handdator

Visa fullständig version : Varför är folk fixerade vid att försöka leva så länge som möjligt?


filmjölk
2014-10-31, 23:23
Jag fick en oemotståndlig lust att plita ner en provokativ text.

"Nattjobb tar bort tio år ifrån din förväntade livslängd!" "En mestadels vegetarisk kosthållning med kalorirestriktion är hemligheten bakom ett långt liv". och liknande tycker jag att man hör rätt ofta.

Vad man inte hör är hur ålderdomen egentligen är. Man tänker att man kan ha ett bra, aktivt liv som 80-åring, men sanningen är att det är få förunnat. Man kan däremot leva länge, länge som ett vårdpaket som behöver bli försörjd och omhändertagen. idag kan du lätt leva tio-femton upp mot tjugo år som ett blöjbärande förlamat vårdpaket på en bättre instutition. Man kan hamna på ett ålderdomshem, som dement och skröplig 75-åring och ändå vara fysiskt närvarande vid sin egen 90-års dag.

Låter det kul? 15år där man är en mindre rörlig, smärtfylld bebis vars höjdpunkt på dagen är att få laxermedel så att förstoppningen släpper. Vi blir äldre och äldre, men vi blir inte friskare. En 90-åring idag är precis lika skröplig som en 90-åring på 1500-talet. idén om att vi skall jobba längre är inte baserad på att vi är mer kapabla till att jobba längre, utan att vi blir äldre och äldre och kostar ruskigt mycket pengar och det måste kompenseras med någon slags nödlösning.

Hälsa vill jag gärna översätta med andras värderingar till: "Att vara i livet så länge som möjligt". Många av oss tränar av den anledningen, dietar av den anledningen och dedikerar en stor del av våra liv till att uppnå just en bizarrt hög ålder. Varför? varför skall man bli så jäkla gammal? man blir inte gammal och vis, man blir gammal, sjuk, dement och krävande.

Är själva tanken på att dö vid 60-70 istället för 90-100 så hemsk egentligen? varför planera, spara, pensionsspara, träna, dieta för en tid man med stor sannolikhet inte kommer njuta av?

Eftersom vi är på ett träningsforum så vill jag återknyta till träning: Ät mer rött kött, skippa cardion för extra skrotlyftande, träna den där extra timmen som frisätter fria radikaler, skit i att du kommer få ledvärk som 93:åring och lasta på mer vikt.

XXXL
2014-10-31, 23:30
Det är ju absolut inte säkert, du kan vara 80 och pigg som 50. Speciellt med hur vanligt robotar och AI kommer vara i våra hushåll om 50 år.

Tolkia
2014-10-31, 23:36
Mitt intryck är att man är mer fixerad vid att leva så länge som möjligt när man är långt från döden än när man är närmare den. De som läser den typ av artiklar du beskriver och för den delen finansierar och bedriver forskning om hur man förlänger livet är i stor utsträckning i medelåldern. Det är samma åldersgrupp som, när de sitter på olika beslutande poster, hävdar att "alla vill vårdas hemma så länge som möjligt" och liknande, pratar om hur de skulle vilja ha det när de blir gamla och/eller sjuka med argument som om de då skulle vara precis som de är nu, medelålders och friska. Jag tror att det är där problemet sitter; man tänker sig att när man själv blir gammal så kommer man att vara SÅ pigg och vital, inte skröplig och/eller dement. Man vet nog, ngåonstans, att det inte kommer att vara så, men man förtränger det så länge man kan, och besvärjer det läskiga åldrandet och den läskiga döden så länge man kan. Istället för religionen som lovar evigt liv är det nu Aftonbladet Hälsa som gör det.

Lagom ostrukturerat, sådär.

filmjölk
2014-10-31, 23:46
Lagom ostrukturerat, sådär.

Men ändå jäkligt bra! tack Tolkia.

TABBYz
2014-10-31, 23:57
Jag vill inte leva så länge :(
Är inte rädd för döden eller något.
Bara tycker om jag har gått igenom skolan, haft ett bra liv, kanske en fru och några barn, de mår bra och har utbildning ett hem och kan leva sitt liv utan en far när de är vuxna så hade jag lika bra kunnat försvinna. Då vet jag att man har gjort något i livet som är betydelsefullt :)

3bz
2014-11-01, 00:19
Diskussionen angående detta, om man bortser från kvällstidningar, har väl i stort sett aldrig handlat om en enkelt förlängande av livet där alla alla olika stadier av kroppsligt förfall skalas linjärt med ålder.

Det handlar väl snarare om att den livsstil som ger hälsofördelar i yngre år oftast också förlänger livet och även leder till bättre hälsa när man är äldre och således mindre lidande. Med livsstil som ger hälsofördelar så menar jag inte styrketränande och max hypertrofi utan snarare en fysiskt aktiv vardag, socialt umgänge och en meningsfull sysselsättning även efter pensionen.

