handdator

Visa fullständig version : Anabola steroider allt vanligare


Sidor : [1] 2

Agitator
2014-11-03, 11:44
I dagens Metro Stockholm.

Direktlänk till sidan i pdf
http://issuu.com/metro_sweden/docs/20141103_se_stockholm/2

http://i.imgur.com/gbRBfLA.jpg


Det är tyvär en tragisk utveckling, något som förr var en subkultur ungefär som tatueringar är nu lika vanligt som, ja, tatueringar.

Att se ungdomar/vuxna uppblåsta på steroider på dagens gym är typ lika vanligt som att se folk med hörlurar och egen musik på gymmet, det har nu blivit så vanligt att det knappt går att träna längre utan att stöta på individer som uppenbarligen är "jacked".




Här är en tidigare artikel från förra året som bygger på en tidigare enkätundersökning som tyvär visar hur vanligt det börjar bli med steroider.

Direktlänk http://www.metro.se/skane/1-av-4-tranande-man-i-malmo-har-erbjudits-dopning/EVHmik!DvfPVXp1qGbr6/

samt bild ifall länken skulle försvinna i framtiden.
http://i.imgur.com/Pjjon4F.jpg



Denna undersökning får ju samma resultat som den stora enkätundersökningen som gick ut till ~10 000 medlemmar på gym runt om i landet, där det presenterades samma typ av siffra, 1 av fyra har stött på doping eller blivit erbjuden doping.

Tyvär har ju samhället utvecklats så att majoriteten vill vara den där GO GET IT typen, man ska ha hipster skägg, bra tatueringar, markerade glasögon, muskler med mera.

Snart i ett gym nära dig, nya hipsteridealet!
http://i.imgur.com/zaaTnvC.jpg

http://i.imgur.com/q2HIStP.jpg

XXXL
2014-11-03, 12:55
Jag är lite mer förvånad över att folk vågar beställa det överhuvudtaget speciellt när man är ung och har "hela livet framför sig", får de reda på vem som beställt det när de stoppas i tullen så är det väl tack och adjö?

Jag har alltid sån jävla otur med sånt här så jag skulle aldrig våga chansa, skulle säkert åka in ett år eller två.

Diomedea exulans
2014-11-03, 13:07
Jag förstår definitivt frestelsen.

Jag själv har tränat sen Branting dog, men ser ut som en vanlig tjockis. Är trött och har värkande leder dessutom. Tro fan man blir nyfiken på piller som kan bota allt det där.

(Jag är och har alltid varit ren, vill tilläggas, om det inte framgick.)

XXXL
2014-11-03, 13:19
Jag förstår definitivt frestelsen.

Jag själv har tränat sen Branting dog, men ser ut som en vanlig tjockis. Är trött och har värkande leder dessutom. Tro fan man blir nyfiken på piller som kan bota allt det där.

(Jag är och har alltid varit ren, vill tilläggas, om det inte framgick.)

Det är ju lite det här som gör att jag tror att jag inte skulle klara av att ta piller, det knakar i fogarna redan som det är så nu när man bara kör på som vanligt. Jag har redan problem med armbåge, axel och handleder skulle jag lägga i en högre växel skulle jag gå av.

KlopFer
2014-11-03, 13:32
Fattar inte hur folk vågar beställa hem skit på nätet och testa. Jag tar inte ens anti vaccin när det erbjuds vid diverse epidemier för man inte vet bieffekter som kan dyka upp om flera år.

Gick senaste igår och tänkte på alla kemikalier man dricker i sin pwo, bcca osv.

Nae tack. Jag är rädd om de få åren man har här på jorden och betyder det att man ska vara en skinny bitch då får det vara så :)

(kanske testar när jag är 70år och behöver flexa biccarna på stranden)

Diomedea exulans
2014-11-03, 13:33
Det är ju lite det här som gör att jag tror att jag inte skulle klara av att ta piller, det knakar i fogarna redan som det är så nu när man bara kör på som vanligt. Jag har redan problem med armbåge, axel och handleder skulle jag lägga i en högre växel skulle jag gå av.

Ah, jag trodde att doping "smörjde lederna" så man fick mindre ont? Men men, jag ser din poäng.

För övrigt håller jag med dig om det sistnämnda i ditt första inlägg, jag ger mig fan på att jag hamnar i fängelse typ direkt om jag testar sånt här. Fattar inte hur folk vågar.

Andromeda
2014-11-03, 13:39
Allt ska gå så fort. Krille 20 bast vill ju vara kung på Instagram NU och inte när han är lika gammal som Arne Persson ;)
Om sen stora uberbiffen och kanske rentav polaren sticker sprutor i stjärten, växer som ogräs och utåt sett mår kanon är det väl bara att hoppa på?

Lägg till "kraven" på att man som ung man ska ha sexpaxk och minst 40 cm omkrets på överarmarna för att duga något till. Till och med jag som är lastgammal har fått kommentarer om att det inte syns att jag tränar om jag har kläder på och att det verkar gå långsamt. En del folk som inte tränar verkar tro att man väger tresiffrigt på lågt bf efter något års träning.

Det finns en bra tråd på Flashback som egentligen borde vara sticky här. Den heter något i stil med "Vi ärliga missbrukares upplevelser av biverkningar av steroider". Den tråden skrämmer nog de flesta som funderar på att börja.

Morty
2014-11-03, 13:39
Det finns helt klart doping som hjälper mot ledproblematik. Likaväl som det finns doping som gör att du kan träna så hårt att du inte fattar hur det är möjligt. Och att du blir orimligt stark för din muskelmassa. Osv osv.

Diomedea exulans
2014-11-03, 13:41
Allt ska gå så fort.

För mig är det inte frustrerande att det inte går fort. Det som är frustrerande är att jag sannolikt aldrig någonsin i livet kommer nå mina mål som ren.

XXXL
2014-11-03, 13:49
För mig är det inte frustrerande att det inte går fort. Det som är frustrerande är att jag sannolikt aldrig någonsin i livet kommer nå mina mål som ren.

Du har orealistiska mål med andra ord, bara sänka nivån! Jag satt i samma sits som dig för ett par år sedan, nu skiter jag i allt nästan och träningen rullar på som aldrig förr. Man måste inse sina svagheter!

Diomedea exulans
2014-11-03, 13:50
Du har orealistiska mål med andra ord, bara sänka nivån! Jag satt i samma sits som dig för ett par år sedan, nu skiter jag i allt nästan och träningen rullar på som aldrig förr. Man måste inse sina svagheter!

Ja, alltså, det finns ju värre öden än att genomleva livet som smalfet. Jag överlever.

PureWhey
2014-11-03, 13:51
Jag är lite mer förvånad över att folk vågar beställa det överhuvudtaget speciellt när man är ung och har "hela livet framför sig", får de reda på vem som beställt det när de stoppas i tullen så är det väl tack och adjö?

Jag har alltid sån jävla otur med sånt här så jag skulle aldrig våga chansa, skulle säkert åka in ett år eller två.


Stoppas det i tullen beslagtas det och du får ett brev. Bara hävda att du inte beställt något eller att skita i det öht.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 13:54
Det är kvinnors objektifiering av män som skapat ideal som är osunda/omöjliga att uppnå. För att leva upp till dessa ideal skadar männen sig själva för att tillfredställa kvinnorna.

XXXL
2014-11-03, 14:01
Stoppas det i tullen beslagtas det och du får ett brev. Bara hävda att du inte beställt något eller att skita i det öht.

Jo fast de lär ju ha koll på dig sen efter det.

Diomedea exulans
2014-11-03, 14:01
Stoppas det i tullen beslagtas det och du får ett brev. Bara hävda att du inte beställt något eller att skita i det öht.

Men de kan väl komma hem och göra husrannsakan, pisstest osv? Svårt att neka då.

PureWhey
2014-11-03, 14:01
Jo fast de lär ju ha koll på dig sen efter det.

Tror knappast de har koll på alla personer vars post de stoppar varje år.

Men de kan väl komma hem och göra husrannsakan, pisstest osv? Svårt att neka då.

Ja, ovanligt dock.

KlopFer
2014-11-03, 14:05
Allt ska gå så fort. Krille 20 bast vill ju vara kung på Instagram NU och inte när han är lika gammal som Arne Persson ;)
Om sen stora uberbiffen och kanske rentav polaren sticker sprutor i stjärten, växer som ogräs och utåt sett mår kanon är det väl bara att hoppa på?

Lägg till "kraven" på att man som ung man ska ha sexpaxk och minst 40 cm omkrets på överarmarna för att duga något till. Till och med jag som är lastgammal har fått kommentarer om att det inte syns att jag tränar om jag har kläder på och att det verkar gå långsamt. En del folk som inte tränar verkar tro att man väger tresiffrigt på lågt bf efter något års träning.

Det finns en bra tråd på Flashback som egentligen borde vara sticky här. Den heter något i stil med "Vi ärliga missbrukares upplevelser av biverkningar av steroider". Den tråden skrämmer nog de flesta som funderar på att börja.

Läst flera sidor nu, fyfan alltså :(

Tycker synd om flera grabbar där. Ännu sjukare är de som skriver "Jag vet konsekvenserna av detta, men jag får ta mitt straff senare".

Sparven från Minsk
2014-11-03, 14:22
Stoppas det i tullen beslagtas det och du får ett brev. Bara hävda att du inte beställt något eller att skita i det öht.

Men de kan väl komma hem och göra husrannsakan, pisstest osv? Svårt att neka då.

Möjligen husrannsakan, förhör, utredning med mera.

Macroman
2014-11-03, 14:30
Det är kvinnors objektifiering av män som skapat ideal som är osunda/omöjliga att uppnå. För att leva upp till dessa ideal skadar männen sig själva för att tillfredställa kvinnorna.

Nä, det är männen själva som skapat detta ideal. De flesta kvinnor gillar inte jättemycket muskler.

Samma sak med det extrema smalhetsidealet för kvinnor. Vilket är skapat av kvinnor eftersom män oftast inte tänder på anorexiasmala kvinnor.

Har några misstänkta unga killar på mitt gym som har ökat 10-15 kg massa av hög kvalitet på ett år. Unga är de också en av dom säkert under 20 år den andra strax över.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 14:37
Nä, det är männen själva som skapat detta ideal. De flesta kvinnor gillar inte jättemycket muskler.

Samma sak med det extrema smalhetsidealet för kvinnor. Vilket är skapat av kvinnor eftersom män oftast inte tänder på anorexiasmala kvinnor.

Har några misstänkta unga killar på mitt gym som har ökat 10-15 kg massa av hög kvalitet på ett år. Unga är de också en av dom säkert under 20 år den andra strax över.

Japp det var min dolda poäng. Den här varianten skulle aldrig få något stöd dock.

exevision
2014-11-03, 14:48
Tycker synd om flera grabbar där. Ännu sjukare är de som skriver "Jag vet konsekvenserna av detta, men jag får ta mitt straff senare".

De lär ångra sig! Snabbare än de tror!

exevision
2014-11-03, 14:51
Mycket roligare att veta att jag har tränat så bra, och bara jag och INGET piller, att jag orkar den här vikten.

ARMSTARK
2014-11-03, 14:54
Fattar inte att folk kan offra liv och hälsa för lite snabbare muskler. Men iofs, kommer ihåg att jag i väldigt låg ålder, säkert inte mer än 7-8 års åldern tänkte nåt i stil att "20 år gammal, ja blir man så gammal så spelar det ingen roll om man dör". Det låg helt enkelt så långt fram att det kändes som en evighet. Det är nog så de här unga killarna tänker också, "40 år gammal, fan då är man ju ändå ett russin."

Diomedea exulans
2014-11-03, 14:57
Mycket roligare att veta att jag har tränat så bra, och bara jag och INGET piller, att jag orkar den här vikten.

Fast återigen, så kan man ju bara tänka om man faktiskt har fått bra resultat.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 14:57
Fattar inte att folk kan offra liv och hälsa för lite snabbare muskler. Men iofs, kommer ihåg att jag i väldigt låg ålder, säkert inte mer än 7-8 års åldern tänkte nåt i stil att "20 år gammal, ja blir man så gammal så spelar det ingen roll om man dör". Det låg helt enkelt så långt fram att det kändes som en evighet. Det är nog så de här unga killarna tänker också, "40 år gammal, fan då är man ju ändå ett russin."

Det finns risker som kanske kommer och som du kanske har ett problem med. Och även om de nu gör det så är det vid det laget något "man får leva med". Fördelarna är däremot "garanterade" (nåja) och du har en klar bild av hur mycket bättre allt blir på olika sätt med dessa resultat. Det är till viss del en butterfly effect som kan (iaf i fantasin) påverka ens liv väldigt mycket till det bättre.

Det är nog ungefär sådana mekanismer som ligger bakom det.

Diomedea exulans
2014-11-03, 14:59
Det finns risker som kanske kommer och som du kanske har ett problem med. Och även om de nu gör det så är det vid det laget något "man får leva med". Fördelarna är däremot "garanterade" (nåja) och du har en klar bild av hur mycket bättre allt blir på olika sätt med dessa resultat. Det är till viss del en butterfly effect som kan (iaf i fantasin) påverka ens liv väldigt mycket till det bättre.

Det är nog ungefär sådana mekanismer som ligger bakom det.

Detta, samt tänk i stil med "jag kan ju bli påkörd av en lastbil imorrn".

Andromeda
2014-11-03, 15:06
Du vet att du garanterat blir muskulärt större på samma tid om du trycker bola kontra att låta bli.
Du vet att du garanterat åker på vissa generella och vissa preparatberoende temporära biverkningar.
Det du inte vet förrän det är för sent är om just du är särskilt mottaglig för någon mer eller mindre permanent biverkning. Eller om någon biverkning ger dig följdsjukdomar. Högt blodtryck -> Stroke t ex, eller dåliga levervärden -> organdysfunktion.

Det verkar ju inte heller saknas fall av psykiska biverkningar heller, t ex att träningen och livet i allmänhet känns hopplöst som ren efter att ha dopat sig.

Avtrubbad
2014-11-03, 15:50
Det är väl dags att myndigheterna ger upp sina försök med demonisering och försöker få ut information som faktiskt är vetenskapligt förankrad.
De tappar ju tyvärr trovärdighet när de kör på med propaganda som för cannabis, att någon kör testo gör dom inte till någon mördarmaskin samma som att om någon röker cannabis så får dom inte psykos och hoppar ut från första fönster heller.

När ungdomar/folk hellre tror på random foruminlägg än på myndigheterna själva så blir det så här. Det finns så mycket information att hämta på internet idag så jag tror det blir kontraproduktivt att köra på gamla spår.

Latissimus Dorsi
2014-11-03, 15:53
Blablabla vad är det för fel på att dopa sig?

Agitator
2014-11-03, 16:02
Blablabla vad är det för fel på att dopa sig?

Ställ den frågan på flashback, i tråden (vi ärliga "miss"brukare om biverkningar m.m)
Droger / Dopning och dopningspreparat
https://www.flashback.org/t1871193
https://www.flashback.org/t1514563
https://www.flashback.org/t1771505
https://www.flashback.org/t1176069


Eller i valfri annan tråd där någon yttrar sig om att det faktiskt inte gick så bra.

Andromeda
2014-11-03, 16:07
Det är väl dags att myndigheterna ger upp sina försök med demonisering och försöker få ut information som faktiskt är vetenskapligt förankrad.
De tappar ju tyvärr trovärdighet när de kör på med propaganda som för cannabis, att någon kör testo gör dom inte till någon mördarmaskin samma som att om någon röker cannabis så får dom inte psykos och hoppar ut från första fönster heller.

När ungdomar/folk hellre tror på random foruminlägg än på myndigheterna själva så blir det så här. Det finns så mycket information att hämta på internet idag så jag tror det blir kontraproduktivt att köra på gamla spår.

Nej, man blir säkert ingen mördarmaskin. Men det är rysk roulette. Du vet varken hur du påverkas negativt fysiskt eller psykiskt förrän det är försent. En del klarar säkert av att kura av och till utan några som helst problem. Och läser man Flashbacktråden så får en del mycket påtagliga fysiska biverkningar omgående. Och många där verkar ju ha fått det jobbigt psykiskt med depressioner och ångest när de inte kurar.

h3h3h3
2014-11-03, 16:16
Jag är lite mer förvånad över att folk vågar beställa det överhuvudtaget speciellt när man är ung och har "hela livet framför sig", får de reda på vem som beställt det när de stoppas i tullen så är det väl tack och adjö?

Jag har alltid sån jävla otur med sånt här så jag skulle aldrig våga chansa, skulle säkert åka in ett år eller två.

Bara att neka så är det 0%& chans att du åker dit
Bara för att ett brev med ditt namn på skickas hem till dig betyder det inte att det är du som beställt det

Doctor Snuggles
2014-11-03, 16:26
Nej, man blir säkert ingen mördarmaskin. Men det är rysk roulette. Du vet varken hur du påverkas negativt fysiskt eller psykiskt förrän det är försent. En del klarar säkert av att kura av och till utan några som helst problem. Och läser man Flashbacktråden så får en del mycket påtagliga fysiska biverkningar omgående. Och många där verkar ju ha fått det jobbigt psykiskt med depressioner och ångest när de inte kurar.

Att säga "rysk roulette" är att få det låta mycket farligare än det är. Klart att hormoner är seriösa saker, och som med all medicin så finns eventuella biverkningar och risker, men som med det mesta så är det dosrelaterat och hjälps av om du vet vad du håller på med (t.ex. så används ju också olika anabola i hälsosyfte, läka skador osv). Vilket kommer med ärlig information och inte med demonisering. Att man fortfarande ofta kallar det "doping" i media, när det handlar om bruk bland privatpersoner och inte idrottsmän, är ett tydligt exempel på det sistnämnda.

Latissimus Dorsi
2014-11-03, 16:30
Ställ den frågan på flashback, i tråden (vi ärliga "miss"brukare om biverkningar m.m)
Droger / Dopning och dopningspreparat
https://www.flashback.org/t1871193
https://www.flashback.org/t1514563
https://www.flashback.org/t1771505
https://www.flashback.org/t1176069


Eller i valfri annan tråd där någon yttrar sig om att det faktiskt inte gick så bra.

Förvirrade missbrukare :)

z_bumbi
2014-11-03, 16:32
(t.ex. så används ju också olika anabola i hälsosyfte, läka skador osv).

Frånsett återställande av normala nivåer för de som har låga testovärden så hur ofta används det på det sättet i Sverige?

Doctor Snuggles
2014-11-03, 16:45
Frånsett återställande av normala nivåer för de som har låga testovärden så hur ofta används det på det sättet i Sverige?

Ingen aning, men den medicinska användningfrekvensen i Sverige var inte poängen. Och det tror jag du vet.

