handdator

Visa fullständig version : Växa så mycket som möjligt - 12 måltider per dag?


dominera
2014-10-30, 23:23
Läste i ett antal intervjuer att Mark Wahlberg inför Pain and Gain käkade 12 gånger per dag. Detta leder givetvis till ett enormt stort energiintag och han lade på ett stort överskott av kalorier. Jag motsäger inte valet, jag förstår principen. Desto mer mat du äter, desto mer muskelmassa kommer du kunna lägga på dig. Restprodukten blir dock fett, vilket betyder att med den ökade muskelmassan lagras mer fett. Detta under förutsättning att du tränar rätt och hårt givetvis.

Min fråga är varför ett så stort överskott? Även om mer mat = mer muskler gäller (lätt förklarat) så finns det en gräns, vad för fördel får man av ett sådant enormt överskott?

Frågan grundar sig i att jag är i en liknande situation. Jag är ledig fram tills 1/1 2015 vilket ger mig bra med tid att etablera bra träningsvanor. Jag väger för tillfället 65 kg och är 175 cm och har precis kommit in i gymmandet igen. Tränade 4 dar i veckan i 1 år men slutade och har precis börjat igen, tränat några veckor helkropps för att komma in i rytmen igen och nu har jag fått tillbaka motivationen samt klar med vad jag vill uppnå med träningen.

Tanken är att jag ska bulka, och jag har alltid haft i åtanke att ligga på ett överskott på ca 500 kalorier per dag, men dessa intervjuer med MW får mig att fundera på ett ännu större intag. Vad skulle tex ett överskott på 1000 kalorier leda till gentemot 500? Större fett- och muskeltillväxt? Tanken är inte att bli grov på två månader, tanken är att använda min lediga tid till att träna som fan för att etablera ett bra träningsflow - pränta in mina nya vanor helt enkelt så att jag kan fortsätta med min hårda träning hela nästa år.

Alltså, jag tränar 4-5 dagar i veckan, målet är att bli så stor som möjligt. Jag väger 65 kg i dagsläget, vilket är rätt lite. Som tur är har jag låg fett % vilket betyder att jag har råd att lägga på mig lite extra fett utöver den vanliga fettillväxten vid viktökning. Om nu mitt mål är att växa så mycket som möjligt, är ett överskott på 700-1000 kalorier om dagen bättre än bara 500 i hänsyn till min situation samt trådens inledning (om MW stora viktökning)?

Om man nu vill växa så mycket som möjligt, borde in då ett överskott av 700-1000 kalorier vara mer förmånligt än 500 om den extra fettillväxten inte gör något? Jag har inte för avsikt att käka 12 gånger per dag, men avsikten är som sagt att växa så mycket som möjligt, och utifrån den synvinkeln kan ett liknande upplägg vara aktuellt.

MikaelB
2014-10-30, 23:37
Marky mark var kemiskt förstärkt, då är det effektivare att äta mer vad jag har förstått.

Håll dig du till 500, på två månader kommer inte resultatet vara särskilt olika ändå.

Diomedea exulans
2014-10-30, 23:40
Läste i ett antal intervjuer att Mark Wahlberg inför Pain and Gain käkade 12 gånger per dag. Detta leder givetvis till ett enormt stort energiintag

Nej, det behöver det faktist inte göra. Man kan äta väldigt små måltider.
Marky mark var kemiskt förstärkt

Plus att han nog har väldigt bra gener också. Han har sett ut som en kalsongmodell hela sitt liv.

dominera
2014-10-31, 01:04
Nej, det behöver det faktist inte göra. Man kan äta väldigt små måltider.

Ja, jag är fullt medveten om att måltider kan vara olika stora. Nu handlar inte tråden om hur mycket kalorier en måltid innehåller, tråden handlar om min frågeställning vilket av överskotten som skulle ge bäst resultat över tiden. Jag använde bara dessa måltider som exempel för att bättre illustrera min frågeställning och vad den grundar sig i. Kanske var otydlig men trodde det var underförstått.

AntonHakan
2014-10-31, 03:44
Det beror väl lite på utgångsläget och syftet också. I filmen skulle mark se stor ut, han är dock inte särskilt hård, så om han då innan var lite tanigare och hade mindre fett så fanns det ju ett utrymme för ett större överskott där man i slut målet även kan tänka sig att lägga på sig en del fett utöver musklerna bara för att ge intrycket av att vara större så länge han har kläder.

Det kan även vara värt att tänka på att:

1. Mark har/hade väldigt goda förutsättningar för att göra snabba transformationer, stor budget och expert hjälp när det kommer till allt inom att just göra snabba förändringar med sin kropp.

2. Han kan ha använt vissa preparat. Doping eller ej så finns det väl vissa kosttillskott i USA som är otillåtna i Sverige?

3. Ver du att han låg på ett så stort överskott? Bara för att de säger mål behöver det inte vara stora mål mat utan kan vara en halv liter gröt där, en banan på eftermiddagen osv...

4. Allt kan vara bullshit.

stemag
2014-10-31, 07:43
Bara för att de säger mål behöver det inte vara stora mål mat utan kan vara en halv liter gröt där, en banan på eftermiddagen

+1

Dessutom kan man nog ganska säkert säga att han definitivt gått på en läkarledd steroidkur.
Det gör nog gissningsvis samtliga filmstjärnor som lägger på flera kilo muskler på nått halvår för att dom fått en filmroll.

Vår egen Ola Rapache "käkade 8 kg kött om dagen" när han skulle filma och vi vet ju hur det slutade. ;)

King Grub
2014-10-31, 08:09
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Ribban
2014-10-31, 08:48
Men blir man inte starkare ju mer man äter, och blir inte musklerna större ju starkare man blir då? Jag blir nämligen starkare om jag går upp 3kg på en månad än om jag bara går upp 1kg. Eller har jag otur när jag tänker nu?

Beppe
2014-10-31, 11:29
Sen så är det väll "hans jobb" att isåfall komma i så bra form som möjligt typ ett år innan inspelningarna börjar. så all hjälp han kan få, plus egen kock, plus väldigt väldigt många timmar träningsmöjlighet under dagen, plus en stenhård disciplin och vilja, plus bra genetiska förutsättningar, plus då kanske lite kemiska substanser (vad vet jag) så kommer man nog i väldigt bra form ganska snabbt

Diomedea exulans
2014-10-31, 11:36
Men blir man inte starkare ju mer man äter, och blir inte musklerna större ju starkare man blir då? Jag blir nämligen starkare om jag går upp 3kg på en månad än om jag bara går upp 1kg. Eller har jag otur när jag tänker nu?

Det kan nog delvis förklaras med att man blir starkare om man lägger på sig mer fett (ja, det låter konstigt, men så är det).

Men visst fasen lägger man väl även på sig mer muskler om man överäter än om man inte hade överäter? Grub?

King Grub
2014-10-31, 11:44
This ‘muscle-full’ behaviour, together with the inability to stimulate muscle amino acid synthesis continuously by pouring in endogenous amino acids, explains why it is impossible to increase muscle size simply by eating (although the burden of weight carried by obese individuals does help to stimulate muscle hypertrophy!).

Experimental Physiology. Volume 90, Issue 4, pages 427–436, July 2005.

Diomedea exulans
2014-10-31, 11:59
Okej!

Richter
2014-10-31, 12:57
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Kan man inte minska muskelproteinnedbrytningen genom att stoppa mycket mat i foderluckan och på så vis få en större ökning av muskelmassan, jämfört med att "bara" täcka sitt energi- och proteinbehov?

King Grub
2014-10-31, 13:00
Då får du mindre aminosyror till muskeluppbygnad. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte. Det används för att bygga nytt muskelprotein.

Diomedea exulans
2014-10-31, 13:40
Så kortfattat: Man får inte större muskler av att bulka?

Beemel
2014-10-31, 13:43
käkade 12 gånger per dag. Detta leder givetvis till ett enormt stort energiintag

Det är väl inte alls givet. Det beror ju på vad och hur mycket man äter inte hur många gånger man äter.

Bossebäver
2014-10-31, 13:54
Så kortfattat: Man får inte större muskler av att bulka?

Jo. Överskott måste lagras. Beroende på vad du ätit, vilka som avlat dig och hur du lever lagras överskottet som både muskler och fett.

Men grubens prat om "muskelmassa kataboliseras inte" och "mer mat, mindre aminosyror" låter ju som något helt tokigt. Om så vore fallet hade jag slutat äta idag och avslutat min deff på 2 veckor.

AntonHA
2014-10-31, 14:09
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Är själv väldigt okunnig, men om jag har legat still på samma vikt ett tag, men samtidigt blivit starkare, kan jag då vara säker på att jag har byggt muskler? Eller kan det bara vara en ''förbättring'' av nervsystemet?

Richter
2014-10-31, 14:37
Är själv väldigt okunnig, men om jag har legat still på samma vikt ett tag, men samtidigt blivit starkare, kan jag då vara säker på att jag har byggt muskler? Eller kan det bara vara en ''förbättring'' av nervsystemet?

Du kan inte vara säker på att du har byggt muskler, men du har kanske gjort det.

BobaFett
2014-10-31, 14:49
Klart man blir större av att bulka. Spelar ingen roll hur många studier som säger emot. Många av oss har gjort forskningen på oss själva. Det finns inget bättre i kostväg för träningsresultaten än ett överskott.

sungun
2014-10-31, 16:16
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Jag tolkar det som att bulk är meningslöst å att det räcker att ligga på energibalans?

Snorkelfarsan
2014-10-31, 16:26
Jag tolkar det som att bulk är meningslöst å att det räcker att ligga på energibalans?

Det är inget i Grubs påstående som antyder att ens energi- och proteinbehov inte skulle kunna representeras av ett kaloriöverskott. Dvs om kroppen har behovet och möjligheten att ta upp överskottet i form av ny muskelmassa är det per definition ens nya maxbehov, i teorin iaf. I praktiken måste man ju sikta lite högt för att vara säker på att man täcker detta ökade behov av näring, energi och protein, vilket är anledningen till att man bulkar och får leva med att också lägger på sig mer eller mindre mängder fett.