Om man nu tycker denna livsstil låter tråkig så är det ju en fråga, men att låtsas som att det bara handlar om att "förlänga lidandet" som tydligen måste infinna sig vid högre ålder är ju bara trams.

Olegh
2014-11-01, 00:25
Man vill väl leva länge med hälsan i behåll? Det går ju inte att sia om exakt hur skröplig man kommer att vara när man väl går bort. Jag menar, är man mån om att hålla sig i fysiskt god hälsa så ökar man antagligen på sina chanser att få fler "bra år".

hampfuz
2014-11-01, 00:26
Diskussionen angående detta, om man bortser från kvällstidningar, har väl i stort sett aldrig handlat om en enkelt förlängande av livet där alla alla olika stadier av kroppsligt förfall skalas linjärt med ålder.

Det handlar väl snarare om att den livsstil som ger hälsofördelar i yngre år oftast också förlänger livet och även leder till bättre hälsa när man är äldre och således mindre lidande. Med livsstil som ger hälsofördelar så menar jag inte styrketränande och max hypertrofi utan snarare en fysiskt aktiv vardag, socialt umgänge och en meningsfull sysselsättning även efter pensionen.

Om man nu tycker denna livsstil låter tråkig så är det ju en fråga, men att låtsas som att det bara handlar om att "förlänga lidandet" som tydligen måste infinna sig vid högre ålder är ju bara trams.

This. Att vara hälsosam för mig handlar om att vara frisk så länge som möjligt - inte att leva så länge som möjligt när jag inte är frisk längre.

Människor som motiverar sitt dåliga leverne med att "äeh, vem vill va 90 ändå" tänker inte på att de samtidigt ökar risken för att de inte ska bli ens i närheten så gamla. Min far levde efter det tankesättet, och han ångrade sig innan han dog blott 70 år gammal. Men då var det för sent.

XXXL
2014-11-01, 01:59
5L8-FTvSVxs

Blaine
2014-11-01, 02:18
Hälsa ser jag inte alls som synonymt med att leva så länge som möjligt. Inte heller tror jag folk tränar i det syftet. Snarare är det så att man vill uppnå god hälsa för att vara så frisk som möjligt under tiden man lever (dvs. 'nuet'), och ifall det gör att man lever längre är det bara en bonus. Jag tror alltså att de flesta skulle föredra att leva med en viss hälsostandard fram till 85 års ålder – som sedan börjar att dala – gentemot 75 års ålder och sedan dalande.

Det är egentligen ganska enkelt: vill du leva i ett så gott skick som möjligt så länge som det går eller vill du att detta goda skick ska ta slut snabbare, dvs. uppnå "ålderns nackdelar" tidigare?

Sedan går det att skriva hur mycket som helst om vad hälsa är.

mangemani
2014-11-01, 02:57
finns det någon poäng i att leva alls? alla dör och inget vi åstadkommit här i livet kan vi ta med dit vi ska.
visst, skaffa barn och få livet att ta 1 steg framåt, men samma sak gäller ju för dem.
vad kämpar vi för? att ha människor på jorden så länge som möjligt?

XXXL
2014-11-01, 02:59
finns det någon poäng i att leva alls? alla dör och inget vi åstadkommit här i livet kan vi ta med dit vi ska.
visst, skaffa barn och få livet att ta 1 steg framåt, men samma sak gäller ju för dem.
vad kämpar vi för? att ha människor på jorden så länge som möjligt?

Att få göra vad man vill och för att må bra, man lever av rent egoistiska skäl.

Äta god mat, knûlla, träna och surfa på nätet , allt för att må bra och allt för egot.

Klein
2014-11-01, 02:59
Det intressanta är ju hur man mår. Håller man sig med en livsstil som förkortar livet signifikant så lär man ju inte må särskilt optimalt i vardagen. Att en icke-vegetarisk livsstil skulle förkorta livet är dock så klart totalt nonsens.

mangemani
2014-11-01, 03:01
Att få göra vad man vill och för att må bra, man lever av rent egoistiska skäl.

ok, men sen då? inga minnen, inga känslor, inga "nöjd" tankar finns ju kvar när du dör. allt man så stolt gjorde i livet raderas

XXXL
2014-11-01, 03:06
ok, men sen då? inga minnen, inga känslor, inga "nöjd" tankar finns ju kvar när du dör. allt man så stolt gjorde i livet raderas

Ja fast de spelar ju ingen roll då eftersom du inte lever för att ens känna på det sättet, det är därför man ska leva i nuet, fånga dagen och så vidare.

Om du kliver av jobbet vid 4 och du är sugen på att sätta frugan i krysset i bilen på väg hem och sen sätta dig och äta pannkakor med ett par kalsonger på huvudet hela kvällen och sen supa dig till sömns så ska du ju göra det, det är vad livet handlar om enligt mig: göra precis vad man vill och vad man känner för som det är möjligt att man kan göra rent juridiskt men också ekonomiskt.