Commando1980
2014-11-03, 16:54
Bara att neka så är det 0%& chans att du åker dit
Bara för att ett brev med ditt namn på skickas hem till dig betyder det inte att det är du som beställt det

Många skulle nog känna oro och ångest ändå. Känna sig övervakade och noja om polisen slår in dörren när man minst anar det. Fast då får man ju trots allt skylla sig själv i och med att det är olagligt.

Agitator
2014-11-03, 16:59
Förvirrade missbrukare :)

http://i.imgur.com/AHG2uMD.gif

Brimon
2014-11-03, 17:05
Ställ den frågan på flashback, i tråden (vi ärliga "miss"brukare om biverkningar m.m)
Droger / Dopning och dopningspreparat
https://www.flashback.org/t1871193
https://www.flashback.org/t1514563
https://www.flashback.org/t1771505
https://www.flashback.org/t1176069


Eller i valfri annan tråd där någon yttrar sig om att det faktiskt inte gick så bra.
Men alla ställen där de står att de gick bra? Tex Arnold himself eller Stallone?
Sen börjar dokumänter så som bigger stronger faster också spridas och de snabbt. Fan söm ungdom är de så sjukt vanligt, folk som inte tror de är blinda, samma sak som med cannabis om man ska dra någon parallell.

Fordon
2014-11-03, 17:08
Frånsett återställande av normala nivåer för de som har låga testovärden så hur ofta används det på det sättet i Sverige?

Benskörhet och brännskador om jag inte minns fel. (inte testo, men andra anabola steroider)

Agitator
2014-11-03, 17:11
Men alla ställen där de står att de gick bra? Tex Arnold himself eller Stallone?
Sen börjar dokumänter så som bigger stronger faster också spridas och de snabbt. Fan söm ungdom är de så sjukt vanligt, folk som inte tror de är blinda, samma sak som med cannabis om man ska dra någon parallell.

Ok, lista alla framgångsrika dopade användare som mår bra idag.

Så kan jag börja plocka ihop en lista på alla som jag hittar som är deprimerade, har självmordstankar eller allmänt gått dåligt för efter deras brukande.

Vems lista blir störst? Hur ofta läser man inte att någon BB dött osv senaste 20 åren?

Sedan kommer argumenten, de hade ingen kontroll, överdrev, knarkade annat osv?

Självklart går allt att göra med måtta och kanske må bättre av det med någon form av pro vs con lista för ens liv ifall man ska börja bruka.

Problemet är att för många eskalerar det och beroendet är tungt. Må som en prins, stark som en gud. För att nästa sekund vara deppig osv. Vissa som kurar idag för fulla muggar kanske måste medicinera sig för resten av sitt liv för att fungera hyfsat ok.

Ni som är för steroider på grund av fåfängan eller lite extra styrka, tänk till lite! Så jvla lätt är inte missbruk att ha att göra med. Få förunnat som klarar det bra, vilket statistiken tydligt påvisar!

Commando1980
2014-11-03, 17:12
Men alla ställen där de står att de gick bra? Tex Arnold himself eller Stallone?
Sen börjar dokumänter så som bigger stronger faster också spridas och de snabbt. Fan söm ungdom är de så sjukt vanligt, folk som inte tror de är blinda, samma sak som med cannabis om man ska dra någon parallell.

Man ska vara försiktig men bra/dåligt diskussioner då man också bör ta hänsyn till bieffekter som dyker upp på längre sikt. Arnold har t ex haft en del problem med hälsan. Hur mycket har att göra med hans tidigare AAS-(miss)bruk? Stallone har väl också haft en del problem.

edit: Många byggare har dessutom hälsoproblem och en hel drös av byggare födda på 60 och tidiga 70-talet har dött i 40-50års åldern. Sen kan det vara svårt att peka ut endast AAS bland annat pga av många sysslat med ett blandmissbruk. Men AAS måste räknad som en bidragande faktor då det t ex kan ha en negativ påverkan på det kardiovaskulära systemet. Tiden hinner ikapp många missbrukare i 40-50 års åldern.

Brimon
2014-11-03, 17:19
Om jag inte har fel lyckades arnold stämma en tidning som skrev att han fick problem pga det.

Varför skulle någon som inte haft bekymmer gå it med de? Gå ut med de och fu blir hatad för det i princip, bättre att sitta där i tysthet och låta folk tro att su är ren. Om du däremot åker dit kan du ju dra någon snyft historia. Men det här är väldigt svårt att få fram fakta om eftersom de är ett väldigt tabu ämne.

Hoppas inte folk anser mig dopad pga de här nu... :)

Agitator
2014-11-03, 17:19
On April 16, 1997, Arnold Schwarzenegger underwent elective heart surgery to replace a defective, congenital aortic heart valve. Arnold Schwarzenegger opted against a mechanical valve replacement and chose a tissue valve because he felt a mechanical valve might limit his physical activity and capacity to exercise.

z_bumbi
2014-11-03, 17:22
Ingen aning, men den medicinska användningfrekvensen i Sverige var inte poängen. Och det tror jag du vet.

Jag undrade eftersom du påstår att det används.

Benskörhet och brännskador om jag inte minns fel. (inte testo, men andra anabola steroider)

I Sverige?

Doctor Snuggles
2014-11-03, 17:25
Ok, lista alla framgångsrika dopade användare som mår bra idag.

Så kan jag börja plocka ihop en lista på alla som jag hittar som är deprimerade, har självmordstankar eller allmänt gått dåligt för efter deras brukande.

Vems lista blir störst? Hur ofta läser man inte att någon BB dött osv senaste 20 åren?

Sedan kommer argumenten, de hade ingen kontroll, överdrev, knarkade annat osv?

Självklart går allt att göra med måtta och kanske må bättre av det med någon form av pro vs con lista för ens liv ifall man ska börja bruka.

Problemet är att för många eskalerar det och beroendet är tungt. Må som en prins, stark som en gud. För att nästa sekund vara deppig osv. Vissa som kurar idag för fulla muggar kanske måste medicinera sig för resten av sitt liv för att fungera hyfsat ok.

Ni som är för steroider på grund av fåfängan eller lite extra styrka, tänk till lite! Så jvla lätt är inte missbruk att ha att göra med. Få förunnat som klarar det bra, vilket statistiken tydligt påvisar!

Men kära du, uppenbarligen är exempel där det gått åt skogen överrepresenterade i allehanda media och det är vad man minns. Inte så intressant att varken skriva om eller läsa om Uffe, 38, som tagit allehanda anabola halva livet och mår prima. På samma sätt som man inte brukar läsa om exempel från den överväldigande majoriteten av människor som dricker/knarkar och inte blir beroende eller blir (akut) skadade, utan om de (statistiskt väldigt få) skräckexemplen.

Vad gäller lista på BB:s så är det väl bara att estimera alla BB:s i världen, och dra bort alla negativa exemplen från den listan. Jag skulle gissa på att de negativa exemplen kommer hamna på en mycket låg procent.

Commando1980
2014-11-03, 17:25
Om jag inte har fel lyckades arnold stämma en tidning som skrev att han fick problem pga det.

Varför skulle någon som inte haft bekymmer gå it med de? Gå ut med de och fu blir hatad för det i princip, bättre att sitta där i tysthet och låta folk tro att su är ren. Om du däremot åker dit kan du ju dra någon snyft historia. Men det här är väldigt svårt att få fram fakta om eftersom de är ett väldigt tabu ämne.

Hoppas inte folk anser mig dopad pga de här nu... :)

Arnold har ju sin image att tänka på. Klart att han inte vill att den typen av information läcker ut.

Commando1980
2014-11-03, 17:28
Men kära du, uppenbarligen är exempel där det gått åt skogen överrepresenterade i allehanda media och det är vad man minns. Inte så intressant att varken skriva om eller läsa om Uffe, 38, som tagit allehanda anabola halva livet och mår prima. På samma sätt som man inte brukar läsa om exempel från den överväldigande majoriteten av människor som dricker/knarkar och inte blir beroende eller blir (akut) skadade, utan om de (statistiskt väldigt få) skräckexemplen.

Den andra sidan på kortet är att många inte vill tala öppet om de problem som de får. Och som sagt så kan det ta tid innan de negativa effekterna verkligen slår igenom.

Agitator
2014-11-03, 17:32
Men kära du, uppenbarligen är exempel där det gått åt skogen överrepresenterade i allehanda media och det är vad man minns. Inte så intressant att varken skriva om eller läsa om Uffe, 38, som tagit allehanda anabola halva livet och mår prima. På samma sätt som man inte brukar läsa om exempel från den överväldigande majoriteten av människor som dricker/knarkar och inte blir beroende eller blir (akut) skadade, utan om de (statistiskt väldigt få) skräckexemplen.

Vad gäller lista på BB:s så är det väl bara att estimera alla BB:s i världen, och dra bort alla negativa exemplen från den listan. Jag skulle gissa på att de negativa exemplen kommer hamna på 0.01%, eller ngt.


Alla som någonsin dopat sig, bry dig inte bara om folk som stått på scenen. De som leker pseudobyggare på gymmen världen runt. Hur bra mår de?

Hur många success storys kommer du hitta vs de som hoppade av skiten för det var bara dåliga erfarenheter eller de som använt i flera år och drabbas av grova problem?

Spekulera lite nu, sånt är alltid intressant tycker jag.

Så om jag tolkar dig rätt tror du att majoriteten av världens alla brukare någonsin världen över kommer kryssa i, ja, det var värt att dopa sig oavsett en kort kur eller flerårigt missbruk med allt annat skit som oftast tillkommer det?

filmjölk
2014-11-03, 17:33
Ok, lista alla framgångsrika dopade användare som mår bra idag.

Så kan jag börja plocka ihop en lista på alla som jag hittar som är deprimerade, har självmordstankar eller allmänt gått dåligt för efter deras brukande.

!

Min pappa dopar sig med testosteron. Innan det var han deprimerad, hade självmordstankar, insomnia, potensproblem, och kunde inte kliva upp själv ur badkaret som 50åring.

Som 60åring klarade han att göra ett par pullups och dips, jogga ett par kilometer, ingen insomnia, dansade bugg, och hade inga potensproblem.

Nu är han iofs skröplig igen vid 69 med cancer, högt blodtryck och njurproblem.

Doctor Snuggles
2014-11-03, 17:34
Den andra sidan på kortet är att många inte vill tala öppet om de problem som de får. Och som sagt så kan det ta tid innan de negativa effekterna verkligen slår igenom.

Den procenten är nog betydligt mindre än vad du tror. Allehanda negativ information har en tendens att komma fram, och överdrivas. Det är så människor fungerar.

Brimon
2014-11-03, 17:38
Alla som någonsin dopat sig, bry dig inte bara om folk som stått på scenen. De som leker pseudobyggare på gymmen världen runt. Hur bra mår de?

Hur många success storys kommer du hitta vs de som hoppade av skiten för det var bara dåliga erfarenheter eller de som använt i flera år och drabbas av grova problem?

Spekulera lite nu, sånt är alltid intressant tycker jag.

Så om jag tolkar dig rätt tror du att majoriteten av världens alla brukare någonsin världen över kommer kryssa i, ja, det var värt att dopa sig oavsett en kort kur eller flerårigt missbruk med allt annat skit som oftast tillkommer det?
Jag läser bra mycket mer om personer som säger ''Läs på ordäntligt och om de passar dig, kör på'' Än folk som säger ''Jag är nästan döende, det här suger'' Jag hänger mycket på fitness reddit tex. Där är folk öppna pom det och de låter som att de har det bra. Sen finns det ju massa olika preparat, tex testo gör väl en bättre psykiskt? Och något annat kanske gör en deprimerad.

n 1999, Schwarzenegger sued Dr. Willi Heepe, a German doctor who publicly predicted his early death on the basis of a link between his steroid use and his later heart problems. As the doctor had never examined him personally, Schwarzenegger collected a US$10,000 libel judgment against him in a German court.[32] In 1999, Schwarzenegger also sued and settled with The Globe, a U.S. tabloid which had made similar predictions about the bodybuilder's future health.[33] http://en.wikipedia.org/wiki/Arnold_Schwarzenegger

Sen kan vi även kolla making of bigger stronger faster där Arnold säger att han utan tvekan skulle göra om det.

Doctor Snuggles
2014-11-03, 17:40
Alla som någonsin dopat sig, bry dig inte bara om folk som stått på scenen. De som leker pseudobyggare på gymmen världen runt. Hur bra mår de?

Hur många success storys kommer du hitta vs de som hoppade av skiten för det var bara dåliga erfarenheter eller de som använt i flera år och drabbas av grova problem?

Spekulera lite nu, sånt är alltid intressant tycker jag.

Så om jag tolkar dig rätt tror du att majoriteten av världens alla brukare någonsin världen över kommer kryssa i, ja, det var värt att dopa sig oavsett en kort kur eller flerårigt missbruk med allt annat skit som oftast tillkommer det?

Värt vet jag inte. Jag har aldrig anabolat mig, men jag vet inte hur högt jag skulle värdera hur mycket jag bänkade en gång i tiden. Det är ganska irrelevant nu, då jag inte är intresserad av att bli stark längre. Jag pratar bara om sakers beskaffenhet. Det är t.ex. samma anledning varför människor övervärderar chansen att dö på ett katastrofalt sätt, som t.ex. en terroristattack, och undervärderar vanliga sätt, som t.ex. olycka i hemmet.
Så ja, jag tror den stora majoriteten av ex-användare mår ok (de största riskerna är ändå under tiden man håller på, som jag förstått det).

Commando1980
2014-11-03, 17:40
Den procenten är nog betydligt mindre än vad du tror. Allehanda negativ information har en tendens att komma fram, och överdrivas. Det är så människor fungerar.

Jag håller inte med. Det kan slå lika mycket åt andra hållet. Mycket negativt som händer hålls hemligt och förklaras bort på andra sätt. Sen kan det helt klart vara svårt att specifikt knyta AAS till dödsfall. Men någonstans måste man börja undra när byggare efter byggare dör i t ex 40 års åldern.

Det är också skillnad på kura och kura. 1-2 kurer är t ex inte samma sak om åratal av missbruk, även om vissa direkt får problem.

Agitator
2014-11-03, 17:42
Min pappa dopar sig med testosteron. Innan det var han deprimerad, hade självmordstankar, insomnia, potensproblem, och kunde inte kliva upp själv ur badkaret som 50åring.

Som 60åring klarade han att göra ett par pullups och dips, jogga ett par kilometer, ingen insomnia, dansade bugg, och hade inga potensproblem.

Nu är han iofs skröplig igen vid 69 med cancer, högt blodtryck och njurproblem.

Beklagar din fars hälsotillstånd. Var det via läkare eller bara något han fixade själv utanför systemet så säga?

Diomedea exulans
2014-11-03, 17:44
Arnold verkar lite stollig i huvudet också. Mobbar och sexuellt ofredar folk. Nu är jag kanske lite långsökt, men kan det vara kopplat till doping? Steroider ska ju kunna ge en känsla av överlägsenhet, samt öka sexdrift och aggressivitet.

Commando1980
2014-11-03, 17:46
Arnold verkar lite stollig i huvudet också. Mobbar och sexuellt ofredar folk. Nu är jag kanske lite långsökt, men kan det vara kopplat till doping? Steroider ska ju kunna ge en känsla av överlägsenhet, samt öka sexdrift och aggressivitet.

Arnold är en "narcissistisk sociopat".

Diomedea exulans
2014-11-03, 17:47
Arnold är en "narcissistisk sociopat".

Du verkar insatt. Tror du hans tillstånd har med steroider att göra?

Doctor Snuggles
2014-11-03, 17:49
Jag håller inte med. Det kan slå lika mycket åt andra hållet. Mycket negativt som händer hålls hemligt och förklaras bort på andra sätt. Sen kan det helt klart vara svårt att specifikt knyta AAS till dödsfall. Men någonstans måste man börja undra när byggare efter byggare dör i t ex 40 års åldern.

Det är också skillnad på kura och kura. 1-2 kurer är t ex inte samma sak om åratal av missbruk, även om vissa direkt får problem.

Som jag redan sagt; som med alla mediciner/droger är det dosrelaterat.
Men ta "roid rage", t.ex. Det finns inget vetenskapligt belägg för att fenomenet faktiskt existerar. Eller ta cannabis. Hur mycket myter om dess farlighet har det funnits, trots att drogen är i princip harmlös i jämförelse till de flesta andra droger?

Brimon
2014-11-03, 17:50
Tror han att han bara har dne personligheten, därav att han gjorde allt han gjorde. Inte en chans att man gör det han gjorde utan en störning, lite skämt men ändå sanning tror jag haha.

Commando1980
2014-11-03, 17:50
Du verkar insatt. Tror du hans tillstånd har med steroider att göra?

Nej, han är född sån. Sen är det möjligt att det förstärker hans naturliga personlighet. AAS kan ju ha den effekten. AAS var för Arnold ett verktyg, han hade ju tidigt klart för sig att han inte enbart vill vara en byggare.

Brimon
2014-11-03, 17:52
Nej, han är född sån. Sen är det möjligt att det förstärker hans naturliga personlighet. AAS kan ju ha den effekten. AAS var för Arnold ett verktyg, han hade ju tidigt klart för sig att han inte enbart vill vara en byggare.

Ja man brukar väl säga att doping kan stärka sin personlighet? En stor snäll man blir lika stor snäll, än liten kriminell blir en stor kriminell.

Diomedea exulans
2014-11-03, 17:54
Ja man brukar väl säga att doping kan stärka sin personlighet?

Vad intressant… Så om man är snäll, blir man ännu snällare? Om man är intresserad av djur, blir man ännu mer intresserad av djur? Blir man råkommunist efter att ha varit socialdemokrat? Osv?

Brimon
2014-11-03, 17:57
Vad intressant… Så om man är snäll, blir man ännu snällare? Om man är intresserad av djur, blir man ännu mer intresserad av djur? Blir man råkommunist efter att ha varit socialdemokrat? Osv?

Haha nej men hormoner gör väl sina saker.

Commando1980
2014-11-03, 18:03
Som jag redan sagt; som med alla mediciner/droger är det dosrelaterat.
Men ta "roid rage", t.ex. Det finns inget vetenskapligt belägg för att fenomenet faktiskt existerar. Eller ta cannabis. Hur mycket myter om dess farlighet har det funnits, trots att drogen är i princip harmlös i jämförelse till de flesta andra droger?

Ja, dos är en påverkande faktor men där ingår också det faktum att olika personer kan reagera olika på samma dos. Angående roid rage/ökad aggressivitet så existerar det utan tvekan. Men alla som nyttjar AAS blir inte tokiga. En faktor är ju ens naturliga personlighet. Blandmissbruk är också en faktor.

