handdator

Visa fullständig version : Lära sig språket i landet man är i


zeusden1
2014-11-02, 16:58
Hej kolobröder och kolosystrar.
I mitten av januari åker jag till Madrid för att under 16 veckor plugga spanska. Skolan jag åker till heter Don Quijote och har vad jag har förstått mycket gott rykte bland språkresor och kurser. Detta blir min andra längre utlandsvistelse (förra var utbytesstudent i Kalifornien på gymnasiet).

Mitt mål är bli flytande i spanska och de förkunskaper som jag har är minst sagt ringa. Läste spanska på högstadiet och gymnasiet, men jag var mycket ointresserad och lyckades med näppe bli godkänd. Synd att man inte engagerade sig mer och det är först nu jag insett hur roligt det är att prata olika språk. Det kommer alltså bli en rejäl utmaning för min del och jag är övertygad om att jag kommer lyckas.

För att ytterligare förbereda mig språkmässigt brukar jag översätta ett antal ord varje dag och lära mig dessa. Till exempel sitter jag vid datorn så översätter jag saker runt den. Vidare använder jag mig av Pimsleur language courses där man lyssnar och upprepar spanska fraser, gör egna meningar och liknande.

Har några kompisar som gjort liknande grejer och deras tips är att alltid försöka sätta mig i olika sociala situationer där jag tvingas prata spanska, oavsett om jag faktiskt gillar det jag gör.

Har ni liknande erfarenheter? Det skulle vara roligt att höra lite tankar om liknande "projekt" och resor. Vad gjorde ni? Har ni några tips på att lära sig språket? Just Madrid (och Spanien i allmänhet): är det några kulturella krockar som jag bör göra mig medveten om?

ducedo
2014-11-02, 17:38
Har tyvärr ingen större erfarenhet av språkresor men kan nämna lite om att lära sig själv tills dess att du åker.

Det stora problemet med Pimsleur (i mitt tycke) är att man bara upprepar fraserna och sedan är det glömt om några dagar. Kan du grunderna så skulle jag istället satsa på att utökade ordförrådet med s.k. flashcards (http://en.wikipedia.org/wiki/Flashcard) genom antingen Anki (http://ankisrs.net/) eller Memrise (http://www.memrise.com/). Alternativt så sparar du fraserna i programmet efteråt så att du kan fortsätta öva på dem. 20 nya ord om dagen blir 7300 på ett år men du vill kanske hålla ett lite högre tempo nu under nov/dec.

Vill du lyssna på podcasts så har jag hört mycket gott om Coffee Break Spanish (https://radiolingua.com/coffeebreakspanish/) men det är sånt du kan lyssna på när du går till affären eller åker till jobbet. När du är hemma så bör du istället välja saker där du har både text och ljud för att kunna följa med i texten och slå upp nya ord. Tjänsten LWT (http://lwt.sourceforge.net/) är fantastisk för att du med enkelt klick kan översätta ordet, betygsätta det utifrån hur bra koll du har (1-5) för att sedan spara det i databasen så att du kan exportera och öva på orden i t.ex. Anki.

Vill du förbereda dig på att tala spanska så kan du hitta någon partner och köra över Skype (tips på diskussionsämnen (http://www.reddit.com/r/languagelearning/comments/1fuouo/a_list_of_conversation_questions_for_language/)). Vill du öva på att skriva så kan du få dina texter rättade på Lang-8 (http://lang-8.com/).

Jag är även förtjust i Duolingo (https://www.duolingo.com/) eftersom det tvingar dig att verkligen tänka efter och skriva svar men jag vet inte hur tidseffektivt det är. Har du koll på grunderna så är det kanske vettigare att just läsa, tala och skriva.

Mitt viktigaste råd är att undvika att hoppa mellan olika kurser utan att välja 1-2 för att sedan så fort som möjligt göra det mer 'riktigt' genom att t.ex. läsa nyheter eller tala språket. Att se på film och lyssna på radio håller jag dock inte särskilt högt eftersom man får svårare att fånga upp nya ord i jämförelse med när du sätter dig ner och översätter dem i en text.

Edit: Glöm inte att föra en anteckningsbok över viktiga regler du lär dig. Det som är en aha-upplevelse idag kan vara glömt om två dagar tills dess att du ramlar över regeln igen. Genom att bara skriva ner det du har lärt dig så blir det mycket lättare att snabbt repetera än om du skulle plocka fram en grammatikbok på 300+ sidor.

Tomten
2014-11-02, 17:50
Hej. Jag har själv studerat i ungefär 4 månader vid en språkskola i Japan. Mitt råd är att du tar skolan med en klackspark. Istället för att sitta i studentkorridoren och plugga på kvällarna, så drar du ut och träffar folk. Jag gjorde själv misstaget att bara sitta och plugga under större delen av tiden, och var ute väldigt lite och träffade folk. Det är så jävla lätt hänt att man bara börjar hänga med de andra studenterna för att det är "lätt".

Det jag egentligen skulle vilja rekommendera är att du fixar ett sk. "homestay" så du bor hos en spansk familj under studierna. Det kommer förmodligen ge mer än hela "språkskolan".

Undvik också att hänga med andra studenter. Det är förmodligen skitkul och du lär dig känna nya människor. Fast inte fan lär du dig språket du är där för att studera.

h051n
2014-11-02, 17:59
Tycker det är bra att man lär sig språket i det land man bor i. Inte som vi i Sverige som klagar på folket som åker hit och när vi själva flyttar utomlands typ Spanien, Thailand eller var som helst så kan vi inte ett ända ord.
Och vi är nöjda med vår svengelska hehe.