Eller om du vill köra bil utan bälte hem eller åka till Zimbabwe över jul. Gör det, gör JUST det

spoonchest
2014-11-01, 08:56
Jag tror det korrelerar med hur bra du mår tills du trillar av pinn.
Om du har skött din kropp att hålla tills den är 50, så kommer den inte vara så top-notch om det visar sig att sjukvården lyckas hålla den vid liv tills den är 80.

Jag vet en 85-åring som är så gott som fullt arbetsför. Han kommer inte bli bortglömd på något äldreboende. Det kommer gå fort när det är dags, och det måste vara rätt skönt att veta.
Hans trick säger han, är att han aldrig äter lök. Han hatar lök.

h051n
2014-11-01, 09:09
Min morfar är 94+ och han är ute och går varje dag, långa sträcker.
Jag var ute och gick med honom för ca fem år sedan. Och när vi skulle hem så var jag så trött så jag tog taxi hem, men han fortsatte att gå...

Han tar sin tid när han äter i lugn och ro.

Hans minne börjar svikta lite men han är fortfarande väldigt energiskt och skojar hela tiden.
Sjukt roligt när han fejkar att han glömt vem man är eller vad man pratar om, sen vänder han på allt och gör en förvirrad Haha.

Hemi
2014-11-01, 09:20
---
"Nattjobb tar bort tio år ifrån din förväntade livslängd!"... "En mestadels vegetarisk kosthållning med kalorirestriktion är hemligheten bakom ett långt liv". ..."Att vara i livet så länge som möjligt".
Har du läst det där på nå något A-blad? Jag har levt betydligt hårdare, är äldre än dig och planerar att leva länge till. Släng upp de djävlarna och jag skickar dem, seriöst, bemöt det du tror på, undvik det du inte tror på. Vad mer kan man göra liksom.

filmjölk
2014-11-01, 09:22
Visst finns det enstaka solskenshistorier om aktiva lyckliga 85åringar, men det är en minoritet.

Självmord bland äldre (ffa män) är vanligt (vanligare än självmord hos unga), men det är också en parantes, precis som pigga 80åringar.

Verkligheten är att du sannolikt kommer sitta ensam vid ditt köksbord och stirra ut genom fönstret större delen av dagen och lyssna på när väggklockan tickar. Din man eller fru är numera ett foto på en vägg och din dagliga sociala aktivitet är att stappla bort till närmsta butik med din rollator.

Dina barn kommer du ringa var fjortonde dag och se en gång i månaden, dina barnbarn än mer sällan. Dina vänner kommer vara döda, eller dementa och inte sig själva och reducerade till grumliga minnen.

Du kommer bli svagare och svagare och glömma bort saker. Du kommer bli rädd för mörkret för du tappar verklighetsanknytningen och får svårt att orientera dig. Du kommer inte kunna förstå vad folk säger om de inte pratar långsamt, artikulerat och tydligt annars reduceras allt till ett oförståeligt brus.

Du kommer att blanda ihop personer, händelser och tidpunkter. Du kommer inte ihåg ansikten och du kommer att bli rädd för andra människor.

Du kommer skämmas när du gjort i byxan och bara förvärrat situationen när du försöker få bort det och måste ha hjälp med detta av någon annan.

Du kommer drabbas av olika sjukdomar och krämpor i ett eskalerande förlopp, du kommer att ogilla din egen existens fast klamra dig fast vid den för att du är rädd för alternativet.

Du har kanske en bild av att du kommer dö värdigt i en ren säng, där du tar personliga avsked av alla personer som är viktiga för dig genom att ge dem personliga insiktsfulla råd om livet. Du kommer dö förvirrad, frusen och rädd, och inte ha en aning om vilka personerna är som sitter där bredvid och väntar. Dessa kommer inte sörja värdigt och tyst, gråta stilla och säga fina ord om dig, utan några kommer gråta hysteriskt, alldeles för högljutt och andra kommer mest se besvärade ut som om rummet var fyllt av Finsk stämning.

BlötSnö
2014-11-01, 09:27
Vad mer kan man göra liksom.

Titta på statistiken som jag är rätt övertygad finns över just detta på flera områden till exempel.
Jag vet att man plockat fram statistik över min bransch (varierande skiftarbete) iallafall och där stryker folk med tidigare. Visst går det att delvis skylla det på osunda livsstilar, men alla lever inte som omotiverade tjockisar men dör tidigare ändå.

Text


Positiva mannen... :P

Hemi
2014-11-01, 09:30
Titta på statistiken som jag är rätt övertygad finns över just detta på flera områden till exempel.
Jag vet att man plockat fram statistik över min bransch (varierande skiftarbete) iallafall och där stryker folk med tidigare. Visst går det att delvis skylla det på osunda livsstilar, men alla lever inte som omotiverade tjockisar men dör tidigare ändå.