Sen är det ju så att det finns andra negativa bieffekter som inte är lika spektakulära som roid rage (och som tidningar inte slår upp lika stort). T ex kardiovaskulära problem.

Brimon
2014-11-03, 18:09
Ja, dos är en påverkande faktor men där ingår också det faktum att olika personer kan reagera olika på samma dos. Angående roid rage/ökad aggressivitet så existerar det utan tvekan. Men alla som nyttjar AAS blir inte tokiga. En faktor är ju ens naturliga personlighet. Blandmissbruk är också en faktor.

Sen är det ju så att det finns andra negativa bieffekter som inte är lika spektakulära som roid rage (och som tidningar inte slår upp lika stort). T ex kardiovaskulära problem.

Enligt Bigger Stronger Faster så har 5% värre temprament. Tror snarare att det är vanligare att aggresivare personer vill vara stora så de kan vara aggresiva utan problem och folk då skyller på doingien istället för personen ifråga.

Agitator
2014-11-03, 18:11
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23033230

Pharmacotherapy. 2012 Oct;32(10):910-9. doi: 10.1002/j.1875-9114.2012.01123.
Department of Pharmacy Practice, Touro University California College of Pharmacy, Vallejo, California 94592, USA. eric.ip@tu.edu
STUDY OBJECTIVE: To contrast the characteristics of two groups of anabolic-androgenic steroid (AAS) users-those with versus those without AAS dependence.
DESIGN: Subanalysis of data from the Anabolic 500, a cross-sectional survey.
PARTICIPANTS: One hundred twelve male AAS-dependent users and 367 AAS-nondependent users who completed an online survey between February 19 and June 30, 2009.
MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: Respondents were recruited from the Internet discussion boards of 38 fitness, bodybuilding, weightlifting, and steroid Web sites. The respondents provided online informed consent and completed the Anabolic 500, a 99-item Web-based survey. Self-reported data included demographics, exercise patterns, use of AAS and other performance-enhancing agents, adverse effects of AAS use, behavior consistent with Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR) criteria for AAS dependence, history of illicit drug and alcohol use, history of sexual or physical abuse, and psychiatric conditions diagnosed according to the DSM-IV-TR. Behavior consistent with AAS dependence was identified in 23.4% of the survey participants. These AAS-dependent users were more excessive in their AAS use (e.g., higher doses, higher quantity of agents, longer duration of use), more likely to report a history of illicit heroin use in the last 12 months (5.4% vs 1.9%, p=0.049), and more likely to report a diagnosis of an anxiety disorder (16.1 vs 8.4%, p=0.020) or major depressive disorder (15.2% vs 7.4%, p=0.012) than AAS-nondependent users.
CONCLUSION: Data from the Anabolic 500 survey showed that almost one quarter of AAS users were dependent on these drugs. These AAS-dependent users had a higher rate of heroin use as well as anxiety and major depressive disorders compared with AAS-nondependent users. These findings can help clinicians and researchers better understand and address the potential illicit drug use and psychiatric comorbidities that may be present among AAS-dependent users. © 2012 Pharmacotherapy Publications, Inc.

borjaompanytt
2014-11-03, 18:17
Ställ den frågan på flashback, i tråden (vi ärliga "miss"brukare om biverkningar m.m)
Droger / Dopning och dopningspreparat
https://www.flashback.org/t1871193
https://www.flashback.org/t1514563
https://www.flashback.org/t1771505
https://www.flashback.org/t1176069


Eller i valfri annan tråd där någon yttrar sig om att det faktiskt inte gick så bra.
Tack

Fordon
2014-11-03, 18:21
I Sverige?

Jag läste från denna bipacksedel (http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/se/189969.html) samt ringde läkemedelsverket.

Och då berättade de att de ändrade reglerna/licensen kring denna steroid år 2009. Så jag antar att det har används i Sverige. Hon som jag pratade med visste dock inte varför det ändrades.

Brimon
2014-11-03, 18:25
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23033230

Pharmacotherapy. 2012 Oct;32(10):910-9. doi: 10.1002/j.1875-9114.2012.01123.
Department of Pharmacy Practice, Touro University California College of Pharmacy, Vallejo, California 94592, USA. eric.ip@tu.edu

Antingen är jag efterbliven och inte kan engelska, eller förstår jag det som att personer som har lätt att hamna i beroenden får större problem av AAS jämfört med de som inte har lätt att få beroenden?

Agitator
2014-11-03, 18:46
Jag läste från denna bipacksedel (http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/se/189969.html) samt ringde läkemedelsverket.

Och då berättade de att de ändrade reglerna/licensen kring denna steroid år 2009. Så jag antar att det har används i Sverige. Hon som jag pratade med visste dock inte varför det ändrades.

Mysig lista.


4. Eventuella biverkningar

Liksom alla läkemedel kan Deca-Durabolin orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Beroende på dosen, dosfrekvensen och längden på Deca-Durabolin-behandlingen kan följande biverkningar, som är karakteristiska för androgener eller anabola steroider, uppkomma:

vätskeansamling i vävnaderna, vilket i allmänhet yttrar sig som svullnad av vristerna eller fotbladen eller förhöjt blodtryck

akne
depression, nervositet, humörändringar
ändringar i sexuell lust
illamående
klåda
muskelvärk
förhöjda hemoglobinvärden
förändringar i blodets fettvärden
förhöjt antal röda blodkroppar i blodet (celler som transporterar syre)
funktionsstörning i levern
strukturella förändringar i levern
heshet
röstförändring
ökad kropps- och ansiktsbehåring
oregelbundna menstruationer (alternativt uteblir menstruationerna helt)
tillväxt av klitoris
ökad penisstorlek
förstoring av bröst hos män (gynekomasti)
snabb utveckling av en liten prostatacancertumör, som ännu inte konstaterats (utveckling av latent prostatacancer)
förekomsten av ett ämne som kan tyda på prostatacancer ökar i blodet (förhöjt PSA)
förstorad prostata, i samband med urineringssvårigheter
långvariga, smärtsamma erektioner
störningar i spermieproduktionen
tillväxten blir långsammare
maskulinisering
avsiktligt missbruk

Brimon
2014-11-03, 18:52
Mysig lista.

Hahaha vissa av de där borde stå som saker man vill ha :laugh: men vissa lät väldigt otrevliga...

Diomedea exulans
2014-11-03, 18:55
ökad penisstorlek

http://i1.kym-cdn.com/photos/images/facebook/000/264/200/acb.jpg

Latissimus Dorsi
2014-11-03, 18:58
Mysig lista.

Och testo?

Perramja
2014-11-03, 18:58
Tragiskt att ungdomar dras med i skiten, ser mer och mer på mitt gym också långt ner i åldrarna...

ceejay
2014-11-03, 19:04
Mysig lista.

läs biverkningslistan för exempelvis alvedon också.

Oxe
2014-11-03, 19:07
En sak som jag anser förbises lite är vilka är det som har större sannolikhet att använda illegala substanser, vi har 100st biffkriminella knarkare, hur många av dessa kan tänka sig använda steroider dom knarkar och slåss redan så säg att det är 90% som tycker det är skitsamma sen har vi 100st vanliga killar är det 1av20 som kan tänka sig det, sen har vi 100st mobbade nördar och säg 1av20 då som vill ge igen på sina förövare,

nu har vi 100st anabola personer, troligtvis kommer inte gå bra för dessa, finns en studie av en svenk(a?) som inte fick nån genomslagskraft där hon frågar är det steroiderna som gör folk till "biffkriminella" eller är det "biffkriminella" som börjar med steroider

Tar man lite mer studier som gjorda inom sverige så Kurt Skårberg? gjorde ju en men där har man urvals processen, folk som upplever ev problem får kontaka honom/kliniken och av dessa valde han ut 100st, visst det kommer ju fram vad som kan hända, men hur är informationen hämtat 100st av dom som upplever problem i den mån att dom känner att dom vill ha hjälp utgör en studie om hur saker och ting funkar.

filmjölk
2014-11-03, 19:18
Beklagar din fars hälsotillstånd. Var det via läkare eller bara något han fixade själv utanför systemet så säga?


Det var något han fick utskrivet. Först Undestor (lite osäker på namnet) som man tog en-två ggr om dagen, sedan depot injektioner av testo. Det var helt enormt tydlig effekt på honom även på låg dos orala. Jag provsmakade lite av undestoren för att supplementera mina ryssfemmor litegrann men kan inte påstå att jag vet om det gjorde skillnad för mig.

Han fick ork till att träna, dejta, sluta röka, sluta supa så jävligt (visst återfall emellanåt, men inte alls samma sak som innan), depressionen var som bortblåst, problemen med astma blev minimala, konditionen blev bättre, gick från sjukligt svag till stark för sin ålder, allt på något år. Samtidigt som han gick upp i vikt blev han smalare. Från faktiskt riktigt feta muskelbefriade 85kg till lönnig och tja, inte grov eller muskulös men markant skillnad på runt 90kg.

Sen dalade det igen runt 15år senare pga. sjukdomar, men jag tror 30års storrökning är boven där, och inte steroiderna. Fast han är faktiskt i bättre form nu vid 69, trots cancer än han var vid 50.

TheOne1994
2014-11-03, 19:23
Det var något han fick utskrivet. Först Undestor (lite osäker på namnet) som man tog en-två ggr om dagen, sedan depot injektioner av testo. Det var helt enormt tydlig effekt på honom även på låg dos orala. Jag provsmakade lite av undestoren för att supplementera mina ryssfemmor litegrann men kan inte påstå att jag vet om det gjorde skillnad för mig.

Han fick ork till att träna, dejta, sluta röka, sluta supa så jävligt (visst återfall emellanåt, men inte alls samma sak som innan), depressionen var som bortblåst, problemen med astma blev minimala, konditionen blev bättre, gick från sjukligt svag till stark för sin ålder, allt på något år. Samtidigt som han gick upp i vikt blev han smalare. Från faktiskt riktigt feta muskelbefriade 85kg till lönnig och tja, inte grov eller muskulös men markant skillnad på runt 90kg.

Sen dalade det igen runt 15år senare pga. sjukdomar, men jag tror 30års storrökning är boven där, och inte steroiderna. Fast han är faktiskt i bättre form nu vid 69, trots cancer än han var vid 50.

har du tagit ryssfemmor ?

Starvation
2014-11-03, 19:30
Biverkningarna är kraftigt överdriva. Men man ska inte säga att det är riskfritt. Vet man vad man tar och är säker på det man gör (vilket inte många är) är det ganska säkert.

Vissa tror ju att man blir skadad av det minsta, men kolla för i helvete på mr.o deltagarna, vandrande apotek som fortfarande ser ut att må bra. Och det finns ju äldre mr.o deltagare som lever "gott" fortfarande.

Agitator
2014-11-03, 19:31
läs biverkningslistan för exempelvis alvedon också.

Blir du ledsen om jag påpekar att jag inte tagit febernedsättande eller smärtstillande mer än typ 4 gånger i mitt liv?

Aldrig haft huvudvärk t.ex. Fått en hel alvedon när jag hade 41 graders feber typ som 10 åring. Sedan har det varit halva alvedon några gånger under längre sjukdom som inte gått över efter 2-3 dagar.

Så ett nödvändigt ont som ska tas vid rätt tillfälle för ens hälsas skull ska nu jämföras med AAS?

Jag vet att listan på bieffekter på de flesta receptfria läkemedel är lång. Känns det bättre då för er som är pro steroider?

Agitator
2014-11-03, 19:33
Och testo?

Vad vill du förmedla med ditt inlägg?

Hänvisar dig hit så länge.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7181052&postcount=38

TheOne1994
2014-11-03, 19:38
Biverkningarna är kraftigt överdriva. Men man ska inte säga att det är riskfritt. Vet man vad man tar och är säker på det man gör (vilket inte många är) är det ganska säkert.

Vissa tror ju att man blir skadad av det minsta, men kolla för i helvete på mr.o deltagarna, vandrande apotek som fortfarande ser ut att må bra. Och det finns ju äldre mr.o deltagare som lever "gott" fortfarande.

dom har det nog inte så gott när strålkastarljuset är släckt, inte dom som kurar tungt. Klart det är enkelt att showa och spela apa när kameran är framme.

Agitator
2014-11-03, 19:39
har du tagit ryssfemmor ?

Glöm inte bort att många är äldre här och subkulturen rörande steroider var en helt annan än vad den är idag. Då tillhörde man något och var en något annat än mainstream, idag är tyvär steroider nästan mainstream (i princip är vi fan där, vilket är sorgligt).

De som nyttjat steroider tidigare och är lite äldre har helt enkelt ett annat förhållningssätt till det än dagens ungar födda under 90 talet och framåt.

filmjölk har aldrig gjort en hemlighet av det heller, utan det har slunkit ut under tidigare diskussioner här på forumet.

Agitator
2014-11-03, 19:42
Biverkningarna är kraftigt överdriva. Men man ska inte säga att det är riskfritt. Vet man vad man tar och är säker på det man gör (vilket inte många är) är det ganska säkert.

Vissa tror ju att man blir skadad av det minsta, men kolla för i helvete på mr.o deltagarna, vandrande apotek som fortfarande ser ut att må bra. Och det finns ju äldre mr.o deltagare som lever "gott" fortfarande.

Du tänker nu endast på vinnarna i princip eller top3 på golvet inom Mr.O. Men det finns ju flera som kvalat till Mr.O och som haft stora problem och operationer.

Hur mår Ronnie idag btw tror du? Som en kung?

TheOne1994
2014-11-03, 19:43
Glöm inte bort att många är äldre här och subkulturen rörande steroider var en helt annan än vad den är idag. Då tillhörde man något och var en något annat än mainstream, idag är tyvär steroider nästan mainstream (i princip är vi fan där, vilket är sorgligt).

De som nyttjat steroider tidigare och är lite äldre har helt enkelt ett annat förhållningssätt till det än dagens ungar födda under 90 talet och framåt.

filmjölk har aldrig gjort en hemlighet av det heller, utan det har slunkit ut under tidigare diskussioner här på forumet.

jag är med dej, jag dömer ingen som kurat men har aldrig läst någon som "erkänt" det här på Kollo, därför frågade jag filis.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 19:48
Finns en del som har medgett bruk tidigare bland motionärer, byggare och styrkelyftare.

Agitator
2014-11-03, 19:56
Folk som tävlat för Mr. O

Är en del som inte blev gamla alls.

Name | born | died | age
01. Carlos Rodriguez 1943 1991 48?
02. Mohammed Benaziza Sep 09, 1959 Oct 04, 1993 33
03. Chuck Sipes Aug 22, 1932 Feb 24, 1993 60
04. Ray McNeil Dec 17, 1966 Feb 15, 1995 28
05. Andreas Munzer Oct 25, 1964 Mar 14, 1996 31
06. Mike Mentzer Nov 15, 1951 Jun 09, 2001 49
07. Sonny Schmidt Sep 19, 1953? Jan 24, 2004 49?
08. Don Youngblood Apr 07, 1954 May 08, 2005 51
09. Paul DeMayo Sep 12, 1967 Jun 02, 2005 37
10. Johnny Fuller Sep 18, 1943 Jan 20, 2006 62
11. Eduardo Kawak Feb 28, 1959 May 21, 2006 47
12. Wilf Sylvester 1944 Sep 17, 2006 62?
13. Jorma Raty Oct 15, 1946 Sep 29, 2007 60
14. Dennis Tinerino Dec 23, 1945 May 07, 2010 64
15. Frank Hillibrand Nov 09, 1965 Feb 19, 2011 45
16. Serge Nubret Oct 06, 1938 Apr 19, 2011
17. Art Atwood Dec 27, 1973 Sep11, 2011 37

Doctor Snuggles
2014-11-03, 19:57
Ja, dos är en påverkande faktor men där ingår också det faktum att olika personer kan reagera olika på samma dos. Angående roid rage/ökad aggressivitet så existerar det utan tvekan. Men alla som nyttjar AAS blir inte tokiga. En faktor är ju ens naturliga personlighet. Blandmissbruk är också en faktor.

Sen är det ju så att det finns andra negativa bieffekter som inte är lika spektakulära som roid rage (och som tidningar inte slår upp lika stort). T ex kardiovaskulära problem.

Roid rage och ökad aggressivitet är två väldigt olika saker. Blandmissbruk är också något annat. Även cannabis kan vara farligt om man super samtidigt (det kan förstärka fyllan signifikant).
Men "roid rage" från enbart anabola är inte vetenskapligt belagt, nej.

VikG
2014-11-03, 20:53
Folk som tävlat för Mr. O

Är en del som inte blev gamla alls.

Name | born | died | age
01. Carlos Rodriguez 1943 1991 48?
02. Mohammed Benaziza Sep 09, 1959 Oct 04, 1993 33
03. Chuck Sipes Aug 22, 1932 Feb 24, 1993 60
04. Ray McNeil Dec 17, 1966 Feb 15, 1995 28
05. Andreas Munzer Oct 25, 1964 Mar 14, 1996 31
06. Mike Mentzer Nov 15, 1951 Jun 09, 2001 49
07. Sonny Schmidt Sep 19, 1953? Jan 24, 2004 49?
08. Don Youngblood Apr 07, 1954 May 08, 2005 51
09. Paul DeMayo Sep 12, 1967 Jun 02, 2005 37
10. Johnny Fuller Sep 18, 1943 Jan 20, 2006 62
11. Eduardo Kawak Feb 28, 1959 May 21, 2006 47
12. Wilf Sylvester 1944 Sep 17, 2006 62?
13. Jorma Raty Oct 15, 1946 Sep 29, 2007 60
14. Dennis Tinerino Dec 23, 1945 May 07, 2010 64
15. Frank Hillibrand Nov 09, 1965 Feb 19, 2011 45
16. Serge Nubret Oct 06, 1938 Apr 19, 2011
17. Art Atwood Dec 27, 1973 Sep11, 2011 37
Konstig lista? Ray mcneil t.ex vart mördad.. Chuch sipes självmord.. Dennis tinnerino cancer och över 60 år gammal, samma gäller johnny fuller. Överhuvudtaget konstigt att peka ut folk över 60 som dör? Det är väl inget ovanligt, steroider eller inte.

Agitator
2014-11-03, 20:57
Konstig lista? Ray mcneil t.ex vart mördad.. Chuch sipes självmord.. Dennis tinnerino cancer och över 60 år gammal, samma gäller johnny fuller. Överhuvudtaget konstigt att peka ut folk över 60 som dör? Det är väl inget ovanligt, steroider eller inte.

Var bara en lista över folk som gått på Mr.O scenen.

Att alla inte dog direkt av steroider är det ingen som påpekar. Men ingen verkar ju direkt dö av hög ålder.

cero
2014-11-03, 21:02
Vissa tror ju att man blir skadad av det minsta, men kolla för i helvete på mr.o deltagarna, vandrande apotek som fortfarande ser ut att må bra. Och det finns ju äldre mr.o deltagare som lever "gott" fortfarande.

