handdator

Visa fullständig version : Sänka fettintaget i 5-7 veckor, lugnt?


1x0
2014-11-02, 11:09
Hejsan


Har legat på ca 0.9g fett kg/kv det senaste året i genomsnitt. Tänkte jag skulle avverka en 5-7 veckors diet med minst -1000 kcalunderskott per dag (äta -1k kcal under min uppskattade dags-maintenance kalorier).

Är det OK att droppa fettintaget till ~0.5g kg/kv? Svårt att få in över 50g fett per dag eftersom jag kommer vara ganska stillasittandes, utan att gå över min kaloribudget.

Hur märker man av sympton? (Försökte google lite fort men fann inget bra svar) Sämre humör? Svårt att veta eftersom det kanske är kcalunderskottet och inte pga för lågt fettintag. Minskad sexlust? Torr hy?

Kan man komma undan med lite lägre fettintag, om man väljer lite mer "nyttiga" och bra, fettkällor? Jag ligger ganska högt på omega-3 (2.5g fiskolja (DHA+EPA)per dag)...annars är fettkällorna (utöver lax och makrill) från kött, ost, sötmandlar och kakao. Äter inte mycket mejeriprodukter, då blir det oftast lightvarianterna. Kanske borde uppa omega-3 intaget till 3.5g/dag istället? Berkhans rekommendation.


TLDR: ätit nästan 1g fett kg/kv senaste året> påbörjar diet och droppar fettet till 0.5g kg/kv i 5-7 veckor. Hormoner osv hinner väl knappast haverera så fort?

EDIT: glömde nämna att jag har relativt låg fettprocent just nu. Skulle tippa på runt 12%. Antar det spelar in. En kraftigt överviktig person med mycket fett klarar sig nog bättre än en med lägre fettprocent?

z_bumbi
2014-11-02, 11:40
0,5 g/kg är inte så lågt och det finns ingen anledning att överdriva intaget av fiskolja.

1x0
2014-11-02, 11:58
0,5 g/kg är inte så lågt och det finns ingen anledning att överdriva intaget av fiskolja.
Jo, håller med.

Mest nojig eftersom jag ätit ganska fettsnålt senaste året. Tror inte mina hormoner och allt är i toppskick fan.

Tänkte göra en hälsoundersökning, kan man kolla upp om fettintaget kan strula till något, alltså se om det kan vara boven till något.

Har problem med torr hy och humörsvängningar.


När jag tänker efter har jag ätit ganska fettsnålt i 4-5 år. Inte ofta det blir över 1g fett kg/kv.


Jaja. Kör på i 5-7 veckor och utvärderar.

---------

Undrar dock fortfarande, om man kan komma undan, med ett lite lägre fettintag...beroende på fettkällor.

Alltså vad är "bäst":

1. 0.75g fett kg/kv. Fettkällor: avocado, fet fisk, ägg.

2. 2g fett kg/kv. Fettkällor: hel/halvfabrikat, charkprodukter, pizza, chips och glass.


Alltså mer 'skiter i vad jag äter' -tänk, på alternativ 2. Vi säger att bägge personerna är identiska i övrigt (tränar exakt lika mycket samt har samma gener och kroppsbyggnad osv)?

EDIT:^ även är deras kaloriintag det samma och proteinintaget...kolhydratsintaget är lägre på person 2 (eftersom han får i sig mer kalorier från fettet).

Beemel
2014-11-03, 06:33
Alltså vad är "bäst":

1. 0.75g fett kg/kv. Fettkällor: avocado, fet fisk, ägg.

2. 2g fett kg/kv. Fettkällor: hel/halvfabrikat, charkprodukter, pizza, chips och glass.


Rekomendationerna är väl 0,5-1g fett per kg kroppsvikt
Med det som vägledning får du själv räkna ut vilket som är bäst.
Att äta "onödigt" mycket fett i form av chips eller äta en rekommenderad mängd i form av råvaror som innehåller en del annat nyttigt....

Beemel
2014-11-03, 06:39
Du skriver att du håöler med om att 0,5 inte är så lågt men är ändå nojjig för att du har ätit så fettsnålt senaste året när du ätit nästan dubbla det.

Not sure if trolling...

z_bumbi
2014-11-03, 08:19
Tänkte jag skulle avverka en 5-7 veckors diet med minst -1000 kcalunderskott per dag (äta -1k kcal under min uppskattade dags-maintenance kalorier).

JTror inte mina hormoner och allt är i toppskick fan.

Tänkte göra en hälsoundersökning, kan man kolla upp om fettintaget kan strula till något, alltså se om det kan vara boven till något.

Har problem med torr hy och humörsvängningar.

Fettintaget i sig är inget konstigt men kaloriintaget och speciellt om du har bantat under stora perioder av de senare åren kan vara det.