handdator

Visa fullständig version : Spice - Gotlands rikedom. typ


Ozziking
2014-11-05, 14:25
Tjena. På sistone har många ungdomar som vuxna blivit akut inlagda eller dött på grund av spice. Senast idag fick jag besked om att en person jag känner blev akut inlagd och var mycket nära på att dö om inte "turen" att en person hittade honom skulle uppstått.

Jag börjar själv bli orolig då det är vanligt att droger förekommer bland ungdomar. Framförallt "brunt" och "grönt".

Till frågorna... Hur vet man om en drog är spice? Blandas det ut med vanliga droger som marijuana t.ex?
Varför säljer folk det om de vet att det är dödligt? Är det endast på grund av pengar?
Och varför KÖPER ungdomar det? Är det helt enkelt för att vissa ( de som köper ) är helt efterblivna i skallen? Ursäkta uttrycket men man börjar ju undra.

MVH. Diskutera gärna, men spåra inte ur tack.

PureWhey
2014-11-05, 14:32
Spice finns i laglig form, marijuana är olagligt = folk tror det är mindre skadligt / vill inte komma i trubbel med rättssystemet.

Varför folk säljer det... Jadu, varför säljer folk crystal meth, heroin, osvosv?

Spice är spice, inte cannabis.

"Grönt" och "brunt" är marijuana och hasch, alltså inte spice. Absolut inte spice.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 14:32
Det som de kallar spice är väl egentligen inte spice (som fanns/var lagligt för X antal år sen) utan senare varianter på samma tema (syntetisk cannabis).

Eftersom marknaden är okontrollerad så vet du aldrig vad du får, det finns ingen direkt anledning för de att blanda ut med cannabis eftersom det är olagligt och oftast dyrare/svårare för de att få tag på. Folk säljer för att folk vill köpa och det går att tjäna pengar på det. Folk köper för att det är lagligt och lätt att få tag på.

eternallord
2014-11-05, 14:35
Helt onödig drog och farliga konsekvenser som vi hade sluppit helt om cannabis var lagligt.

PureWhey
2014-11-05, 14:35
Whitefolks

Spice är väl samlingsnamnet för "syntetiskt röka" om jag inte har fel?

Helt onödig drog och farliga konsekvenser som vi hade sluppit helt om cannabis var lagligt.

Japp, allt som behövs sägas egentligen.

tossefar
2014-11-05, 14:54
Helt onödig drog och farliga konsekvenser som vi hade sluppit helt om cannabis var lagligt.

Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Ozziking
2014-11-05, 14:59
Spice finns i laglig form, marijuana är olagligt = folk tror det är mindre skadligt / vill inte komma i trubbel med rättssystemet.

Varför folk säljer det... Jadu, varför säljer folk crystal meth, heroin, osvosv?

Spice är spice, inte cannabis.

"Grönt" och "brunt" är marijuana och hasch, alltså inte spice. Absolut inte spice.

Ja, det vet vi. Det jag menade med att droger förekommer bland ungdomar är att ofta är det brunt och grönt som testas, men nu mera blir det mycket mera spice som lett till ett stort antal dödsfall. Den yngsta de kommit kontakt med här på ön var tolv år som höll på med spice.

Dreas
2014-11-05, 15:00
Fast är det Spice som är problemet? Jag menar, alla nyhetsklipp jag läst pekar bara på att det kan vara Spice. Läser man lite till så inser man att Spice har inte ett skit med saken att göra, mer än att det också intagits.

Om det är så att substansen är farlig, är det de olika blandningarna?

Tycker mest att det känns som propaganda från tidningarna för tillfället.

ducedo
2014-11-05, 15:00
Och varför KÖPER ungdomar det? Är det helt enkelt för att vissa ( de som köper ) är helt efterblivna i skallen? Ursäkta uttrycket men man börjar ju undra.

Man gör väl en bedömning av riskerna på samma vis som folk som dricker hembränt.

Fjorton döda i Norge på mindre än ett år. En död och flera skadade i Finland. Nu varnas svenska turister för den giftiga spriten.

Expressen (http://www.expressen.se/nyheter/systembolaget-varnar-for-dodsspriten/)

Snubben
2014-11-05, 15:01
Ja, det vet vi. Det jag menade med att droger förekommer bland ungdomar är att ofta är det brunt och grönt som testas, men nu mera blir det mycket mera spice som lett till ett stort antal dödsfall. Den yngsta de kommit kontakt med här på ön var tolv år som höll på med spice.

Spice är lagligt vilket betyder att du enkelt kan beställa hem det. Andra saker som är olagliga är svårare att bara beställa hem samt kanske något värre om man blir påkommen.

eternallord
2014-11-05, 15:02
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.
Alltså, bokstavligen hela poängen med den här tråden är att din "lösning" inte fungerar utan resulterar i att ungdomar vänder sig till andra alternativ som är livsfarliga.

Avtrubbad
2014-11-05, 15:03
Spice är lagligt vilket betyder att du enkelt kan beställa hem det. Andra saker som är olagliga är svårare att bara beställa hem samt kanske något värre om man blir påkommen.

Samt att polisen jagar deras kiss, de kan inte dömas, bli av med körkort, jobb med mera pga laglig Spice.

Ozziking
2014-11-05, 15:06
Hur vet man om något innehåller spicemixar?

