handdator

Visa fullständig version : Törstig och dricker mycket vatten!


Eraserhead
2014-11-04, 15:13
Jag har alltid druckit mycket...vatten alltså. Nu på senare år dricker jag mer, men har ju ökat träningsintensitet. Vad gäller kaffe så har jag trott att jag är en extrem, fast egentligen som många kontorsslavar rör det sig om 3 max 5 koppar per dag. Dricker då vatten stup i kvarten och känner mig ändå törstig.

Kan detta beror på kreatin som jag äter eller något annat?

Beemel
2014-11-04, 15:29
Jag har alltid druckit mycket...vatten alltså. Nu på senare år dricker jag mer, men har ju ökat träningsintensitet. Vad gäller kaffe så har jag trott att jag är en extrem, fast egentligen som många kontorsslavar rör det sig om 3 max 5 koppar per dag. Dricker då vatten stup i kvarten och känner mig ändå törstig.

Kan detta beror på kreatin som jag äter eller något annat?

Med tanke på att du tyckte 3-5 koppar kaffe var extremt, är det inte så att du också tror att du dricker mycket vatten fast du inte gör det?
Hur mycket brukar du dricka i genomsnitt per dag?

Gnistan
2014-11-04, 15:54
Jag har alltid druckit mycket...vatten alltså. Nu på senare år dricker jag mer, men har ju ökat träningsintensitet. Vad gäller kaffe så har jag trott att jag är en extrem, fast egentligen som många kontorsslavar rör det sig om 3 max 5 koppar per dag. Dricker då vatten stup i kvarten och känner mig ändå törstig.

Kan detta beror på kreatin som jag äter eller något annat?

Har du kollat ditt blodsocker?
Skall ligga mellan 4 och 6 hos en normal person.
Njurar?

mattilainen
2014-11-04, 16:02
får du i dig mycket salt? Vad får du i dig totalt under dygnet?

King Grub
2014-11-04, 16:35
Du beskriver diabetessymptom.

TABBYz
2014-11-04, 16:48
Du beskriver diabetessymptom.

Kommer ihåg när jag var överviktig som 12 åring och då beskrev läkarna exakt de symtomen med.
Även läst lite studier och artiklar på det, kan vara diabetes. Checka hos läkaren :)

Gnistan
2014-11-04, 17:34
Jag har alltid druckit mycket...vatten alltså. Nu på senare år dricker jag mer, men har ju ökat träningsintensitet. Vad gäller kaffe så har jag trott att jag är en extrem, fast egentligen som många kontorsslavar rör det sig om 3 max 5 koppar per dag. Dricker då vatten stup i kvarten och känner mig ändå törstig.

Kan detta beror på kreatin som jag äter eller något annat?

Jag är själv diabetiker.
Man kan ha lite högre blodsockervärden på grund av olika orsaker som dock inte behöver bli till en stadig diabetes. Kan således vara en övergående grej.
Antag till exempel att du gått upp i vikt och inte sköter mathållning.
Vid test kan du då ha 7 i socker som inte behöver bli ett problem om du försöker sköta mathållning och gå ned i vikt.
Dock är det så att om man dricker kopiösa mängder vätska och kissar ofta samt känner trötthet ofta så kan sockernivåerna vara betydligt högre.
Jag hade 33.2 i socker då jag kom in på akuten för några år sedan och lades in en vecka på sjukhus.
Sockernivåerna hade stegrats under längre tid så att kroppen hade vant sig vid dem så att säga. Annars är värden som det jag hade dödligt.
Det är mycket enkelt att kolla sockret. Ett stick i fingret på vårdcentralen så kollar dom ett långsocker ca en månad bakåt.
Om du bara hade sagt att du kissar ofta så hade du kanske haft en urinvägsinfektion.

Eraserhead
2014-11-04, 22:11
Med tanke på att du tyckte 3-5 koppar kaffe var extremt, är det inte så att du också tror att du dricker mycket vatten fast du inte gör det?
Hur mycket brukar du dricka i genomsnitt per dag?

Kan förstås va jag som överskattar. Ska checka imorgon hur mkt det är egentligen, då jag inte har någon vidare koll....särskilt som resten av svaren inte lät så bra om diabetes o skit :-/
Alltid tänkt det e kaffet eller kreatinet. Dricker ju även väldigt mkt vid träning både efter och före. Fösöker få i mig salt.

