handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på program


dickhead
2014-11-03, 11:39
1
Bröst
Bänkpress 10x10
Lutande hantelpress 4x8
Flyes 4x8
Militär/hantelpress 4x8
Sid och framlyft 4x10
Skivstångscurls 4x8
Omvända curls 3x8
Hammercurls 3x8

2
Rygg
Marklyft
Rodd 4x8
Chins 5 set
Shrugs 4x8
Latsdrag 4x8
Dips 4x15
Smalbänk 4x10
Tricepsövningar 3x10

3
Ben
Knäböj 10x10
Raka marklyft 5x8
Benspark 4x8
Bencurl 4x8
Vadpress 4x10
Mage

Kommentarer, något som saknas, bör läggas till eller ändras på?

TABBYz
2014-11-03, 12:34
Fler övningar varje pass du kör.
Tycker det är lite :p

Illustrerade mannen
2014-11-03, 13:14
Det ser väl bra ut? Måndag - onsdag -fredag typ? Jag antar att du har en tanke med att kombinera bröst med biceps och rygg med triceps?
Tufft med 10X10 i bänken och böjen! Vilket RM lägger du dig på?

maattee10
2014-11-03, 13:15
övningarna ser riktigt bra ut, men 10x10 i basövningarna, inte de för mkt? sen tycker jag du ska byta triceps till bröst passet och biceps till rygg:)

Morty
2014-11-03, 13:35
Det där är inget program, det är bara en lista med övningar.

barkiiis
2014-11-03, 14:11
Det där är inget program, det är bara en lista med övningar.

Det där är ingen vettig respons, innehållet och frågeställningen på inlägget har uppfattats korrekt av övriga.

Fliptones
2014-11-03, 14:19
Det där är ingen vettig respons, innehållet och frågeställningen på inlägget har uppfattats korrekt av övriga.

Morty menar säkerligen att det är en ball lista med övningar du har där.
Men om det är synpunkter kring upplägg du önskar, kan det vara på sin plats att presentera upplägget..

dickhead
2014-11-03, 14:23
Det där är inget program, det är bara en lista med övningar.

Har du inget vettigt att skriva så kan du lika gärna låta bli.

TIMPA
2014-11-03, 14:24
Vad hade du tänkt i progressions väg när du planerar 10x10 i basövningarna? (Förutom marken ser jag..)

dickhead
2014-11-03, 14:26
Jag har tänkt träna 3 dagar vila 1 osv. Ska ligga på ca 5000 kcal, jag är 175 cm och väger 70 kg. Målet är att gå upp till 75-80 kg. Var behöver jag fler övningar?
Kanske skippar 10x10 i bänk och böj. Men vill ha mycket volym.

dickhead
2014-11-03, 14:28
Vad hade du tänkt i progressions väg när du planerar 10x10 i basövningarna? (Förutom marken ser jag..)

Tänkte lite GVT bara 60% av 1RM och höja med 2,5-5% när jag klarar 10x10.

Morty
2014-11-03, 14:32
Har du inget vettigt att skriva så kan du lika gärna låta bli.

Morty menar säkerligen att det är en ball lista med övningar du har där.
Men om det är synpunkter kring upplägg du önskar, kan det vara på sin plats att presentera upplägget..

Exakt så. Alltså om jag som coach skulle skriva till en adept:
Måndag: löpning
Tisdag: löpning
Onsdag: simning
Torsdag: Löpning
Fre-Sön: Vila"

Skulle jag kunna kalla det program? Ladda ner typ ett Sheiko-ark och se hur de ser ut. Läs några sammanfattningar om riktiga program, typ Sheiko, 5/3/1, Smolov etc så förstår du varför en lista på övningar inte är ett program utan just bara en lista på övningar.

TABBYz
2014-11-03, 15:05
https://www.youtube.com/watch?v=JvUFTAQ9V4M

Nu ska vi inte snacka om hur mycket skit hon stoppar i sig men om du vill ha mycket volym och verkligen bränna ut kroppen varje pass.
Kör som DLB.
Och om du inte förstår vad jag menar med "MYCKET" så kommer du se det här :)

dluddeckens
2014-11-03, 15:08
exakt så. Alltså om jag som coach skulle skriva till en adept:


Skulle jag kunna kalla det program? Ladda ner typ ett sheiko-ark och se hur de ser ut. Läs några sammanfattningar om riktiga program, typ sheiko, 5/3/1, smolov etc så förstår du varför en lista på övningar inte är ett program utan just bara en lista på övningar.