Dreas
2014-11-05, 15:07
Tror förövrigt inte att denna tråd är OK. Fast jag vet inte vart gränsen går riktigt.

Ozziking
2014-11-05, 15:10
Tror förövrigt inte att denna tråd är OK. Fast jag vet inte vart gränsen går riktigt.

Frågat om det, det är OK.

Snubben
2014-11-05, 15:10
Hur vet man om något innehåller spicemixar?

Du frågar mycket och får ett enkelt svar när det kommer till allt vad droger innebär.

Vet du inte vad det innehåller så skit i det. Verkligen. Även om det är din homieboooiiieee som kommer med "värsta saken". Få sig saker som gör något helt annat än vad det är tänk är aldrig kul och slutar oftast med tråkigheter.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 15:11
Hur vet man om något innehåller spicemixar?

vad menar du?

Ozziking
2014-11-05, 15:20
Du frågar mycket och får ett enkelt svar när det kommer till allt vad droger innebär.

Vet du inte vad det innehåller så skit i det. Verkligen. Även om det är din homieboooiiieee som kommer med "värsta saken". Få sig saker som gör något helt annat än vad det är tänk är aldrig kul och slutar oftast med tråkigheter.

Haha ja.. Alltså jag använder inte droger så ingen fara så.

vad menar du?

Kan man på något sätt ( lukt/känsel/annat ) veta om en drog är just spice? T.ex.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 15:26
Haha ja.. Alltså jag använder inte droger så ingen fara så.



Kan man på något sätt ( lukt/känsel/annat ) veta om en drog är just spice? T.ex.
Du dricker väl alkohol?

Om någon skulle vilja få spice på en annan drog så tror jag inte du skulle märka.

Ozziking
2014-11-05, 15:34
Du dricker väl alkohol?

Om någon skulle vilja få spice på en annan drog så tror jag inte du skulle märka.

Förutom alkohol då, men inte ofta! ;)

Har för mig att det ska lukta illa/annorlunda än tex Marijuana.

Finns det andra sätt att "skydda" sig emot spice förutom att låta bli att röka öht?

eternallord
2014-11-05, 15:38
Personligen tycker jag marijuana luktar för jävligt i sig :) är du oinsatt är det nog svårt att skydda sig annat än att ha väldigt bra koll på vem man köper av.

Spice är inte "en drog" utan ett samlinganamn för syntetiska cannaboider. De kan levereras i alla möjliga former, både som doppade örter och i pulverform, bland annat.

WHITEFOLKS
2014-11-05, 15:38
Förutom alkohol då, men inte ofta! ;)

Har för mig att det ska lukta illa/annorlunda än tex Marijuana.

Finns det andra sätt att "skydda" sig emot spice förutom att låta bli att röka öht?

Ja det gör det säkerligen men är inte så säker på att du skulle märka om de sprayat på spice (varför de nu skulle vilja göra det).

Men skillnad på spice som det vanligen säljs och marijuana kan man se, de använder ju annat som "brännmedia" (som de sedan sprayar de syntetiska cannaboiderna på).

Ozziking
2014-11-05, 15:45
Personligen tycker jag marijuana luktar för jävligt i sig :) är du oinsatt är det nog svårt att skydda sig annat än att ha väldigt bra koll på vem man köper av.

Spice är inte "en drog" utan ett samlinganamn för syntetiska cannaboider. De kan levereras i alla möjliga former, både som doppade örter och i pulverform, bland annat.

Aldrig känt lukt av varken spice eller någon form av drog förutom alkohol och vanliga cigaretter.

Ja, juste. Helt sjukt att folk med vilja köper denna drogmix.. eller vad man ska kalla det.

Ja det gör det säkerligen men är inte så säker på att du skulle märka om de sprayat på spice (varför de nu skulle vilja göra det).

Men skillnad på spice som det vanligen säljs och marijuana kan man se, de använder ju annat som "brännmedia" (som de sedan sprayar de syntetiska cannaboiderna på).

Alright, bra att veta. Tack!

OT - nej jag ska inte inhandla droger eller bruka droger. Det får jag spara tills vidare... Typ om jag någon gång drar till disneyland eller så. :laugh:

Dreas
2014-11-05, 16:10
Ja, juste. Helt sjukt att folk med vilja köper denna drogmix.. eller vad man ska kalla det.

Sjukt att köpa ett lagligt rusmedel?

Har fortfarande inte sett några trovärdiga källor på att det är Spice som ligger bakom förlamningar/dödsfall.

Det nämns ofta i början, sen så har polisen inte fått tillbaka provsvaren eller så är det en blandning av allt möjligt som intagits.

Jag mottager gärna en bra, vettig källa. Vad är det som gör att folk dör av det, om det nu är Spice?

eternallord
2014-11-05, 16:15
Jag mottager gärna en bra, vettig källa. Vad är det som gör att folk dör av det, om det nu är Spice?

Jag är också nyfiken på detta, försökte googla på vad det är som kan orsaka dödsfall hos Spice men har inte hittat några bra svar.

Sheogorath
2014-11-05, 16:32
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Jepp. Men eftersom det är ett helt omöjligt scenario får vi gå på 2nd best för att inte stå och stampa.