King Grub
2014-10-31, 17:56
Men grubens prat om "muskelmassa kataboliseras inte" och "mer mat, mindre aminosyror" låter ju som något helt tokigt. Om så vore fallet hade jag slutat äta idag och avslutat min deff på 2 veckor.

Det är inte "tokigt". Det är välkänd och väldigt grundläggande biokemi. Men utan tillförsel av aminosyror (höga nivåer i blodet) kan inte muskeluppbyggnaden uppregleras.

BobaFett
2014-10-31, 19:56
Det är inte "tokigt". Det är välkänd och väldigt grundläggande biokemi. Men utan tillförsel av aminosyror (höga nivåer i blodet) kan inte muskeluppbyggnaden uppregleras.

Tror att du behöver förtydliga vad du menar. För just nu så framstår det som att du säger att det är meningslöst att bulka vilket jag inte tror att du menar.

Carlo Fatface
2014-10-31, 20:06
Här i Sverige menar vi ju vanligtvis lagad mat eller liknande när vi pratar om ett mål,i staterna är ju varje tillfälle man stoppar nåt i truten eller dricker nåt ett meal.

shirunai
2014-10-31, 23:03
Här i Sverige menar vi ju vanligtvis lagad mat eller liknande när vi pratar om ett mål,i staterna är ju varje tillfälle man stoppar nåt i truten eller dricker nåt ett meal.

Nä varje tillfälle man stoppar något i munnen är ett mål?

Pretorian
2014-11-01, 09:03
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Hur stort är energibehovet? När har man täckt det? Finns det några riktlinjer?

Bandid0
2014-11-01, 22:02
Man kan inte äta sig till större muskeltillväxt efter det att man täckt sitt energi- och proteinbehov. Det är träningen som bygger muskler.

Vid all viktökning kommer någon andel bestå av muskelmassa, med eller utan träning.

XXXL
2014-11-01, 22:19
Man äter inte många gånger per dag för att det skulle vara bättre man gör det för att man annars inte får i sig den mängd mat som behövs.

1.5 kg kyckling och 1.5 kg torsk om dagen lycka till med att få i dig det på 2-3 måltider om dagen.

King Grub
2014-11-01, 22:34
Vid all viktökning kommer någon andel bestå av muskelmassa, med eller utan träning.

Ja, men http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7178554&postcount=11

Slugus
2014-11-01, 22:39
Jag tolkar det som att bulk är meningslöst å att det räcker att ligga på energibalans?

Du tränar med all sannolikhet bättre på överskott än på balans/underskott då du har mer energi att tillgå. Därför presterar du bättre på dina pass, ökar i muskelmassa och stimulerar proteinsyntesen mer.

King Grub
2014-11-01, 22:43
Man kan accelerera muskeluppbyggnaden styrketräningen åstadkommer genom att överäta under kortare perioder med 500 kcal eller lite mer, men mer än så eller längre tid = ingen extra vinst och enbart extra fettökningar, försämrad hormonbalans och försämrade förutsättningar för muskeltillväxt.

Man kan aldrig äta sig muskulärt grov. Det är det träningen som gör, om man har förutsättningar för det.

andeem
2014-11-01, 23:13
Hur korta perioder talar vi om?

Gnistan
2014-11-02, 14:32
Läste i ett antal intervjuer att Mark Wahlberg inför Pain and Gain käkade 12 gånger per dag. Detta leder givetvis till ett enormt stort energiintag och han lade på ett stort överskott av kalorier. Jag motsäger inte valet, jag förstår principen. Desto mer mat du äter, desto mer muskelmassa kommer du kunna lägga på dig. Restprodukten blir dock fett, vilket betyder att med den ökade muskelmassan lagras mer fett. Detta under förutsättning att du tränar rätt och hårt givetvis.

Min fråga är varför ett så stort överskott? Även om mer mat = mer muskler gäller (lätt förklarat) så finns det en gräns, vad för fördel får man av ett sådant enormt överskott?

Frågan grundar sig i att jag är i en liknande situation. Jag är ledig fram tills 1/1 2015 vilket ger mig bra med tid att etablera bra träningsvanor. Jag väger för tillfället 65 kg och är 175 cm och har precis kommit in i gymmandet igen. Tränade 4 dar i veckan i 1 år men slutade och har precis börjat igen, tränat några veckor helkropps för att komma in i rytmen igen och nu har jag fått tillbaka motivationen samt klar med vad jag vill uppnå med träningen.

Tanken är att jag ska bulka, och jag har alltid haft i åtanke att ligga på ett överskott på ca 500 kalorier per dag, men dessa intervjuer med MW får mig att fundera på ett ännu större intag. Vad skulle tex ett överskott på 1000 kalorier leda till gentemot 500? Större fett- och muskeltillväxt? Tanken är inte att bli grov på två månader, tanken är att använda min lediga tid till att träna som fan för att etablera ett bra träningsflow - pränta in mina nya vanor helt enkelt så att jag kan fortsätta med min hårda träning hela nästa år.

Alltså, jag tränar 4-5 dagar i veckan, målet är att bli så stor som möjligt. Jag väger 65 kg i dagsläget, vilket är rätt lite. Som tur är har jag låg fett % vilket betyder att jag har råd att lägga på mig lite extra fett utöver den vanliga fettillväxten vid viktökning. Om nu mitt mål är att växa så mycket som möjligt, är ett överskott på 700-1000 kalorier om dagen bättre än bara 500 i hänsyn till min situation samt trådens inledning (om MW stora viktökning)?

Om man nu vill växa så mycket som möjligt, borde in då ett överskott av 700-1000 kalorier vara mer förmånligt än 500 om den extra fettillväxten inte gör något? Jag har inte för avsikt att käka 12 gånger per dag, men avsikten är som sagt att växa så mycket som möjligt, och utifrån den synvinkeln kan ett liknande upplägg vara aktuellt.

På 70-80 talet var det vanligt att byggare åt mindre måltider flera gånger per dag. Sett dem som haft med sig en matlåda att äta efter trännig i omklädningsrummet.
Hur det är med detta idag vet jag inte..

XXXL
2014-11-02, 14:37
På 70-80 talet var det vanligt att byggare åt mindre måltider flera gånger per dag. Sett dem som haft med sig en matlåda att äta efter trännig i omklädningsrummet.
Hur det är med detta idag vet jag inte..

Jo men det är lite annorlunda också om man är på bola.

Gnistan
2014-11-02, 14:53
Jo men det är lite annorlunda också om man är på bola.
Många åt även en stor mängd olika vitaminer. Ricky var väl en av de värre på vitaminplanet.
Mycket frukt och grönsaker är väl bra med eller?

upperkatt
2014-11-02, 16:35
Man kan accelerera muskeluppbyggnaden styrketräningen åstadkommer genom att överäta under kortare perioder med 500 kcal eller lite mer, men mer än så eller längre tid = ingen extra vinst och enbart extra fettökningar, försämrad hormonbalans och försämrade förutsättningar för muskeltillväxt.

Man kan aldrig äta sig muskulärt grov. Det är det träningen som gör, om man har förutsättningar för det.

Så vad rekommenderar du med avseende på kaloriintag om man vill bygga så mycket muskler som möjligt? ...Antar att det väldigt svårt att planera kosten om man vill ligga på kcal-balans, och samtidigt bygga muskler - det är därför bra att ligga på ett kaloriöverskott... eller?

Pretorian
2014-11-02, 16:51
500 kcal är väl det Grub skriver.

Bossebäver
2014-11-02, 23:06
Det är inte "tokigt". Det är välkänd och väldigt grundläggande biokemi. Men utan tillförsel av aminosyror (höga nivåer i blodet) kan inte muskeluppbyggnaden uppregleras.

Det må vara grundläggande biokemi att det krävs aminosyror för att uppreglera proteinsyntesen och stimulera muskeltillväxt, men det är verkligen inte vad du skrev eller vad jag anmärkte på.

Muskelmassa kataboliseras inte? Varför ska jag då äta?

King Grub
2014-11-03, 01:10
Det är det som är det grundläggande. Att 75% av nedbrutet muskelprotein inte kataboliseras, utan används till att bygga nytt muskelprotein. 125-250 gram protein bryts ned hos den normalaktive individen (hos en hårt tränande blir siffrorna högre) och återsyntetiseras dagligen; ungefär 25% av aminosyrorna som frisätts under nedbrytningen kataboliseras, resten återanvänds för att syntetisera nytt protein (så proteinbehovet för normalpersonen är mycket lägre än vad siffrorna för proteinnedbrytningen kan tyckas ange).

Minskar man proteinintaget kraftigt ökar mängden aminosyror som återanvänds till upp till 90-95% och endast 5% av det nedbrutna muskelproteinet kommer att kataboliseras.

Det här är som sagt väldigt grundläggande biokemi och står i vilken lärobok som helst där människans proteinmetabolism beskrivs.

http://books.google.se/books?id=S5oCjZZZ1ggC&pg=PA884&lpg=PA884&dq=75%25+amino+acids+catabolized+reused&source=bl&ots=2xIEz-jIuw&sig=coh-02afVrmpSCggOjsAfBkWdPU&hl=en&sa=X&ei=XchWVKnNJIavPKPQgNgK&ved=0CCcQ6AEwAg#v=onepage&q=75%25%20amino%20acids%20catabolized%20reused&f=false

Commando1980
2014-11-03, 01:25
Äta 12ggr per dag är absurt och möjligtvis kontraproduktivt, speciellt om man inte är dopad. Inte bra för tänderna heller.

Gpajpen
2014-11-03, 11:26
Man kan accelerera muskeluppbyggnaden styrketräningen åstadkommer genom att överäta under kortare perioder med 500 kcal eller lite mer, men mer än så eller längre tid = ingen extra vinst och enbart extra fettökningar, försämrad hormonbalans och försämrade förutsättningar för muskeltillväxt.