För varje Mr. O-byggare går det nog tusentals förstörda kroppar (och drömmar). :D

wessmen
2014-11-03, 21:07
Ser inga problem så länge det är vuxna människor som tränat i ett par år.

Att säga att det ger hälsoproblem, som om det vore en regel är oerhört naivt. Det är stor skillnad på preparat x och preparat y, man kan helt enkelt inte generalisera.

Vad som kan hända med barn och "unga vuxna" är ganska ointressant, som när man forskar efter drogers skadeverkningar på unga tonåringar, dem ska ändå inte röra det.

filmjölk
2014-11-03, 21:23
jag är med dej, jag dömer ingen som kurat men har aldrig läst någon som "erkänt" det här på Kollo, därför frågade jag filis.

Japp, i 2 kurer, en när jag var 19 och en direkt efter lumpen vid 19-20. Ökade bra på med dagens mått små mängder ryssfemmor. Som att komprimera ett års bra träning till 2månader.

Doctor Snuggles
2014-11-03, 21:28
Blir du ledsen om jag påpekar att jag inte tagit febernedsättande eller smärtstillande mer än typ 4 gånger i mitt liv?

Aldrig haft huvudvärk t.ex. Fått en hel alvedon när jag hade 41 graders feber typ som 10 åring. Sedan har det varit halva alvedon några gånger under längre sjukdom som inte gått över efter 2-3 dagar.

Så ett nödvändigt ont som ska tas vid rätt tillfälle för ens hälsas skull ska nu jämföras med AAS?

Jag vet att listan på bieffekter på de flesta receptfria läkemedel är lång. Känns det bättre då för er som är pro steroider?

Känns som du spelar dum. Poängen, uppenbarligen, är att säga något kan ha allvarliga biverkningar är inte särskilt talande. Det betyder inte att man rationaliserar bruket av det, bara att man sätter det i perspektiv till annat.
Vet du t.ex. hur många som dör av överdoser av receptfria smärtstillande? Men det är ingen som kör med den retoriken när det talas om smärtstillande.

Agitator
2014-11-03, 21:40
Känns som du spelar dum. Poängen, uppenbarligen, är att säga något kan ha allvarliga biverkningar är inte särskilt talande. Det betyder inte att man rationaliserar bruket av det, bara att man sätter det i perspektiv till annat.
Vet du t.ex. hur många som dör av överdoser av receptfria smärtstillande? Men det är ingen som kör med den retoriken när det talas om smärtstillande.

Eftersom receptfria läkemedel i mängder är typ ett av de vanligaste sätten att överdosera med för att försöka ta sitt liv. Så antagligen mängder.

Har jag ställt mig på barrikaderna nu helt plötsligt och skrikit att dessa biverkningar är rena DÖDSCHOCK TERROR BOMBSÄKRA sättet på att ta livet av sig i förtid?

Listan kom, jag har aldrig direkt tittat efter vad det är så tyckte den var intressant.

Du försöker hitta något att angripa i det där inlägget som inte finns tyvär.

BicepsKing
2014-11-03, 21:42
Glöm inte bort "Nasser El Sonbaty" Hjärtat stannade i sömnen för honom!

cero
2014-11-03, 21:42
Japp, i 2 kurer, en när jag var 19 och en direkt efter lumpen vid 19-20. Ökade bra på med dagens mått små mängder ryssfemmor. Som att komprimera ett års bra träning till 2månader.

Hur mycket ökade du? Och kände du av biverkningar?

Sniggel
2014-11-03, 21:55
Vad intressant… Så om man är snäll, blir man ännu snällare? Om man är intresserad av djur, blir man ännu mer intresserad av djur? Blir man råkommunist efter att ha varit socialdemokrat? Osv?

Testosteron gör väl att man vågar stå upp mer för vad man tror på.
Man vågar göra det som "är rätt", agerar mer. Vad som "är rätt" brukar dock variera från person till person.

Sen var det väl även en studie som hintade att man kunde få ökade tendenser till att agera rättvist vid ökade testosteronnivåer. Studien var väl dock kanske inte så himla omfattande så det är därför jag skrev "hintade"

Bjorneman
2014-11-03, 21:59
Mm, det är nog betydligt vanligare än vad man tror...

ES99
2014-11-03, 22:03
För varje Mr. O-byggare går det nog tusentals förstörda kroppar (och drömmar). :D

Dock så är det väl inte bara i byggnigen det är så, spec förstörda drömmar..

Starvation
2014-11-03, 22:04
Du tänker nu endast på vinnarna i princip eller top3 på golvet inom Mr.O. Men det finns ju flera som kvalat till Mr.O och som haft stora problem och operationer.

Hur mår Ronnie idag btw tror du? Som en kung?

Det jag menar är att 500mg/vecka gör nog mer nytta än skada. Vissa mr.o har ju sagt att dem vart uppe på 5g i veckan, och dom går inte sönder direkt. Lågdos behöver ju knappt pct, vilket är sjukt.

cero
2014-11-03, 22:09
och dom går inte sönder direkt.

Naturligt urval min vän.

BicepsKing
2014-11-03, 22:28
Låter som Arnold Schwarzeneggers manual för att bygga muskelmassa.

filmjölk
2014-11-03, 22:33
Hur mycket ökade du? Och kände du av biverkningar?

Svårt att komma ihåg såhär 16år senare, men på andra kuren kanske från 105 till 130 i bänk, +5kg utan att lägga på mig fett trots att jag åt som en gödgris (Vilket kanske inte verkar sådär väldigt mycket, men jag är en sådan som ökar väldigt långsamt och jämnt när jag tränar bra, och på den tiden var jag väldigt mager med rutor på magen).

Biverkningar...minskad libido ett par veckor efter att jag gått av. Men den största är nog att även om man inte blir hög på steroider så mår man bra på dem, man är stark, pallar att träna som en idiot, och det blir en dipp efteråt både mentalt och fysiskt som är oangenäm.

Men det är lika länge sedan som vissa av er är gamla, så erfarenheten och kunskapen är allt annat än färsk.

Diomedea exulans
2014-11-03, 22:41
Testosteron gör väl att man vågar stå upp mer för vad man tror på.
Man vågar göra det som "är rätt", agerar mer. Vad som "är rätt" brukar dock variera från person till person.

Sen var det väl även en studie som hintade att man kunde få ökade tendenser till att agera rättvist vid ökade testosteronnivåer. Studien var väl dock kanske inte så himla omfattande så det är därför jag skrev "hintade"

Det låter ju inte långsökt alls. Om man vågar stå med för vad man tror på så vore det konstigt om man inte agerade mer rättvist.

Doctor Snuggles
2014-11-03, 22:45
Eftersom receptfria läkemedel i mängder är typ ett av de vanligaste sätten att överdosera med för att försöka ta sitt liv. Så antagligen mängder.

Har jag ställt mig på barrikaderna nu helt plötsligt och skrikit att dessa biverkningar är rena DÖDSCHOCK TERROR BOMBSÄKRA sättet på att ta livet av sig i förtid?

Listan kom, jag har aldrig direkt tittat efter vad det är så tyckte den var intressant.

Du försöker hitta något att angripa i det där inlägget som inte finns tyvär.

Du har gett ett ganska tydligt intryck över en mängd inlägg. Oavsett om du spelar djävulens advokat eller ej.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 22:50
Eftersom receptfria läkemedel i mängder är typ ett av de vanligaste sätten att överdosera med för att försöka ta sitt liv. Så antagligen mängder.

Har jag ställt mig på barrikaderna nu helt plötsligt och skrikit att dessa biverkningar är rena DÖDSCHOCK TERROR BOMBSÄKRA sättet på att ta livet av sig i förtid?

Listan kom, jag har aldrig direkt tittat efter vad det är så tyckte den var intressant.

Du försöker hitta något att angripa i det där inlägget som inte finns tyvär.

Receptfria läkemedel används inte av folk som försöker ta sitt liv.

Brimon
2014-11-03, 22:55
Receptfria läkemedel används inte av folk som försöker ta sitt liv.

Tror inte de heller, finns väl 1000 om inte fler sätt att bättre göra de isf.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 22:59
Tror inte de heller, finns väl 1000 om inte fler sätt att bättre göra de isf.

Precis, de som kör loss på alvedon etc har nog inte direkt som förhoppning att de ska dö utan mer att de ska få uppmärksamhet och hjälp.

Brimon
2014-11-03, 23:01
Precis, de som kör loss på alvedon etc har nog inte direkt som förhoppning att de ska dö utan mer att de ska få uppmärksamhet och hjälp.

Tror på de här också.

Agitator
2014-11-03, 23:42
Ordet var försöker, dvs rop på hjälp.

De som tar livet av sig brukar inte försöka, de tar.

WHITEFOLKS
2014-11-03, 23:46
Ordet var försöker, dvs rop på hjälp.

De som tar livet av sig brukar inte försöka, de tar.

Det är väl ändå inte ett försök om man inte ens har som avsikt att lyckas?

difeddy
2014-11-04, 01:01
Inte särskilt konstigt med tanke på att fler människor också tränar nuförtiden. Fast med tanke på vilken "underhållningskultur" (i brist på bättre ord) vi ändå lever i så är det inte heller konstigt att tänka sig att AAS blir vanligare och vanligare. Man vill känna sig tillfredsställd omedelbart, osv osv. Sånt freudianskt snack.

XXXL
2014-11-04, 01:13
Vi lever väl i en sån period nu när man får göra lite vad man vill och ingenting är direkt omöjligt, resa till Asien och bli kvinna? Varför inte. Åka till USA och börja jobba? Japp.

Jag tror den generationen som växer upp nu kommer bli konsekvens generationen, generationen som saknade konsekvenstänkande.

Rahf
2014-11-04, 02:09
Det är intressant hur annorlunda tänket är i Sverige, jämfört med här i USA. Nu bor jag förvisso i en sinnessjuk stad, men attityden är mycket slappare gentemot prestationshöjande medel. Det blir både bu och bä av diskussionen. Bu att mycket av informationsdumpningen kommer från lokale bultbetyget, Sean. Bä att det faktiskt kan diskuteras utan spett och blåslampa.

Å andra sidan så är min uppfattning av svenska diskussioner nästan exklusivt via media och foruminlägg i dagsläget.

Alexton
2014-11-04, 09:35
Det är intressant hur annorlunda tänket är i Sverige, jämfört med här i USA. Nu bor jag förvisso i en sinnessjuk stad, men attityden är mycket slappare gentemot prestationshöjande medel. Det blir både bu och bä av diskussionen. Bu att mycket av informationsdumpningen kommer från lokale bultbetyget, Sean. Bä att det faktiskt kan diskuteras utan spett och blåslampa.

Å andra sidan så är min uppfattning av svenska diskussioner nästan exklusivt via media och foruminlägg i dagsläget.

Jag har märkt detsamma. Överlag så är attityden att man kan prata om saker betydligt större i USA och respekten för olika åsikter höge, även om man inte håller med.
Vet inte om det har med att den personliga friheten är större och du har ett större eget ansvar.

Sverige är extremt enkelspårigt när det gäller media. När väl agendan är satt så ska det till något otroligt för att inte svartlistas om du talar emot denna.

Juxta
2014-11-04, 10:11
Jag tycker det är kul att många som säger att skadorna är överdrivna hänvisar till Mr.O och andra som dom säkerligen får hela storyn ifrån. "Men dom lever och mår bra. Jag känner flera som dopar sig och mår bra". Som om alla har en tvångsmässigt beteende att alltid berätta hela sanningen, inte bara de bra delarna.

h3h3h3
2014-11-04, 11:38
Jag tycker det är kul att många som säger att skadorna är överdrivna hänvisar till Mr.O och andra som dom säkerligen får hela storyn ifrån. "Men dom lever och mår bra. Jag känner flera som dopar sig och mår bra". Som om alla har en tvångsmässigt beteende att alltid berätta hela sanningen, inte bara de bra delarna.

Varför ska man anta att kompisar och folk som skriver anonymt ljuger?
Har du någon källa som säger att en majoritet, eller ens en stor andel, av de som dopar sig får tillräckligt stora problem för att de ska ångra kuren/erna?

Juxta
2014-11-04, 11:47
Varför ska man anta att kompisar och folk som skriver anonymt ljuger?
Har du någon källa som säger att en majoritet, eller ens en stor andel, av de som dopar sig får tillräckligt stora problem för att de ska ångra kuren/erna?

"Har du någon källa".. Har du källa åt din källa som kanske har en källa? Har du källa för att folk inte ljuger? Neheeeeee?!

Det är vanligt att man vill framstå som en success story och gärna lägger fram de positiva bitarna, oavsett sammanhang. Om man lider av depression pga missbruk av steroider, tror du alla nämner det hit som dit eller tycker det är såpass jobbigt att prata om att man inte nämner det?

h3h3h3
2014-11-04, 12:44
"Har du någon källa".. Har du källa åt din källa som kanske har en källa? Har du källa för att folk inte ljuger? Neheeeeee?!

Det är vanligt att man vill framstå som en success story och gärna lägger fram de positiva bitarna, oavsett sammanhang. Om man lider av depression pga missbruk av steroider, tror du alla nämner det hit som dit eller tycker det är såpass jobbigt att prata om att man inte nämner det?

Det går inte skaffa en källa varken på om de ljuger eller talar sanning, så därför är deras ord det enda vi har att gå på.

Jo visst är det möjligt att det är så. Men om vi nu inte har tillgång till källor som säger att det är vanligt att folk får "tillräckligt" stora bi-effekter, varför ska vi då utgå från att det är så? För att du tycker det låter logiskt? För att media skriver det?

Tror att det är ungefär som med den mesta narkotika, bi-effekterna är GROVT överdrivna.

Johanss0n
2014-11-04, 17:07
Blir alltid lite ledsen när jag ser den här typen av artiklar. Hur många fakking år ska man behöva träna innan man stöter på doping eller de här jättevanliga roidmonstrena i verkligheten?

Brimon
2014-11-04, 17:55
Blir alltid lite ledsen när jag ser den här typen av artiklar. Hur många fakking år ska man behöva träna innan man stöter på doping eller de här jättevanliga roidmonstrena i verkligheten?

Du ser dem nog dagligen om du tränar, tror du ser dem ofta även om du inte tränar för den delen.

Doctor Snuggles
2014-11-04, 17:56
Jag tycker det är kul att många som säger att skadorna är överdrivna hänvisar till Mr.O och andra som dom säkerligen får hela storyn ifrån. "Men dom lever och mår bra. Jag känner flera som dopar sig och mår bra". Som om alla har en tvångsmässigt beteende att alltid berätta hela sanningen, inte bara de bra delarna.

Lika roligt att de som talar om de negativa effekterna oftast använder sig av statistiskt bristande resonemang och anekdoter.

arthax
2014-11-04, 18:50
Svårt att komma ihåg såhär 16år senare, men på andra kuren kanske från 105 till 130 i bänk, +5kg utan att lägga på mig fett trots att jag åt som en gödgris (Vilket kanske inte verkar sådär väldigt mycket, men jag är en sådan som ökar väldigt långsamt och jämnt när jag tränar bra, och på den tiden var jag väldigt mager med rutor på magen).

Biverkningar...minskad libido ett par veckor efter att jag gått av. Men den största är nog att även om man inte blir hög på steroider så mår man bra på dem, man är stark, pallar att träna som en idiot, och det blir en dipp efteråt både mentalt och fysiskt som är oangenäm.

Men det är lika länge sedan som vissa av er är gamla, så erfarenheten och kunskapen är allt annat än färsk.

Intressant!
Hur lång var en kur?

Agitator
2014-11-04, 21:58
Blir alltid lite ledsen när jag ser den här typen av artiklar. Hur många fakking år ska man behöva träna innan man stöter på doping eller de här jättevanliga roidmonstrena i verkligheten?

I sthlmsområdet existerar de iaf på i princip varje gym.

Har själv plöjt igenom Nautilus, Actic, SATS, Kommunala badhallar med gym, Flex sports club samt fitnessgym i flemmingsberg.

För 10 år sedan var det fortfarande en liten subkultur och bara folk med det där extra intresset sysslade med det.

Nuförtiden så kan du gå in på valfritt SATS i stockholm och se dem överallt (har gjort det själv under 1-2 år) samt alla andra gym. Inte lika vanligt på friskis och svettis, men det gömmer sig en del där också.

Näe, i och med internet och tillgängligheten så är doping numera lika vanligt i princip som tatueringar (Lite överdrivet kanske). Men doping är iaf ingen liten subkultur längre. Det är fan överallt på alla gym i princip.

Och det är en sorglig utveckling. Jag bryr mig inte ett dugg om Jonas 33 börjar ta steroider efter att tränat 6-7 år och verkligen läst på och vill nå en nivå som inte går utan steroider.

Men som det ser ut på mitt nuvarande gym ser jag 17 åringar som preppar som inte ens tränat ett halvår. Det är sorgligt att samhället blivit så att allt ska ske direkt. Själv har jag inte missat ett pass (utöver semester vecka eller två per år) de senaste 3 åren. 4 pass i veckan, 50-60h i månaden. Det är en del av min hobby och passion att träna med mina vänner och snacka skit och må bra. Det existerar inte för dagens ungdomar.

cero
2014-11-04, 22:03
Ganska roligt när man ser 20-åringar som knappt fått in motoriken i lyften men trots det bollar fantasivikter.

Agitator
2014-11-04, 22:16
En kille på gymmet bänkar 130 kg typ. darrar som ett asplöv i armarna när han skulle prova hantlar på 35 kg.

Typ aldrig tränat med hantlar misstänker jag.

Andromeda
2014-11-04, 22:26
En kille på gymmet bänkar 130 kg typ. darrar som ett asplöv i armarna när han skulle prova hantlar på 35 kg.

Typ aldrig tränat med hantlar misstänker jag.

- Varför är det konstigt att han aldrig hantelpressat och därmed inte kan stabilisera hantlarna bra?

- Vad har det med doping att göra?

- Hur ser man att en 17-åring är dopad?

Brimon
2014-11-04, 23:07
En kille på gymmet bänkar 130 kg typ. darrar som ett asplöv i armarna när han skulle prova hantlar på 35 kg.

Typ aldrig tränat med hantlar misstänker jag.

Och varför är han dopad för det?

Toni Radanov
2014-11-04, 23:48
Jag bänkar 180 (pre skada ifs, 170-175 nu) och darrar som ett löv med 10kg hantlar för jag hantelpressar en gång var 5e år.

Snacka om löjligt exempel hahhaha.

Agitator
2014-11-05, 01:42
1 jag har aldrig sett han träna med hantlar de senaste 2 åren.