Snobbe
2014-11-05, 16:38
Jag har läst en del om folk som mått riktigt dåligt av syntetiskt cannabis men inga studier eller så iaf. Men ja det är sjukt att något som iaf om det nu har skapat dessa förlamningar kan vara lagligt medans cannabis inte är det.

Snobbe
2014-11-05, 16:40
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Vi hade också sluppit Diabetes i samhället om folk slutade käka godis, samt alkoholism vore borta om ingen söp, samt alla andra skador på samhället det ger.

Cannabis rökning är ingenting i jämnförelse om man nu inte köper Spice då tydligen...

h3h3h3
2014-11-05, 16:40
Förutom alkohol då, men inte ofta! ;)

Har för mig att det ska lukta illa/annorlunda än tex Marijuana.

Finns det andra sätt att "skydda" sig emot spice förutom att låta bli att röka öht?

Spice ser i princip ut som tobak/te, beroende på vad personen du köper av har blandat det med.

Allt spice luktar ju olika, men tänk dig som cigg fast mer kemekalie-aktigt..

Du ser STOR skillnad mellan cannabis och spice, och lukten är väldigt lätt att skilja på med..

WHITEFOLKS
2014-11-05, 16:41
Vi hade också sluppit Diabetes i samhället om folk slutade käka godis, samt alkoholism vore borta om ingen söp, samt alla andra skador på samhället det ger.

Cannabis rökning är ingenting i jämnförelse om man nu inte köper Spice då tydligen...

Nej du hade inte sluppit diabetes utan godis eller socker.

Sheogorath
2014-11-05, 16:45
Det lättaste borde väl vara om ingen var osams, så hade det inte funnits några krig? Därför behöver vi heller inget försvar! Listan på smarta lösningar på stora problem kan ju göras oändlig! Att ingen tänkt så här tidigare!

MikaelB
2014-11-05, 16:51
Jag läste i någon tidning att spice inte syns på drog-prover, de som går på ex socialen kan brassa på för fulla muggar.. Det borde ju vara en stor anledning till ökningen.

Fuark
2014-11-05, 17:12
Verkar inte finnas mycket att hämta ang varför de dör men hjärninfarkt (ischemisk stroke) verkar vara dödsorsaken.

A case of acute cerebral ischemia following inhalation of a synthetic cannabinoid.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25241766

Ischemic stroke after use of the synthetic marijuana "spice".
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25135913

Synthetic cannabis and acute ischemic stroke.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24119618

Dåligt med gratis fulltexter och liten grund men lite att läsa iallafall.

Pratade med en läkare senast imorse som hade haft en 19-åring som avled i hjärninfarkt, tydligen så hade h*n rökt spice med kompisar. Om det var samma kväll, ett par dagar tidigare eller ens orsaken vet jag inte.

Tricklew
2014-11-05, 18:00
Det lättaste borde väl vara om ingen var osams, så hade det inte funnits några krig? Därför behöver vi heller inget försvar! Listan på smarta lösningar på stora problem kan ju göras oändlig! Att ingen tänkt så här tidigare!


Bästa inlägget på länge, känns som att vi är något stort på spåren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Red Apple
2014-11-05, 18:20
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Problemet är att den lösningen inte är realistisk. Folk gillar att må bra även om det är kortsiktigt så varför inte försöka oss på något som fungerat i alla länder det har införts i? D.v.s. avkriminalisering och legaliserat för medicinskt bruk, till att börja med.

Hur vet man om något innehåller spicemixar?

Det säljs som spice, och du ser ju att det inte är grönt eller brunt. Om någon du inte känner särskilt bra (eller någon du känner som du kan tänka dig är vänligt inställd till spice) erbjuder dig en freebie i form av en färdig gås utan att du sett vad som smulats ner så tackar du bara nej helt enkelt. Spice ser ut som små växtflagor, typ te. Grönt ser inte ut som det.

Helt otroligt att man ska behöva vara så försiktig när man knarkar nu för tiden, vart fan är världen på väg?

Sheogorath
2014-11-05, 18:25
helt otroligt att man ska behöva vara så försiktig när man knarkar nu för tiden, vart fan är världen på väg?

:d

Olegh
2014-11-05, 18:30
Hahaha

bubbs
2014-11-05, 19:49
Jag läste i någon tidning att spice inte syns på drog-prover, de som går på ex socialen kan brassa på för fulla muggar.. Det borde ju vara en stor anledning till ökningen.

Det finns stickor som testar för Spice, problemet är att de stickorna letar efter de ämnen som redan blivit olagliga, och så fort en substans blir olaglig så sätter man i en ny som stickorna inte hittar och så fortsätter det, eller så sa iallafall de på soc till mig.

Exdiaq
2014-11-05, 20:47
Förmodar att det är en konsekvens av förbudsivern. Välstuderade, men olagliga och mer eller mindre farliga, droger ersätts med nya uppstickare som visserligen kringgår lagen men där konsekvenserna inte är kända.

Lär väl har sagts redan i tråden, men det är en åsikt jag håller med om i så fall. Lär bara bli värre så länge existerande förbud upprätthålls och nya införs.

xodd
2014-11-05, 20:58
Verkar inte finnas mycket att hämta ang varför de dör men hjärninfarkt (ischemisk stroke) verkar vara dödsorsaken.