Man kan aldrig äta sig muskulärt grov. Det är det träningen som gör, om man har förutsättningar för det.

Vad menar du med kortare perioder? Och va? Överskott var ju nyss totalt Essentiellt för muskeluppbyggnaden?

Klein
2014-11-03, 21:50
Det finns inga fördelar ur muskelbyggningsperspektiv med att äta mer än 3 måltider om dagen. Många små måltider är inte bara ett slöseri med tid och dåligt för tänderna, det är också bortkastad mat då små proteinintag varken kickar igång proteinsyntesen eller underhåller den.

Henke78
2014-11-03, 22:18
Det finns inga fördelar ur muskelbyggningsperspektiv med att äta mer än 3 måltider om dagen. Många små måltider är inte bara ett slöseri med tid och dåligt för tänderna, det är också bortkastad mat då små proteinintag varken kickar igång proteinsyntesen eller underhåller den.

Det gör det säkert inte,
men vem pallar äta den mängden mat som tex 5000kcal på 3 måltider? Jag har då inte en timmes rast på jobbet för att trycka i mig en måltid som ska bestå av 100g protein ,150g kolhydrater samt 70g fett.Då delar jag hellre det på två måltider för tror inte ens min mage får ner så mycket mat. (Rätt Mat)

Tex:
900g potatis
500g nötfärs 10%
30g linfröolja

Man blir liksom tvungen att dela upp det, iallafall om man ska få i sig rejält med mat som i mitt fall.

Tidsmässigt kvittar det för det tar hälften så lång tid att äta hälften. Eller nja 3min i micron också :)

Jämnare insulin nivåer är inte med i beräkningarna för att må bättre? Vem gillar att bli trött och hängig mellan måltiderna?
Nä, jag står fast vid det gamla tänket att 6-7måltider är optimalt hur man än vrider och vänder på det.

Klein
2014-11-03, 23:48
Det gör det säkert inte,
men vem pallar äta den mängden mat som tex 5000kcal på 3 måltider? Jag har då inte en timmes rast på jobbet för att trycka i mig en måltid som ska bestå av 100g protein ,150g kolhydrater samt 70g fett.Då delar jag hellre det på två måltider för tror inte ens min mage får ner så mycket mat. (Rätt Mat)

Tex:
900g potatis
500g nötfärs 10%
30g linfröolja

Man blir liksom tvungen att dela upp det, iallafall om man ska få i sig rejält med mat som i mitt fall.

Tidsmässigt kvittar det för det tar hälften så lång tid att äta hälften. Eller nja 3min i micron också :)

Jämnare insulin nivåer är inte med i beräkningarna för att må bättre? Vem gillar att bli trött och hängig mellan måltiderna?
Nä, jag står fast vid det gamla tänket att 6-7måltider är optimalt hur man än vrider och vänder på det.

1. En medelperson kräver cirka 2000-3000 kcal om dagen för att bygga muskler. Dina 5000 kcal är en fantasisiffra som bara gäller konditionsidrottare på elitnivå och kraftatleter som väger 150k+.

2. Det är vidare inget problem att trycka 1500-2000kcal i stöten om man äter fetare mat och dricker kalorier. I ditt fall så ändra till:

500 gram 15% köttfärs: 1000kcal
500 gram potatis: 380kcal
0.5 liter 3% mjölk: 300kcal

Det är också en god poäng att förlägga en stor del av energiintaget på eftermiddagen / kvällen för god sömn och aktiv dag.

son of Zeus
2014-11-04, 02:26
Jo men det är lite annorlunda också om man är på bola.

hur då? äter man med fördel oftare då?? hmmm

King Grub
2014-11-04, 05:24
Ja.

Henke78
2014-11-04, 09:21
1. En medelperson kräver cirka 2000-3000 kcal om dagen för att bygga muskler. Dina 5000 kcal är en fantasisiffra som bara gäller konditionsidrottare på elitnivå och kraftatleter som väger 150k+.

2. Det är vidare inget problem att trycka 1500-2000kcal i stöten om man äter fetare mat och dricker kalorier. I ditt fall så ändra till:

500 gram 15% köttfärs: 1000kcal
500 gram potatis: 380kcal
0.5 liter 3% mjölk: 300kcal

Det är också en god poäng att förlägga en stor del av energiintaget på eftermiddagen / kvällen för god sömn och aktiv dag.

1. Absolut ingen fantasi siffra för mig.
Jag har ett rörligt jobb, går ner i vikt på allt under 4000kcal.
Vet inte ens vad du fått ditt påstående ifrån men det är rent bullshit!
2. Mättat fett är ok för dig ,inte för mig!
Mjölk dricker jag inte av olika anledningar.
Och d där blir en enormt stor portion i vilket fall.

z_bumbi
2014-11-04, 09:32
En medelman som rör sig något så när mycket beräknas äta 2800 kcal så att så många män skulle kunna bygga muskler 2000-3000 kcal är därför smått otroligt, i alla fall när de har passerat nybörjarstadiet och både fått muskler och ökat träningsvolymen. Räknar man in kvinnor i medelperson så är det gränsfall även där. 3000 kcal funkar för ganska många men efter ett tag så börjar det också bli på gränsen och speciellt för de som har en aktiv vardag.
4000-5000 kcal är med andra ord inget konstigt för någon som tränar mycket och som är större än medel.

Klein
2014-11-04, 13:52
En medelman som rör sig något så när mycket beräknas äta 2800 kcal så att så många män skulle kunna bygga muskler 2000-3000 kcal är därför smått otroligt, i alla fall när de har passerat nybörjarstadiet och både fått muskler och ökat träningsvolymen. Räknar man in kvinnor i medelperson så är det gränsfall även där. 3000 kcal funkar för ganska många men efter ett tag så börjar det också bli på gränsen och speciellt för de som har en aktiv vardag.
4000-5000 kcal är med andra ord inget konstigt för någon som tränar mycket och som är större än medel.

Men man behöver inte gå upp i vikt för att bygga muskler och därför behöver man inte heller lägga något fokus på kosten annat än att begränsa energiintaget så att man inte blir för fet.

Klein
2014-11-04, 14:07
1. Absolut ingen fantasi siffra för mig.
Jag har ett rörligt jobb, går ner i vikt på allt under 4000kcal.
Vet inte ens vad du fått ditt påstående ifrån men det är rent bullshit!
2. Mättat fett är ok för dig ,inte för mig!
Mjölk dricker jag inte av olika anledningar.
Och d där blir en enormt stor portion i vilket fall.

Det är en fantasisiffra för majoriteten. Jag har dock själv inga problem att trycka 5000 kcal i en måltid men då äter jag också god mat och skiter i makron som helt saknar vetenskapliga belägg.

Henke78
2014-11-04, 14:40
Det är en fantasisiffra för majoriteten. Jag har dock själv inga problem att trycka 5000 kcal i en måltid men då äter jag också god mat och skiter i makron som helt saknar vetenskapliga belägg.

Ok.

XXXL
2014-11-04, 16:37
hur då? äter man med fördel oftare då?? hmmm

Ja.

Jag vet inte vad det var som Grub svarade på men om det var ja på din fråga så är mitt svar vad han sa.

Alltidxx
2014-11-04, 23:59
Men man behöver inte gå upp i vikt för att bygga muskler och därför behöver man inte heller lägga något fokus på kosten annat än att begränsa energiintaget så att man inte blir för fet.

Jag noterar också att Grub och Bumbi har vilt skilda åsikter, men har du testat att bygga muskelmassa på stabilt överskott vs balans?

son of Zeus
2014-11-05, 00:28
Jag vet inte vad det var som Grub svarade på men om det var ja på din fråga så är mitt svar vad han sa.


okey! varför? o en källa på det vore nice! så pf är inte att föredra vid användande av aas?! konstigt

son of Zeus
2014-11-05, 00:28
Ja.


okey! varför? o en källa på det vore nice! så pf är inte att föredra vid användande av aas?! konstigt

King Grub
2014-11-05, 01:38
AAS gör att proteinmetabolismen kan använda både mer aminosyror till syntes och göra det oftare. Källa är vanlig endokrinologi.

Klein
2014-11-05, 02:22
Jag noterar också att Grub och Bumbi har vilt skilda åsikter, men har du testat att bygga muskelmassa på stabilt överskott vs balans?

Det är inga problem att bygga på balans så länge man har över 10% kroppsfett och tränar styrka istället för kondition. De som misslyckas med att göra ökningar utan bulk tränar felaktigt eller är väldigt rippade.

son of Zeus
2014-11-05, 02:31
AAS gör att proteinmetabolismen kan använda både mer aminosyror till syntes och göra det oftare. Källa är vanlig endokrinologi.

så pf eller så är rätt kasst vid bruk av aas?! fan vilken jävla smörja.. ät 12 gånger om du gå på aas det är bättre än att äta 3..

XXXL
2014-11-05, 02:41
så pf eller så är rätt kasst vid bruk av aas?! fan vilken jävla smörja.. ät 12 gånger om du gå på aas det är bättre än att äta 3..

Det är korrekt ja.

son of Zeus
2014-11-05, 02:47
Det är korrekt ja.

Shit alltså... Ändå använder så många pf förespråkare aas... Märkligt

Kan du förklara varför?

Dessutom vill jag har källor på att det är så? Kom nu inte med skit som det finns knappt nån eftersom det är aas användare det handlar om......

Så om jag äter 2stora mål om dagen plus att jag ta lite bcaa o bryter fastan med det innan gym skulle jag få bättre resultat om jag åt vanligt?

Om jag äter 2-3ggr om dagen o dra i mej aminosyror vid ytterligare 5 tillfällen skulle jag få bättre resultat än om jag inte tog amino? Även om protein o kcal hamnar på samma varje dag?!

Bra för att aas tillsats?

