handdator

Visa fullständig version : Är över/under scheman svenskt påhitt?


Brinke
2014-10-31, 14:47
När man kikar runt på svenska sidor om träning då är det mycket om helkroppsträning och över/under scheman för frekvens är de viktigaste.
Men kollar man runt på amerikanska sidor så är mest förekommande 3,4,5 split de allra vanligaste.
Då kan man undra är över/under helkropp ett väldigt svenskt sett att träna på?
Vad tror ni

BobaFett
2014-10-31, 14:52
När man kikar runt på svenska sidor om träning då är det mycket om helkroppsträning och över/under scheman för frekvens är de viktigaste.
Men kollar man runt på amerikanska sidor så är mest förekommande 3,4,5 split de allra vanligaste.
Då kan man undra är över/under helkropp ett väldigt svenskt sett att träna på?
Vad tror ni

Tror faktiskt att det här är ett påhitt som florerar endast på kolo.

De flesta verkar träna 4-5 split inom eliten, både i USA samt den svenska instagrameliten.

Sheogorath
2014-10-31, 14:54
Njae, den här sidan har många år på nacken:

http://www.exrx.net/Workouts/Workout2UL.html

Linjedomarn
2014-10-31, 15:19
Men kollar man runt på amerikanska sidor så är mest förekommande 3,4,5 split de allra vanligaste.

De kollar på vad de 30+ byggarna gör och tycker det är tufft och härmar. För nybörjare och unga verkar helkroppspass och halvkroppspass fungera mycket bättre.

I vilken nation det används först i? ingen aning men jag gissar B. ryssland

Brinke
2014-10-31, 16:08
[QUOTE=Linjedomarn;7178734]. För nybörjare och unga verkar helkroppspass och halvkroppspass fungera mycket bättre.

Och de har du statistik på?

Brinke
2014-10-31, 16:09
Tror faktiskt att det här är ett påhitt som florerar endast på kolo.

De flesta verkar träna 4-5 split inom eliten, både i USA samt den svenska instagrameliten.


Jo det förekommer mycket på denna sida, så kanske är sant, hur tränar du själv?
Personligen så körde jag helkropp 3 pass per vecka förut men bytte till klassisk 4 split, och med det fick jag mycket bättre ökningar både i massa och vikter

AntonHakan
2014-10-31, 17:37
Jag tänkte lite liknande först men har kommit fram till att sidorna som förespråkar de olika splitarna är främst byggar och fitness sidor tex bodybuilding.com, simplyshredded osv, de har ungefär samma målgrupp som tex Body som förespråkar samma grejor. Kollar man dock mer "seriösa" styrketräningssidor för rena atleter så är det mer halvkropp och styrka som gäller :p

Linjedomarn
2014-10-31, 17:42
[QUOTE=Linjedomarn;7178734]. För nybörjare och unga verkar helkroppspass och halvkroppspass fungera mycket bättre.

Och de har du statistik på?



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2628366

Finns säkert bättre men de två som kom upp i skallen nu med en gång. 3 gånger i veckan för otränade och 2 för mer tränade.

Och det är min personliga erfarenhet också. Finns ingen anledning för en ung tjej eller kille som precis ska börja träna att träna som någon som är i slutet av sin byggningskarriär och försöker få ut sina sista 2%. Och dessutom så hör man av byggare att dom kör en muskelgrupp två gånger i veckan istället för en när de fokuserar på en viss muskelgrupp, något som jag har funnit väldigt lustigt. Skulle gärna få lite nyans från en tävlande.

Edit: Nu kom jag på att det möjligtvis diskuterades om maximal muskeltillväxt här och jag menade styrka. Håller dock kvar i min uppfattning även när det kommer till byggning. När man kommer till slutet av sin karriär är det en annan femma.

ALDA BERGR
2014-10-31, 17:55
[QUOTE=Brinke;7178792]



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2628366

Finns säkert bättre men de två som kom upp i skallen nu med en gång. 3 gånger i veckan för otränade och 2 för mer tränade.

Och det är min personliga erfarenhet också. Finns ingen anledning för en ung tjej eller kille som precis ska börja träna att träna som någon som är i slutet av sin byggningskarriär och försöker få ut sina sista 2%. Och dessutom så hör man av byggare att dom kör en muskelgrupp två gånger i veckan istället för en när de fokuserar på en viss muskelgrupp, något som jag har funnit väldigt lustigt. Skulle gärna få lite nyans från en tävlande.

Edit: Nu kom jag på att det möjligtvis diskuterades om maximal muskeltillväxt här och jag menade styrka. Håller dock kvar i min uppfattning även när det kommer till byggning. När man kommer till slutet av sin karriär är det en annan femma.

Ändå nämner du både "byggningskarriär" och "byggare"..lustigt.
Jag skulle vilja se långtidsstudier på ämnet. 1 år eller 2. Inte några få månader.

BobaFett
2014-10-31, 20:11
Jo det förekommer mycket på denna sida, så kanske är sant, hur tränar du själv?
Personligen så körde jag helkropp 3 pass per vecka förut men bytte till klassisk 4 split, och med det fick jag mycket bättre ökningar både i massa och vikter

Just nu provar jag helkropp 6ggr/vecka. Det går... så där. Inga problem att köra så men har inte märkt några ökningar what so ever. Snarare tvärtom men är inte säker. Har bara kört 3 veckor.