A case of acute cerebral ischemia following inhalation of a synthetic cannabinoid.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25241766

Ischemic stroke after use of the synthetic marijuana "spice".
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25135913

Synthetic cannabis and acute ischemic stroke.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24119618

Dåligt med gratis fulltexter och liten grund men lite att läsa iallafall.

Pratade med en läkare senast imorse som hade haft en 19-åring som avled i hjärninfarkt, tydligen så hade h*n rökt spice med kompisar. Om det var samma kväll, ett par dagar tidigare eller ens orsaken vet jag inte.

Japp. Det stämmer. De personer som dör i spice dör oftast pga en akut hypoxi alt en hypoxisk skada i hjärnan som leder till hjärnödem, vilket är rejält svårt att reversera. Lite samma resultat som en fin dos heroin som leder till en andningsdepression.

Math
2014-11-05, 21:44
Det var ett tag sedan jag hade koll på de olika syntetiska cannabinoiderna men är det någon som har koll på varför det har blossat upp mer dödsfall nu på senaste? Har det med tillgängligheten att göra eller har generation 2 (eller om det är 3?) modifierats på ett sådant sätt att dödsfall är troligare?

Antar också att det inte blev något med lagen som skulle få hela klasser av substanser drogklassade? Alltså att alla substanser som var väldigt lika cannabis skulle kunna drogklassas...

h3h3h3
2014-11-05, 22:05
Det var ett tag sedan jag hade koll på de olika syntetiska cannabinoiderna men är det någon som har koll på varför det har blossat upp mer dödsfall nu på senaste? Har det med tillgängligheten att göra eller har generation 2 (eller om det är 3?) modifierats på ett sådant sätt att dödsfall är troligare?

Antar också att det inte blev något med lagen som skulle få hela klasser av substanser drogklassade? Alltså att alla substanser som var väldigt lika cannabis skulle kunna drogklassas...

Spicet blir bara mer cp och olikt cb för varje verision som kommer

Sniggel
2014-11-05, 22:35
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Lol? känner du till begreppet "folk"?

Kaalle
2014-11-06, 04:25
Jag har läst en del om folk som mått riktigt dåligt av syntetiskt cannabis men inga studier eller så iaf. Men ja det är sjukt att något som iaf om det nu har skapat dessa förlamningar kan vara lagligt medans cannabis inte är det.

Hade en skitjobbig snedtripp första och enda gången jag testade spice blandat med vanlig röka. Aldrig mer. Väldigt underligt och jobbigt "body high". Stay away kids! Detta var herrans massa år sedan så det kanske är ännu värre nu vad vet jag.

shut teh face
2014-11-06, 11:27
Det är som oroande är väl att de hittat "spice" på typ alla gymnasieskolor på Gotland, och att det blir vanligare och vanligare bland barn.

Tror polisen vill genomsöka elevskåpen med knarkhund. Även om det inte är olagligt i sig så kan väl skolan ändå hävda att det ej ska finnas på skolan.

h3h3h3
2014-11-06, 13:25
Det är som oroande är väl att de hittat "spice" på typ alla gymnasieskolor på Gotland, och att det blir vanligare och vanligare bland barn.

Tror polisen vill genomsöka elevskåpen med knarkhund. Även om det inte är olagligt i sig så kan väl skolan ändå hävda att det ej ska finnas på skolan.

Tror inte ens det finns hundar som kan lukta sig till spice?

Och varför skulle polisen vilja lägga resurser på att leta efter en laglig drog? De har inte ens rätt att ta det från eleverna..

Red Apple
2014-11-06, 13:33
Skolan kan förbjuda lagliga preparat på skolområdet och brott mot det kan beivras med polishjälp. Det är inte som att man skulle få sitta och pimpla öl på en gymnasieskola även om man är över 18, eller? Bara att införa samma grej mot alla spicepreparat och jaga det lite hårdare.

h3h3h3
2014-11-06, 13:43
Skulle bli sjukt förvånad om det hände.. Vad hade de fått ut av det? Inte direkt så att de hade slutat röka för att en polis skulle hitta spice i deras skåp..

WHITEFOLKS
2014-11-06, 13:46
Skolan kan förbjuda lagliga preparat på skolområdet och brott mot det kan beivras med polishjälp. Det är inte som att man skulle få sitta och pimpla öl på en gymnasieskola även om man är över 18, eller? Bara att införa samma grej mot alla spicepreparat och jaga det lite hårdare.

Vart man får förtära alkohol bestämmer kommunen och jag antar att de har alkoholförbud på skolor. Men det är ju pga alkohollagstiftningen och innehav är inte samma sak som bruk.

Tricce
2014-11-06, 13:52
Skulle bli sjukt förvånad om det hände.. Vad hade de fått ut av det? Inte direkt så att de hade slutat röka för att en polis skulle hitta spice i deras skåp..

Föräldrar blir informerade, hjulet sätts i rullning.

h3h3h3
2014-11-06, 14:08
Föräldrar blir informerade, hjulet sätts i rullning.

Om de är under 18 ja
Men att polisen skulle ta med sig hundar (känner mig säker på att det inte ens finns hundar som kan hitta spice) till skolan bara för att kunna skvallra för spice-rökande ungdomars föräldrar.. Nae du, det kommer inte hända.

Olegh
2014-11-06, 15:44
Skulle bli sjukt förvånad om det hände.. Vad hade de fått ut av det? Inte direkt så att de hade slutat röka för att en polis skulle hitta spice i deras skåp..