Fartman
2014-11-05, 02:51
Man kan aldrig äta sig muskulärt grov. Det är det träningen som gör, om man har förutsättningar för det.

Grejen är väl den dock att när man äter mer än vanligt så klarar man ju av att träna hårdare och återhämtar sig också bättre vilket brukar leda till att man ökar bra i gymmet. Alltså bör en bulk ge bättre förutsättningar att låta träningen leda till mer muskelökning än att "köra på balans"?

Klein
2014-11-05, 04:09
Grejen är väl den dock att när man äter mer än vanligt så klarar man ju av att träna hårdare och återhämtar sig också bättre vilket brukar leda till att man ökar bra i gymmet. Alltså bör en bulk ge bättre förutsättningar att låta träningen leda till mer muskelökning än att "köra på balans"?

Man kan äta mer men fortfarande ligga i balans. I synnerhet om man tränar hårdare.

King Grub
2014-11-05, 05:24
Shit alltså... Ändå använder så många pf förespråkare aas... Märkligt

Kan du förklara varför?

Dessutom vill jag har källor på att det är så? Kom nu inte med skit som det finns knappt nån eftersom det är aas användare det handlar om......

Så om jag äter 2stora mål om dagen plus att jag ta lite bcaa o bryter fastan med det innan gym skulle jag få bättre resultat om jag åt vanligt?

Om jag äter 2-3ggr om dagen o dra i mej aminosyror vid ytterligare 5 tillfällen skulle jag få bättre resultat än om jag inte tog amino? Även om protein o kcal hamnar på samma varje dag?!

Bra för att aas tillsats?

Källor... Det här är vanlig endokrinologi. Valfri lärobok och så läser du på om hormonlära.

Sparven från Minsk
2014-11-05, 07:20
Shit alltså... Ändå använder så många pf förespråkare aas... Märkligt

Du är snabb att kräva källor, så nu vill jag ha en källa på detta påstående....

Alltidxx
2014-11-05, 13:29
har du testat att bygga muskelmassa på stabilt överskott vs balans?

Det är inga problem att bygga på balans så länge man har över 10% kroppsfett och tränar styrka istället för kondition. De som misslyckas med att göra ökningar utan bulk tränar felaktigt eller är väldigt rippade.

Du har eller har inte testat de olika uppläggen?

Klein
2014-11-05, 22:11
Du har eller har inte testat de olika uppläggen?

Givetvis. Jag och alla andra på forumet som inte trycker steroider eller är hårt tränande tonåringar blir bara feta av att bulka. Det finns vetenskaplig grund för att variera kaloriintaget men det är på daglig basis med lite mer mat de dagar man tränar och då specifikt efter träning och i direkt proportion till hur hårt man tränat. Att överäta vid andra tillfällen och över veckor eller månader istället för enstaka dagar är bara dåligt för såväl hälso som muskelbyggningsparametrar.

Andromeda
2014-11-05, 23:09
Att äta 12 måltider om dagen låter så omständligt och tidskrävande att jag blir katabol bara av att tänka på det. Hur ska man ens få tiden att fixa tolv matlådor efter jobbet? Fish n' ricecakes?
Hur ska man undvika att bli jobbets snackis när man äter sin sjätte låda för dagen?
Hur ska man hinna träna emellan?

son of Zeus
2014-11-05, 23:49
Källor... Det här är vanlig endokrinologi. Valfri lärobok och så läser du på om hormonlära.

Nej tack.. Skitsnack rätt igenom... Efter hur många måltider gör det inte nån skillnad längre?

son of Zeus
2014-11-05, 23:51
Du är snabb att kräva källor, så nu vill jag ha en källa på detta påstående....

Ja jag känner säkert ett dussin mer eller mindre kända. men om du tro jag skriver deras namn här tro du fel... Vem vet nån av de kanske hänger här på forumet...

Fartman
2014-11-06, 01:31
Man kan äta mer men fortfarande ligga i balans. I synnerhet om man tränar hårdare.

Självklart, men det är ju inte så lätt att hitta rätt nivå alltid bara. Speciellt inte om man inte är så erfaren ännu. För TS tex som är rätt liten just nu så kan det ju vara en idé att lassa på lite extra med käket då han förmodligen ligger i det läget att lite extra fett knappast kommer att få honom att bli något fetto medans ett försök att balansbygga kan leda till att han äter mindre än vad han behöver och därför får rätt dåliga ökningar.

Klein
2014-11-06, 08:38
Självklart, men det är ju inte så lätt att hitta rätt nivå alltid bara. Speciellt inte om man inte är så erfaren ännu. För TS tex som är rätt liten just nu så kan det ju vara en idé att lassa på lite extra med käket då han förmodligen ligger i det läget att lite extra fett knappast kommer att få honom att bli något fetto medans ett försök att balansbygga kan leda till att han äter mindre än vad han behöver och därför får rätt dåliga ökningar.

Jag föreslår inte att man medvetet försöker balansbygga. Jag är emot allt som har med kaloriräkning och makron att göra. Vad jag föreslår är att man inte medvetet försöker överäta och istället lägger fokus på träning och att äta gott. Allt annat är bara nonsens.

För övrigt är det fullt möjligt att gå upp i vikt utan att överäta då träning ökar den intracellulära vätskemängden.

exevision
2014-11-06, 08:44
Givetvis. Jag och alla andra på forumet som inte trycker steroider eller är hårt tränande tonåringar blir bara feta av att bulka. Det finns vetenskaplig grund för att variera kaloriintaget men det är på daglig basis med lite mer mat de dagar man tränar och då specifikt efter träning och i direkt proportion till hur hårt man tränat. Att överäta vid andra tillfällen och över veckor eller månader istället för enstaka dagar är bara dåligt för såväl hälso som muskelbyggningsparametrar.

Källa på det?

Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i

oWuBB8_n3lw

Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.

Klein
2014-11-06, 09:48
Källa på det?

Insulinkänsligheten är förhöjd efter träning i minst 16 timmar men särskilt de första två timmarna. Det tar cirka 24 timmar att återställa glykogenet efter glykogentömmande träning förutsatt att kosten är adekvat. Vidare är proteinsyntesen avstängd under träning och en timme efteråt för att sedan vara förhöjd i upp emot 48 timmar. Tro det eller ej men insulinkänsligheten förhöjs inte av framtida träning, kolhydrater timmarna innan träning bidrar minimalt till glykogendepåerna, och aminosyror som sipprar ut i blodet under och första timmen efter träning gör absolut noll och intet för muskeluppbyggnad. Sedan finns det indikationer att den extremt potenta peptiden kreatin har bättre effekt vid intag efter träning än innan träning. I ljuset av detta så är det fullkomligt idiotiskt att vräka i sig mat innan träning.

L. B. Borghouts, H. A. Keizer. Exercise and Insulin Sensitivity: A Review. Int J Sports Med 2000; 21(1): 1-12. (https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2000-8847)

Philip J Atherton and Michael J Rennie. Protein synthesis a low priority for exercising muscle. J Physiol. Jun 1, 2006; 573(Pt 2): 288–289. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779715/)

Jose Antonio and Victoria Ciccone. The effects of pre versus post workout supplementation of creatine monohydrate on body composition and strength. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:36. (http://www.jissn.com/content/10/1/36)

exevision
2014-11-06, 12:01
Insulinkänsligheten är förhöjd efter träning i minst 16 timmar men särskilt de första två timmarna. Det tar cirka 24 timmar att återställa glykogenet efter glykogentömmande träning förutsatt att kosten är adekvat. Vidare är proteinsyntesen avstängd under träning och en timme efteråt för att sedan vara förhöjd i upp emot 48 timmar. Tro det eller ej men insulinkänsligheten förhöjs inte av framtida träning, kolhydrater timmarna innan träning bidrar minimalt till glykogendepåerna, och aminosyror som sipprar ut i blodet under och första timmen efter träning gör absolut noll och intet för muskeluppbyggnad. Sedan finns det indikationer att den extremt potenta peptiden kreatin har bättre effekt vid intag efter träning än innan träning. I ljuset av detta så är det fullkomligt idiotiskt att vräka i sig mat innan träning.

L. B. Borghouts, H. A. Keizer. Exercise and Insulin Sensitivity: A Review. Int J Sports Med 2000; 21(1): 1-12. (https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2000-8847)

Philip J Atherton and Michael J Rennie. Protein synthesis a low priority for exercising muscle. J Physiol. Jun 1, 2006; 573(Pt 2): 288–289. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779715/)

Jose Antonio and Victoria Ciccone. The effects of pre versus post workout supplementation of creatine monohydrate on body composition and strength. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:36. (http://www.jissn.com/content/10/1/36)

Att fylla på glykogenet med kolhydrater efter passet är en sak, mängd kalorier är en helt annan.

Alltidxx
2014-11-06, 12:44
Givetvis. Jag och alla andra på forumet som inte trycker steroider eller är hårt tränande tonåringar blir bara feta av att bulka. Det finns vetenskaplig grund för att variera kaloriintaget men det är på daglig basis med lite mer mat de dagar man tränar och då specifikt efter träning och i direkt proportion till hur hårt man tränat. Att överäta vid andra tillfällen och över veckor eller månader istället för enstaka dagar är bara dåligt för såväl hälso som muskelbyggningsparametrar.

Räkna mig till ett av undantagen då.

Klein
2014-11-06, 20:06
Räkna mig till ett av undantagen då.

Pics & stats please

Ribban
2014-11-06, 23:12
Jag tränade kontinuerligt och låg på balans i två år och ökade under den tiden ingenting, verkligen INGENTING, i styrka. La mig på ett överskott och styrkan kom i princip direkt.

Edit: Det bör nämnas att jag under den tiden hoppade och for mellan en massa olika träningsprogram. Men jag styrketränade under hela perioden.

Klein
2014-11-06, 23:27
Jag tränade kontinuerligt och låg på balans i två år och ökade under den tiden ingenting, verkligen INGENTING, i styrka. La mig på ett överskott och styrkan kom i princip direkt.

