut?

Utan att vara proffslyftare skulle jag säga att allt går så länge du är proportionerlig. Min kompis har kort rygg å långa ben så till slut gav vi upp på hans marklyft. Nu kör han halvsumo istället å det funkar perfekt.

mattepatte
2014-11-07, 09:38
att marklyft inte är knäböj? :D

Svar ja, marklyft för mig är främst rumpa, ländrygg och baksida lår.

Sen kan man ju om man själv vill variera utförandet för att belasta olika muskler olika mycket, så om man vill kan man ju träffa quadriceps mer, har dock aldrig sett någon som lyfter rekordvikter som lägger den största tyngden på benen.

Benen är med i lyftet mycket, men de är ju så uträtade i lyftet att det bör vara "lätt" för benen i det läget, svårt att förklara vad jag menar..

exevision
2014-11-07, 11:12
Hur högt man bör ha höften är ju individuellt. Längder och vinklar.

snelhest
2014-11-07, 15:21
Utan att vara proffslyftare skulle jag säga att allt går så länge du är proportionerlig. Min kompis har kort rygg å långa ben så till slut gav vi upp på hans marklyft. Nu kör han halvsumo istället å det funkar perfekt.

Hur långa är ARMARNA då? Kort rygg jämfört med långa armar är det optimala för marklyft. Långa ben är inte något man kan skylla dålig teknik på. Och tekniken blir inte bättre bara för att börjar köra sumo.

sungun
2014-11-07, 16:14
Hur långa är ARMARNA då? Kort rygg jämfört med långa armar är det optimala för marklyft. Långa ben är inte något man kan skylla dålig teknik på. Och tekniken blir inte bättre bara för att börjar köra sumo.

Jag har ju stått bredvid i flera veckor å sett att han inte kan lyfta rätt för att knäna är ivägen, å sett att lyftet genast funkar perfekt när han helt enkelt fäller knäna åt sidan.

Men självklart vet ju du bättre..

Jamerson
2014-11-07, 16:40
motivera.

100 000+ tyngdlyftare runt om i världen som inte har knäproblem.

Jamerson
2014-11-07, 16:43
Man kan nog generellt säga att de flesta bör lära sej grunderna i marklyft, filma lite för att se att ni inte ser ut som en SAAB som försöker lyfta en SAAB, sluta nojja över er marklyftform och istället marka mer.

snelhest
2014-11-07, 17:29
Jag har ju stått bredvid i flera veckor å sett att han inte kan lyfta rätt för att knäna är ivägen, å sett att lyftet genast funkar perfekt när han helt enkelt fäller knäna åt sidan.

Men självklart vet ju du bättre..

Kan ta längre tid än "flera veckor" att lära sig korrekt marklyftsteknik. Vissa lär sig aldrig eftersom att de ger upp. Att köra sumo är att ge upp.

Jona
2014-11-07, 20:02
Studie avseende knän framför tår: http://www.luciano.si/images/blog015_raziskava.pdf

http://liftbigeatbig.com/wp-content/uploads/2012/09/Front-Squat.jpg
Aymee Anaya böjer.


Mitt högra knä är helpaj, jag böjer problemfritt med knäna långt fram.