Jo jag har sett statistik på det men filmjölk är ju medveten om det. Jag har antytt i nogon annan tråd att jobbyte -kanske- skulle vara relevant i så fall.

BlötSnö
2014-11-01, 09:37
Jo jag har sett statistik på det men filmjölk är ju medveten om det. Jag har antytt i nogon annan tråd att jobbyte -kanske- skulle vara relevant i så fall.

Förmodligen en inte helt dålig idé.
Sen är det ju alltid kul att dra upp Churchill i sådana här trådar.
Fet cigarrökare som drack en halv flaska sprit om dagen (fast det kanske är mer av en myt, men osund var han iallafall) som blev över 90 år gammal.
Undrar om han hade blivit 110 med ett hälsosamt leverne.

filmjölk
2014-11-01, 09:42
Jo jag har sett statistik på det men filmjölk är ju medveten om det. Jag har antytt i nogon annan tråd att jobbyte -kanske- skulle vara relevant i så fall.

För mig personligen är det irrelevant. På båda sidor av släkten hinner vi dö innan pension med fåtalet undantag. Åldersrelaterade större besvär behöver jag inte vara rädd för. Nattjobb ger mer pengar och mer fritid.

Hemi
2014-11-01, 09:43
Förmodligen en inte helt dålig idé.
Sen är det ju alltid kul att dra upp Churchill i sådana här trådar.
Fet cigarrökare som drack en halv flaska sprit om dagen (fast det kanske är mer av en myt, men osund var han iallafall) som blev över 90 år gammal.
Undrar om han hade blivit 110 med ett hälsosamt leverne.

Enligt Pablo Neruda som delade hotellrum med honom en gång, det första han gjorde innan han slog upp ögonen var att sträcka sig efter en cigarr på nattduksbordet och tände den. Ett tecken på extem styrka och virilitet eller något sådant, enligt Neruda.

Dreas
2014-11-01, 09:45
Målet torde vara att leva så gott som möjligt under den tid man har.

För att leva så gott som möjligt tror jag att träning är väldigt viktigt. Muskelförtvining hos äldre är inge bra.

Hemi
2014-11-01, 09:48
För mig personligen är det irrelevant. På båda sidor av släkten hinner vi dö innan pension med fåtalet undantag. Åldersrelaterade större besvär behöver jag inte vara rädd för. Nattjobb ger mer pengar och mer fritid.
Vissa i min släkt verkar ha dött i fängelser och på dårhus vissa som krigsflyktingar, några har levt länge och väl. Jag lever hårt mot min vilja men det går rätt bra hittils...man vet ju ingenting.

Armed Dingo
2014-11-01, 09:59
Om frågan är Hur många kommer ångra att de inte gjorde mer när de var unga och hade glöden? så blir svaret Många.

Lika många är nog de som öppet har en "yolo" livsstil och som kommer ångra sig när de blir 30 och inte kommit längre än när de var 20. Vilket vedervärdigt sätt att leva.

Så vad gör man?

Kör hårt. Hårdare än stål och sten. Hårdare än trä och spikar. Kör hårdare än gammalt och torrt bröd. Ge järnet, stålet och plasten vad det tål och vinn som du aldrig vunnit förr.

otherside
2014-11-01, 10:08
10 år sedan hade jag tagit ut pensionen direkt=) Efter att ha bott i Australien och HAwaii och sett 80 åringar i toppform som simmar och surfar dagligen har jag ändrat mig och önskar vara i samma sits som gammal,

en förebild!

http://www.esquire.com/features/don-wildman-0508

Hemi
2014-11-01, 10:16
10 år sedan hade jag tagit ut pensionen direkt=) Efter att ha bott i Australien och HAwaii och sett 80 åringar i toppform som simmar och surfar dagligen har jag ändrat mig och önskar vara i samma sits som gammal,

en förebild!

http://www.esquire.com/features/don-wildman-0508

En sak jag skulle vilja påpeka är att det finns en massa sådana åldringar som inte laddats up på Ytube, finns ju många där. Men de bästa exemplen är ofta inte på nätet. Jag har någon i släkten som vann stora idrottstävlingar till 100 ...och någon annan som dog vid hårt bondarbete vid 40...med tanke på grunddiskussionen...

Oxe
2014-11-01, 10:24
Har inte själv förstått mig på det, tar hellre nåt år färre med högre kvalitet än att gå omkring och missunna mig trevliga saker för att sedan sitta några extra år och ruttna

filmjölk
2014-11-01, 10:35
Om frågan är Hur många kommer ångra att de inte gjorde mer när de var unga och hade glöden? så blir svaret Många.

Lika många är nog de som öppet har en "yolo" livsstil och som kommer ångra sig när de blir 30 och inte kommit längre än när de var 20. Vilket vedervärdigt sätt att leva.

Så vad gör man?