Edit: Det bör nämnas att jag under den tiden hoppade och for mellan en massa olika träningsprogram. Men jag styrketränade under hela perioden.

Givetvis ökar man inget i styrka om man byter program hela tiden. Dina styrkestats i böj och mark är på nybörjarnivå och du har ganska lågt BMI (med kollomått mätt) så det är ju möjligt att du kan komma undan med lite bulkning förutsatt att du inte är thin fat. Nybörjare med låg kroppsvikt och som aldrig varit feta har unika förutsättningar.

Ribban
2014-11-06, 23:40
Givetvis ökar man inget i styrka om man byter program hela tiden. Dina styrkestats i böj och mark är på nybörjarnivå och du har ganska lågt BMI (med kollomått mätt) så det är ju möjligt att du kan komma undan med lite bulkning förutsatt att du inte är thin fat. Nybörjare med låg kroppsvikt och som aldrig varit feta har unika förutsättningar.

Behöver det verkligen vara så att man automatiskt stagnerar i styrka för att man byter program ofta? Jag valde ju ändå program som är "kolo approved" I princip alltid. Om man jämför med människor som inte ens vet vad de ska träna förrän dom bestämmer det på plats från gång till gång och ändå blir starkare?

Vad har jag för unika förutsättningar?

Edit: Böj har jag knappt kunnat köra under de år jag varit aktiv. Men helt klart är mina stats på en låg nivå, därför tror jag inte heller på "balansträning".

Commando1980
2014-11-07, 00:37
Jag tränade kontinuerligt och låg på balans i två år och ökade under den tiden ingenting, verkligen INGENTING, i styrka. La mig på ett överskott och styrkan kom i princip direkt.

Edit: Det bör nämnas att jag under den tiden hoppade och for mellan en massa olika träningsprogram. Men jag styrketränade under hela perioden.

Ett kalorieöverskott gör det lättare att öka i muskelmassa och styrka men i ditt fall så är det nog också så att du samlade på dig ökningar under den period som det tydligen inte hände något på. Sen när kalorierna höjdes så kunde du realisera dina gamla ökningar (och göra nya).

Ribban
2014-11-07, 06:29
Ett kalorieöverskott gör det lättare att öka i muskelmassa och styrka men i ditt fall så är det nog också så att du samlade på dig ökningar under den period som det tydligen inte hände något på. Sen när kalorierna höjdes så kunde du realisera dina gamla ökningar (och göra nya).

Menar du att det blir lättare pga att man är mer säker på att man täckt sitt energi och proteinbehov för dagen om man ligger på överskott eller av någon annan anledning?

Har faktiskt aldrig tidigare hört om att man kan samla på sig ökningar på balans och sen "aktivera" genom ett överskott. Hur går det till egentligen?

Alltidxx
2014-11-07, 09:22
Pics & stats please

För det skulle hjälpa dig att avgöra om jag byggde bättre på överskott?

Sparven från Minsk
2014-11-07, 09:39
Ja jag känner säkert ett dussin mer eller mindre kända. men om du tro jag skriver deras namn här tro du fel... Vem vet nån av de kanske hänger här på forumet...

Ah alltså enbart din subjektiva uppfattning att de är många. Icke en trovärdig källa tyvärr.

exevision
2014-11-07, 11:08
Insulinkänsligheten är förhöjd efter träning i minst 16 timmar men särskilt de första två timmarna. Det tar cirka 24 timmar att återställa glykogenet efter glykogentömmande träning förutsatt att kosten är adekvat. Vidare är proteinsyntesen avstängd under träning och en timme efteråt för att sedan vara förhöjd i upp emot 48 timmar. Tro det eller ej men insulinkänsligheten förhöjs inte av framtida träning, kolhydrater timmarna innan träning bidrar minimalt till glykogendepåerna, och aminosyror som sipprar ut i blodet under och första timmen efter träning gör absolut noll och intet för muskeluppbyggnad. Sedan finns det indikationer att den extremt potenta peptiden kreatin har bättre effekt vid intag efter träning än innan träning. I ljuset av detta så är det fullkomligt idiotiskt att vräka i sig mat innan träning.

L. B. Borghouts, H. A. Keizer. Exercise and Insulin Sensitivity: A Review. Int J Sports Med 2000; 21(1): 1-12. (https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2000-8847)

Philip J Atherton and Michael J Rennie. Protein synthesis a low priority for exercising muscle. J Physiol. Jun 1, 2006; 573(Pt 2): 288–289. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779715/)

Jose Antonio and Victoria Ciccone. The effects of pre versus post workout supplementation of creatine monohydrate on body composition and strength. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:36. (http://www.jissn.com/content/10/1/36)

Du svarade aldrig här:
Att fylla på glykogenet med kolhydrater efter passet är en sak, mängd kalorier är en helt annan.

Och du menar alltså att det King Grub postade om studien som Wilson refererade till är fel?

dominera
2014-11-07, 11:49
Insulinkänsligheten är förhöjd efter träning i minst 16 timmar men särskilt de första två timmarna. Det tar cirka 24 timmar att återställa glykogenet efter glykogentömmande träning förutsatt att kosten är adekvat. Vidare är proteinsyntesen avstängd under träning och en timme efteråt för att sedan vara förhöjd i upp emot 48 timmar. Tro det eller ej men insulinkänsligheten förhöjs inte av framtida träning, kolhydrater timmarna innan träning bidrar minimalt till glykogendepåerna, och aminosyror som sipprar ut i blodet under och första timmen efter träning gör absolut noll och intet för muskeluppbyggnad. Sedan finns det indikationer att den extremt potenta peptiden kreatin har bättre effekt vid intag efter träning än innan träning. I ljuset av detta så är det fullkomligt idiotiskt att vräka i sig mat innan träning.

L. B. Borghouts, H. A. Keizer. Exercise and Insulin Sensitivity: A Review. Int J Sports Med 2000; 21(1): 1-12. (https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-2000-8847)

Philip J Atherton and Michael J Rennie. Protein synthesis a low priority for exercising muscle. J Physiol. Jun 1, 2006; 573(Pt 2): 288–289. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779715/)

Jose Antonio and Victoria Ciccone. The effects of pre versus post workout supplementation of creatine monohydrate on body composition and strength. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2013, 10:36. (http://www.jissn.com/content/10/1/36)

Så att inta en gainer eller proteinshake 10 min efter träning ger alltså ingenting?

andeem
2014-11-07, 16:23
Bump.

Man kan accelerera muskeluppbyggnaden styrketräningen åstadkommer genom att överäta under kortare perioder med 500 kcal eller lite mer, men mer än så eller längre tid = ingen extra vinst och enbart extra fettökningar, försämrad hormonbalans och försämrade förutsättningar för muskeltillväxt.

Man kan aldrig äta sig muskulärt grov. Det är det träningen som gör, om man har förutsättningar för det.

Hur korta perioder talar vi om?

Ribban
2014-11-07, 17:01
Behöver det verkligen vara så att man automatiskt stagnerar i styrka för att man byter program ofta? Jag valde ju ändå program som är "kolo approved" I princip alltid. Om man jämför med människor som inte ens vet vad de ska träna förrän dom bestämmer det på plats från gång till gång och ändå blir starkare?

Vad har jag för unika förutsättningar?

Edit: Böj har jag knappt kunnat köra under de år jag varit aktiv. Men helt klart är mina stats på en låg nivå, därför tror jag inte heller på "balansträning".

Menar du att det blir lättare pga att man är mer säker på att man täckt sitt energi och proteinbehov för dagen om man ligger på överskott eller av någon annan anledning?

Har faktiskt aldrig tidigare hört om att man kan samla på sig ökningar på balans och sen "aktivera" genom ett överskott. Hur går det till egentligen?

Bump.

Både Klein och Commando har varit inloggade utan att svara.

sungun
2014-11-07, 18:09
Har faktiskt aldrig tidigare hört om att man kan samla på sig ökningar på balans och sen "aktivera" genom ett överskott. Hur går det till egentligen?

Detta tycker jag var intressant. Jag tror att mekanismen bakom måste vara som med muskelminne. Oavsett om du växer eller inte pga olika anledningar så påverkas musklerna av långvarig å hård träning. Dvs muskeln optimeras på cellnivå vad gäller distribution av näring in i muskeln å möjligheter till tillväxt, å denna anpassning är beständig å finns där beredd när du börjar träna igen efter ett uppehåll, eller när du plötsligt ökar kalori/protein-nivåerna i kroppen.

Klein
2014-11-08, 03:20
Så att inta en gainer eller proteinshake 10 min efter träning ger alltså ingenting?

Det tar så vitt jag kan erinra mig cirka en timma för aminosyrorna i en vassleproteindrink att uppnå maximal koncentration i blodet efter intag så det är inte alls bortkastat att inta 10 minuter efter träning. Däremot är det bortkastat att ta en vassledrink eller BCAA just innan träning. Talar vi däremot om långsammare protein från vanlig mat så spelar det antagligen ingen roll för muskelbygget om det intas innan eller efter träning då det i båda fallen kommer att vara tillgängligt i blodet efter träningen förutsatt att portionen är nog stor. Vad gäller kolhydrater så är insulinkänsligheten förhöjd såväl under som efter träning så även i detta fall går det utmärkt att svepa direkt efter passet.

Klein
2014-11-08, 03:44
Så take home message:

1. Ta aldrig whey-protein, BCAA eller EAA innan träning.
2. Tränar du fastande så bör du inta något första timmen efter träning.
3. Tränar du inte fastande så behöver du inte äta efter träningen annat än för att säkerställa att näringsbehovet är mött innan du går till sängs.

Klein
2014-11-08, 04:12
Behöver det verkligen vara så att man automatiskt stagnerar i styrka för att man byter program ofta? Jag valde ju ändå program som är "kolo approved" I princip alltid. Om man jämför med människor som inte ens vet vad de ska träna förrän dom bestämmer det på plats från gång till gång och ändå blir starkare?

