handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukning kontorsarbete VS målare?


behindthelips
2014-11-03, 22:16
Har redan räknat ut mitt kaloribehov sen förut, men jag brukade ha ett jobb som telefonsupport på ett företag. Dvs 8 timmar om dagen spenderades framför en datorskärm, även några timmar hemma.

Nu har jag börjat jobba som målare, hur många fler kalorier kan det gå åt per dag?

Idag har jag tex stått och penslat dörrar hela dagen från 8 - 17, borträknat en timmes lunch.

Hade jag haft det förra jobbet hade jag under den tiden istället .. suttit still och kollat in i en datorskärm med en telefon i handen.

Hur stor kcal skillnad kan det bli?

Magnus N
2014-11-04, 05:49
Rör sig garanterat om ett flertalet hundra, jämför t.ex på denna sida bara sittande och stående

http://www.caloriesperhour.com/

maqan
2014-11-04, 20:17
Säkerligen en ökad aktivitetsfaktor på minst 0.2 skulle jag tro. Men det är omöjligt att svara på med någon större säkerhet.

thed
2014-11-05, 18:43
Detta ger inte exakt aktivitetsfaktorn men det ger indikation på hur mycket som krävs för att inte gå Upp/ner i vikt.

Testa under en vecka eller två de dagar du jobbat som målare att käka en viss mängd kcal, tex 2500-3000 och sedan utvärdera hur vikten har ändrats. Käkar du tex 2600 kcal varje dag och vikten stå still så vet du hur mycket du behöver för att ligga på din vikt. Går du ner i vikt så kan du käka mera, går du upp vikt så kan får du käka mindre för att behålla vikt.

Sedan får man justera lite beroende på om man tränat något extra denna /dessa veckor mer/mindre än normalt.