Tror att det är så här:

Om du är bra på alla övningar (böj, bänk, mark) och inte har några skador som begränsar dig så kan ett helkroppsupplägg vara bra. Du får ut 100% av alla övningar.

För oss andra som suger på t.ex. böj och mark så får man helt enkelt kompensera med fler övningar, isolationsövningar och mer volym.

Om jag tänker efter så är det egentligen bara bänkpressen som jag kan säga att jag kan träna maximalt. Som jag kan lasta på valfri vikt och vågar köra allt från 20 ner till 1 repetition utan risk för att skada mig samt verkligen ta ut mig till det yttersta.

z_bumbi
2014-10-31, 20:45
Att vi skulle vara särskilt unika med att prata om helkropp eller halvkropp här på kolozzeum förstår jag inte riktigt hur man kan påstå, jag tror inte jag har träffat en enda idrottare som inte under majoriteten av träningstiden kört minst halva kroppen varje pass.
För all träning gäller det däremot att man ska kunna anpassa vad man gör varje pass till det hur man lagt upp det och där brukar det gå rejält snett för folk som bara kört olika typer av mångsplittar som ska testa helkropp. Ffa om de gör en direkt övergång så blir det förvånande ofta konstigt.

BobaFett
2014-11-01, 11:18
jag tror inte jag har träffat en enda idrottare som inte under majoriteten av träningstiden kört minst halva kroppen varje pass.

:MrT:

Jag tror att du precis skapat ett svart hål i universum med den meningen.

Editerat inlägget och citatet /björn

FinnPinn
2014-11-01, 11:41
Just nu provar jag helkropp 6ggr/vecka. Det går... så där. Inga problem att köra så men har inte märkt några ökningar what so ever. Snarare tvärtom men är inte säker. Har bara kört 3 veckor.

Tror att det är så här:

Om du är bra på alla övningar (böj, bänk, mark) och inte har några skador som begränsar dig så kan ett helkroppsupplägg vara bra. Du får ut 100% av alla övningar.

För oss andra som suger på t.ex. böj och mark så får man helt enkelt kompensera med fler övningar, isolationsövningar och mer volym.

Om jag tänker efter så är det egentligen bara bänkpressen som jag kan säga att jag kan träna maximalt. Som jag kan lasta på valfri vikt och vågar köra allt från 20 ner till 1 repetition utan risk för att skada mig samt verkligen ta ut mig till det yttersta.

Låter intresant med helkropp varje dag. du har intemöjligvis en tränings logg där man kan se hur du kör . reps set och övningar. och vad är dina mål med din träning.

Commando1980
2014-11-01, 11:58
När man kikar runt på svenska sidor om träning då är det mycket om helkroppsträning och över/under scheman för frekvens är de viktigaste.
Men kollar man runt på amerikanska sidor så är mest förekommande 3,4,5 split de allra vanligaste.
Då kan man undra är över/under helkropp ett väldigt svenskt sett att träna på?
Vad tror ni

Nej, är inget svenskt fenomen utan dessa typer av program har funnits sen urminnes tider. Men sen är det nog så att de ökat i popularitet (iaf jämfört med 90 och tidigt 00-tal) de senaste, säg, 8-9 åren.

DieErste
2014-11-01, 14:57
det flesta tyder väl på att man ska periodisera och hålla en hög frekvens? då känns ju halvkropp/helkropp passande. kör man tex. halvkropp 6ggr/veckan så kör man ju igenom kroppen 3ggr och kan köra 3 olika repsintervall per vecka :)

Linjedomarn
2014-11-01, 19:40
Ändå nämner du både "byggningskarriär" och "byggare"..lustigt.
Jag skulle vilja se långtidsstudier på ämnet. 1 år eller 2. Inte några få månader.

Lustigt? Läs igen... Sa att nybörjare inte bör träna som en bodybuilder( typ 5-split) vilket fall som helst, vad är lustigt med det?. Okej du får väl göra några långtidsstudier då.

BobaFett
2014-11-01, 20:52
Låter intresant med helkropp varje dag. du har intemöjligvis en tränings logg där man kan se hur du kör . reps set och övningar. och vad är dina mål med din träning.

Målet har alltid varit att bli så stor och stark som möjligt men just nu är målet Mens Physique Battle of Scandinavia.

Har ingen träningslogg men jag har kört 1 övning per muskelgrupp, 5 set, varierande repsintervall och vila mellan set: 3-8 reps 3 minuter vila. 8-10 2 minuter vila och 10-15 60 sek vila. Har 4-5 olika övningar per muskelgrupp som jag roterar lite på måfå.

FinnPinn
2014-11-02, 21:21
Målet har alltid varit att bli så stor och stark som möjligt men just nu är målet Mens Physique Battle of Scandinavia.

Har ingen träningslogg men jag har kört 1 övning per muskelgrupp, 5 set, varierande repsintervall och vila mellan set: 3-8 reps 3 minuter vila. 8-10 2 minuter vila och 10-15 60 sek vila. Har 4-5 olika övningar per muskelgrupp som jag roterar lite på måfå.

okej nice. är nog lite sugen på att köra allt samma dag känns bara som det kommer ta lång tid att köra igenom hela kroppen. Om det är du på din avatar Gooodfucking vilken jävla kropp du ligger inne med sjuk nice form