Vad har jag för unika förutsättningar?

Edit: Böj har jag knappt kunnat köra under de år jag varit aktiv. Men helt klart är mina stats på en låg nivå, därför tror jag inte heller på "balansträning".

Det beror på hur programmen skiljer sig åt. Det tar cirka 1-2 månader av frekvent och tillräckligt tung och voluminös träning av en specifik övning innan nervsystemet har rekryterat och kan koordinera samtliga motorenheter längs de arbetande lederna. Det är först när denna rekrytering skett som muskelbygget tar ordentlig fart förutsatt att man fortsätter öka vikterna och träningsvolymen. Sedan planar så klart muskeltillväxten ut allt eftersom man närmar sig sin genetiska gräns.

Det är inte du specifikt som har unika förutsättningar utan den grupp av människor som aldrig varit feta och aldrig tränat ordentlig styrketräning. Denna grupp av människor kan lägga sig på ett mindre överskott i kombination med styrketräning och lägga på sig en stor andel muskler.
Personer som varit feta blir bara feta av att överäta oavsett hur de tränar. Personer som redan är nära gränsen för sin maximala muskelmassa blir också bara feta av att överäta. Personer med träningsvana som börjar överäta men utan att öka träningsmängden rejält blir också bara feta.

Anledningen till att överskott underlättar för framsteg i gymmet är för att kostens sammansättning är av underordnad betydelse när energibalansen är positiv. Ligger man på balans eller negativt intag så duger det inte med tomma kalorier och 15% av energin från protein om man vill ha resultat.

Klein
2014-11-08, 04:26
Har faktiskt aldrig tidigare hört om att man kan samla på sig ökningar på balans och sen "aktivera" genom ett överskott. Hur går det till egentligen?

Jag svarar åt Commando här. Resultatet man får av styrketräning kan i princip direkt förutsägas av mängden satellitceller som finns i musklerna innan träningsprogrammet inleds. Mängden satellitceller ökas av träning och det behöver inte vara styrketräning. Detta är anledningen till att personer som sysslat med idrotter som hockey eller utförsåkning under tonåren får mycket snabbare muskeltillväxt i benen av styrketräning + överätning senare i livet än personer som aldrig ansträngt sig. Detta är också anledningen till att personer som tar uppehåll i träningen inledningsvis får väldigt snabba gains då de börjar träna igen (så kallat muskelminne).

Gpajpen
2014-11-08, 06:36
Så take home message:

1. Ta aldrig whey-protein, BCAA eller EAA innan träning.
2. Tränar du fastande så bör du inta något första timmen efter träning.
3. Tränar du inte fastande så behöver du inte äta efter träningen annat än för att säkerställa att näringsbehovet är mött innan du går till sängs.

Hur fick du det till nått negativt att ha cirkulerande aninos i blodet innan träning?

Klein
2014-11-08, 06:48
Hur fick du det till nått negativt att ha cirkulerande aninos i blodet innan träning?

Det är pengarna i sjön att ta snabbt protein innan träning och det minskar också frisläppningen av tillväxthormon under träningen vilket knappast är önskvärt.

Gpajpen
2014-11-08, 08:14
Det är pengarna i sjön att ta snabbt protein innan träning och det minskar också frisläppningen av tillväxthormon under träningen vilket knappast är önskvärt.

Så istället för att ta en vassle shake innan och en efter passet ska jag ta 2 efter? Under passet då? Ta en shake mot sista tredjedelen av passet brukar jag göra för att orka det sista

Gpajpen
2014-11-08, 08:19
Det tar så vitt jag kan erinra mig cirka en timma för aminosyrorna i en vassleproteindrink att uppnå maximal koncentration i blodet efter intag så det är inte alls bortkastat att inta 10 minuter efter träning. Däremot är det bortkastat att ta en vassledrink eller BCAA just innan träning. Talar vi däremot om långsammare protein från vanlig mat så spelar det antagligen ingen roll för muskelbygget om det intas innan eller efter träning då det i båda fallen kommer att vara tillgängligt i blodet efter träningen förutsatt att portionen är nog stor. Vad gäller kolhydrater så är insulinkänsligheten förhöjd såväl under som efter träning så även i detta fall går det utmärkt att svepa direkt efter passet.

Hur håller detta resonemang om ens pass är en timme långa och man tar en shake direkt innan? (Eller är det BARA maximal komcentration som räknas?)

Gpajpen
2014-11-08, 08:23
Och hur fungerar det om man tar snabbt protein i en mixer med mjölk och havregryn 1 timme innan träning, också bortkastat?

Ribban
2014-11-08, 08:54
Det beror på hur programmen skiljer sig åt. Det tar cirka 1-2 månader av frekvent och tillräckligt tung och voluminös träning av en specifik övning innan nervsystemet har rekryterat och kan koordinera samtliga motorenheter längs de arbetande lederna. Det är först när denna rekrytering skett som muskelbygget tar ordentlig fart förutsatt att man fortsätter öka vikterna och träningsvolymen. Sedan planar så klart muskeltillväxten ut allt eftersom man närmar sig sin genetiska gräns.

Det är inte du specifikt som har unika förutsättningar utan den grupp av människor som aldrig varit feta och aldrig tränat ordentlig styrketräning. Denna grupp av människor kan lägga sig på ett mindre överskott i kombination med styrketräning och lägga på sig en stor andel muskler.
Personer som varit feta blir bara feta av att överäta oavsett hur de tränar. Personer som redan är nära gränsen för sin maximala muskelmassa blir också bara feta av att överäta. Personer med träningsvana som börjar överäta men utan att öka träningsmängden rejält blir också bara feta.

Anledningen till att överskott underlättar för framsteg i gymmet är för att kostens sammansättning är av underordnad betydelse när energibalansen är positiv. Ligger man på balans eller negativt intag så duger det inte med tomma kalorier och 15% av energin från protein om man vill ha resultat.

Okej. Bra utförligt svar. Men jag har några frågor.

Det finns ju en hel massa byggare som byter övning från pass till pass och ändå ökar mycket bra i muskelmassa, och anser till och med att de växer bättre av detta? För någon vecka den så rekommenderade hurril att man skulle byta övningar var 2-4 veckor för att kroppen inte skulle vänja sig och lägga på sig mindre massa som följd.

Om det nu är så pass viktigt att äta cleant och bra kanske det är att förenkla ganska mycket när "ni" skriver att det räcker med att äta gott och inte tänka på maten och att det är onödigt att ligga på kaloriöverskott (egen sammanfattning och inte ett direkt citat)?

Klein
2014-11-08, 09:06
Hur håller detta resonemang om ens pass är en timme långa och man tar en shake direkt innan? (Eller är det BARA maximal komcentration som räknas?)

Proteinsyntesen är nedreglerad i 2 timmar från tillfället du tar shaken (just innan träning) med följden att en stor del av proteinet i shaken inte kommer att göra någon nytta. Pengarna i sjön.

Klein
2014-11-08, 09:24
Okej. Bra utförligt svar. Men jag har några frågor.

Det finns ju en hel massa byggare som byter övning från pass till pass och ändå ökar mycket bra i muskelmassa, och anser till och med att de växer bättre av detta? För någon vecka den så rekommenderade hurril att man skulle byta övningar var 2-4 veckor för att kroppen inte skulle vänja sig och lägga på sig mindre massa som följd.

Om det nu är så pass viktigt att äta cleant och bra kanske det är att förenkla ganska mycket när "ni" skriver att det räcker med att äta gott och inte tänka på maten och att det är onödigt att ligga på kaloriöverskott (egen sammanfattning och inte ett direkt citat)?

Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodisk övningsvariation skulle leda till bättre muskeltillväxt. Att variera övningarna gör träningen roligare men så mycket mer är det inte med saken. En viss variation mellan passen kan vara på sin plats om man är vältränad och behöver stor volym och tunga vikter i alla övningar men det är helt annan sak.

Att äta cleant är inte något jag propagerar för eftersom det innebär fettsnål mat och mycket fibrer vilket smakar rent ut sagt för jävligt och skadar tarmen. God mat däremot är en annan sak. För mig innebär god mat att man äter hjärtligt med protein, moderata mängder kolhydrat och inte snålar med fettet. Jag tror inte någon tycker att fettsnål mat med mycket fibrer är gott. Det äts ju för att personen tror att det är nyttigt.

Gpajpen
2014-11-08, 11:11
Det finns inga vetenskapliga belägg för att periodisk övningsvariation skulle leda till bättre muskeltillväxt. Att variera övningarna gör träningen roligare men så mycket mer är det inte med saken. En viss variation mellan passen kan vara på sin plats om man är vältränad och behöver stor volym och tunga vikter i alla övningar men det är helt annan sak.

Att äta cleant är inte något jag propagerar för eftersom det innebär fettsnål mat och mycket fibrer vilket smakar rent ut sagt för jävligt och skadar tarmen. God mat däremot är en annan sak. För mig innebär god mat att man äter hjärtligt med protein, moderata mängder kolhydrat och inte snålar med fettet. Jag tror inte någon tycker att fettsnål mat med mycket fibrer är gott. Det äts ju för att personen tror att det är nyttigt.

Skadar tarmen??

Captainwide
2014-11-09, 17:14
Bump. Fortsätt diskutera. Detta må va en av de bästa trådarna på ett bra tag. :D

Alltidxx
2014-11-10, 13:41
I ljuset av detta så är det fullkomligt idiotiskt att vräka i sig mat innan träning.

Fullkomligt idiotiskt...

Talar vi däremot om långsammare protein från vanlig mat så spelar det antagligen ingen roll för muskelbygget om det intas innan eller efter träning då det i båda fallen kommer att vara tillgängligt i blodet efter träningen förutsatt att portionen är nog stor.