2 han dopar sig med 90 procent säkerhet.

Det är tyvär extremt mycket doping på mitt nuvarande gym.

cero
2014-11-05, 02:43
1 jag har aldrig sett han träna med hantlar de senaste 2 åren.

2 han dopar sig med 90 procent säkerhet.

can't argue with logic

exor
2014-11-05, 06:45
Bänkar 170 och gör typ 10 med 26 kilos hantlarna.. Är as dopad då :)

ARMSTARK
2014-11-05, 08:38
Bänkar 170 och gör typ 10 med 26 kilos hantlarna.. Är as dopad då :)

Jag har ungefär samma siffror, hm, dopad alltså...

Agitator
2014-11-05, 08:40
Tror ni missförstått det hela.

Ingenstans har vi gjort kopplingen darriga hantlar = dopad.

Har man inte tränat med hantlar så är det inte konstigt att motoriken inte är där helt enkelt.

Brimon
2014-11-05, 08:44
Tror ni missförstått det hela.

Ingenstans har vi gjort kopplingen darriga hantlar = dopad.

Har man inte tränat med hantlar så är det inte konstigt att motoriken inte är där helt enkelt.

Varför berättade du då om det?

Agitator
2014-11-05, 09:05
Ja, det var nog mer det att han bollade med 130 kg i bänk som det nämdes. Dock har avsaknaden av motoriken inte med hans dopade att göra.

Men man blir ju lite förvånad när någon tränar för volym typ aldrig använt hantlar.

commando
2014-11-05, 09:25
Glöm inte bort att många är äldre här och subkulturen rörande steroider var en helt annan än vad den är idag. Då tillhörde man något och var en något annat än mainstream, idag är tyvär steroider nästan mainstream (i princip är vi fan där, vilket är sorgligt).

De som nyttjat steroider tidigare och är lite äldre har helt enkelt ett annat förhållningssätt till det än dagens ungar födda under 90 talet och framåt.

filmjölk har aldrig gjort en hemlighet av det heller, utan det har slunkit ut under tidigare diskussioner här på forumet.

Vet inte om jag missförstår dig, men jag märker ingen markant skillnad på attityden till anabola då som nu. Det är bara fler som gymmar generellt. Är 79:a f. ö.
Det var definitivt inte ok att knapra ryssfemmor i början på 90-talet i allmänhetens ögon iaf.

Sniggel
2014-11-05, 09:44
Vet inte om jag missförstår dig, men jag märker ingen markant skillnad på attityden till anabola då som nu. Det är bara fler som gymmar generellt. Är 79:a f. ö.
Det var definitivt inte ok att knapra ryssfemmor i början på 90-talet i allmänhetens ögon iaf.

Gör du inte? Jag märker en enorm skillnad. När jag började, om samtalsämnet ens kom upp ens som skämt "har du tatt anabola höhö?" kunde folk (ens vänner/tonåringar) få moralpanik och börja predika om hur farligt de där steroiderna var och att det var väldigt viktigt att man inte tog dem. Det var lite tabu att ens nämna steroider. Va fan, t om kreatin och proteinpulver var tabu-belagt. :Virro

commando
2014-11-05, 10:29
Du kanske har bytt umgänge sedan dess?

Agitator
2014-11-05, 10:53
Vet inte om jag missförstår dig, men jag märker ingen markant skillnad på attityden till anabola då som nu. Det är bara fler som gymmar generellt. Är 79:a f. ö.
Det var definitivt inte ok att knapra ryssfemmor i början på 90-talet i allmänhetens ögon iaf.

Du missförstår. Det var inte ok på t.ex. 90-talet, det var en liten subkultur där de höll sig för sig själva, så som subkulturer speglas i samhället.

Idag handlar det inte om en liten subkultur längre. Vi är inte långt ifrån mainstream i samhället gällande doping.

Typ samma utveckling som andra subkulturer som t.ex. tatueringar. Har du inte en tatuering själv idag så känner du med stor säkerhet någon i din sfär som har en.

filmjölk
2014-11-05, 12:46
På slutet av 90-talet trodde jag att precis alla som åstadkommit något utöver kasst på gymmet eller i idrott var dopade. 120 i bänk? =dopad. 42cm halvhård överarm?= dopad. Tävla i idrott oavsett idrott= dopad.

Agitator
2014-11-05, 13:04
På slutet av 90-talet trodde jag att precis alla som åstadkommit något utöver kasst på gymmet eller i idrott var dopade. 120 i bänk? =dopad. 42cm halvhård överarm?= dopad. Tävla i idrott oavsett idrott= dopad.

Det som gjorde att du testade ryss5or? Eller hade du redan hoppat på tåget innan?

Captainwide
2014-11-05, 15:04
Det kan inte ha att göra med att hela träningsvärlden blivit mer "mainstream"? I och med sociala medier exponeras allt fler och fler personer som tränar och nästan marknadsför sig själva. Innan dessa har det ju bara varit de mer involverade, seriösa och tävlande som marknadsfört sig själva i tidningar, reportage, mässor osv...

Nu i och med det att träningen blivit trendig kan kanske människor känna att de vill vara de där extra duktiga människorna i sin krets och därmed börjat. Idag är det mer okej att se ut som ett muskelfreak än kanske för 30-40 år sedan?

Vet knappt själv vad jag svamlar om. :D

ES99
2014-11-05, 16:01
Det kan inte ha att göra med att hela träningsvärlden blivit mer "mainstream"? I och med sociala medier exponeras allt fler och fler personer som tränar och nästan marknadsför sig själva. Innan dessa har det ju bara varit de mer involverade, seriösa och tävlande som marknadsfört sig själva i tidningar, reportage, mässor osv...

Nu i och med det att träningen blivit trendig kan kanske människor känna att de vill vara de där extra duktiga människorna i sin krets och därmed börjat. Idag är det mer okej att se ut som ett muskelfreak än kanske för 30-40 år sedan?

Vet knappt själv vad jag svamlar om. :D

Du svamlar verkligen inte, tänker i samma banor. Helt övertygad om att det är största bidragande faktorn!

Det är "inne" att vara biffig och helst lägga ut formbilder på instagram. Coola hashtags osv osv..

TheOne1994
2014-11-05, 21:51
Du svamlar verkligen inte, tänker i samma banor. Helt övertygad om att det är största bidragande faktorn!

Det är "inne" att vara biffig och helst lägga ut formbilder på instagram. Coola hashtags osv osv..

ja men det konsumeras också mer steroider. Alla kan vara biffiga idag med "hjälp på vägen".

frozzon
2014-11-05, 21:57
är inte emot folk som använder preparat, är emot folk som använder preparat och jämför sig med de som inte gör det.

Ado2000
2014-11-05, 22:22
Bänkar 170 och gör typ 10 med 26 kilos hantlarna.. Är as dopad då :)

Jag har ungefär samma siffror, hm, dopad alltså...

japp ni är dopade både två :D

Agitator
2014-11-05, 22:31
Fast det där måste väl nästan var ett skämt uttalande för övrigt. Göra 10'a med 26 är vad, hantelflyes för att sträcka ut bröstet lite? :)

Sniggel
2014-11-05, 22:49
Du kanske har bytt umgänge sedan dess?

Visserligen ett stort antal gånger ja. Är väl enbart grundskole- och gymnasietiden jag mötte en stark antidopingkultur. Samt ett fåtal år efter 20 då den inte var lika stark, men fortfarande "anti" i mina ögon. Nånstans vid 25 och därefter så började det dyka upp väldigt många individer med neutral inställning (och vissa positivt inställda). I alla dessa grupper syftar jag inte enbart på kompisar eller folk som går på gym. Och så har det varit sen dess. En i stort sett neutral inställning så länge åldersgruppen är lägre än 30.

Det kan inte ha att göra med att hela träningsvärlden blivit mer "mainstream"? I och med sociala medier exponeras allt fler och fler personer som tränar och nästan marknadsför sig själva. Innan dessa har det ju bara varit de mer involverade, seriösa och tävlande som marknadsfört sig själva i tidningar, reportage, mässor osv...

Nu i och med det att träningen blivit trendig kan kanske människor känna att de vill vara de där extra duktiga människorna i sin krets och därmed börjat. Idag är det mer okej att se ut som ett muskelfreak än kanske för 30-40 år sedan?

Vet knappt själv vad jag svamlar om. :D

Min erfarenhet är att där har varit en pågående trend hela mitt liv mot ett ytligare samhälle. Detta började redan före internets intåg. Mängden arbete som tjejer lagt på smink (t ex) har gått tydligt uppåt sen iaf ca 1987. Tidigare än så kan jag inte säga för jag var inte så himla medveten om folks utseenden innan dess :p
Det är en anekdot förstås men tror inte jag är ensam om denna iakttagelse.

Andromeda
2014-11-05, 23:03
japp ni är dopade både två :D

Jag tar obetydligt mer i bänkpress än hantlarnas sammanlagda vikt i hantelpress (nej, jag bänkar inte regelbundet :em:).

Betyder det att ingen kommer någonsin att tro att jag är dopad? :hbang:

Som om inte min småflicksfysik undanröjer alla tvivel om min renhet i alla fall :(

filmjölk
2014-11-05, 23:06
Det som gjorde att du testade ryss5or? Eller hade du redan hoppat på tåget innan?

Nej, det hade jag gjort iaf.

Sniggel
2014-11-05, 23:20
Min erfarenhet är att där har varit en pågående trend hela mitt liv mot ett ytligare samhälle. Detta började redan före internets intåg. Mängden arbete som tjejer lagt på smink (t ex) har gått tydligt uppåt sen iaf ca 1987. Tidigare än så kan jag inte säga för jag var inte så himla medveten om folks utseenden innan dess :p
Det är en anekdot förstås men tror inte jag är ensam om denna iakttagelse.

Var ju bara tvungen att logga in igen efter att jag läste denna:
http://www.svd.se/traning-och-halsa/godis-for-gymrattor_4061037.svd

Godis för en gymråtta?
http://www.svd.se/traning-och-halsa/4061053.svd/binary/shourouk.jpg

Det här är vad en typisk gymråtta numera har på sig! :d
En gymråtta!

I rest my case.

XXXL
2014-11-10, 23:23
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

Degpekka
2014-11-10, 23:30
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

För många faktorer för att kunna gissa ens. Frågan är väl när och hur man märker det... När folk tror att gynekomasti och akne är det värsta man kan råka ut för så är det klart att många upplever deras brukande som biverkningsfritt.

Doctor Snuggles
2014-11-11, 00:22
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

Det beror som sagt på dosering och typ.
Här har du FASS på testogel:
http://www.fass.se/LIF/product?8&userType=0&nplId=20021217000359&docType=7#side-effects

Så typ 10% chans för lindriga effekter som finnar/torr hud.
Ingen aning om hur mycket man kan höja testot med den produkten dock, men gissar på att det inte är några byggardoser.
Men folk som använder megadoser använder ju sig ofta av annat som ska motverka de negativa effekterna (främst ökat östrogen, antar jag).
Svårt att säga hur det ser ut med biverkningsprofilen på dessa användare eftersom av förståeliga skäl finns det inga studier på dem.

anvihl
2014-11-11, 08:01
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

Omöjligt att säga. Folk använder ju dessutom mediciner för att motverka bieffekter och sedan får man motverka biverkningarna av de mediciner som från början var tänkt att förhindra biverkningar.

Men rent anekdotiskt har jag många vänner som har använt rent testosteron med vanlig "pct" som har klarat sig helt biverkningsfritt förutom lite vätskebindning och ett par finnar. Har själv ingen personlig erfarenhet.

ARMSTARK
2014-11-11, 10:35
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

En arbetskamrat dopade sig, med vad vet jag inte, men hans penis slutade att fungera. Gick flera månader som han trodde att han var impotent för resten av livet. Jag vet inte vad risken är men personligen räcker det med en risk på 1/1000 för att tvärvägra sånt! Äh fan, säg 1/1000000.

PureWhey
2014-11-11, 10:42
Var ju bara tvungen att logga in igen efter att jag läste denna:
http://www.svd.se/traning-och-halsa/godis-for-gymrattor_4061037.svd

Godis för en gymråtta?
http://www.svd.se/traning-och-halsa/4061053.svd/binary/shourouk.jpg

Det här är vad en typisk gymråtta numera har på sig! :d
En gymråtta!

I rest my case.

Hahaha, what in the...

wessmen
2014-11-11, 11:37
Hur stor är risken skulle ni vilja säga att man åker på något negativt av att bruka? Man undrar ju med tanke på hur många unga det är som håller på, när de kommer börja gå utför?

Är det 50/50 eller mindre?

Mycket, mycket mindre.

Vad är det som gör att ni tror att det manniga hormonet är livsfarligt, men att 15-åriga tjejer blir ordinerade p-piller är inget som man diskuterar.

De värsta biverkningarna kommer med östrogenet som skenar när testot höjs, kontrollerar man det och inte kör hästdoser så är risken för problematik obefintlig.

Agitator
2014-11-11, 12:59
http://publications.ki.se/xmlui/handle/10616/41431


Anabolic androgenic steroids (AAS) in doping have been a concern predominantly in sports. The focus has now switched to the doping in the society which is a significant problem for the public health. The abuse of AAS is associated with mental and somatic side effects and with the use of several other drugs including narcotics. This thesis focuses on the effects of AAS, particularly nandrolone and testosterone, on the serum lipid profile and endocrine functions.

We found a frequent co-abuse of AAS and narcotics among young people taken into custody for criminal activity. The two most common abused AAS were nandrolone and testosterone. We found a sustained suppression of LH and FSH for several months, sometimes 1 year. The suppression correlated significantly with the 19- norandrosterone (19-NA) metabolite of nandrolone in urine in individuals without co- abuse of narcotics. In healthy volunteers LH remained supressed up to 6 weeks after a dose of 500 mg and even suppressed below lower limit of reference range for two individuals. These results indicate that AAS have a more profound endocrine effect on the hypothalamic-pituitary-adrenal -axis than previously known. Altered blood-lipids profile was normalized within 6 months after cessation of AAS abuse. We found an early effect on the blood-lipid profile after a single dose of testosterone enanthate. Two days after testosterone injection, total cholesterol was increased and followed by a decrease in HDL and ApoA1 four and fourteen days after dose. The minimal dose for these alterations in the blood lipids and for increased serum testosterone concentrations was 250 mg. The impact on the cholesterol homeostasis may be mediated by an increase of the HMGCR expression.

There was a marked impact of the uridine glucuronosyl transferase 2B17 (UGT2B17) polymorphism on the T/E ratio in AAS abusers and some of the testosterone abusers did not test positive due to a genetic deletion polymorphism of the UGT2B17.

Increased knowledge and understanding of side-effects induced by AAS is important in order to find measures for treatment and care of these abusers.

Jazen
2014-11-12, 07:27
Mycket, mycket mindre.

Vad är det som gör att ni tror att det manniga hormonet är livsfarligt, men att 15-åriga tjejer blir ordinerade p-piller är inget som man diskuterar.

De värsta biverkningarna kommer med östrogenet som skenar när testot höjs, kontrollerar man det och inte kör hästdoser så är risken för problematik obefintlig.

det behöver inte vara hästdoser för att få gyno direkt, beror på helt på individ. Vissa kurar allt som äta popcorn utan att få komplikationer, andra kör en 250mg dos och får känningar efter några veckor.

anvihl
2014-11-12, 09:22
En arbetskamrat dopade sig, med vad vet jag inte, men hans penis slutade att fungera. Gick flera månader som han trodde att han var impotent för resten av livet. Jag vet inte vad risken är men personligen räcker det med en risk på 1/1000 för att tvärvägra sånt! Äh fan, säg 1/1000000.

Rent generellt är det tvärtom vid testointag, den blir "aldrig" slak ;).

Diomedea exulans
2014-11-12, 09:31
Vad är det som gör att ni tror att det manniga hormonet är livsfarligt, men att 15-åriga tjejer blir ordinerade p-piller är inget som man diskuterar.


Varför skulle de vara lika ofarliga om de är två helt olika hormoner?

Trapz
2016-03-30, 10:29
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160330/c124b13d737578e24fff3cb0b3d5dabd.jpg

Hittade häromdagen på jobbet nerslängt bland servetterna (Ica Maxi). Visste dock inte vad det var för något men googlade för skojs skull.
Snabb beskrivning enligt Wikipedia:

Metandrostenolon är en anabol steroid som bland annat säljs under varunamnen metandienon, Averbol, Dianabol, Danabol och DBOL. Metandrostenolon kallas även ryssfemmor eller "ryssar", ett slanguttryck som kommer från att förpackningarna har rysk text och att tabletterna innehåller 5 milligram vardera av den verksamma substansen, metandrostenolon.[källa behövs] Denna substans är olaglig för enskilt bruk i Sverige, men är receptfri bland annat i Mexiko, Ryssland, Turkiet och flera länder i Afrika. Tillverkas främst i Asien, östra Europa och Mexiko.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

PureWhey
2016-03-30, 10:53
Någon kanske kände att trycket började svika inne på ICA och klämde i sig de sista rackarna förtvivlat?

Morrris
2016-03-30, 11:47
Mycket, mycket mindre.



Vad är det som gör att ni tror att det manniga hormonet är livsfarligt, men att 15-åriga tjejer blir ordinerade p-piller är inget som man diskuterar.



De värsta biverkningarna kommer med östrogenet som skenar när testot höjs, kontrollerar man det och inte kör hästdoser så är risken för problematik obefintlig.



De terapeutiska doseringarna är helt ojämförbara. Även om man använder mindre än vad du skulle kalla hästdoser.

filmjölk
2016-03-30, 11:49
Såna där rackare som du hittade på ICA blir man stark som satan av om man tränar och äter ordentligt. Något för er som jagar vikter på stången vid platåer osv.

Gerdler
2016-03-30, 12:00
Det är kvinnors objektifiering av män som skapat ideal som är osunda/omöjliga att uppnå. För att leva upp till dessa ideal skadar männen sig själva för att tillfredställa kvinnorna.
Yes! Vi måste stoppa det här matriarkatet och och krossa alla glastak!
Fast i ärlighetens namn så gissar jag på att mäns objektifiering av män i detta sammanhanget är en större bov... Aldrig har jag sett killar titta på andra killars kroppar så mycket som på gymmet (förutom på BB-shower:)).
Såna där rackare som du hittade på ICA blir man stark som satan av om man tränar och äter ordentligt. Något för er som jagar vikter på stången vid platåer osv.
18 ryssar och 3 kilo mamma scans köttbullar så lägger han lätt på sig 3 kilo!

Trapz
2016-03-30, 12:48
Någon kanske kände att trycket började svika inne på ICA och klämde i sig de sista rackarna förtvivlat?


