handdator

Visa fullständig version : Inflammation i axlarna


Barnes
2014-11-02, 15:50
Har åkt på nåt skit i axlarna. Förmodligen supraspinatus.
Kör ett ppl schema just nu och frågan är, ska man cykla pull och leg istället och hoppa över pushövningarna som ställt till det?
Vad jag menar är, kan t.ex mark förvärra även om det känns okej just när man utför det? Eller ska man köra push fast mycket lätt i rehab syfte?

J3T69
2014-11-02, 21:49
Gör övn.som inte gör ont.
Uppsök läkare eller sjukgymnast
direkt om det inte blir bättre på 2 veckor.
Du skall heller inte ha besvär 24 h
efter avslutat pass.
åkte själv på en inflammerad bursa och det tar tid att bli av med.
mitt råd till dig är att lyssna på kroppen.
Lycka till med axeln.

Barnes
2014-11-03, 06:51
Tack!
Står i kö till sjukgymnast som ska vara bra.
Har Naproxen hemma som jag gick på efter bara nån dag.
Innan körde jag med voltaren gel.

Det är ju lurigt det här eftersom jag känner mig rätt ok efter att jag blivit varm i leden. Men smärtan kommer surt ett par timmar efter avslutat pass

J3T69
2014-11-03, 21:29
Ok.om du nu skall träna så va lyhörd på axeln svar även flera timmar efter träning.
Det skall inte göra ont.
Bra att du beställt tid, förhoppningsvis är inget trasigt och du kommer säkert att få ett rehab program.
Håller tummarna:)

Barnes
2014-11-04, 14:32
Jag riskerar inget i onödan:)
Har tagit det lugnt och det känns bättre redan.
Tänker ge det en vecka till innan jag börjar belasta. Kommer köra väldigt lätt i början för att känna på det.
Kommer inte köra mer militärpress, tror det är den som ställt till det.
Kommer köra fler isolerande övningar med lättare vikt istället. Förhoppningsvis stärker det upp axlarna bättre.

kalle1321
2014-11-04, 17:57
Jag riskerar inget i onödan:)
Har tagit det lugnt och det känns bättre redan.
Tänker ge det en vecka till innan jag börjar belasta. Kommer köra väldigt lätt i början för att känna på det.
Kommer inte köra mer militärpress, tror det är den som ställt till det.
Kommer köra fler isolerande övningar med lättare vikt istället. Förhoppningsvis stärker det upp axlarna bättre.

Ett hett tips är att du redan nu börjar med cirkulations- och rörlighetsövningar. Ökad blodcirkulation och ledvätskecirkulation kommer snabba på läkningen och göra att du inte har lika ont. Sen tycker jag att du just nu endast ska fokusera på rehabträningen och anpassa ditt vanliga träningsprogram efter skadan och inte tvärt om. Lika bra att köra rehaben ordentligt från början så att du kan börja med riktiga styrketräningen så snabbt som möjligt. :)

Barnes
2014-11-04, 19:15
Ok. Har du nåt förslag på bra övningar att börja rehabba med redan nu, innan jag träffat sjukgymnasten?

kalle1321
2014-11-04, 19:36
Ok. Har du nåt förslag på bra övningar att börja rehabba med redan nu, innan jag träffat sjukgymnasten?

Rörelseövningar kan jag inte säga något om utan att veta om du har dålig rörlighet i några muskler.

Här är några exempel på cirkulationsövningar:
Sidolyft utan vikt
Shrugs utan vikt
Armpendel i olika riktningar
Protraktioner och retraktioner

Utåtrotation med gummiband
Inåtrotation med gummiband
Adduktion med gummiband
Bicepscurl och tricepspress med gummiband

Gör någon övning ont så skippa den.

Kör 20+ repetitioner med väldigt låg belastning och så ofta du kan.

J3T69
2014-11-04, 21:15
Jag riskerar inget i onödan:)
Har tagit det lugnt och det känns bättre redan.
Tänker ge det en vecka till innan jag börjar belasta. Kommer köra väldigt lätt i början för att känna på det.
Kommer inte köra mer militärpress, tror det är den som ställt till det.
Kommer köra fler isolerande övningar med lättare vikt istället. Förhoppningsvis stärker det upp axlarna bättre.

Dem flesta jag känner som haft problem med axlar brukar säga att det inte är själva
axel övn. Som brukar skapa problemen utan just bänk&hantel pressar.
varför detta är så har jag dessvärre glömt.
Allt ifrån dålig lyft teknik till svag baksida axel .
tycker också du skall rehabba tills du fått din axel undersökt.

Barnes
2014-11-05, 10:43
Tack som fasen för alla tips! :)
Jag gissar att mitt problem är att jag är överrörlig/ostabil i axlarna.
Men detta hoppas jag få svar på och övningar för.