Kör hårt. Hårdare än stål och sten. Hårdare än trä och spikar. Kör hårdare än gammalt och torrt bröd. Ge järnet, stålet och plasten vad det tål och vinn som du aldrig vunnit förr.

Man kommer alltid ångra sig ändå. Skjuter man upp sitt liv och istället blickar framåt kommer man ångra sig för att man inte levde då. Kör man YOLO kommer man ångra sig för att man inte tänkte på konsekvenserna.

Det gäller det mesta. Alla beslut du tar är fel beslut. Även inget beslut är ett fel beslut. Undantagen är ytterst få.

Tolkia
2014-11-01, 11:13
Nej, "man" kommer inte "alltid" att ångra sig. Jag tror personligen att hur mycket man ser tillbaka på sitt tidigare liv med bitterhet - antingen för att man önskar att man hade levt annorlunda när man var yngre eller för att man desperat längtar tillbaka till livet man hade när man var yngre - i stor utsträckning är en personlighetsfråga. Vissa verkar ha större förmåga till acceptans, att anpassa sig till olika situationer och att uppskatta små nöjen i vardagen, och är därför nöjdare än personer som lever i övertygelsen att "om jag bara hade haft den här grejen, det här jobbet, gjort detta när jag var yngre, levt sundare whatever så hade mitt liv varit fantastiskt". Det här är inte något slags individualismpredikan av typen "du väljer själv hur du vill leva ditt liv är det pissigt har du inte tagit ansvar, positive thinking is the shit [insert pekande finger]!" utan bara ett konstaterande av att vi har olika lätt för att fastna i saker.

Sedan vill jag för min del inte peka finger åt folk som är rädda för att bli gamla, sjuka och dö. Mitt intryck är att alla är det, mer eller mindre (minst i regel de som är just gamla), och att de som med emfas hävdar att de minsanna inte är det mest inte har varit så nära någondera att de behövt tänka på det. Att prata högljutt om hur man själv minsann kommer att dö föra femtio är, i mina ögon, bara ett annat sätt att hantera sin ångest än att läsa Aftonbladets hälsas tips för hur man förlänger sitt liv.

filmjölk
2014-11-01, 11:57
Sedan vill jag för min del inte peka finger åt folk som är rädda för att bli gamla, sjuka och dö. Mitt intryck är att alla är det, mer eller mindre (minst i regel de som är just gamla), och att de som med emfas hävdar att de minsanna inte är det mest inte har varit så nära någondera att de behövt tänka på det. Att prata högljutt om hur man själv minsann kommer att dö föra femtio är, i mina ögon, bara ett annat sätt att hantera sin ångest än att läsa Aftonbladets hälsas tips för hur man förlänger sitt liv.

Du vet inte vad jag har för erfarenheter av döden eller närheten till den. Men givetvis försöker jag hantera min ångest och rädsla genom att försöka förvänta mig den tidigt. 36 till före femtio är inte så värst lång tid. Men vad jag vet är att jag inte vill bli gammal, skulle jag ändå bli gammal så skulle jag klamra mig fast i livet ändå. Men jag vill inte ha det som mål här i livet, och leva med det som syfte, med livet som en slags förberedelse/grundarbete för ålderdomen.

Pensionsspara tycker jag därför kan kvitta.

Armed Dingo
2014-11-01, 14:04
Nej, "man" kommer inte "alltid" att ångra sig. Jag tror personligen att hur mycket man ser tillbaka på sitt tidigare liv med bitterhet - antingen för att man önskar att man hade levt annorlunda när man var yngre eller för att man desperat längtar tillbaka till livet man hade när man var yngre - i stor utsträckning är en personlighetsfråga. Vissa verkar ha större förmåga till acceptans, att anpassa sig till olika situationer och att uppskatta små nöjen i vardagen, och är därför nöjdare än personer som lever i övertygelsen att "om jag bara hade haft den här grejen, det här jobbet, gjort detta när jag var yngre, levt sundare whatever så hade mitt liv varit fantastiskt". Det här är inte något slags individualismpredikan av typen "du väljer själv hur du vill leva ditt liv är det pissigt har du inte tagit ansvar, positive thinking is the shit [insert pekande finger]!" utan bara ett konstaterande av att vi har olika lätt för att fastna i saker.

Sedan vill jag för min del inte peka finger åt folk som är rädda för att bli gamla, sjuka och dö. Mitt intryck är att alla är det, mer eller mindre (minst i regel de som är just gamla), och att de som med emfas hävdar att de minsanna inte är det mest inte har varit så nära någondera att de behövt tänka på det. Att prata högljutt om hur man själv minsann kommer att dö föra femtio är, i mina ögon, bara ett annat sätt att hantera sin ångest än att läsa Aftonbladets hälsas tips för hur man förlänger sitt liv.
Tror likadant!