Förmodligen. Var tom när jag hittade den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

submarine3
2016-03-30, 17:44
Varför skulle de vara lika ofarliga om de är två helt olika hormoner?

Den kemiska uppbyggnaden är snarlik

http://californiahealthspan.com/wp-content/uploads/images/estradiol.jpg


Det är en och endast en anledning till varför folk tror testosteron är farligt: Den generella "anti-maskulinitets" propagandan i många västländer. Testosteron går att handla på apoteket i många många länder, i UK är det fritt att köpa.

Bieffekterna är i stort sett noll så länge man kontrollerar östrogenet med AI, det finns studier där män fick 600mg (byggar doser) i ett halvår där de enda bieffekterna var att några fick acne på rygg/axlar. Alla personer fick tillbaka sin egenproduktion efteråt.

Diomedea exulans
2016-03-30, 17:48
Den kemiska uppbyggnaden är snarlik

http://californiahealthspan.com/wp-content/uploads/images/estradiol.jpg


Det är en och endast en anledning till varför folk tror testosteron är farligt: Den generella "anti-maskulinitets" propagandan i många västländer. Testosteron går att handla på apoteket i många många länder, i UK är det fritt att köpa.

Bieffekterna är i stort sett noll så länge man kontrollerar östrogenet med AI, det finns studier där män fick 600mg (byggar doser) i ett halvår där de enda bieffekterna var att några fick acne på rygg/axlar. Alla personer fick tillbaka sin egenproduktion efteråt.

Ökade inte deras aggressivitet då?

King Grub
2016-03-30, 17:56
Nej.

The scores for sexual activity and sexual desire measured by daily logs did not change significantly at any dose. Similarly, visual-spatial cognition and mood, as assessed by Hamilton's depression and Young's manic scales, did not change significantly in any group.

http://ajpendo.physiology.org/content/281/6/E1172.full

submarine3
2016-03-30, 18:02
Sen ska man väl nödvändigtvis inte gå och trycka i sig testo bara för att, men när man börjar komma upp i 35-40 borde man åtminstone kolla var man ligger, särskilt om man känner sig slöare etc.

Jag tror att en "lågdos testo", trt-nivåer, kan hjälpa många män med livskvalite, välmående etc.

Testosteron dvs. Pratar vi om TREN, dbol .. ja, då blir det annat då dessa verkar väldigt oförutsägbara och ha en hel drös med relativt vanliga bieffekter.

King Grub
2016-03-30, 18:09
The only side effect is greatness!

anvihl
2016-03-30, 18:44
The only side effect is greatness!

Varför vågar du inte ta det då? Vet du sagt att du inte har moraliska problem med det (är likadan).

MasterChief
2016-03-30, 18:46
Tycker det är paradoxalt att man tränar styrketräning för att bli starkare, manligare och alfa och så äter man testopiller. Det är så fjolligt att det liknar ingenting.

MasterChief
2016-03-30, 18:48
Varför vågar du inte ta det då? Vet du sagt att du inte har moraliska problem med det (är likadan).

Men vaffan, har du inte sett grubben? Han är fulländad redan, muskler, hård som granit och hästkondis. Och allt på äkta väg och bara den känslan är ju värd allt.

Bärsärk
2016-03-30, 18:51
Alla personer fick tillbaka sin egenproduktion efteråt.

Fast det kan man väl inte garantera 100%.

OM inte jag vore så jävla feg så skulle jag nog trycka, jag varken tävlar eller tänker tävla och har i övrigt typ inget att tjäna på det förutom för egen vinst.

cero
2016-03-30, 19:05
Bieffekterna är i stort sett noll så länge man kontrollerar östrogenet med AI

Vad är AI? Och vad är bieffekterna om man inte kontrollerar östrogenet?

Sverker
2016-03-30, 19:39
Aromatas Inhibitor.

För att ta hand om biverkningen att manligt könshormon kan ombildas till östrogen dopar man i sig ytterligare med ett annat preparat som blockerar omvandlingen*screwy*.

AI är generellt dopningsklassat.

Fordon
2016-03-30, 19:39
Vad är AI? Och vad är bieffekterna om man inte kontrollerar östrogenet?

Är astråkigt och bara skickar med en länk *hug*

https://en.wikipedia.org/wiki/Aromatase_inhibitor

PureWhey
2016-03-30, 20:02
Sen ska man väl nödvändigtvis inte gå och trycka i sig testo bara för att, men när man börjar komma upp i 35-40 borde man åtminstone kolla var man ligger, särskilt om man känner sig slöare etc.

Jag tror att en "lågdos testo", trt-nivåer, kan hjälpa många män med livskvalite, välmående etc.

Testosteron dvs. Pratar vi om TREN, dbol .. ja, då blir det annat då dessa verkar väldigt oförutsägbara och ha en hel drös med relativt vanliga bieffekter.

Exakt. I USA funkar det så. Var där i somras, satt uppe affisher här och där om TRT och att man bör kolla sig efter 35 eller vad det nu var för ålder på reklamen. Läst mycket positivt.

Diomedea exulans
2016-03-30, 20:42
Men vaffan, har du inte sett grubben? Han är fulländad redan, muskler, hård som granit och hästkondis. Och allt på äkta väg och bara den känslan är ju värd allt.

Det var inte det han angav som skäl till att han inte tar steroider för några månader sedan. Då sa han att det var av hälsoskäl.

Om det nu visat sig att det inte finns några bieffekter gissar jag att:
1) Han låter bli att ta det av rädsla för farbror blå, eller
2) Han har börjat ta det. Jag tror ju knappast han skulle starta en tråd här och bara "nu hörni, grabbar och tjejer, har jag börjat ta steroider, ser ni" om han började.

Fascinerande människa hursomhelst, tröttnar aldrig på att spekulera om honom.

LoveMachine
2016-03-30, 20:47
Exakt. I USA funkar det så. Var där i somras, satt uppe affisher här och där om TRT och att man bör kolla sig efter 35 eller vad det nu var för ålder på reklamen. Läst mycket positivt.

Sedan jag flyttade till USA så har jag vid flera tillfallen fått se TV-reklam för human growt hormone. Var riktat till kvinnor som ett sätt att bli av med rynkor och gå ner i vikt. Med slogan om att det var helt riskfritt. Förvisso ar det knappast i byggardoser, men det säger en del om skillnaden i acceptans.

King Grub
2016-03-30, 20:52
Hur kan ni ta meningen "The only side effect is greatness!" seriöst? Gör ni er dumma eller är det på allvar?

Diomedea exulans
2016-03-30, 20:55
Hur kan ni ta meningen "The only side effect is greatness!" seriöst? Gör ni er dumma eller är det på allvar?

Dum på allvar. :(

Wormzie
2016-03-30, 20:56
Hur kan ni tro meningen "The only side effect is greatness!" seriöst? Gör ni er dumma eller är det på allvar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment

du skulle kunna få folk på kolo att äta bajs om du skrev att det höjde proteinsyntesen.

https://www.redwolf.in/image/cache/data/Posters/spiderman-great-power-comes-great-responsibility-poster-india-500x500.png

Sheogorath
2016-03-30, 20:58
Aromatas Inhibitor.

För att ta hand om biverkningen att manligt könshormon kan ombildas till östrogen dopar man i sig ytterligare med ett annat preparat som blockerar omvandlingen*screwy*.


Fast det är ju inte "*screwy*". Det är ju så man ska dopa sig, om man nu ska dopa sig och inte är dum i huvudet.

submarine3
2016-03-30, 21:12
Tycker det är paradoxalt att man tränar styrketräning för att bli starkare, manligare och alfa och så äter man testopiller. Det är så fjolligt att det liknar ingenting.

Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Vissa personer har väldigt LÅG testosteron pga olika orsaker, till och med väldigt många unga män verkar lida av låg testo idag, det är nästan som en epidemi. Inser du hur enormt stor skillnaden livskvaliten kan vara på låg vs hög testosteron? Det är nyckelhormonet för män. Livslust, libido, motivation, styrka, ambition .. ja, i stort sett hela ens välmående är direkt kopplat till just testosteron för män.

Och om man inte har några problem med nivåerna men ändå vill växa snabbare eller komma över sin naturliga potential ser jag inga som helst problem med testosteron. Samma personer som tycker det är "fel" hittar man sen i andra trådar där det ska bunkras upp med "DAA" eller senaste valfritt kosttillskott som säger sig göra att man ökar "dubbelt så snabbt!!!" .. den enda skillnaden är att testosteron verkligen fungerar medans resten ofta är scam alternativt ger ytterst marginella skillnader.

submarine3
2016-03-30, 21:16
Fast det kan man väl inte garantera 100%.

OM inte jag vore så jävla feg så skulle jag nog trycka, jag varken tävlar eller tänker tävla och har i övrigt typ inget att tjäna på det förutom för egen vinst.

Nej, inte heller kan man garantera att man inte dör av att äta jordnötter (som dödar något så ofantligt många fler personer per år än steroider), inte heller kan man garantera att man inte dör nästa dag i en bilkrock, lik förbannat kör de flesta bil varje dag.

Folk röker, dricker alkohol 2ggr i veckan, äter chips och burgare .. för att sedan vara livrädd att ta ett hormon som kroppen vet exakt vad det är och inte ens visat sig skadligt på byggardoser.

submarine3
2016-03-30, 21:19
Varför vågar du inte ta det då? Vet du sagt att du inte har moraliska problem med det (är likadan).

Han kanske tar det? Grub är rätt påläst och är sannerligen mycket väl medveten om att en lägre dos testo i såkallade "äldre dagar" (i detta sammanhang, 35-40 när nivåer har en tendens att minska) bara kan vara av godo.

Vinter
2016-03-30, 22:00
Det är nyckelhormonet för män. Livslust, libido, motivation, styrka, ambition .. ja, i stort sett hela ens välmående är direkt kopplat till just testosteron för män.


Nu är vi ute på djupt vatten här.

Diomedea exulans
2016-03-30, 22:12
inte ens visat sig skadligt på byggardoser.

Fast Grub skrev ju nyss att man var dum på riktigt om man trodde att det inte var skadligt.

submarine3
2016-03-30, 22:13
Nu är vi ute på djupt vatten här.

Nej det är vi inte. Ska vi ha studie-krig? Läsknarkare av onyttig info som jag är så har jag en hel drös med vetenskapsartiklar som tar upp just detta, det finns en direkt koppling mellan välmående och testosteron/östrogen/krotisol ratio. Låga nivåer leder väldigt ofta till depression, orkeslöshet, förlorad livsgnista och framförallt libido.

anvihl
2016-03-30, 22:14
Hur kan ni ta meningen "The only side effect is greatness!" seriöst? Gör ni er dumma eller är det på allvar?

Jag tänkte bara se om man kunde locka dig till att säga om du tog det eller inte, tydligen var det roligare att inte förstå och kalla folk dumma än att bekräfta att du inte tar det ;).

ceejay
2016-03-30, 22:16
Nej det är vi inte. Ska vi ha studie-krig? Läsknarkare av onyttig info som jag är så har jag en hel drös med vetenskapsartiklar som tar upp just detta, det finns en direkt koppling mellan välmående och testosteron/östrogen/krotisol ratio. Låga nivåer leder väldigt ofta till depression, orkeslöshet, förlorad livsgnista och framförallt libido.

Men nivåer över normalt, ger de extra boost?

submarine3
2016-03-30, 22:19
Fast Grub skrev ju nyss att man var dum på riktigt om man trodde att det inte var skadligt.

Nej det skrev han inte, läs hans inlägg igen.

Det finns två saker att ha i åtanke när man trycker i sig testo: Att blodet kan bli tjockare (vilket man i sådana fall löser med att donera blod) och att östrogennivåerna kan stiga för mycket, vilket man i sådana fall löser med AI.

Har man anlag för mpb (male pattern baldness) kommer det snabba på processen, annars händer inget med håret på huvudet.

Acne kan man få, runt 10-20% tenderar att erfara detta, på doser så höga som 600mg i veckan (byggar-doser, TRT ligger på runt 100-200 i staterna).

Testiklarna kommer sluta producera egen testosteron vilket gör att de kan krympa, oftast upp till 20-30%, detta gör även att man kan bli temporärt infertil.

Vill man kicka igång dom igen kan man använda sig av en mängd olika preparat, HCG (pregnyl), clomid, HMG är rätt vanligt, dvs om man vill skaffa barn och/eller kliva av testo och få igång sin naturliga produktion igen.

Det kan vara skadligt om man inte vet vad man sysslar med, precis som så mycket annat som vi fortfarande till vardags använder oss av.

submarine3
2016-03-30, 22:22
Men nivåer över normalt, ger de extra boost?

Det är väldigt vanligt ja. Har spenderat mycket tid på diverse amerikanska byggar-brädor och det vanligaste mentala effekterna man upplever med "byggar doser" av testosteron är en enorm självsäkerhet, drivkraft, ett "jävlar anamma", en svagare form av "eufori" och så extrem libido, dvs allt som är typiskt "maskulint".

Många verkar ta det utan att ens träna, men för att prestera bättre karriärsmässigt och i sängen, verkar vara rätt vanligt på tex wall street.

itzhakskenstrom
2016-03-30, 22:32
Hur kan ni ta meningen "The only side effect is greatness!" seriöst? Gör ni er dumma eller är det på allvar?

Största problemet med internet är att sarkasm förmedlas fortfarande jävligt dåligt ;)

Agitator
2016-03-30, 22:49
Känns dumt att inta något som kan riskera ens hälsa i framtiden.

Dessutom verkar ju folk bli lite besatta och vet inte hur de ska hantera det, ser man ju ofta på gymmet att det skenar för diverse individer. Måste ju vara mycket hälsosammare att behandla symptomen som gör att man är "låg/nere" än att börja skriva ut trt till höger och vänster.

Befolkningen i våra samhällen idag förstår jag har lite lägre nivåer. För mycket hen och metrosexulaitet och annat skit i våra nordiska länder. Män får inte vara män längre.

Men att börja försöka få trt behandlingen kan ju knappast vara första vettiga steget, snarare sista nödlösningen efter något år.

submarine3
2016-03-30, 22:58
Känns dumt att inta något som kan riskera ens hälsa i framtiden.

Dessutom verkar ju folk bli lite besatta och vet inte hur de ska hantera det, ser man ju ofta på gymmet att det skenar för diverse individer. Måste ju vara mycket hälsosammare att behandla symptomen som gör att man är "låg/nere" än att börja skriva ut trt till höger och vänster.

Befolkningen i våra samhällen idag förstår jag har lite lägre nivåer. För mycket hen och metrosexulaitet och annat skit i våra nordiska länder. Män får inte vara män längre.

Men att börja försöka få trt behandlingen kan ju knappast vara första vettiga steget, snarare sista nödlösningen efter något år.

Pratar vi om preparat som tren, dbol, oxar etc så håller jag med till 100%, de negativa bieffekterna av dessa kan vara rätt rejäla, även om tex vanligt alkoholdrickande och cigg-rökande dödar något så ofantligt många fler (procentuellt sett).

Pratar vi om testo så håller jag inte alls med. Jag har bekanta (bland annat min kusin) som flera år (sen puberteten) gått omkring som zombies med verkligen noll drivkraft, ingen motivation till att bli något, ingen motivation till att träffa tjejer och socialisera som en normal pojke/man, han ville bara sitta hemma och se på tv hela dagarna, väldigt liten ork. Detta gick han med i flera år innan han kollade sina nivåer, visade sig vara runt 10 (referensvärden är 10-33 om jag minns rätt), 10 är medelvärde för 75åringar men pga att han låg "inom referens" så fick han ingen behandling, helt jävla galet. Han försökte med olika dieter, mycket fett, lite fett, naturliga "testo boosters, inget fungerade.

Till slut träffade han ändå på en doktor med lite vett som insåg att det är människor man behandlar och inte siffror, han blev satt på TRT och fick sitt liv tillbaka. Livsglädje, vilja att göra något med livet, vilja att träffa tjejer, knyta kontakter, göra något med sig själv och sitt liv. Han blev mycket mycket gladare och trevligare att hänga med.


TRT kan vara en livsräddare för många, det brukade handla om äldre män (fortfarande såklart majoritet idag), men nu för tiden verkar det tyvärr ack för vanligt med yngre killar som av någon anledning helt enkelt inte producerar den mängd testo som behövs för att de ska fungera som män med livsgnista och motivation.

Och ja, man kan så klart testa med andra saker först, så som "zink", "DAA", äta mer fett etc, men har man verkligen så låga nivåer som en 80åring när man är 21 bast så kommer det nog inte hjälpa allt för mycket.

Diomedea exulans
2016-03-30, 23:07
Nej det skrev han inte, läs hans inlägg igen.

Det finns två saker att ha i åtanke när man trycker i sig testo: Att blodet kan bli tjockare (vilket man i sådana fall löser med att donera blod) och att östrogennivåerna kan stiga för mycket, vilket man i sådana fall löser med AI.

Har man anlag för mpb (male pattern baldness) kommer det snabba på processen, annars händer inget med håret på huvudet.

Acne kan man få, runt 10-20% tenderar att erfara detta, på doser så höga som 600mg i veckan (byggar-doser, TRT ligger på runt 100-200 i staterna).

Testiklarna kommer sluta producera egen testosteron vilket gör att de kan krympa, oftast upp till 20-30%, detta gör även att man kan bli temporärt infertil.

Vill man kicka igång dom igen kan man använda sig av en mängd olika preparat, HCG (pregnyl), clomid, HMG är rätt vanligt, dvs om man vill skaffa barn och/eller kliva av testo och få igång sin naturliga produktion igen.

Det kan vara skadligt om man inte vet vad man sysslar med, precis som så mycket annat som vi fortfarande till vardags använder oss av.

Jag får inte ge blod och jag vill inte bli skallig i förtid. :( Detta, kombinerat med att jag hatar att hålla reda på piller/sprutor som jag ska ta regelbundet och att jag hatar att ha en grej jag måste förklara för folk jag pratar med jämt och att det säkert kostar pengar gör att jag hellre är fjollig, vek och tanig.

submarine3
2016-03-30, 23:11
Jag får inte ge blod och jag vill inte bli skallig i förtid. :( Detta, kombinerat med att jag hatar att hålla reda på piller/sprutor som jag ska ta regelbundet och att jag hatar att ha en grej jag måste förklara för folk jag pratar med jämt och att det säkert kostar pengar gör att jag hellre är fjollig, vek och tanig.

Ja är det nåt som hindrar mig personligen från att redan nu självadministrera med testosteron så är det just mpb som springer i släkten, vill verkligen inte tappa mitt hår än. Har rätt OK nivåer men skulle gärna vilja ha högre. Blir nog när jag är runt 35-40 i alla fall.

Rent kostnadsmässigt är det inget alls, nån tusenlapp för ett helt års förbrukning av T om man nu är intresserad av det, injektion 1 gång i veckan som tar c:a 3 minuter.