Kanske? Du känner inte till de individuella bakomliggande skälen till att barn väljer att knarka. Jag ser det som otänkbart att alla är full blown 420 och då kanske det räcker med att verkligheten kommer och knackar på.

h3h3h3
2014-11-06, 15:51
Kanske? Du känner inte till de individuella bakomliggande skälen till att barn väljer att knarka. Jag ser det som otänkbart att alla är full blown 420 och då kanske det räcker med att verkligheten kommer och knackar på.

Knarka? Spice är inte knark då det inte är narkotikaklassat..

Det skulle verkligen inte hända något alls bara för att polisen skulle hitta det.. De har som sagt inte ens rätt att ta det ifrån dom.


Och ifall folk nu får den uppfatning; NEJ, jag stödjer inte spicerökande

shut teh face
2014-11-06, 15:54
Knarka? Spice är inte knark då det inte är narkotikaklassat..

Det skulle verkligen inte hända något alls bara för att polisen skulle hitta det.. De har som sagt inte ens rätt att ta det ifrån dom.


Och ifall folk nu får den uppfatning; NEJ, jag stödjer inte spicerökande
Men det är fortfarande knark, en drog. Du är rätt naiv, självklart har polisen rätt att ta det, eftersom skolorna kan bestämma vad som ska finnas där, och kan ta polisen till hjälp att genomföra det.

Olegh
2014-11-06, 15:59
Knarka? Spice är inte knark då det inte är narkotikaklassat..

Det skulle verkligen inte hända något alls bara för att polisen skulle hitta det.. De har som sagt inte ens rätt att ta det ifrån dom.


Och ifall folk nu får den uppfatning; NEJ, jag stödjer inte spicerökande

Hårklyveri. Knark som i drog, inte "olagligt narkotiskt preparat".

Jag kanske är blåögd, men jag vet att barn ofta är ganska lättpåverkade. Är man då snarare på väg in i de coola cirklarna, jämfört med att man redan har ett gäng knarkande kompisar, så väljer man kanske att backa.

h3h3h3
2014-11-06, 16:03
Hårklyveri. Knark som i drog, inte "olagligt narkotiskt preparat".

Jag kanske är blåögd, men jag vet att barn ofta är ganska lättpåverkade. Är man då snarare på väg in i de coola cirklarna, jämfört med att man redan har ett gäng knarkande kompisar, så väljer man kanske att backa.

I sånna fall är även kaffe, nikotin och alkohol knark. Eftersom drog = knark, right?

Tror det finns MYCKET bättre sätt att få folk att avstå från spicerökandet än att låta polisen springa runt och leta igenom folks skåp..

h3h3h3
2014-11-06, 16:04
Men det är fortfarande knark, en drog. Du är rätt naiv, självklart har polisen rätt att ta det, eftersom skolorna kan bestämma vad som ska finnas där, och kan ta polisen till hjälp att genomföra det.

Är du säker på det? Tycker det låter väldigt lustigt. Att de kommer tvinga eleverna att ta det från skolan däremot..

Snubben
2014-11-06, 16:05
I sånna fall är även kaffe, nikotin och alkohol knark. Eftersom drog = knark, right?

Tror det finns MYCKET bättre sätt att få folk att avstå från spicerökandet än att låta polisen springa runt och leta igenom folks skåp..

Kom i luckan, du vet vad man menar när man säger använder ordet drog.

h3h3h3
2014-11-06, 16:07
Kom i luckan, du vet vad man menar när man säger använder ordet drog.

Oh ja, det vet jag. Drog är ett bra ord, knark hatar jag däremot.

Red Apple
2014-11-06, 16:09
Men tråden handlar inte om vilka ord du gillar, så diskutera seriöst eller bege dig ffs

h3h3h3
2014-11-06, 16:11
Men tråden handlar inte om vilka ord du gillar, så diskutera seriöst eller bege dig ffs

Inlägget "Kom i luckan, du vet vad man menar när man säger använder ordet drog." var MINST lika off-topic som mitt..

Hur menar du att jag inte diskuterar seriöst? Eftersom vi inte står på samma sida? hmm..

Latissimus Dorsi
2014-11-06, 16:16
Dom första versionerna av Spice röktes friskt ute i förorterna utan några komplikationer. Mest pga man ville undvika att det skulle synas på urinprov. Sen har skiten blivit konstigare och konstigare för varje gång den blir olaglig och på den vägen har väl någon skum molekylgrupp tillkommit som orsakar problemen.

Red Apple
2014-11-06, 16:20
Inlägget "Kom i luckan, du vet vad man menar när man säger använder ordet drog." var MINST lika off-topic som mitt..

Hur menar du att jag inte diskuterar seriöst? Eftersom vi inte står på samma sida? hmm..

Nej, du håller på med hårklyverier och Snubben m.fl. försöker få dig att lägga av. Därför är du oseriös.

eternallord
2014-11-06, 16:24
Kan ni lägga av med OT-tramset allihop?

Allan
2014-11-06, 19:47
Tidigare bannade drogtroll behöver inte regga om sig. De kommer att portas omedelbart.

Patriarch K
2014-11-06, 23:51
Vi hade väl också sluppit det om folk gav fan i att röka på? Känns som en lättare lösning.