+1

Illustrerade mannen
2014-11-03, 15:55
Exakt så. Alltså om jag som coach skulle skriva till en adept:


Skulle jag kunna kalla det program? Ladda ner typ ett Sheiko-ark och se hur de ser ut. Läs några sammanfattningar om riktiga program, typ Sheiko, 5/3/1, Smolov etc så förstår du varför en lista på övningar inte är ett program utan just bara en lista på övningar.

Men nu är du bittergrinig Morty. Självklart är det som du skriver, men kanske är TS inte på den nivån? Jag har själv följt några "program" ett antal gånger, men de allra flesta av oss listar endast övningarna, kanske set och reps och frekvens. Visst, kanske på bekostnad av progression i viss mån, men är man, som jag, en hobbytränande, räcker det fint med en "lista med övningar". Jag är tämligen säker på att du förstår TS funderingar.
OnT: 3:1... Tror du inte det kan bli slitigt för dig med bröst och triceps dagarna efter varandra och rygg och biceps dagarna efter varandra? Kanske, som annan skrivit, byta plats på biceps och triceps? Jag skulle inte kört fler övningar... Men se till att öka vikterna när du klarar utsatt repsantal! Testa GVT-upplägget vetja!

Roiidrage
2014-11-03, 16:32
https://www.youtube.com/watch?v=JvUFTAQ9V4M

Nu ska vi inte snacka om hur mycket skit hon stoppar i sig men om du vill ha mycket volym och verkligen bränna ut kroppen varje pass.
Kör som DLB.
Och om du inte förstår vad jag menar med "MYCKET" så kommer du se det här :)

Det är väl ändå rätt relevant hur mycket skit hon stoppar i sig, att träna sådär för nån som är ren vore rätt idiotiskt.

TS: fokusera på att träna varje muskelgrupp MINST två gånger i veckan, gärna tre. Sikta även på att alltid bli starkare. Anpassa volymen för hur ofta du tränar varje muskel. Jag kör varje muskel 3 ggr i veckan, men då kör jag rätt låg volym. Så länge du ökar i vikterna så kmr du få resultat.

Gnistan
2014-11-03, 18:06
1
Bröst
Bänkpress 10x10
Lutande hantelpress 4x8
Flyes 4x8
Militär/hantelpress 4x8
Sid och framlyft 4x10
Skivstångscurls 4x8
Omvända curls 3x8
Hammercurls 3x8

2
Rygg
Marklyft
Rodd 4x8
Chins 5 set
Shrugs 4x8
Latsdrag 4x8
Dips 4x15
Smalbänk 4x10
Tricepsövningar 3x10

3
Ben
Knäböj 10x10
Raka marklyft 5x8
Benspark 4x8
Bencurl 4x8
Vadpress 4x10
Mage

Kommentarer, något som saknas, bör läggas till eller ändras på?

Jag hade nog kört
Dag 1.
Bänk.
Smalbänk.
Dips.
Triceps pulldown i maskin.
Flyes
Hantelpress
Biceps.

Dag 2.
Mark.
Latsdrag i maskin eller chins.
Rodd.
Hanteldrag
Axlar.
Mage

Dag 3.
Motionscykel (uppvärmning).
Böj.
Benspark.
Bencurl.
Vader.

Stor Hård Ådrig
2014-11-03, 18:20
5000 kcal på 70 kg låter väldigt mycket, men du kanske har koll på din förbrukning? Om inte så kommer du nog nå ditt mål på 75-80 kg väldigt snabbt och det mesta kommer vara fett. IMO är det ingen större poäng att sätta en viss kroppsvikt som ett mål att sträva efter på bulk utan snarare att stadigt öka på gymmet och gå upp i lagom takt.