...till inte så idiotiskt. Mer något man kan göra lite olika för att träning och kosthållning ska lira praktiskt med ens övriga liv. Det här är inga nyheter för mig, men kunskapstörstande läsare av dina inlägg kommer undra hur du ena stunden inte ser en enda fördel till att i andra göra det. Påverkar trovärdighet.

exevision
2014-11-10, 14:14
Du svarade aldrig här:


Och du menar alltså att det King Grub postade om studien som Wilson refererade till är fel?

Fortfarande inget svar från Klein.

son of Zeus
2014-11-11, 01:24
Så take home message:

1. Ta aldrig whey-protein, BCAA eller EAA innan träning.
2. Tränar du fastande så bör du inta något första timmen efter träning.
3. Tränar du inte fastande så behöver du inte äta efter träningen annat än för att säkerställa att näringsbehovet är mött innan du går till sängs.

om man fastat i 16 tim o sen tränar då?
ingen bcaa eaa innan träning?

Klein
2014-11-11, 02:18
Fullkomligt idiotiskt...



...till inte så idiotiskt. Mer något man kan göra lite olika för att träning och kosthållning ska lira praktiskt med ens övriga liv. Det här är inga nyheter för mig, men kunskapstörstande läsare av dina inlägg kommer undra hur du ena stunden inte ser en enda fördel till att i andra göra det. Påverkar trovärdighet.

Ok låt mig förtydliga mina ståndpunkter:

1. Det finns inga fördelar ur muskelbyggningsynpunk att äta mer än 3 måltider om dagen
2. Det inte gör någon skillnad för proteinsyntesen som kickar igång efter träningen om man äter en vanlig väl sammansatt måltid före eller efter passet.
3. Tränar man fastande bör man äta inom en timma efter passet.
4. Snabbt raffinerat protein såsom BCAA, EAA eller Vassle just innan passet är bortkastat.
5. Fördelen med att förlägga största delen av ätandet efter träningen är:

A. Större frisläppning av tillväxthormon.
B. Mindre insulin och blodsockerkurva till följd av näringsintaget.
C. Slipper riskera illamående, uppstötningar och kräkningar under passet.

mangemani
2014-11-11, 03:53
12 måltider om dagen?
jisses, då skulle man inte göra annat än att springa till kylskåpet och äta:D

Klein
2014-11-11, 07:52
Fortfarande inget svar från Klein.

Vilken studie? Det här formatet tack:

Författare. Studiens namn. Publiceringsdata.

exor
2014-11-11, 08:59
Tränar 2 gånger om dagen och äter efter passen lunch samt middag, opti :)

Gpajpen
2014-11-11, 09:20
Tränar 2 gånger om dagen och äter efter passen lunch samt middag, opti :)

Magsäck uttöjd till bristninggränsen alt några dl olja och låg ämnesomsättning?

exor
2014-11-11, 09:26
Magsäck uttöjd till bristninggränsen alt några dl olja och låg ämnesomsättning?

Ämnesomsättningen vet jag inget om men den bör vara på minst 2.000 kcal. Är istället ganska aktiv och släpar runt på en del massa. Men visst äter jag en del men inte så att jag spricker.. :) Inga flytande kalorier (1-2 liter mjölk i veckan max).

Gpajpen
2014-11-11, 13:06
Ämnesomsättningen vet jag inget om men den bör vara på minst 2.000 kcal. Är istället ganska aktiv och släpar runt på en del massa. Men visst äter jag en del men inte så att jag spricker.. :) Inga flytande kalorier (1-2 liter mjölk i veckan max).

Såg nu i en annan tråd att du var ett genetiskt missfoster i hur mycket mat du kan få i dig i en måltid, det förklarar saken.

exor
2014-11-11, 13:41
Såg nu i en annan tråd att du var ett genetiskt missfoster i hur mycket mat du kan få i dig i en måltid, det förklarar saken.

Tack mannen, vi är alla duktiga på något :)

son of Zeus
2014-11-11, 16:51
Ok låt mig förtydliga mina ståndpunkter:

1. Det finns inga fördelar ur muskelbyggningsynpunk att äta mer än 3 måltider om dagen
2. Det inte gör någon skillnad för proteinsyntesen som kickar igång efter träningen om man äter en vanlig väl sammansatt måltid före eller efter passet.
3. Tränar man fastande bör man äta inom en timma efter passet.
4. Snabbt raffinerat protein såsom BCAA, EAA eller Vassle just innan passet är bortkastat.
5. Fördelen med att förlägga största delen av ätandet efter träningen är:

A. Större frisläppning av tillväxthormon.
B. Mindre insulin och blodsockerkurva till följd av näringsintaget.
C. Slipper riskera illamående, uppstötningar och kräkningar under passet.


Men hur är det med bcaa innan gym om du fastat 16tim...

O enligt Grub så ju oftare men äter desto bättre om man brukar aas! Dina tankar om det

svenbanan
2014-11-11, 18:14
Vilken studie? Det här formatet tack:

Författare. Studiens namn. Publiceringsdata.

Jag hjälper till lite.

Tror han pratar om inlägg #73 i denna tråd. Antagligen nån studie som Wilson pratar om i den intervjun...

Klein
2014-11-12, 00:09
Jag hjälper till lite.

Tror han pratar om inlägg #73 i denna tråd. Antagligen nån studie som Wilson pratar om i den intervjun...

Ja jag har kikat på videon och jag vet fortfarande inte vilken studie det är frågan om eller hur den var utförd. En video är inte en referens. Vidare sätter jag inget tillit till enskilda sensationalistiska studier. Studier vars resultat inte har reproducerats har lågt vetenskapligt värde.

Hur som helst, om jag ska gissa på en förklaring till den mystiska studiens resultat så är det kortisol. Kortisol bryter ner muskler och att alltid skippa frukost och träna fastande lär ge ofördelaktigt höga kortisolnivåer på sikt. Det går alldeles utmärkt att balansera kortisol och största delen av energiintaget efter träning om man planerar litegrann. Tex om man tränar eftermiddag så 25% av energin till frukost, 20% av energin till lunch och 55% av energin post workout.

Nästadrag
2014-11-12, 00:17
Ja jag har kikat på videon och jag vet fortfarande inte vilken studie det är frågan om eller hur den var utförd. En video är inte en referens. Vidare sätter jag inget tillit till enskilda sensationalistiska studier. Studier vars resultat inte har reproducerats har lågt vetenskapligt värde.

Hur som helst, om jag ska gissa på en förklaring till den mystiska studiens resultat så är det kortisol. Kortisol bryter ner muskler och att alltid skippa frukost och träna fastande lär ge ofördelaktigt höga kortisolnivåer på sikt. Det går alldeles utmärkt att balansera kortisol och största delen av energiintaget efter träning om man planerar litegrann. Tex om man tränar eftermiddag så 25% av energin till frukost, 20% av energin till lunch och 55% av energin post workout.

55% opastöriserad mjölk
20% äta steken rare
25% lättstekta ägg

Hur låter det?

Klein
2014-11-12, 01:28
Men hur är det med bcaa innan gym om du fastat 16tim...

O enligt Grub så ju oftare men äter desto bättre om man brukar aas! Dina tankar om det

Om det finns någon fördel med BCAA innan träning så är den i alla fall inte relaterad till att kicka igång och bidra med aminosyror till proteinsyntesen.

Att den som roidar skulle vinna på högre måltidsfrekvens köper jag inte. Om något så är det väl etablerat att den som roidar automatiskt bygger muskler och går upp i vikt som en konsekvens av detta helt utan överskottskalorier eller träning. Allting talar för att mat såväl som träning är betydligt mindre viktiga när man roidar än när man är ren. Och förutsatt att man inte har problem med testosteronet så behöver man inte bry sig så mycket om kosten ens som ren.

Klein
2014-11-12, 01:36
Lärdomen är alltså att Mark Wahlberg och hans coach har sina huvuden uppstoppade i varsitt mörka hål och tyvärr gick pannlamporna sönder under intrånget så de kan inte hitta vägen tillbaka ut. Eller så är upplägget bara påhittat.

Bossebäver
2014-11-12, 04:17
Ja jag har kikat på videon och jag vet fortfarande inte vilken studie det är frågan om eller hur den var utförd. En video är inte en referens. Vidare sätter jag inget tillit till enskilda sensationalistiska studier. Studier vars resultat inte har reproducerats har lågt vetenskapligt värde.

Hur som helst, om jag ska gissa på en förklaring till den mystiska studiens resultat så är det kortisol. Kortisol bryter ner muskler och att alltid skippa frukost och träna fastande lär ge ofördelaktigt höga kortisolnivåer på sikt. Det går alldeles utmärkt att balansera kortisol och största delen av energiintaget efter träning om man planerar litegrann. Tex om man tränar eftermiddag så 25% av energin till frukost, 20% av energin till lunch och 55% av energin post workout.

När man fastar är även fettförbränningen förhöjd, noradrenalin och katekolaminnivåer samt GH frisättning, något som försvinner när du äter.
Dessa saker vill iaf jag lägga som fördelar, hur mäter man nackdelarna med förhöjd kortisolfrisättning mot fördelarna ovan listad?

Om det finns någon fördel med BCAA innan träning så är den i alla fall inte relaterad till att kicka igång och bidra med aminosyror till proteinsyntesen.

Att den som roidar skulle vinna på högre måltidsfrekvens köper jag inte. Om något så är det väl etablerat att den som roidar automatiskt bygger muskler och går upp i vikt som en konsekvens av detta helt utan överskottskalorier eller träning. Allting talar för att mat såväl som träning är betydligt mindre viktiga när man roidar än när man är ren. Och förutsatt att man inte har problem med testosteronet så behöver man inte bry sig så mycket om kosten ens som ren.

Är du duktig på doping? Jag ser inte det omöjliga i att förhöjd måltidsfrekvens är fördelaktig när man har möjlighet att bygga muskler likt stålmannen. Muskeltillväxt kan inte ske utan tillgång till aminosyror.