Jag är sjukt trött på den typen av utopi-argument.
Det är inte realistiskt någonstans i världen och kommer aldrig att bli - okej?!
Du måste utgå från den skara som röker och alltid kommer att röka på. Du kommer inte få dem att kunna sluta, men du kan förändra deras situation.
Många av de som röker cannabis väljer spice för att det är lagligt. Från början marknadsfördes det ju som "Nästan identiskt rus som cannabis, fast lagligt" och eftersom cannabis är olagligt så vill man såklart inte vara kriminell. Därför väljer man det lagliga alternativet som numer har visat sig vara livsfarligt p.g.a att cannabis är olagligt.

Ser du det paradoxala i hela situationen? Fan, öppna statlig försäljning av gräs och håva in miljardbelopp i skattepengar i stället samtidigt som man krossar 1/3 av maffia-verksamheten i landet. Det hjälper mer än vad det skadar. Visst, några fler kanske testar drogen - men vafan, det kompenseras genom att man slipper massa gängmord och annan skit. Jag ser hellre att 10 personer blir gräsmissbrukare än att 2 skjuts ihjäl på gatan p.g.a skulder till någon maffia eller liknande. Hellre 10 nya gräsmissbrukare än 2st oskyldiga tonåringar i fängelse för ett större gräsinnehav. Denna fängelsevistelse kostar oss hur mycket resurser som helst i onödan...
Etc etc etc...

Det finns egentligen inga nackdelar med en dekriminalisering förutom att några fler kommer syssla med drogen, men som redan nämnt så är det fan så mycket bättre än de konsekvenser som finns idag p.g.a att det är olagligt.

filmjölk
2014-11-07, 07:10
Att komma åt den här skiten är viktigt. Kan en legalisering av traditionell cannabis kväva det här (vilket jag faktiskt tror) så är det något att överväga.

Jag är inte någon liberal, tvärtom, men jag tror faktiskt att vi inte har något annat val om vi inte vill att folk skall röka ihjäl sig.

Red Apple
2014-11-07, 11:59
Metro rapporterar idag om att polisen i Skaraborg utfört skolräder med hundar och har plockat ett flertal ungar. Så mycket för att hundar inte kan hitta spice ^^

Juxta
2014-11-07, 12:12
Helt onödig drog och farliga konsekvenser som vi hade sluppit helt om cannabis var lagligt.

Japp! Men varför sluta vid cannabis??

Eller, såklart det inte blir några konsekvenser av att cannabis blir lagligt. Ungdomar skulle aldrig prova något annat då! Briljant!

PureWhey
2014-11-07, 12:15
Dom skulle antagligen röka CB istället för Spice, därav färre dödsfall.

Juxta
2014-11-07, 12:24
Dom skulle antagligen röka CB istället för Spice, därav färre dödsfall.

Varför skulle dom göra det? Du har inget belägg för det. Bara nåt jäkla liberaltänk om att förbud dödar. Det är som om ungdomars nyfikenhet skulle dö på en gång. Gammalt gubb-tänk utan förankring i verkligheten.

Denna tråd är lika irriterande som Reddits jävla cannabiskorståg. Tankarna sträcker sig oftast inte längre än näsan.

PureWhey
2014-11-07, 12:25
Varför tror du Spice finns öht?

Är legalisering av cb ett gubbtänk nuförtiden? Jag har nu hört allt.

Patriarch K
2014-11-07, 12:26
Japp! Men varför sluta vid cannabis??

Eller, såklart det inte blir några konsekvenser av att cannabis blir lagligt. Ungdomar skulle aldrig prova något annat då! Briljant!

Det är inte svart eller vitt. Det handlar inte om att införa EN metod och lösa ALLA problem genom att knäppa med fingrarna.
Det handlar om att modifiera och förbättra en situation så att den funkar bättre än vad den gör just nu. Just nu finns det ju faktiskt registrerade dödsoffer p.g.a cannabis. Nämligen p.g.a spice för att cannabis var olagligt. Då blir det i roten p.g.a cannabis.

Varför skulle dom göra det? Du har inget belägg för det. Bara nåt jäkla liberaltänk om att förbud dödar. Det är som om ungdomars nyfikenhet skulle dö på en gång. Gammalt gubb-tänk utan förankring i verkligheten.

Denna tråd är lika irriterande som Reddits jävla cannabiskorståg. Tankarna sträcker sig oftast inte längre än näsan.

Du verkar vara sanslöst korkad. Kan du inte lägga ihop 1+1 och få det till 2? Läs mitt inlägg några inlägg uppåt.
Jag var med i debatten när spice kom ut på marknaden och det kom som redan nämnt enbart p.g.a av att cannabis var olagligt. Om cannabis var lagligt och spice existerade - visst, folk hade kanske provat spice, men ruset är liknande så det är helt onödigt att röka spice om cannabis var tillåtet.
Provade själv spice 2007 förresten. Det var ganska dekadent och jag var helt passiviserad hela dagen efter och kunde inte säga ett ord till någon även om jag ville göra det. Lite som en mardröm. Den sociala delen av hjärnan måste blivit igenkletad.

Red Apple
2014-11-07, 12:31
Varför skulle dom göra det? Du har inget belägg för det. Bara nåt jäkla liberaltänk om att förbud dödar. Det är som om ungdomars nyfikenhet skulle dö på en gång. Gammalt gubb-tänk utan förankring i verkligheten.