Tror också att de som blir mest bittra på ålderns höst är de som "lagt grundarbete" hela sina liv bara för att inse att det var förgäves - livet blir alltid vad man gör det till och inga grundarbeten i världen kan åstadkomma det som bara en vild chansning kan göra.

Häromkvällen när jag inte var i mina sinnes fulla bruk så fick jag för mig att döden inte var slutet. Minns inte alls hur jag resonerade (antagligen resonerade jag inte överhuvudtaget) men jag var bombsäker på att döden var porten till nästa dimension och kroppsbesittning.
En annan sak jag insåg var hur mycket fenomenet Döden påverkas av vad vi tror att den innebär. Det är det enda som påverkar den. Jag slogs av att den här återhållsamma ateistiska "vi blir till jord och allting blir svart" har lika mycket källa bakom sig som att vi skulle stiga upp till himlen, till Valhall eller rentav ha 42 oskulder väntandes på sig. Förutom att det sista verkligen saknar logik.

Hursomhelst så klarnade det att om jag faktiskt tror att döden innebär ett steg in i nästa dimension/nivå/plan, kalla det vad du vill, och det finns inget som pekar emot det, så gör det "Döden" mindre skräckinjagande, till och med spännande.

Innan någon får kontroversiella idéer av ovan så kan jag ju också tillägga att om ni sumpade det här livet så finns det inga belägg för att ni inte gör det nästa gång också. Självmord är inte en lösning, självmord är abort mission.

XXXL
2014-11-01, 14:52
http://www.svtplay.se/video/2431131/livet-efter-doden?

smeander
2014-11-01, 15:06
Jag fick en oemotståndlig lust att plita ner en provokativ text.

"Nattjobb tar bort tio år ifrån din förväntade livslängd!" "En mestadels vegetarisk kosthållning med kalorirestriktion är hemligheten bakom ett långt liv". och liknande tycker jag att man hör rätt ofta.

Vad man inte hör är hur ålderdomen egentligen är. Man tänker att man kan ha ett bra, aktivt liv som 80-åring, men sanningen är att det är få förunnat. Man kan däremot leva länge, länge som ett vårdpaket som behöver bli försörjd och omhändertagen. idag kan du lätt leva tio-femton upp mot tjugo år som ett blöjbärande förlamat vårdpaket på en bättre instutition. Man kan hamna på ett ålderdomshem, som dement och skröplig 75-åring och ändå vara fysiskt närvarande vid sin egen 90-års dag.

Låter det kul? 15år där man är en mindre rörlig, smärtfylld bebis vars höjdpunkt på dagen är att få laxermedel så att förstoppningen släpper. Vi blir äldre och äldre, men vi blir inte friskare. En 90-åring idag är precis lika skröplig som en 90-åring på 1500-talet. idén om att vi skall jobba längre är inte baserad på att vi är mer kapabla till att jobba längre, utan att vi blir äldre och äldre och kostar ruskigt mycket pengar och det måste kompenseras med någon slags nödlösning.

Hälsa vill jag gärna översätta med andras värderingar till: "Att vara i livet så länge som möjligt". Många av oss tränar av den anledningen, dietar av den anledningen och dedikerar en stor del av våra liv till att uppnå just en bizarrt hög ålder. Varför? varför skall man bli så jäkla gammal? man blir inte gammal och vis, man blir gammal, sjuk, dement och krävande.

Är själva tanken på att dö vid 60-70 istället för 90-100 så hemsk egentligen? varför planera, spara, pensionsspara, träna, dieta för en tid man med stor sannolikhet inte kommer njuta av?

Eftersom vi är på ett träningsforum så vill jag återknyta till träning: Ät mer rött kött, skippa cardion för extra skrotlyftande, träna den där extra timmen som frisätter fria radikaler, skit i att du kommer få ledvärk som 93:åring och lasta på mer vikt.

Jag har planerat att dö vid 75-80. Allt över det är på övertid och ses som en bonus. Det vill säga att jag spenderar alla min pension innan jag fyllt 80.

XXXL
2014-11-01, 15:09
Jag har planerat att dö vid 75-80. Allt över det är på övertid och ses som en bonus. Det vill säga att jag spenderar alla min pension innan jag fyllt 80.

Jag är lite inne på samma spår, säg att man går i pension när man är 68 och sen tar man 2 år när man bara bränner alla pengar och sen trillar av pinnen vid 70. Ganska lagom, inte har jag planer på att gå hemma och skrota i 10 år efter att jag slutat jobba direkt.

Onigiri
2014-11-01, 16:19
Visst finns det enstaka solskenshistorier om aktiva lyckliga 85åringar, men det är en minoritet.

Verkligheten är att du sannolikt kommer sitta ensam vid ditt köksbord och stirra

Du kommer att blablabla

Du kommer drabbas av olika sjukdomar

Du kommer dö förvirrad, frusen och rädd, och inte ha en aning om vilka personerna är som sitter där bredvid och väntar. Såhär ja är det.. det märks att du med jobbat med äldrevården...