Har bekanta från gymet som sysslat med sånt flera år så har snappat upp en hel del där.

Nu vet jag dock inte hur mycket man får prata om sånt här på kolo, nåja propagerar i alla fall inte för något, men när folk säger att det är jäääteeeefaaarligt så är det helt enkelt fel. Dricker man sig stupfull en gång i veckan tar man mycket högre risker än om man tar en lågdos testo per vecka.

Vinter
2016-03-30, 23:17
Nej det är vi inte. Ska vi ha studie-krig? Läsknarkare av onyttig info som jag är så har jag en hel drös med vetenskapsartiklar som tar upp just detta, det finns en direkt koppling mellan välmående och testosteron/östrogen/krotisol ratio. Låga nivåer leder väldigt ofta till depression, orkeslöshet, förlorad livsgnista och framförallt libido.

Låt mig gissa dina länkar kommer från amerikanska byggarforum?

Om du hittar en större studie som inte är sponsrad av ett företag inom industrin så läser jag den gärna. Det finns en enorm majoritet av framgångsrika och motiverade människor utanför byggarvärlden. Depression är lite mer komplicerat än att det går att lösa med syntetiskt hormon.

submarine3
2016-03-30, 23:25
Låt mig gissa dina länkar kommer från amerikanska byggarforum?

Om du hittar en större studie som inte är sponsrad av ett företag inom industrin så läser jag den gärna. Det finns en enorm majoritet av framgångsrika och motiverade människor utanför byggarvärlden. Depression är lite mer komplicerat än att det går att lösa med syntetiskt hormon.

Men är du ens på riktigt? Har du en susning om vad du pratar om? Förstår du det faktum att testosteron påverkar dopamin och GABA?

Jag rekommenderar att du tar och tänker till innan du yttrar sig om något som du uppenbarligen inte har den minsta aning om. INGEN har sagt att all depression beror på låga nivåer av testosteron, det som sägs är dock att låga nivåer av detta för män livsnödvändiga hormon väldigt ofta brukar yttra sig i just depression och alla dess symptom.

Förövrigt finns det rätt fint med litteratur gällande framgångsrika människor och hormonnivåer, det har visat sig att människor som når framgång i snitt har högre nivåer av just testosteron än "vanliga människor", samt väldigt ofta starkare dopamin d2 receptorer.

Att en hel drös med människor som inte ens tränar tar testosteron enbart pga dess effekt på motivation säger en hel del.


De 2 vanligaste symptomen folk med låg testosteron rapporterar är: Låg libido och depressivt sinnestillstånd där man inte har någon större lust för något över huvud taget.

Personligen skulle jag tippa på att det vore mycket vettigare att fixa till hormonbalansen hos män med depression istället för att skriva ut diverse SSRIs som ack för ofta gör saker och ting ännu värre och ofta dödar libidon helt och hållet, hälsosammare om inte annat.

Men såklart, mycket mer pengar att tjäna på SSRIs jämfört med vanligt hederligt testo.

Agitator
2016-03-30, 23:40
Och ja, man kan så klart testa med andra saker först, så som "zink", "DAA", äta mer fett etc, men har man verkligen så låga nivåer som en 80åring när man är 21 bast så kommer det nog inte hjälpa allt för mycket.

Tänkte mer på aktiviteter och andra insatser i första hand, inte tillskott.

Vinter
2016-03-30, 23:43
Men är du ens på riktigt? Har du en susning om vad du pratar om? Förstår du det faktum att testosteron påverkar dopamin och GABA?

Jag rekommenderar att du tar och tänker till innan du yttrar sig om något som du uppenbarligen inte har den minsta aning om. INGEN har sagt att all depression beror på låga nivåer av testosteron, det som sägs är dock att låga nivåer av detta för män livsnödvändiga hormon väldigt ofta brukar yttra sig i just depression och alla dess symptom.

Förövrigt finns det rätt fint med litteratur gällande framgångsrika människor och hormonnivåer, det har visat sig att människor som når framgång i snitt har högre nivåer av just testosteron än "vanliga människor", samt väldigt ofta starkare dopamin d2 receptorer.

Att en hel drös med människor som inte ens tränar tar testosteron enbart pga dess effekt på motivation säger en hel del.


De 2 vanligaste symptomen folk med låg testosteron rapporterar är: Låg libido och depressivt sinnestillstånd där man inte har någon större lust för något över huvud taget.

Personligen skulle jag tippa på att det vore mycket vettigare att fixa till hormonbalansen hos män med depression istället för att skriva ut diverse SSRIs som ack för ofta gör saker och ting ännu värre och ofta dödar libidon helt och hållet, hälsosammare om inte annat.

Men såklart, mycket mer pengar att tjäna på SSRIs jämfört med vanligt hederligt testo.

Ja och det räknas vara under 1% (av alla män) som är inom kategorin som har testosteronbrist. Efter 40år minskar nivån naturligt, och vid 60år kan man diskutera det som en generell brist. Innan 40 blir det bara löjligt, det är en väldigt liten grupp män som har en riktig brist så att de påverkar dem. Men industrin måste tjäna pengar på något sätt.

Om hormonbrist inte är problemet känns det inte som en god ide att byta ut behandling med signalsubstanser mot just hormon.

submarine3
2016-03-30, 23:46
Tänkte mer på aktiviteter och andra insatser i första hand, inte tillskott.

Ja självklart, kan man fixa till sina nivåer på annat håll så är det givetvis att föredra.

Rent generellt verkar dock svenska läkare vara hopplösa när det kommer till kunskap om manliga könshormoner etc, jävlar vilka skräckhistorier man hört. Vissa som behandlar sina patienter med injektionsintervall som gör att de får rejäla dippar som i sin tur skjuter östrogenet i höjden och kan skapa all sortens problem.

Tror inte ens svenska läkare ger ut HCG (pregnyl) till sina TRT-patienter så deras bollar hålls igång och som i stort sett fullkomligt motverkar infertilitet, istället skiter man i det och "hoppas på det bästa" gällande patientens fertila tillstånd.

Finns en stor tråd på flashback om just TRT och i regel verkar läkarna helt bortom flötet när det kommer till just detta, kunskapen är minst sagt bristfällig.

submarine3
2016-03-30, 23:51
Ja och det räknas vara under 1% (av alla män) som är inom kategorin som har testosteronbrist. Efter 40år minskar nivån naturligt, och vid 60år kan man diskutera det som en generell brist. Innan 40 blir det bara löjligt, det är en väldigt liten grupp män som har en riktig brist så att de påverkar dem. Men industrin måste tjäna pengar på något sätt.

Om hormonbrist inte är problemet känns det inte som en god ide att byta ut behandling med signalsubstanser mot just hormon.

Nej, 1% var många många år sedan, bör även tilläggas att "testosteronbrist" betyder personer som har mindre än 10nmol, där referensvärdet är 10-32, dvs ett enormt gap där man buntat ihop 18åringar med 80åringar för att få ut ett medelvärde: Med andra ord kan en 22årig grabb ha nivåerna av en 75åring och fortfarande klassas som "normal", även fast han de facto mår som en gammal gubbe.

Många studier har visat upp emot 25% av 40åringar lider av just låg testo, dessa studier har också ett par år på huvudet så siffran idag är troligtvis värre.

Vad vi vet är att mängden unga män som visat sig ha testosteronbrist har ökat något så enormt mycket de senaste åren och trenden verkar inte direkt minska.

Men som sagt, det är en stor skillnad på vad som är en "brist" på papperet och i verkligheten, vissa män behöver helt enkelt mer testosteron än andra för att ha ett bra välmående och fungera optimalt. Man kan ha nivåer på 13-17nmol men fortfarande visa symptomen av låg testosteron, symptom som visat sig försvinna helt och hållet när man modifierat nivåerna till den övre gränsen.

submarine3
2016-03-30, 23:54
Här förövrigt en bra lista med intervjuklipp med en läkare som fokuserar på just manlig hälsa. Han har även hand om en hel del elitbyggare om jag förstått rätt.

wvGEbt5SewI

Vinter
2016-03-31, 00:07
Nej, 1% var många många år sedan, bör även tilläggas att "testosteronbrist" betyder personer som har mindre än 10nmol, där referensvärdet är 10-32, dvs ett enormt gap där man buntat ihop 18åringar med 80åringar för att få ut ett medelvärde: Med andra ord kan en 22årig grabb ha nivåerna av en 75åring och fortfarande klassas som "normal", även fast han de facto mår som en gammal gubbe.

Många studier har visat upp emot 25% av 40åringar lider av just låg testo, dessa studier har också ett par år på huvudet så siffran idag är troligtvis värre.

Vad vi vet är att mängden unga män som visat sig ha testosteronbrist har ökat något så enormt mycket de senaste åren och trenden verkar inte direkt minska.

Men som sagt, det är en stor skillnad på vad som är en "brist" på papperet och i verkligheten, vissa män behöver helt enkelt mer testosteron än andra för att ha ett bra välmående och fungera optimalt. Man kan ha nivåer på 13-17nmol men fortfarande visa symptomen av låg testosteron, symptom som visat sig försvinna helt och hållet när man modifierat nivåerna till den övre gränsen.

Vill du läsa mer om saken inom svensk sjukvård:
http://www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2012/Behandlingsrekommendationer-vid-demenssjukdomar/

Det man diskuterar är behandling av män 40-60. Innan den åldern anses det inte vara ett generellt problem. Men att testosteronbristen ökar samtidigt som fetma och allehanda föda relaterade hälsoproblem ökar generellt, är inte direkt raketforskning.

submarine3
2016-03-31, 00:11
Vill du läsa mer om saken inom svensk sjukvård:
http://www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2012/Behandlingsrekommendationer-vid-demenssjukdomar/

Det man diskuterar är behandling av män 40-60. Innan den åldern anses det inte vara ett generellt problem. Men att testosteronbristen ökar samtidigt som fetma och allehanda föda relaterade hälsoproblem ökar generellt, är inte direkt raketforskning.

Ja jag vet mycket väl vad "svensk sjukvård" har att säga om saken, svensk sjukvård är i stort sett ett skämt när det kommer till manlig hormonbehandling och hälsa. Maken med skräckhistorier man hört därifrån, extrem inkompetenta läkare, många som på fullaste allvar tycker det är "helt okej" när en 18åring har nivåer som ligger på en 80årig mans nivå :laugh: Läkare som sätter folk på TRT utan att hjälpa dem behålla sin fertilitet under perioden vilket gör det något så ofantligt mycket svårare att få igång testiklarna igen när det väl är dags att skaffa barn, extrem inkompetens och går nästan att betrakta som ett skämt.

Nebido-läkare som ger sina sköterskor i uppgift att ge patienten injektioner i mängd som ska hålla i 2 månader, på 5sekunder :laugh:

Vinter
2016-03-31, 00:26
Ja jag vet mycket väl vad "svensk sjukvård" har att säga om saken, svensk sjukvård är i stort sett ett skämt när det kommer till manlig hormonbehandling och hälsa. Maken med skräckhistorier man hört därifrån, extrem inkompetenta läkare, många som på fullaste allvar tycker det är "helt okej" när en 18åring har nivåer som ligger på en 80årig mans nivå :laugh: Läkare som sätter folk på TRT utan att hjälpa dem behålla sin fertilitet under perioden vilket gör det något så ofantligt mycket svårare att få igång testiklarna igen när det väl är dags att skaffa barn, extrem inkompetens och går nästan att betrakta som ett skämt.

Nebido-läkare som ger sina sköterskor i uppgift att ge patienten injektioner i mängd som ska hålla i 2 månader, på 5sekunder :laugh:

Om jag säger så här, den egentliga orsaken till den övervägande majoriteten av dåliga testosteronvärden hos yngre, är kass kosthållning och livsstil.
Man undviker att behandla människor med testosteron av just den anledningen. Du ser problemet från fel håll. Varför bedriver företag aggressiv marknadsförning i USA där fetma är ett mycket större problem? Du ser ingen koppling?

submarine3
2016-03-31, 00:42
Om jag säger så här, den egentliga orsaken till den övervägande majoriteten av dåliga testosteronvärden hos yngre, är kass kosthållning och livsstil.
Man undviker att behandla människor med testosteron av just den anledningen. Du ser problemet från fel håll. Varför bedriver företag aggressiv marknadsförning i USA där fetma är ett mycket större problem? Du ser ingen koppling?

Diet och livsstil är en orsak, utan tvekan. Men dieten i unga år har ändå inte någon sån enorm inverkan, exempelvis svarta barn vars diet ofta är riktigt usel har fortfarande nivåer som är högre än vitas och asiaters. Nog för att det finns en biologisk komponent till det, etnicitets-mässigt, men tror även att det är en hel del annat i västvärlden som påverkar, bland annat själva "beteendet", hur pojkar uppfostras nu mera. Manliga ideal förlöjligas och ignoreras ofta medans mer feminina beteenden uppmuntras.

Jag tror helt enkelt att det är en mängd med orsaker som "attackerar" från alla olika håll och kanter.

PureWhey
2016-03-31, 00:51
Sluta haka upp dig på smågrejer här och där och ta åt dig budskapet sub försöker förmedla, vilket är väldigt vettigt imo.

Vinter
2016-03-31, 01:10
Sluta haka upp dig på smågrejer här och där och ta åt dig budskapet sub försöker förmedla, vilket är väldigt vettigt imo.

Saken är den, att för sjukvården i allmänhet är testosteronbrist ett symptom av ett annat sjukdomstillstånd. Det är den doktrinen vi lever med. Andra symptom härleds därmed också till detta sjukdomstillstånd. Det är hela min poäng.

Det man försöker behandla är därför inte i första hand testosteronbrist.

Klein
2016-03-31, 02:23
Det är ganska troligt att den moderna sociala miljön är den primära boven i dramat. Om pojkar uppför sig som pojkar så anses de ha ADHD och om män uppför sig som män så har de inget i ett modernt samhälle att göra.

Nyland
2016-03-31, 03:27
Har spenderat mycket tid på diverse amerikanska byggar-brädor och det vanligaste mentala effekterna man upplever med "byggar doser" av testosteron är en enorm självsäkerhet, drivkraft, ett "jävlar anamma", en svagare form av "eufori" och så extrem libido, dvs allt som är typiskt "maskulint".


Så det är därför det finns en sådan ofantlig överrepresentation av skitstövlar och mobbare på t.ex. BB.com's forum. Jag har besökt det ibland och det får ju Flashback att framstå som ett lugnt och sansat ställe. Inte direkt den utvecklingen som jag vill se på Kolozzeum. *rolleyes*

Fast det är klart, har man brist på testo så borde man kunna få behandling så sub3 har ju en poäng. Att friska män skall börja ta testo för att bli mer "alfa" tycker jag dock vi kan klara oss utan.

Gerdler
2016-03-31, 08:34
Saken är den, att för sjukvården i allmänhet är testosteronbrist ett symptom av ett annat sjukdomstillstånd. Det är den doktrinen vi lever med. Andra symptom härleds därmed också till detta sjukdomstillstånd. Det är hela min poäng.

Det man försöker behandla är därför inte i första hand testosteronbrist.
Det finns vissa tillstånd som går att behandla som sänker testosteronet och sen finns risk att när man är gravt sjuk att kroppen helt enkelt prioriterar bort det. Men det är långt ifrån de flesta av fallen som beror på det. Klein har säkert en poäng i det han säger och sen har vi vissa östrogenliknande kemikalier i omlopp i samhället vilka också kan spela en viss roll. Ska du ta bort plast, mjukgörare och flamskyddsmedel och annat som innehåller östrogen-analoger samt låta män vara män så har vi ett samhälle likt Afghanistan eller Somalia fast med lägre teknologisk nivå.
Så det är därför det finns en sådan ofantlig överrepresentation av skitstövlar och mobbare på t.ex. BB.com's forum. Jag har besökt det ibland och det får ju Flashback att framstå som ett lugnt och sansat ställe. Inte direkt den utvecklingen som jag vill se på Kolozzeum. *rolleyes*

Fast det är klart, har man brist på testo så borde man kunna få behandling så sub3 har ju en poäng. Att friska män skall börja ta testo för att bli mer "alfa" tycker jag dock vi kan klara oss utan.
Tror att det är en "ofantlig överrepresentation av skitstövlar och mobbare" på vissa forum för att de är högljudda amerikaner som är vana vid att få rätt om volymen de säger saker med är högre.

Jag har svårt att se att man blir mer aggressiv och/eller mer alfa i de studierna jag läst. Jag betraktar detta som ett sätt för samhället och media att skrämma folk. Precis som när de där gamla missbrukarna kom till skolan och sa att om man röker hasch en gång så kommer det otvivelaktigt att sluta med ett heroin och amfetaminberoende med sprutbyte som gör att du suger *** och tar den i röven för pengar att finansiera ditt begär. HIV också. Och därmed basta!

jego
2016-03-31, 09:42
Har inte orkat läsa hela tråden men en sak har jag lärt genom alla mina år i vården. Missbrukare försvarar alltid sitt missbruk med näbbar och klor och ser det sällan som orsak till deras sviktande hälsa och det gäller alla typer av missbruk.

Har mött flera exempel på personer vars en del av deras sviktande hälsa helt klart kunde ha orsakats av steroider men personerna i fråga har försvarat sitt missbruk med näbbar och klor. Minns särskilt 2 personer bägge byggare. Den ena hade njur och hjärtsvikt runt 40 år och den andra fått flertalet stroke runt 50. Läkarna tog det som givet att det var steroider som orsakat deras problem. Kanske hade de fel men patienterna i fråga hävdade att deras missbruk endast var av godo och verkligen inte kunde påverkat deras hälsa. Skulle gissa att de satte sprutan i skinkan direkt efter de lämnat avdelning. Alltid undrat om de lever idag och hur många de hjälpt att starta samma hälsobringande levnadsstil de propagerar för.

Har även sett några exempel på personer som ångrat sitt missbruk men för de flesta har insikten kommit försent.

Kan säkert vara mindre farligt än vad viss propaganda säger men att tro att man kan lyssna på brukare och få en ärlig bild på hur farligt eller vilka biverkningar tex testo ger tror jag ger en väldigt skev bild. En 20 åring bryr sig heller kanske inte hur de mår vid 40-50, det är ju en evighet dit.

Alexton
2016-03-31, 09:54
Jo men bruk är inte lika med missbruk och mycket av det som pratas om i tråden handlar om läkaradministrerad testosteron.

Att köpa en random flaska från Öststats-Smarjo och sätta sig med kanylen och leka känns väl ungefär lika intelligent som att börja själv-medicinera sig diverse smärtstillande för man tycker det behövs.

TRT utförs efter tester av en person med utbildning. Dvs något som en lekman inte ska göra.