Denna tråd är lika irriterande som Reddits jävla cannabiskorståg. Tankarna sträcker sig oftast inte längre än näsan.

Myndigheterna säger ju själva att det är tillgänglighet och det faktum att det inte är olagligt som är orsaken till spridningen. Illegalisering av säkrare spiceformer leder till att än mer instabila former hamnar på marknaden för att ducka lagarna. Att svensk narkotikapolitik orsakar fler dödsfall än i de flesta europeiska länder är faktisk statistik och dedeblåa regeringen erkände det. Beatrice Ask sa något i stil med "När det kommer till narkotika är principer viktigare än antalet dödsfall".

saigon
2014-11-07, 12:35
Folk är så jävla blåsta som använder sån skit. Har vanliga ungdomar så pissiga liv att dom bara måste använda skiten? Bara måste dom ha något, så att vi måste göra cannabis lagligt?

Juxta
2014-11-07, 12:42
Det är inte svart eller vitt. Det handlar inte om att införa EN metod och lösa ALLA problem genom att knäppa med fingrarna.
Det handlar om att modifiera och förbättra en situation så att den funkar bättre än vad den gör just nu. Just nu finns det ju faktiskt registrerade dödsoffer p.g.a cannabis. Nämligen p.g.a spice för att cannabis var olagligt. Då blir det i roten p.g.a cannabis.



Du verkar vara sanslöst korkad. Kan du inte lägga ihop 1+1 och få det till 2? Läs mitt inlägg några inlägg uppåt.
Jag var med i debatten när spice kom ut på marknaden och det kom som redan nämnt enbart p.g.a av att cannabis var olagligt. Om cannabis var lagligt och spice existerade - visst, folk hade kanske provat spice, men ruset är liknande så det är helt onödigt att röka spice om cannabis var tillåtet.
Provade själv spice 2007 förresten. Det var ganska dekadent och jag var helt passiviserad hela dagen efter och kunde inte säga ett ord till någon även om jag ville göra det. Lite som en mardröm. Den sociala delen av hjärnan måste blivit igenkletad.

Varför tar du upp hur farligt Spice är? Har jag NÅGONSTANS skrivit att Spice är ofarligt? Eller mindre farligt än cannabis?

Jag förstår att ungdomar röker sånt dom inte tror dom kommer torska på, men jag vet även att ungdomar provar olagliga saker precis lika mycket. Du kommer aldrig kunna stilla en nyfikenhet om att upptäcka saker genom att legalisera en mindre farlig drog. Det jag är irriterad över är att det diskuteras som om cannabis är så otroligt harmlöst. I jämförelse med spice kanske, men det är fan ingen lek att överdosera cb. Tro mig, jag talar från eget perspektiv. Tror du en fjortonåring kan hantera en grov nojja?

PureWhey
2014-11-07, 13:06
Noja bara för det är olagligt. Hemsk negativ effekt för övrigt... haha.
Det är inte svart eller vitt. Det handlar inte om att införa EN metod och lösa ALLA problem genom att knäppa med fingrarna.
Det handlar om att modifiera och förbättra en situation så att den funkar bättre än vad den gör just nu. Just nu finns det ju faktiskt registrerade dödsoffer p.g.a cannabis. Nämligen p.g.a spice för att cannabis var olagligt. Då blir det i roten p.g.a cannabis.



Du verkar vara sanslöst korkad. Kan du inte lägga ihop 1+1 och få det till 2? Läs mitt inlägg några inlägg uppåt.
Jag var med i debatten när spice kom ut på marknaden och det kom som redan nämnt enbart p.g.a av att cannabis var olagligt. Om cannabis var lagligt och spice existerade - visst, folk hade kanske provat spice, men ruset är liknande så det är helt onödigt att röka spice om cannabis var tillåtet.
Provade själv spice 2007 förresten. Det var ganska dekadent och jag var helt passiviserad hela dagen efter och kunde inte säga ett ord till någon även om jag ville göra det. Lite som en mardröm. Den sociala delen av hjärnan måste blivit igenkletad.

+1, vissa kan man inte ta diskussionen med.

filmjölk
2014-11-07, 13:16
Folk är så jävla blåsta som använder sån skit. Har vanliga ungdomar så pissiga liv att dom bara måste använda skiten? Bara måste dom ha något, så att vi måste göra cannabis lagligt?

Tydligen är det så. Ungdomar och en del vuxna vill kunna röka sig till en fylla och är uppenbarligen beredda att chansa rejält för att få göra det. Alternativen är hasch vs dödsknarket spice. I det här fallet så hade det senare inte rökts om det första var legalt. Det handlar inte om att gå liberaler till mötes utan om att rädda liv.

Jobbiga haschtomte hippie slödder-liv, men ändå, liv. När någon sitter med en laddad och osäkrad pistol tryckt mot sin egen tinning så lägger man ner prestigen och låter självmordskandidaten bestämma.

Patriarch K
2014-11-07, 13:24
Varför tar du upp hur farligt Spice är? Har jag NÅGONSTANS skrivit att Spice är ofarligt? Eller mindre farligt än cannabis?