Förjävligt att sitta vak hos personer man knappt känner till...

Ignatius72
2014-11-01, 16:34
Man kommer alltid ångra sig ändå. Skjuter man upp sitt liv och istället blickar framåt kommer man ångra sig för att man inte levde då. Kör man YOLO kommer man ångra sig för att man inte tänkte på konsekvenserna.

Det gäller det mesta. Alla beslut du tar är fel beslut. Även inget beslut är ett fel beslut. Undantagen är ytterst få.

Vi är olika. Jag funderar extremt sällan på tagna beslut. De går bara att lära sig av dem inte att förändra dem. Det finns inget att ångra.

Starvation
2014-11-01, 17:07
Lever jag vid 40 så ska jag gå in för att leva så länge jag kan. Mest för att se hur långt vi kan komma i olika saker.

Diomedea exulans
2014-11-01, 17:21
Dement har jag varit så länge jag kan minnas, vilket inte är länge (see what I did there?). Har haft värkande kropp lika länge. Inkontinent, impotent, synskadad och hörselskadad har jag börjat bli lite smått. Visserligen är jag snygg, men jag är så beta att jag inte har nytta av min snygghet iallafall. Är dessutom fattig och har nästan inga vänner

Med andra ord är jag redan van vid de flesta problem som drabbar äldre. Att bli gammal kommer enbart ha fördelar för mig, eftersom det innebär att folk kommer acceptera mina fel och brister mer, samt att jag ju slipper mitt förhatliga jobb efter 65. Jag siktar på att bli 120.

Exdiaq
2014-11-01, 18:29
ok, men sen då? inga minnen, inga känslor, inga "nöjd" tankar finns ju kvar när du dör. allt man så stolt gjorde i livet raderas

Hur vet du det?

otherside
2014-11-01, 19:20
En sak jag skulle vilja påpeka är att det finns en massa sådana åldringar som inte laddats up på Ytube, finns ju många där. Men de bästa exemplen är ofta inte på nätet. Jag har någon i släkten som vann stora idrottstävlingar till 100 ...och någon annan som dog vid hårt bondarbete vid 40...med tanke på grunddiskussionen...

Finns väldigt lite om just honom på tuben tyvärr , han är en hjälte för mig, löste om honom i laird Hamiltons bok, han är något av en mentor för en stor community i malibu med profiler som laird, Chris chelios, dr Cox och många fler , karln inspirerar många så helt klart förtjänar han cred, men som du säger finns många legender som för en mer anonym tillvaro 👍

mangemani
2014-11-01, 19:57
Hur vet du det?

för man hamnar i ett hål i marken och ruttnar, alternativt att man eldas upp.

Exdiaq
2014-11-01, 20:27
för man hamnar i ett hål i marken och ruttnar, alternativt att man eldas upp.

Hur vet du att det inte händer något efter det?

Olegh
2014-11-01, 21:14
Hur vet du att det inte händer något efter det?

Klart det händer något.

anvihl
2014-11-01, 21:33
Klart det händer något.

Hur vet du det? ;)

mangemani
2014-11-01, 21:51
Hur vet du att det inte händer något efter det?

logiskt tänkande;)
flygande andar efter döden känns lite som barnsagor.

R Scarpa27
2014-11-01, 22:18
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQaEnBhZ_uj7C6RVeDYpMYKswJxpmEsA r8qoDvRpKHyI4jr--s2

XXXL
2014-11-01, 22:27
Klart det händer något.

Med vilken hjärnaktivitet?

Sniggel
2014-11-01, 22:27
Givetvis kan man inte veta att inget händer efter döden. Men man kan hålla det för sannolikt att medvetandet är begränsat till den organiska massa som är vår hjärna och delar av vårt nervsystem.

Om man har svårt att föreställa sig hur man bara kan sluta vara medveten jämför med följande:
* Djupsömn
* Tiden före du föddes

Hur "var" det då? Det "var" inte eftersom ditt medvetande inte var skapat ännu. Så kommer det sannolikt "vara" efter döden. Dvs inte.

Det är iaf vad jag tror. Givetvis kan jag inte veta.

Olegh
2014-11-01, 22:36
Hur vet du det? ;)

Med vilken hjärnaktivitet?

Ovanför den absoluta nollpunkten är atomer i rörelse, ergo, det händer något.

anvihl
2014-11-01, 23:30
Ovanför den absoluta nollpunkten är atomer i rörelse, ergo, det händer något.

IIIIIII like it!

F Ultra
2014-11-02, 01:39
Verkligheten är att du sannolikt kommer sitta ensam vid ditt köksbord och stirra ut genom fönstret större delen av dagen och lyssna på när väggklockan tickar. Din man eller fru är numera ett foto på en vägg och din dagliga sociala aktivitet är att stappla bort till närmsta butik med din rollator.