Morty
2014-11-03, 18:20
Men nu är du bittergrinig Morty. Självklart är det som du skriver, men kanske är TS inte på den nivån? Jag har själv följt några "program" ett antal gånger, men de allra flesta av oss listar endast övningarna, kanske set och reps och frekvens. Visst, kanske på bekostnad av progression i viss mån, men är man, som jag, en hobbytränande, räcker det fint med en "lista med övningar". Jag är tämligen säker på att du förstår TS funderingar.
OnT: 3:1... Tror du inte det kan bli slitigt för dig med bröst och triceps dagarna efter varandra och rygg och biceps dagarna efter varandra? Kanske, som annan skrivit, byta plats på biceps och triceps? Jag skulle inte kört fler övningar... Men se till att öka vikterna när du klarar utsatt repsantal! Testa GVT-upplägget vetja!
Men liksom... Det står inget om frekvens, intensitet, planerad progression, inget om något mer än en lista på övningar och hur mycket varje övning ska utföras. Är kalla det program är ju helt extremt, det är ju verkligen bara en lista tills iaf frekvens och intensitet anges. Och därmed fullkomligt omöjligt att ge någon givande kritik på.

Pretorian
2014-11-03, 18:41
Rejält med kalorier. Du vill berkligen gå upp i vikt snabbt.

dickhead
2014-11-03, 19:14
Men liksom... Det står inget om frekvens, intensitet, planerad progression, inget om något mer än en lista på övningar och hur mycket varje övning ska utföras. Är kalla det program är ju helt extremt, det är ju verkligen bara en lista tills iaf frekvens och intensitet anges. Och därmed fullkomligt omöjligt att ge någon givande kritik på.

Okej, ska återkomma med ett program i din värld med detaljer som du kan få kolla på eftersom du verkar så kunnig inom ditt område. :)

dickhead
2014-11-04, 08:54
Men liksom... Det står inget om frekvens, intensitet, planerad progression, inget om något mer än en lista på övningar och hur mycket varje övning ska utföras. Är kalla det program är ju helt extremt, det är ju verkligen bara en lista tills iaf frekvens och intensitet anges. Och därmed fullkomligt omöjligt att ge någon givande kritik på.
Efter att jag stalkat dig Morty litegrann så insåg jag att du är fel person att komma med tips angående styrketräning då jag anser mig själv vara mer utvecklad inom det än vad du är. Du verkar vara mer konditionskillen som har Rich Roll som förebild, där har du säkert mycket att lära mig. :-)


1
Bröst
Bänkpress 10x10
Lutande hantelpress 4x8
Flyes 4x8
Militär/hantelpress 4x8
Sid och framlyft 4x10
Skivstångscurls 4x8
Omvända curls 3x8
Hammercurls 3x8

2
Rygg
Marklyft
Rodd 4x8
Chins 5 set
Shrugs 4x8
Latsdrag 4x8
Dips 4x15
Smalbänk 4x10
Tricepsövningar 3x10

3
Ben
Knäböj 10x10
Raka marklyft 5x8
Benspark 4x8
Bencurl 4x8
Vadpress 4x10
Mage

Målet med det här är ju att få lite gains.
5000 kcal ca.
Vilan ska vara ca 60-90 sek.
Varje övning ska utföras mot det repsantalet jag skrivit och när alla set gjorts med samma vikt och repsantal så ska vikten höjas för att få progression. Det kommer antecknas efter varje pass för att hålla koll på det enklare.
Planen är att köra detta i ca 6-8 veckor för att sedan köra mera styrkeinriktat för att få lite krut i muskelmassan som förhoppningsvis har kommit och sedan köra explosivt och få power i musklerna och återigen köra hypertrofi. Det är periodiseringen som jag tänkt.
Funderar på att kutta ner 10x10 också, känns som lite overkill kanske.

Synpunkter, någon som vågar?

Illustrerade mannen
2014-11-04, 08:59
Vågar? Självklart! :)
Kör på! Upprepar dock min fundering kring att köra bröst-biceps och rygg-triceps dagarna efter varandra. Men fungerar det bra för dig så kör! Rapportera gärna hur det går!

dickhead
2014-11-04, 09:03
Vågar? Självklart! :)
Kör på! Upprepar dock min fundering kring att köra bröst-biceps och rygg-triceps dagarna efter varandra. Men fungerar det bra för dig så kör! Rapportera gärna hur det går!