AronP
2014-11-05, 10:48
Hur mycket dricker du då?

mattilainen
2014-11-05, 10:55
Kan förstås va jag som överskattar. Ska checka imorgon hur mkt det är egentligen, då jag inte har någon vidare koll....särskilt som resten av svaren inte lät så bra om diabetes o skit :-/
Alltid tänkt det e kaffet eller kreatinet. Dricker ju även väldigt mkt vid träning både efter och före. Fösöker få i mig salt.

Varför berättar du inte hru mycket du får i dig på ett ungefär? Hur många glas samt vilken storlek glasen har? Skulle ju göra allt så mycket lättare:)

Gnistan
2014-11-05, 11:42
Kan förstås va jag som överskattar. Ska checka imorgon hur mkt det är egentligen, då jag inte har någon vidare koll....särskilt som resten av svaren inte lät så bra om diabetes o skit :-/
Alltid tänkt det e kaffet eller kreatinet. Dricker ju även väldigt mkt vid träning både efter och före. Fösöker få i mig salt.

Kan lugna dig med att generellt kan sägas att är du inte överviktig så är det nog ingen diabetes på G.

mattilainen
2014-11-05, 12:30
Kan lugna dig med att generellt kan sägas att är du inte överviktig så är det nog ingen diabetes på G.

"för varje barn som insjuknar i diabetes typ 1, insjunkar två vuxna i samma sjukdom"

http://diabetesportalen.se/avhandlingar/2011/maanga-fler-vuxna-aen-barn-insjuknar-i-typ-1-diabetes/

tyvärr är det inte så längre att enbart tjocka ohälsosamma personer drabbas längre.

Gnistan
2014-11-05, 15:15
"för varje barn som insjuknar i diabetes typ 1, insjunkar två vuxna i samma sjukdom"

http://diabetesportalen.se/avhandlingar/2011/maanga-fler-vuxna-aen-barn-insjuknar-i-typ-1-diabetes/

tyvärr är det inte så längre att enbart tjocka ohälsosamma personer drabbas längre.

Nej. Därför skrev jag generellt, alltså i stort.
Undantag finns givetvis
Diabetes 1 är en annan sak som man oftast (inte alltid) får i ung ålder.
Dessa personer har ingen insulinproduktion alls.
Diabetes 2 är det jag har fått. Jag har en insulinproduktion kvar i kroppen men den är inte nog.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/

MVH
Gnistan

RobinEH
2014-11-05, 21:20
...Diabetes 1 är en annan sak som man oftast (inte alltid) får i ung ålder...

Har du data på hur många barn (0-17 år) som insjuknar i diabetes T1 resp. vuxna (>18 år)? Maria Thunanders doktorsavhandling är av en annan åsikt än din
...Antalet som nyinsjuknar i autoimmun diabetes dvs i egentlig mening typ 1 diabetes är dubbelt så många bland vuxna som bland barn...
http://www.lu.se/lup/publication/4123501

Gnistan
2014-11-06, 15:51
Har du data på hur många barn (0-17 år) som insjuknar i diabetes T1 resp. vuxna (>18 år)? Maria Thunanders doktorsavhandling är av en annan åsikt än din

http://www.lu.se/lup/publication/4123501

Oj då
Om det är så många vuxna så är det något helt nytt för mig.
Och jag hade ingen åsikt,
Yttrade mig i det jag hört och visste.
Har egentligen inte satt mig in helt i detta mer än det jag fick höra då man var 4 dagar på Södersjukhuset och fick lite information, tips där.

hampfuz
2014-11-06, 18:00
Sen behöver vi ju inte skrämma upp TS i onödan, hade han haft typ 1-diabetes hade han med all sannolikhet haft andra symptom.

mattilainen
2014-11-07, 13:28
Nej. Därför skrev jag generellt, alltså i stort.
Undantag finns givetvis
Diabetes 1 är en annan sak som man oftast (inte alltid) får i ung ålder.
Dessa personer har ingen insulinproduktion alls.
Diabetes 2 är det jag har fått. Jag har en insulinproduktion kvar i kroppen men den är inte nog.

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/

MVH
Gnistan

Som jag skrev ovan är det ca dubbelt så många vuxna som insjuknar som barn, vilket gör det till att det är mer vanligt i vuxen ålder.

Eraserhead
2014-11-12, 18:47
Varför berättar du inte hru mycket du får i dig på ett ungefär? Hur många glas samt vilken storlek glasen har? Skulle ju göra allt så mycket lättare:)

Sent scar.

Har kollat hur mkt det va nu. Var ngt tillfalligt. Jag var torstig dar ett tag o drack ngt glas I timmen. Kissade nastan lika ofta. Nu har det lagt sig. Tror sjalv att det var kreatin. Hade precis gjort uppehall da.

Sent from my Nexus One using Tapatalk 2