handdator

Visa fullständig version : En vecka utan kostschema - Utvärdering


NICKXXXXXX
2014-11-03, 00:10
Lite fakta om mig innan jag påbörjar denna post...

Gymmat sedan 2012. Kört med kostschema sedan 2013. 19år. Kör min andra deff just nu och har gått ner 13kg än så länge. Hela tiden så har jag fått höra från både kompisar, äldre och folk i gymmet att de tycker att det är onödigt att jag håller på med kostschema eftersom att jag är så "ung". "Det kan du ta senare i livet" hör jag ofta. Denna tråd kanske är lite onödig, men jag tänkte att det kanske kan vara en intressant läsning för en del.

För en vecka sedan så bestämde jag mig för att ta en vecka sedan så bestämde jag mig för att köra en hel vecka av utan kostschema. Anledningen till det var att jag kände att jag behövde få tillbaks motivationen till 100% igen. Jag trodde att det skulle vara kul att "äntligen" få äta vad jag vill en hel vecka... Det var dock rena motsatsen.

Att inte veta vad man skulle äta varje dag var så frustrerande för mig. Man har ju inte heller lust att laga mat egentligen så det blev ofta att man åt kakor bara för att och en hel del mackor. Att ha matlådor gör livet så mycket enklare. Du behöver inte spendera en massa tid på att laga mat varje dag. Du vet vad du ska äta och du vet att maten du äter kommer att ge dig resultaten du vill ha.

Denna vecka lärde mig att jag aldrig igen vill gå utan kostschema. Man skulle nog kunna kalla mig lat iofs, men jag tror att många känner igen sig i detta. Kostschema 4 lajf

tossefar
2014-11-03, 01:07
Tänker du berätta VARFÖR du tycker som du gör efter veckan?

Jag har aldrig använt ett kostschema och aldrig sett ett behov. Jag har aldrig heller haft 13 överflödiga kilon, så det kanske spelar in.

NICKXXXXXX
2014-11-03, 01:14
Tänker du berätta VARFÖR du tycker som du gör efter veckan?

Jag har aldrig använt ett kostschema och aldrig sett ett behov. Jag har aldrig heller haft 13 överflödiga kilon, så det kanske spelar in.

Sa väl det i TS? Allt blir så mycket enklare iaf. Man behöver inte fundera på vad man ska äta eller hålla på att laga mat ens. Sparar in en massa tid på det! Sedan så får du garanterat i dig dina kalori/protein etc behov.

Commando1980
2014-11-03, 01:15
Jag tycker att du blandar ihop korten. Kostschema är inte samma sak som storkok/fixa matlådor. I övrigt låter det som du bör försöka få till en mer balanserad ansats till kosten.

Albin Eriksson
2014-11-03, 04:38
Du kan väl äta bra och balanserat även om du inte har ett kostschema?
Känns inte direkt som ett måste att äta kakor för att du inte har siffror nedplitade på ett papper direkt..

NICKXXXXXX
2014-11-03, 08:36
Jag tycker att du blandar ihop korten. Kostschema är inte samma sak som storkok/fixa matlådor. I övrigt låter det som du bör försöka få till en mer balanserad ansats till kosten.
Har du lust att utveckla sista meningen? Annars har du rätt
Du kan väl äta bra och balanserat även om du inte har ett kostschema?
Känns inte direkt som ett måste att äta kakor för att du inte har siffror nedplitade på ett papper direkt..
Haha det stämmer, men när man äntligen "kan" äta sånt så är det svårt att låta bli. Hade jag bott helt ensam så hade det varit enklare dock. Då finns ju bara det jag köper in till hushållet. Varken mer eller mindre.

AronP
2014-11-03, 11:00
Offseason äter jag nästan jämt utan kostschema men det hindrar mig inte från att storkoka och äta bra mat, sen äter jag bröd och annat gott också men det hade jag gjort även om jag följde ett nedplitat kostschema. Däremot är det ju svårt att komma ifrån det helt eftersom det alltid finns någonstans i bakhuvudet en ungefärlig uppskattning på vad saker innehåller.

Själv tror jag att det är sunt att få den distansen till mat, precis som Commando var inne på.

Pretorian
2014-11-03, 12:11
Jag har inget kostschema men ofta matlådor. Jag håller mig borta från kakor och annat skräp ändå.