Tror du att det blir för mycket?
Om jag byter så att jag kör ben mellan dom passen då?
Ska ju göra 3 vila 1 så, följande:
Bröst, axlar, biceps
Ben, mage
Rygg, triceps
Vila
Bröst, axlar, biceps
Ben, mage
Rygg, triceps
Vila
osv...

Vad tror du?

cancion
2014-11-04, 09:31
Skulle aldrig köra marklyft dagen innan benpass.

Marklyft=Ben.

Morty
2014-11-04, 09:39
Challange accepted. Startade faktiskt en tråd lite om detta, om man kan anses vara rätt person att vara tränare utan att vara på nån fenomenal nivå själv. Själv är jag ju absolut av den åsikten, annars skulle vi ju kunna ha ett coach-OS där tränarna är lika grymma som deras atleter. Självklart orimligt och en tränas kunskap borde ju bedömas efter just kunskaperna, inte deras förmåga i grenen/sporten.

Jag har hur som kollat lite på ditt schema. Skulle fortfarande inte kalla det program och jag skulle VERKLIGEN rekommendera att du läser lite om träningsprogrammering. Alltså i all välmening. Det är fett mycket mer värt att lägga 20 timmar på att utbilda sig själv än 100 på att harva på gymmet. Kunskapen är dessutom beständig, det är inte muskler.

Så alltså, efter att ha räknat ihop antalet reps (det blir ju inget bra mått på volym eftersom vikterna och därmed intensiteten kommer att vara olika, men du har inte specifierat hur) så kommer jag fram till detta:

reps push: 296
reps pull: 114/154+marklyftrepsen (114 utan raka marklyft inräknat)

Du har typ två-tre gånger mer pressvolym än dragvolym. Då inte inräknat marklyftrepsen eftersom du inte skrivit vad du ska köra där men 10x10 är nog varken möjligt eller smart.
För axelhälsan skulle jag verkligen inte kunna rekommendera det. Jag skulle säga att 20-50% mer dragvolym än pressvolym vore vettigt, inräknat marklyft då. Sen har du inga rotatorkuffövningar med, kanske kör du redan det men skrev inte upp av någon anledning. Det skulle jag hur som rekommendera att börja varje pass med. typ 3x20 utåt+3x10-15 inåt.

Du kör rätt mycket biceps på träninspasset innan du kör rygg. Det är jag tveksam till.

På ryggpasset kör du dips+smalbänk, trots att du kör bänk och militärpress på träningspasset innan. Det förstår jag inte syftet med.

10x10 knäböj skulle få mig att vika mig totalt och ha mycket svårt att genomföra något mer det passet. Sen tycker jag att benspark efter det är helt onödigt. Vadpress tycker jag också är lite onödigt, men kan säkert vara bra mot sentida hälsenebesvär. Magträningen går ju inte att ge kritik på.


Om jag skulle kör tre pass i veckan (du har ju inte skrivit hur pass ofta du ska köra dessa pass men med tanke på hur övningarna ligger så antar jag 3 per vecka) så skulle jag antingen byta plats på dag 2-3 och försöka få 2 dagar vila till pass 1 igen, alltså typ X-1-X-3-X-2-X per vecka, eller byta till en över/under-split som du kör 3 gånger per vecka, antingen med 2 överkroppspass per vecka eller rullande över 2 veckor.

Pretorian
2014-11-04, 10:01
Du gör inte fel i att lyssna på Morty.

Damien Thorne
2014-11-04, 10:24
Skulle aldrig köra marklyft dagen innan benpass.

Marklyft=Ben.

+1

I både knäböj och marklyft använder du benen och korsryggen. Därför brukar man rekommendera att ha dom 2 passen så långt ifrån varandra som möjligt.

Antingen
måndag böj
onsdag bänk
fredag mark

eller
måndag mark
onsdag bänk
fredag böj

Damien Thorne
2014-11-04, 10:29
Missade att du ska träna 3dagar i rad sen vila 1dag. Men det blir samma upplägg som rekommenderar iallafall.

1 böj
2 bänk
3 mark
4 vila