handdator

Visa fullständig version : Hur kan jag spegla laptopen till en Smart-Tv?


Paperbasket
2014-11-04, 11:16
Kommer att få en Samsung UE40H5505.

http://www.siba.se/product/16835366/samsung-ue40h5505-40-smart-led-tv-?ref=section

Frågan är, går det att spegla laptopen till tvn utan kabel? Aldrig haft en Smart-Tv så är cluless. Inser att chrome cast kan spegla filmer med tillägg samt google cast för youtube. Men vill spegla spel etc.

Finns AllShare Play på den för mobil/surfplatta.

Nu är det enklare än någonsin att strömma och dela musik, foton, filmer och annan multimedia direkt till TV:n tack vare AllShare Play. Visa upp dina filmer, bilder och musik direkt på TV:n genom att ansluta mobila enheter som exempelvis din smartphone eller surfplatta och spela upp filmer, musik samt visa upp bilder direkt på denna TV. Självklart kan du även spela upp mediafiler direkt från USB-minnen och kompatibla USB-hårddiskar. TV:n har två stycken USB-ingångar.

senbonsakura
2014-11-04, 11:28
Du kan, men frågan är varför? Bilden kommer att suga och vara känslig för störningar. Du får inte så mycket för pengarna faktiskt ganska dyr lösning så sett. Bästa lösningen är snarare koppla ihop med en relativt kort HDMI kabel sedan köper du en trådlös (bluetooth) mus och eller tangentbord. För HTPC bruk finns relativt billiga från bl a Deltaco, annars så kör på ett Logitech Dinovo Mini. För spel kör valfritt gamingset.

eternallord
2014-11-04, 12:29
Att försöka spela spel trådlöst sådär är en dålig idé, det är kabel som gäller isåfall.

Kabuto
2014-11-04, 13:15
Varför vill du spegla? För att spela upp film /serier finns plex att ladda hem som app, helt klockrent.

Paperbasket
2014-11-04, 13:16
Aah, ok. Tack för er input dock.

Kabuto
2014-11-04, 13:47
Som sagt om det bara var video/musik du ville visa på tvn räcker det med att du har wifi hemma och installerar plex media server på datorn och plex appen i tvn.

xodd
2014-11-04, 13:54
Plex mediaserver har funkat bra dom gångerna jag har kört det. För 720p material funkar det utmärkt. Har märkt att det ibland kan strula när det blir 1080p material.

Snubben
2014-11-04, 14:02
Jag kör chromcecast för film, serier och hemsidor (youtube, hulu, och sånt). Fungerar alldeles utmärkt.

Tveksamt om du vill spegla över spel. Det är en viss fördröjning på det så det är nog inte riktigt bekvämt att lira så. I sådant fall är det med en HDMI kabel, då brukar det inte vara någon fördröjning att tala om men då är det inte trådlöst.

Kaalle
2014-11-04, 14:16
Varför vill du spegla? För att spela upp film /serier finns plex att ladda hem som app, helt klockrent.

Varför inte bara spela upp via usb? Orka krångla med appar hit och dit. Eller missar jag något?

Kabuto
2014-11-04, 14:31
Uhm föra över filer på 4-20GB till usb är väl största orsaken. Sen gissar jag att interfacet i plex är väldigt mycket bättre, trevligare att bläddra genom filmer med covers och annan information. Det är mer krångligt att flytta runt en usbsticka.

Paperbasket
2014-11-04, 14:50
ska kolla upp plex för filmer etc.

får bli kabel för spel. lite trevligare känsla att spela på 40 tum istället för 15.

dluddeckens
2014-11-04, 15:54
Varför vill du spegla? För att spela upp film /serier finns plex att ladda hem som app, helt klockrent.

Men då måste du väl ha en HTPC?

Det känns ju inte som ett svar på frågan...

xodd
2014-11-04, 17:21
Men då måste du väl ha en HTPC?


Nä, varför skulle du behöva en htpc för att köra en plexserver? I övrigt är ju skillnaden mellan pc och htpc typ bara vart den är inkopplad och lite mjukvara.

dluddeckens
2014-11-04, 23:23
Nä, varför skulle du behöva en htpc för att köra en plexserver? I övrigt är ju skillnaden mellan pc och htpc typ bara vart den är inkopplad och lite mjukvara.

hmm, som jag misstänkte. Jag är för gammal för att förstå det här.

Jag har en Samsung smart tv (allt annat än smart dock :)), och den har inget som heter "plexserver".

dluddeckens
2014-11-04, 23:35
Nä, varför skulle du behöva en htpc för att köra en plexserver? I övrigt är ju skillnaden mellan pc och htpc typ bara vart den är inkopplad och lite mjukvara.

Hittade det nu :)