handdator

Visa fullständig version : Kcal-underskott, vågen står still!? Bild


suchty
2014-11-02, 09:38
Kön: Kvinna
Längd: 162 cm
Vikt: 62,5
Mål: omkring 55-58 kg (mer definierad muskulatur)

Problematik:
Jag tycker att jag gör allt rätt, eventuellt ligger jag på något högt kcal-underskott (intag om 800-1000 kcal/dag). Jag fuskar inte (dvs. Inget godis, läsk, annat socker, ris, bröd, pasta etc) och mår ändå bra på mitt underskott. Försöker hålla koll på proteinet men kan ärligen medge att 120g protein / dag är svårt att få i sig, snittar nog runt 80-90g. tränar 4-6 pass i veckan.

Träningen är uppdelad på; ben, axlar&rygg, biceps&triceps, mage kör jag efter nästan varje pass & försöker få in någon form av cardio i veckan (löpning, spinning, pw). Blandar tunga styrkepass med lite lättare pass med fokus på teknik/kontakt.. Oftast har man träningsvärk någonstans vilket borde vara en indikation på att det borde hända saker.

Nu har jag kommit till det stadiet att INGENTING händer på vågen! Jag tycker nästan att jag svälter mig själv men den envisas med att peka på 62,5kg, vilket pågått i närmare en månad om inte straxt över en månad. Jag kan inte äta mindre & är rädd att gå upp i vikt om jag äter mer då jag har extremt lätt för att gå upp i vikt.

Även om fallet kan vara att jag äter för lite och träningen således inte ger den avkastning man kanske förväntat sig så borde jag väl ändå gå ner i vikt?

King Grub
2014-11-02, 10:39
En tränande kvinna måste äta minst 19 kcal per kilo fettfri massa per dygn för att inte påverka sköldkörtelhormoner negativt vilket försvårar eller omöjliggör fettförbränning och viktnedgång på vad som borde vara energiunderskott. Lågt kolhydratintag förvärrar.

mattilainen
2014-11-02, 11:11
En tränande kvinna måste äta minst 19 kcal per kilo fettfri massa per dygn för att inte påverka sköldkörtelhormoner negativt vilket försvårar eller omöjliggör fettförbränning och viktnedgång på vad som borde vara energiunderskott. Lågt kolhydratintag förvärrar.

Finns det några liknande siffror för män eller gäller det enbart kvinnor?

Dreas
2014-11-02, 12:03
En tränande kvinna måste äta minst 19 kcal per kilo fettfri massa per dygn för att inte påverka sköldkörtelhormoner negativt vilket försvårar eller omöjliggör fettförbränning och viktnedgång på vad som borde vara energiunderskott. Lågt kolhydratintag förvärrar.Jag vet att du har ett bra minne och kanske också sitter på en referens till en rapport.

Så jag frågar efter källa då det vore intressant att läsa. Har flera vänninor som dietat på riktigt låga underskott där det inte helt sällan gått åt skogen.

King Grub
2014-11-02, 12:16
Här är en relativt lättfattlig artikel med diagram och referenser: http://suppversity.blogspot.se/2014/10/thyroid-issues-low-energy-intake.html

Dreas
2014-11-02, 12:31
Här är en relativt lättfattlig artikel med diagram och referenser: http://suppversity.blogspot.se/2014/10/thyroid-issues-low-energy-intake.htmlTack!

Hackenschmidt
2014-11-02, 13:42
En tränande kvinna måste äta minst 19 kcal per kilo fettfri massa per dygn för att inte påverka sköldkörtelhormoner negativt vilket försvårar eller omöjliggör fettförbränning och viktnedgång på vad som borde vara energiunderskott. Lågt kolhydratintag förvärrar.

Vad händer med energin i det fallet? För jag antar att kcal in - kcal ut inte sätts ur spel? Minskar energi ut genom trötthet, nedsatt organfunktion o.s.v?

suchty
2014-11-02, 14:38
En tränande kvinna måste äta minst 19 kcal per kilo fettfri massa per dygn för att inte påverka sköldkörtelhormoner negativt vilket försvårar eller omöjliggör fettförbränning och viktnedgång på vad som borde vara energiunderskott. Lågt kolhydratintag förvärrar.

Jag har en fettprocent på ca 25%, 0,75x62,5 = 46,875
46,875x19 = 890. Vilket betyder att jag inte borde ligga i riskzonen för att påverka sköldkörteln.. Möjligtvis borde jag se till att inte hamna under 900 kcal/dag men känns ändå konstigt att jag stått still på 62,4-62,7 beroende på morgonform.

King Grub
2014-11-02, 15:59
Jag har en fettprocent på ca 25%, 0,75x62,5 = 46,875
46,875x19 = 890. Vilket betyder att jag inte borde ligga i riskzonen för att påverka sköldkörteln.. Möjligtvis borde jag se till att inte hamna under 900 kcal/dag men känns ändå konstigt att jag stått still på 62,4-62,7 beroende på morgonform.

Effekterna i studien nåddes efter bara fyra dagar. Troligtvis blir effekterna av låg energitillgänglighet under veckor eller månader större även vid intag en mening över nämnda siffror.