Jag förstår att ungdomar röker sånt dom inte tror dom kommer torska på, men jag vet även att ungdomar provar olagliga saker precis lika mycket. Du kommer aldrig kunna stilla en nyfikenhet om att upptäcka saker genom att legalisera en mindre farlig drog. Det jag är irriterad över är att det diskuteras som om cannabis är så otroligt harmlöst. I jämförelse med spice kanske, men det är fan ingen lek att överdosera cb. Tro mig, jag talar från eget perspektiv. Tror du en fjortonåring kan hantera en grov nojja?

Nej det har du kanske inte. Jag tar upp hur farligt Spice är eftersom hela den här tråden handlar om hur farligt Spice är :smash:
Ja, ungdomar kommer fortsätta prova olagliga saker. Men om du reglerar försäljning av cannabis så kommer följande att hända:
* Fler ungdomar och svenskar kommer prova cannabis vilket är negativt
* Färre människor kommer dö i gänguppgörelser, både i sydamerika, på vägen hit och i sverige
* Mindre pengar går till kartellerna och de kan skaffa sig legitima jobb på någon coffe shop i stället och bli vanliga medborgare och inte belasta samhället genom att polisen måste jaga dem med oändliga resurser och sätta dem i fängelse för oändliga summor om året
* Det svenska samhället kommer att dra in miljardbelopp i skattepengar för detta som kan gå till hemlösa, sjukvården, pensionärer, fattiga, studenter etc etc...
* De som vill röka gräs slipper komma i kontakt med folk som erbjuder dem tyngre droger gratis för att de ska fastna vid det också
* De som vill röka gräs är vanliga svenssons och de vill inte bli stigmatiserade. Det kanske är vanliga svenssons som hade blivit ingenjörer och ekonomer, men så torskade de och åkte dit för ringa narkotikabrott och hela deras liv och karriär blev förstört och därmed blev de en belastning för samhället.

Du behöver inte upprepa det, jag VET att fler folk kommer röka och det kommer bli mer socialt accepterat och fler kanske får problem med Cannabis. Men dessa problem handlar mest om att individerna blir lite avtrubbade och kanske olyckliga. DET GÅR INTE ATT JÄMFÖRA med problemen som man utrotar. D.v.s mord, skulder, vapen, knark, smuggling, horor(?)....

Dessutom behöver du inte säga saker i form av "om de inte hade rökt från första början hade det aldrig varit ett problem". Det är irrelevant. Vi måste utgå från att personen ska röka från första början. Det är liksom det som är grejen...

Morrris
2014-11-07, 13:26
Jag ställer mig också tveksam till huruvida de syntetiska cannaboider som är tillgängliga nu verkligen endast utgör det substitut för cannabis som vissa hävdar. Enligt de utsagor jag hört verkar effekterna vara ganska vitt skilda. De jag vet som har brukat det har dessutom god tillgång på riktig cannabis.

Patriarch K
2014-11-07, 13:30
Jag ställer mig också tveksam till huruvida de syntetiska cannaboider som är tillgängliga nu verkligen endast utgör det substitut för cannabis som vissa hävdar. Enligt de utsagor jag hört verkar effekterna vara ganska vitt skilda. De jag vet som har brukat det har dessutom god tillgång på riktig cannabis.

Spice är ett varumärke. Ett företag som vill tjäna pengar. Vet du hur företag gör för att tjäna pengar? De modifierar sina produkter så att det är bättre än alla konkurrenter.
När spice kom så var det ju efterlikningen av cannabis som var grejen. Men nu har de väl insett att de måste göra någonting med drogen så att folk som röker cannabis OCKSÅ vill röka spice - så att det inte längre bara är ett lagligt alternativ. Därför har de troligtvis utvecklat drogen till vad den är idag för att den ska ge en åtråvärd effekt som gör att spice blir en egen drog i sig och inte bara en motsvarighet till cannabis - fast laglig. Denna drog har väl funnits i snart 10 år och på 10 år hinner mycket hända. Allt för att behålla sina kunder och tjäna så mycket pengar som möjligt. Nu dör ju folk av drogen bara för detta.

Det är spekulationer från min sida, men jag tror det är en del av sanningen.

eternallord
2014-11-07, 13:37
Japp! Men varför sluta vid cannabis??

Eller, såklart det inte blir några konsekvenser av att cannabis blir lagligt. Ungdomar skulle aldrig prova något annat då! Briljant!

Konsekvensen blir att potentiellt fler röker cannabis men all annan skadlig verksamhet går ner. Färre ungdomar dör i överdoser, färre icke-våldsamma individer hamnar i brottsregister/fängelse, mer skatteintäkter, lägre kostnader för polis/rättsväsende osv

Jag är för legalisering av alla droger, men det hör inte till tråden, gå till Narkotika-tråden om du vill diskutera det.

Jag ställer mig också tveksam till huruvida de syntetiska cannaboider som är tillgängliga nu verkligen endast utgör det substitut för cannabis som vissa hävdar. Enligt de utsagor jag hört verkar effekterna vara ganska vitt skilda. De jag vet som har brukat det har dessutom god tillgång på riktig cannabis.
Detta håller jag med om, all användning av syntetiska cannaboider hade inte försvunnit. Men om vi kan säga att 90% av användet hade gått ner och i princip allt användandet som berör unga, oerfarna 16-åringar hade försvunnit så är det väl värt att tänka över.