Tomten
2014-11-02, 18:05
Börja läsa böcker på spanska. Konversation är otroligt viktigt för att lära sig använda språket i praktiken, men böcker är ovärderligt för att bygga upp ett ordförråd. Det är klart bättre att försöka läsa enklare texter än att sitta med någon sunkig inlärnings-CD.

Diomedea exulans
2014-11-02, 18:56
Googla "duolingo", det är bra för att lära sig språk.

R Scarpa27
2014-11-02, 19:49
när kommer apparaten som överför alla språk till engelska när man pratar? :D direktöversättning i tal.. haha lär säkert slå igenom.

Captainwide
2014-11-02, 23:47
Hej. Jag har själv studerat i ungefär 4 månader vid en språkskola i Japan. Mitt råd är att du tar skolan med en klackspark. Istället för att sitta i studentkorridoren och plugga på kvällarna, så drar du ut och träffar folk. Jag gjorde själv misstaget att bara sitta och plugga under större delen av tiden, och var ute väldigt lite och träffade folk. Det är så jävla lätt hänt att man bara börjar hänga med de andra studenterna för att det är "lätt".

Det jag egentligen skulle vilja rekommendera är att du fixar ett sk. "homestay" så du bor hos en spansk familj under studierna. Det kommer förmodligen ge mer än hela "språkskolan".

Undvik också att hänga med andra studenter. Det är förmodligen skitkul och du lär dig känna nya människor. Fast inte fan lär du dig språket du är där för att studera.

Hur mycket kostade denna resa? Tänkte själv dra dit någon gång i framtiden.
Vart i Japan höll du till? :D

Till ts, håller nog med tomten här. Ut och försök konversera så mycket som möjligt, annars är risken stor att du bara lär dig finspråket och ändå låter som en turist med lite bättre spanskakunskaper än gemene resenär.

Petoria
2014-11-03, 00:00
Bra tips här i tråden! Ska själv iväg på en utbytestermin på ett universitet i Frankrike och har aldrig läst franska innan. Ska gå en kurs i franska när jag väl kommer dit, men känns som en bra idé att lära sig lite innan man åker också.

Termy
2014-11-03, 00:54
+1 på Anki, lang-8 m.fl. Bor och jobbar själv på Lanzarote just nu så har pluggat spanska på egen hand sedan slutet av september.

Skriver lite på Lang-8 ibland, pluggar med Anki varje dag: har grammatikkortlekar från Michel Thomas-metoden såväl som hans ljudböcker, samt skapar min egen kortlek med ord och fraser som jag stöter på under dagarna som jag vill lära mig. Lägger till eget ljud med ett TTS-program, samt spelar upp dessa i en spellista på mobilen också. Har en del erfarenhet från 1,5 års egenstuderande i Japanska.

Har fått ett par kontakter via Lang-8, bl.a. en spansktalande person som lär sig svenska där vi skypar och utbyter svenska/spanska fraser/dialoger/osv. Kan rekommenderas starkt. Vill du ha någon lärare officielt så går du in och reggar dig på http://italki.com/ där man kan hitta professionella lärare så billigt som typ 7-8 euro per timme.

Allra viktigast är som sagt att gå ut och prata och använda språket och inte enbart göra det till någon steril textboksexercis.

ARMSTARK
2014-11-03, 08:39
När jag skulle åka till Spanien memorerade jag hela meningar, meningar som jag i förväg kunde tänka mig skulle behövas. Klarade mig klockrent i de allra flesta situationer.
Dock hände det då och då att de trodde att jag kunde spanska på riktigt och svarade med värsta salvan, å man fattade ingenting. Då fick man förklara lite snabbt hur det var och de övergick till turistspanska.
Det här håller såklart inte i längden men är ett väldigt bra sätt att "komma in snabbt" och lära sig hur språket fungerar.

Tomten
2014-11-03, 08:40
Hur mycket kostade denna resa? Tänkte själv dra dit någon gång i framtiden.
Vart i Japan höll du till? :D

Till ts, håller nog med tomten här. Ut och försök konversera så mycket som möjligt, annars är risken stor att du bara lär dig finspråket och ändå låter som en turist med lite bättre spanskakunskaper än gemene resenär.

Här är skolan jag studerade vid http://www.kicl.ac.jp/en/admissions/

Det billigaste om du har ett jobb idag är nog att åka direkt till en språkskola, och bara ledigt för studier. Skit i att studera språket på ett universitet i Sverige, om du inte är helt inställd på att få ett stipendium så du får allt betalt. En språkskola kostar ungefär 350.000-400.000 yen per termin. När kursen är bra så motsvarar det ungefär 24500-28.000 kronor per termin (6 månader). Idag ligger kursen ÄNNU lägre (66kr per 1000yen). När jag åkte låg yenen på 90kr per 1000 yen, så jag betalade ~32000 för en termin.

Att yenen är så låg gör det till ett utmärkt läge för att studera i japan. När yenen är så låg så blir också boende och mat klart billigare. Studentkorridor kostar kring 30-40.000 yen i månaden (om jag inte minns helt fel).

Hela resan blir inte så fasligt dyr. Jag hade nog ut en 10.000 från CSN i månaden och hade lite sparat sen tidigare, så allt som allt med resor, boende och mat, så gick det på en 100.000-120.000 kronor under närmare 6 månaders vistelse i japan, då jag spenderade några veckor på resande fot också (borde rest mycket, mycket mer). Boende får man räkna kostar en 40.000-60.0000 yen i månaden beroende på standard. Jag betalade nog närmare 40.000, men bodde i en ganska sunkig studentkorridor. Har du möjlighet så bo i homestay eller i någon typ av "share house" där det bor japaner

spoonchest
2014-11-03, 09:47
HZqUeWshwMs