Gerdler
2016-03-31, 10:16
Har inte orkat läsa hela tråden men en sak har jag lärt genom alla mina år i vården.

......

Läkarna tog det som givet att det var steroider som orsakat deras problem.
Samtidigt har jag stött på läkare som säger att proteinpulver och styrketräning är onyttigt för mig för att "jag är akademiker och jag har ingen nytta av muskler". Så dina läkar-vänner kanske ska ifrågasättas de också. Kanske dags att fixa till utbildningen vad gällande kost och effekten av fysisk aktivitet av olika slag?

PureWhey
2016-03-31, 10:29
Saken är den, att för sjukvården i allmänhet är testosteronbrist ett symptom av ett annat sjukdomstillstånd. Det är den doktrinen vi lever med. Andra symptom härleds därmed också till detta sjukdomstillstånd. Det är hela min poäng.

Det man försöker behandla är därför inte i första hand testosteronbrist.

Jasså? Hade en polare, tror han låg på ca 12 nmol. Mådde sådär osv, klassiska tecken på testobrist. Gick till läkaren 3-4 gånger för att mäta t-värdena, verkligen i underkanten varje gång men ändå inom våra fina referensramar. Ja dom Submarine nämnde, där en 65 åring kan ligga på samma värden som en 19-åring och det anses fortfarande ok. Till slut fick han svaret att han inte behöver komma in på fler tester för att värdena ser bra ut. Han går såvitt jag vet fortfarande runt så, är säkert jättesunt.

Skall man leta efter något som kanske inte finns (gjorde man inte ens här tror jag) eller hjälpa patienten?

Vinter
2016-03-31, 11:06
Jasså? Hade en polare, tror han låg på ca 12 nmol. Mådde sådär osv, klassiska tecken på testobrist. Gick till läkaren 3-4 gånger för att mäta t-värdena, verkligen i underkanten varje gång men ändå inom våra fina referensramar. Ja dom Submarine nämnde, där en 65 åring kan ligga på samma värden som en 19-åring och det anses fortfarande ok. Till slut fick han svaret att han inte behöver komma in på fler tester för att värdena ser bra ut. Han går såvitt jag vet fortfarande runt så, är säkert jättesunt.

Skall man leta efter något som kanske inte finns (gjorde man inte ens här tror jag) eller hjälpa patienten?

Då är väl frågan, vad ställde läkaren för diagnos?

PureWhey
2016-03-31, 11:11
Då är väl frågan, vad ställde läkaren för diagnos?

Det var inom referensramarna så han behövde/fick ingen diagnos, det var "normalt" :)
(Frågade nu, var osäker)

Dvs... Denna universiella skalan för alla åldrar och alla individer är helt värdelös.

(Måste dock nämna att det inte är specifikt för Sverige utan förekommer även i t.ex. USA i vissa delstater har jag läst på subredditen för TRT)

Vinter
2016-03-31, 11:18
Det var inom referensramarna så han behövde/fick ingen diagnos, det var "normalt" :)
(Frågade nu, var osäker)

Ja 8-12 är fortfarande inom "normal" zonen, dock omtvistat. Under 8 brukar det hända saker inom vården. Men man letar efter andra orsaker och ser mest låga värde som symtom på något annat.

Dvs, inom vården är det praxis att se tex låga värden som en symtom på depression och dåliga ovanor. Inte att Depression är en symptom på testosteronbrist.

PureWhey
2016-03-31, 11:26
Ja 8-12 är fortfarande inom "normal" zonen, dock omtvistat. Under 8 brukar det hända saker inom vården. Men man letar efter andra orsaker och ser mest låga värde som symtom på något annat.

Dvs, inom vården är det praxis att se tex låga värden som en symtom på depression och dåliga ovanor. Inte att Depression är en symptom på testosteronbrist.

Exakt, idiotisk skala med andra ord då Olle 65 skulle (skulle kunna) bemötas på exakt samma sätt.

Exempel 2:
Kalle har hela sitt liv haft 30 nmol. Detta är hans normalvärde för välmående. Han slår i huvudet. Kollar sitt värde och det visar 10. Jättebra tycker Dr Agda på VC, det är inom referensramarna! I själva verket är det 1/3 utav hans naturliga värden, alltså helt värdelöst.



Går att diskutera i oändlighet, vi har två olika ståndpunkter helt enkelt.

ceejay
2016-03-31, 11:40
Eller faktumet att det är "normalt" att ha lägre testo vid 40-50 års ålder. Vafan, är jag så gammal så vill jag ha testo som en 20-åring.

Gerdler
2016-03-31, 12:07
Det var inom referensramarna så han behövde/fick ingen diagnos, det var "normalt" :)
(Frågade nu, var osäker)

Dvs... Denna universiella skalan för alla åldrar och alla individer är helt värdelös.

++

Jag hade 9.1 vid en av mätningarna. Dvs så pass nära att de gjorde ytterligare tester och tryckte lite på pungen. Gjorde fyra mätningar som hamnade på 9.1-13.x (kommer inte ihåg exakt). Det slår säkert lite, alltså både det faktiska värdet och mätningen. Jag kanske har 7.5 vissa förmiddagar och 15 vissa. Men sen är det ju det fria testot som avgör ändå. Har man lågt testo men lågt SHBG så har man troligen 'normalt' fritt testosteron. Problemet är att 8-40 nmol räknas som normalt av vissa läkarkretsar. Det är samma visa med fritt testo. En faktor 5 skillnad alltså. Det är hur tydligt som helst att läkarna har gått ihop och utformat ramar som gör att det är mycket lätt att slippa behandla för brist på manligt könshormon. Det är inte alls samma med kvinnliga könshormoner. Fråga rundor så ska ni få se att nära nog hälften av kvinnorna runt 50-70 någon gång har fått hormonersättning någon gång i livet av skälet livskomfort, depression eller dylikt, ofta i samband med klimakteriet, men inte alltid.
Varför diskrepansen? Vad tror ni? Jag är ganska säker på att myter om aggressivitet och cancer(det finns en viss ökning av bl a prostatacancer tror man, men inte hjärncancer och andra som media hittat på) ligger till grund för den. Och då behöver vi inte ens nämna hur cancrar som frodas med hjälp av östrogen.
Eller faktumet att det är "normalt" att ha lägre testo vid 40-50 års ålder. Vafan, är jag så gammal så vill jag ha testo som en 20-åring.
Det är inte helt orimligt att motivera det. Människan är ju inte gjord för att bli så gammal egentligen och våra system lägger av, lite och lite redan från typ 30-35. Håller man uppe testot lite längre så kan man hålla uppe muskelmassan, sexlusten och bendensiteten längre vilket har goda konsekvenser på benhälsan, psyket och fysisk funktion länge framöver.

Vill arbetsgivare inte ha piggare, gladare och hälsosammare gubbar, som istället för att sitta med en kagge och gnälla över tunga lyft och att allt var bättre förr, skuttar fram och lyfter så fort han får visa sin gubbastyrka?

PureWhey
2016-03-31, 12:15
Skrämselpropaganda som vanligt, precis som med cannabis.

Gerdler
2016-03-31, 12:31
Skrämselpropaganda som vanligt, precis som med cannabis.
Fast cannabis är bra mycket farligare än exogent testo. Det är dock troligen fortfarande för de flesta mer ofarligt än alkohol.

Liberala debattörer i USA brukar tyvärr använda lögner för att motivera legaliseringen av marijuana. Jag är för legalisering och måste man ljuga för att få igenom den så är jag fullständigt med på det men det gör argumenteringen mot legaliseringen enklare att föra i min mening.

De stora problemen med cannabis är att hjärnan utvecklas sämre vid bruk så man ska hålla sig ifrån det tills hjärnan är färdig (typ 25). Sen säger de liberala att cannabis inte ger lungcancer vilket kommer från nån studie som inte kunnat påvisa lungcancer. Det kommer dock komma för det är ofullständig förbränning och kondensation av produkterna(tjära i dagligt tal) av detta som ger lungcancer och KOL, inte själva tobaken, så det är precis samma om man röker marijuana.

Däremot finns i nuläget inget som tyder på att det kan vara dåligt att käka lite hash brownies i tid och otid.

Klein
2016-03-31, 12:56
Jag tror inte man ska stirra sig blind på sina basnivåer av testo. Finns studier som visar att manliga anletsdrag osv korrelerar mer med hur mycket testot temporärt ökar vid framgångar och ansträngning än med basnivåer av testo.

Gerdler
2016-03-31, 13:08
Sant men om man har låga basnivåer och symptom som kan härledas till lågt testo så tycker jag det är mer vettigt att åtminstone delges möjligheten att prova om behandling ger önskad effekt.

Macroman
2016-03-31, 13:13
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment

du skulle kunna få folk på kolo att äta bajs om du skrev att det höjde proteinsyntesen.

https://www.redwolf.in/image/cache/data/Posters/spiderman-great-power-comes-great-responsibility-poster-india-500x500.png

Eller att man omedelbart blir katabol om man inte äter det och att man därför måste äta det på gymet under träningspasset. Med sked. Ur en skål.

PureWhey
2016-03-31, 13:15
Jag tror inte man ska stirra sig blind på sina basnivåer av testo. Finns studier som visar att manliga anletsdrag osv korrelerar mer med hur mycket testot temporärt ökar vid framgångar och ansträngning än med basnivåer av testo.


Om man mår dåligt och har låga nivåer, skall man inte bry sig då?

jego
2016-03-31, 13:16
Samtidigt har jag stött på läkare som säger att proteinpulver och styrketräning är onyttigt för mig för att "jag är akademiker och jag har ingen nytta av muskler". Så dina läkar-vänner kanske ska ifrågasättas de också. Kanske dags att fixa till utbildningen vad gällande kost och effekten av fysisk aktivitet av olika slag?

Absolut. är övertygad om att bägge sidor sprider onyanserade bilder och tar var sin sida av åsiktsspektrat . Många man träffar verkar dock bilda sin uppfattning kring vad brukare säger om steroider och min åsikt är som sagt att de alltid kommer lovorda steriodbruk även om de har haft oturen att vara en av dem som fått allvarliga biverkningar.

Det saknas oberoende osikter kan jag tycka.

PureWhey
2016-03-31, 13:26
Absolut. är övertygad om att bägge sidor sprider onyanserade bilder och tar var sin sida av åsiktsspektrat . Många man träffar verkar dock bilda sin uppfattning kring vad brukare säger om steroider och min åsikt är som sagt att de alltid kommer lovorda steriodbruk även om de har haft oturen att vara en av dem som fått allvarliga biverkningar.



Det saknas oberoende osikter kan jag tycka.


Tur att t ex Pubmed och Google Scholar finns tillgängligt då :-)

Diomedea exulans
2016-03-31, 13:30
Sen säger de liberala att cannabis inte ger lungcancer vilket kommer från nån studie som inte kunnat påvisa lungcancer. Det kommer dock komma för det är ofullständig förbränning och kondensation av produkterna(tjära i dagligt tal) av detta som ger lungcancer och KOL, inte själva tobaken, så det är precis samma om man röker marijuana.

Har tänkt på det förut, att det är märkligt hur lite det fokuseras på lungornas påverkan när det diskuteras cannabis negativa eller positiva effekter. Intuitivt känns det som att all form av rök är dåligt för lungorna. Fan, finns det någon sorts rök som visat sig vara helt oskadlig för lungorna? Rökskador är ju jättevanliga vid bränder, cigaretter vet vi ju alla hur det är och även avgaser från trafiken är väl fastslaget som skadligt.

Gerdler
2016-03-31, 13:31
Absolut. är övertygad om att bägge sidor sprider onyanserade bilder och tar var sin sida av åsiktsspektrat . Många man träffar verkar dock bilda sin uppfattning kring vad brukare säger om steroider och min åsikt är som sagt att de alltid kommer lovorda steriodbruk även om de har haft oturen att vara en av dem som fått allvarliga biverkningar.

Det saknas oberoende osikter kan jag tycka.
Men det finns ju oberoende forskning. Granskad och publicerad forskning. Fast du litar kanske inte på sånt?

De som tar steroider tar ofta inte bara testosteron utan köttar på med 2-5 andra preparat samtidigt eller i cykler. Många av de grejerna för med sig mer problem än testo men framförallt så vill de ligga på gränsen för tolererbara biverkningar för att få maximal effekt. Så blodtrycket brukar höjas och de tar saker som dämpar varandras biverkningar i en härlig blandning.

Det är inte sunt att bruka på det sättet men det betyder inte att det inte finns ett sunt bruk, t ex TRT.

PureWhey
2016-03-31, 13:32
Har tänkt på det förut, att det är märkligt hur lite det fokuseras på lungornas påverkan när det diskuteras cannabis negativa eller positiva effekter. Intuitivt känns det som att all form av rök är dåligt för lungorna. Fan, finns det någon sorts rök som visat sig vara helt oskadlig för lungorna? Rökskador är ju jättevanliga vid bränder, cigaretter vet vi ju alla hur det är och även avgaser från trafiken är väl fastslaget som skadligt.


Det är bara att vape'a eller äta :-) T ex får småbarn knappast en joint som medicin, lol. Något jag tänkt på är hur många som har åsikter kring cb och dess lagliga status men har absolut 0 kunskap och fakta kring ämnet. Skrämselpropaganda är verkligen effektivt, även när internet finns.

Gerdler
2016-03-31, 13:45
Har tänkt på det förut, att det är märkligt hur lite det fokuseras på lungornas påverkan när det diskuteras cannabis negativa eller positiva effekter. Intuitivt känns det som att all form av rök är dåligt för lungorna. Fan, finns det någon sorts rök som visat sig vara helt oskadlig för lungorna? Rökskador är ju jättevanliga vid bränder, cigaretter vet vi ju alla hur det är och även avgaser från trafiken är väl fastslaget som skadligt.
Avgaser från moderna bensinbilar(när de blivit varma) är ganska ofarliga, du kan ta vartannat andetag från avgasröret(fast du får dåligt med syre från det ena). Det är fullständig förbränning och nästan inga partiklar. Diesel ger mycket mer partiklar men så gott som fullständig förbränning av resten. Det som gör trafiken farlig är också att det slits loss partiklar från asfalten och från däcken hela tiden som är i en storlek som är mycket farliga.

"Rök" kan ju vara rent vatten, då är det ofarligt. Även om det kommer från någon förbränning av nåt kolväte om den är fullständig och med rening från NOx och partiklar.

Sysav i Malmö eldar sopor och skapar en rök som är full med NOx, dioxiner, SO2, partiklar och annat skit. Men en god rening gör att de släpper ut mindre NOx, partiklar och SO2 än vad som finns i luften de tar in till pannan(Vet ej hur det är med dioxiner). De släpper ändå ut rök i form av vattenånga, kväve och koldioxid.
Det är bara att vape'a eller äta :-)
Yes. Då slipper man sånt.

T ex får småbarn knappast en joint som medicin, lol. Något jag tänkt på är hur många som har åsikter kring cb och dess lagliga status men har absolut 0 kunskap och fakta kring ämnet. Skrämselpropaganda är verkligen effektivt, även när internet finns.
Det är precis som abortdebatten där de använder retorik som 'harvest and sell babies for maximum profit' och 'fetus market'.

Morrris
2016-03-31, 13:46
Något jag tänkt på är hur många som har åsikter kring cb och dess lagliga status men har absolut 0 kunskap och fakta kring ämnet. Skrämselpropaganda är verkligen effektivt, även när internet finns.



Sånt där tar generationer tyvärr. Svårt att förändra åsikter folk har haft majoriteten av sina liv. Men det förändras. Under den prekliniska delen av min utbildning var informationen om cannabis tex. välbalanserad. Vilket är bra, det är unga människor man kan påverka.

PureWhey
2016-03-31, 13:52
Sånt där tar generationer tyvärr. Svårt att förändra åsikter folk har haft majoriteten av sina liv. Men det förändras. Under den prekliniska delen av min utbildning var informationen om cannabis tex. välbalanserad. Vilket är bra, det är unga människor man kan påverka.


Jo. Tyvärr verkar även majoriteten av befolkningen vara för korkad för att använda t ex PubMed eller surfa in på MAPS där dom skriver om studier. Hade själv ett projekt för ett par årsedan där jag tänkte göra så MAPS gör, men sen kom MAPS osv. Hann läsa igenom en del studier iaf.

grimfish
2016-03-31, 15:44
Men det finns ju oberoende forskning. Granskad och publicerad forskning. Fast du litar kanske inte på sånt?


Viktigt att komma ihåg är att mycket av forskningen på testosteron är finansierad av läkemedelsindustrin. När man till exempel tittar på risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom vid behandling med testosteron så visar undersökningar som är bekostade av läkemedelsindustrin inte på någon statistiskt säkerställd riskökning, medan studier som inte är finansierade av industrin visar på en ungefär dubblerad risk.

submarine3
2016-03-31, 15:49
Jasså? Hade en polare, tror han låg på ca 12 nmol. Mådde sådär osv, klassiska tecken på testobrist. Gick till läkaren 3-4 gånger för att mäta t-värdena, verkligen i underkanten varje gång men ändå inom våra fina referensramar. Ja dom Submarine nämnde, där en 65 åring kan ligga på samma värden som en 19-åring och det anses fortfarande ok. Till slut fick han svaret att han inte behöver komma in på fler tester för att värdena ser bra ut. Han går såvitt jag vet fortfarande runt så, är säkert jättesunt.

Skall man leta efter något som kanske inte finns (gjorde man inte ens här tror jag) eller hjälpa patienten?
¨
Japp, har som sagt en kusin som genomgått liknande, "inom ramarna! då är det lugnt!!" även fast patienten mår som en zombie.

Även killar jag tränat med genom min lilla 7åriga träningskarriär, vissa har varit uppenbara brukare och KOM IN I DET HELA genom att läkare vägrade behandla dem för sitt låga testo så de "tog saken i egna händer" istället, började själv administrera TRT och på så vis kom in i hela steroid-kulturen mer och mer och i stort sett alltid pga byggningen började använda tyngre saker också.

Med andra ord är det rätt vanligt nu för tiden att män som läkare vägrar behandla, börjar självadministrera istället för att de helt enkelt mår bajs.

Luca Brasi
2016-03-31, 15:54
feeeeel

filmjölk
2016-03-31, 15:59
Jag får TRT, det är skitbra. En stor skillnad ffa. på gymmet, men även för hur jag mår. Dessutom är jag mindre trött, jag sover rätt uselt men nu påverkar det mig mindre.

ceejay
2016-03-31, 15:59
Jag får TRT, det är skitbra. En stor skillnad ffa. på gymmet, men även för hur jag mår. Dessutom är jag mindre trött, jag sover rätt uselt men nu påverkar det mig mindre.

hur länge har du fått trt?