Fast nu relaterar du till en generation som inte använder tv-spel eller datorer. Inte fan kommer vår (eller de yngre) generation att sitta vid köksbordet, inte när det finns spelkonsoler och datorer.

Exdiaq
2014-11-02, 07:46
logiskt tänkande;)
flygande andar efter döden känns lite som barnsagor.

Inte sagt något om vad som kan tänkas hända, bara hur att du vet att inget kommer att hända?

Sverker
2014-11-02, 08:10
Fast nu relaterar du till en generation som inte använder tv-spel eller datorer. Inte fan kommer vår (eller de yngre) generation att sitta vid köksbordet, inte när det finns spelkonsoler och datorer.

Inte tänkt på att syn, hörsel, motorik, reaktion trappas av med åldern. Tänk seniortelefon med stora knappar.

Finns andra saker som påverkar vårt liv. Kanske inte så roligt längre när livspartner, syskon och barndomsvänner dör.
Det är där vi yngre kommer in;)

Exdiaq
2014-11-02, 08:12
Visst finns det enstaka solskenshistorier om aktiva lyckliga 85åringar, men det är en minoritet.

Självmord bland äldre (ffa män) är vanligt (vanligare än självmord hos unga), men det är också en parantes, precis som pigga 80åringar.

Verkligheten är att du sannolikt kommer sitta ensam vid ditt köksbord och stirra ut genom fönstret större delen av dagen och lyssna på när väggklockan tickar. Din man eller fru är numera ett foto på en vägg och din dagliga sociala aktivitet är att stappla bort till närmsta butik med din rollator.

Dina barn kommer du ringa var fjortonde dag och se en gång i månaden, dina barnbarn än mer sällan. Dina vänner kommer vara döda, eller dementa och inte sig själva och reducerade till grumliga minnen.

Du kommer bli svagare och svagare och glömma bort saker. Du kommer bli rädd för mörkret för du tappar verklighetsanknytningen och får svårt att orientera dig. Du kommer inte kunna förstå vad folk säger om de inte pratar långsamt, artikulerat och tydligt annars reduceras allt till ett oförståeligt brus.

Du kommer att blanda ihop personer, händelser och tidpunkter. Du kommer inte ihåg ansikten och du kommer att bli rädd för andra människor.

Du kommer skämmas när du gjort i byxan och bara förvärrat situationen när du försöker få bort det och måste ha hjälp med detta av någon annan.

Du kommer drabbas av olika sjukdomar och krämpor i ett eskalerande förlopp, du kommer att ogilla din egen existens fast klamra dig fast vid den för att du är rädd för alternativet.

Du har kanske en bild av att du kommer dö värdigt i en ren säng, där du tar personliga avsked av alla personer som är viktiga för dig genom att ge dem personliga insiktsfulla råd om livet. Du kommer dö förvirrad, frusen och rädd, och inte ha en aning om vilka personerna är som sitter där bredvid och väntar. Dessa kommer inte sörja värdigt och tyst, gråta stilla och säga fina ord om dig, utan några kommer gråta hysteriskt, alldeles för högljutt och andra kommer mest se besvärade ut som om rummet var fyllt av Finsk stämning.

Du tror inte att du har en aningen skev bild (en som inte representerar hela verkligen) iom jobbet i äldrevården? Du får bara se det sjuka i ditt arbete och inte det friska.

De av mina släktingar som är i den åldern har alla huvudet och kroppen (i den mån man kan förvänta sig) med sig. Alla har en hyfsat aktiv vardag, de har letat upp nya bekantskapskretsar när de gamla försvinner/dör av och de har nära till ett antal nära släktingar.

De nära släktingar som inte längre finns i livet har dött någorlunda abrupt. De som inte har gjort det har känt sig nöjda med livet (så som jag uppfattat det) men att de gärna skulle dö inom närmsta tiden då krämporna inte gör livet värt att leva längre.

filmjölk
2014-11-02, 14:59
Du tror inte att du har en aningen skev bild (en som inte representerar hela verkligen) iom jobbet i äldrevården? Du får bara se det sjuka i ditt arbete och inte det friska.

De av mina släktingar som är i den åldern har alla huvudet och kroppen (i den mån man kan förvänta sig) med sig. Alla har en hyfsat aktiv vardag, de har letat upp nya bekantskapskretsar när de gamla försvinner/dör av och de har nära till ett antal nära släktingar.

De nära släktingar som inte längre finns i livet har dött någorlunda abrupt. De som inte har gjort det har känt sig nöjda med livet (så som jag uppfattat det) men att de gärna skulle dö inom närmsta tiden då krämporna inte gör livet värt att leva längre.

Jag jobbar inte i äldrevården, utan i psykiatrin som boendestöd i ett gruppboende. Jag har däremot jobbat i äldrevården, tidigare vid några tillfällen, så jag har inte en helt skev bild. Vill bara förtydliga det.