Klein
2014-11-12, 04:50
När man fastar är även fettförbränningen förhöjd, noradrenalin och katekolaminnivåer samt GH frisättning, något som försvinner när du äter.
Dessa saker vill iaf jag lägga som fördelar, hur mäter man nackdelarna med förhöjd kortisolfrisättning mot fördelarna ovan listad?

Jag säger varken bu eller bä i väntan på den mytomspunna studien som folk viskar om i tråden men vägrar namnge.

Är du duktig på doping? Jag ser inte det omöjliga i att förhöjd måltidsfrekvens är fördelaktig när man har möjlighet att bygga muskler likt stålmannen. Muskeltillväxt kan inte ske utan tillgång till aminosyror.

Vars är bevisen för att högre måltidsfrekvens hjälper dopade atleter att lägga på sig muskler? Den tid som aminosyror är tillgängliga efter måltid styrs av måltidens innehåll och storlek. Äter man små magra måltider ja då måste man äta hela tiden för att hålla uppe nivån men det är ju ungefär lika listigt som att spy efter måltid för att begränsa energiintaget.

svenbanan
2014-11-12, 06:31
Jag säger varken bu eller bä i väntan på den mytomspunna studien som folk viskar om i tråden men vägrar namnge.


Jag hoppas det inte är mig du syftar på. Jag har verkligen ingen aning om vilken studie det kan röra sig om. Jag tror inte ens jag sett den där videon där Wilson tydligen ska ha nämnt studien.

Bossebäver
2014-11-12, 08:33
Jag säger varken bu eller bä i väntan på den mytomspunna studien som folk viskar om i tråden men vägrar namnge.

Varför mumlade du då om kortisolfrisättning och ofördelaktig muskelnedbrytning?. Ungefär 98,9% av de studier som postas är dessutom att se som diffusa ledtrådar och inte facit så jag skulle inte vänta ihjäl mig.



Vars är bevisen för att högre måltidsfrekvens hjälper dopade atleter att lägga på sig muskler? Den tid som aminosyror är tillgängliga efter måltid styrs av måltidens innehåll och storlek. Äter man små magra måltider ja då måste man äta hela tiden för att hålla uppe nivån men det är ju ungefär lika listigt som att spy efter måltid för att begränsa energiintaget.

Jag kan inget om doping, därför frågade jag dig, som verkade insatt. Vad du köper eller inte köper struntar jag i om du inte kan argumentera för det.

Klein
2014-11-12, 09:28
Varför mumlade du då om kortisolfrisättning och ofördelaktig muskelnedbrytning?. Ungefär 98,9% av de studier som postas är dessutom att se som diffusa ledtrådar och inte facit så jag skulle inte vänta ihjäl mig.

Det verkar inte som att du har läst tråden ordentligt. Min position är att det finns goda skäl att inta större delen av födointaget efter träning och att fasta innan träning för den delen. Studien i fråga som "andra lägret" i tråden tagit upp som motvikt till min position är bara omnämnd i en video och ingen verkar veta vad studien heter eller är publicerad någonstans. Jag hedrar dock dem som tagit upp studien i tråden genom att spekulera i en möjlig mekanism i brist på hårddata. Jag hedrar även dig genom att förklara detta istället för att bara säga åt dig att läsa tråden.


Jag kan inget om doping, därför frågade jag dig, som verkade insatt. Vad du köper eller inte köper struntar jag i om du inte kan argumentera för det.

Det är förvisso dem som hävdar att högre måltidsfrekvens ger någon fördel för dopade personer som har bevisbördan och ingen i tråden har bemödat sig med att att lyfta fram några bevis för att så är fallet, än mindre förklara den underliggande mekanismen. Eftersom folk inte orkar argumentera för sin ståndpunkt här i tråden så har jag själv sökt efter studier på ämnet måltidsfrekvens och anabola steroider och hittat noll och intet. Eftersom bevisen och förklaringsmodellerna lyser med sin frånvaro så drar jag slutsatsen att det är broscience och inget annat.

Min ståndpunkt är solid. Stora måltider med mycket protein tar lång tid på sig att spjälkas och assimileras och bidrar med aminosyror till blodplasman under lång tid. Ta en titt på tex följande studie som visar att aminosyrekoncentrationen i blodplasman fortfarande är kraftigt förhöjd 8 timmar efter en proteinrik måltid och att den inte återgått till fastenivåer ens 12 timmar efter måltiden.

Nishioka, Manabu; Imaizumi, Akira; Ando, Toshihiko; Tochikubo, OsamuT. he Overnight Effect of Dietary Energy Balance on Postprandial Plasma Free Amino Acid (PFAA) Profiles in Japanese Adult Men. PLoS ONE;May2013, Vol. 8 Issue 5, p1. (http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0062929#pone.0 062929-Ashley1)

Bossebäver
2014-11-12, 09:53
Det verkar inte som att du har läst tråden ordentligt. Min position är att det finns goda skäl att inta större delen av födointaget efter träning och att fasta innan träning för den delen. Studien i fråga som "andra lägret" i tråden tagit upp som motvikt till min position är bara omnämnd i en video och ingen verkar veta vad studien heter eller är publicerad någonstans. Jag hedrar dock dem som tagit upp studien i tråden genom att spekulera i en möjlig mekanism i brist på hårddata. Jag hedrar även dig genom att förklara detta istället för att bara säga åt dig att läsa tråden.

Jag har läst tråden ordentligt men vad kul att bli hedrad, yippie-kay-yey.




Det är förvisso dem som hävdar att högre måltidsfrekvens ger någon fördel för dopade personer som har bevisbördan och ingen i tråden har bemödat sig med att att lyfta fram några bevis för att så är fallet, än mindre förklara den underliggande mekanismen. Eftersom folk inte orkar argumentera för sin ståndpunkt här i tråden så har jag själv sökt efter studier på ämnet måltidsfrekvens och anabola steroider och hittat noll och intet. Eftersom bevisen och förklaringsmodellerna lyser med sin frånvaro så drar jag slutsatsen att det är broscience och inget annat.

Min ståndpunkt är solid. Stora måltider med mycket protein tar lång tid på sig att spjälkas och assimileras och bidrar med aminosyror till blodplasman under lång tid. Ta en titt på tex följande studie som visar att aminosyrekoncentrationen i blodplasman fortfarande är kraftigt förhöjd 8 timmar efter en proteinrik måltid och att den inte återgått till fastenivåer ens 12 timmar efter måltiden.

Nishioka, Manabu; Imaizumi, Akira; Ando, Toshihiko; Tochikubo, OsamuT. he Overnight Effect of Dietary Energy Balance on Postprandial Plasma Free Amino Acid (PFAA) Profiles in Japanese Adult Men. PLoS ONE;May2013, Vol. 8 Issue 5, p1. (http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0062929#pone.0 062929-Ashley1)

Problemet är att proteinsyntesen återgår till basnivåer efter ett tag i vilket fall. Jag är dragen åt din sida med att äta mer efter träning men vad en "optimal" näringstiming ser ut som är allt annat än klarlagt.

Det som är klarlagt är att det är av löjligt liten betydelse jämfört med totala intaget för dagen. Proteinintagets stimulans av proteinsyntesen är bara proportionell till intaget upp till en gräns(som verkar vara 10-15g EAA beroende på vem man frågar, 30-40 g fullvärdigt protein), större intag än så förhindrar bara muskelnedbrytningen under en längre tid, vilket inte är så användbart som det låter.

Vi har ena lägret som hävdar 9345 måltider om dagen och det andra som säger att man ska äta en gång varannan vecka förutsatt att energi och proteinintaget är detsamma, och båda lagen har sin poäng.

Klein
2014-11-12, 10:27
Problemet är att proteinsyntesen återgår till basnivåer efter ett tag i vilket fall. Jag är dragen åt din sida med att äta mer efter träning men vad en "optimal" näringstiming ser ut som är allt annat än klarlagt.

Det som är klarlagt är att det är av löjligt liten betydelse jämfört med totala intaget för dagen. Proteinintagets stimulans av proteinsyntesen är bara proportionell till intaget upp till en gräns(som verkar vara 10-15g EAA beroende på vem man frågar, 30-40 g fullvärdigt protein), större intag än så förhindrar bara muskelnedbrytningen under en längre tid, vilket inte är så användbart som det låter.

Efter träning är proteinsyntesen förhöjd i flertalet timmar beroende på träningsvana och stimuli. I denna kontext är proteinets stimulans av proteinsyntesen tämligen irrelevant.

Bossebäver
2014-11-12, 12:32
Efter träning är proteinsyntesen förhöjd i flertalet timmar beroende på träningsvana och stimuli. I denna kontext är proteinets stimulans av proteinsyntesen tämligen irrelevant.

Aminosyrakänsligheten också, är den också irrelevant?

Klein
2014-11-12, 12:52
Aminosyrakänsligheten också, är den också irrelevant?

Ett problem för gamla och sjuka och lösningen är fiskolja.

BobaFett
2014-11-12, 14:14
Det tar cirka 1-2 månader av frekvent och tillräckligt tung och voluminös träning av en specifik övning innan nervsystemet har rekryterat och kan koordinera samtliga motorenheter längs de arbetande lederna. Det är först när denna rekrytering skett som muskelbygget tar ordentlig fart förutsatt att man fortsätter öka vikterna och träningsvolymen. Sedan planar så klart muskeltillväxten ut allt eftersom man närmar sig sin genetiska gräns.

Det där är ologiskt. Tror att det är helt tvärtom.

Grub postade någon studie för ett tag sen där de jämförde ingen variation mot varition av repsantal samt variation av repsantal + övningar.

De som varierade repsantal + övningar fick bättre ökningar.

Bossebäver
2014-11-12, 15:17
Ett problem för gamla och sjuka och lösningen är fiskolja.

Jättegulligt att det är ett intresseområde för dig men jag refererade till att musklerna har förhöjd känslighet för inkommande aminosyror i x antal timmar efter träningspasset, antalet gånger du "matar" muskeln kan med andra ord ha betydelse då proteinsyntesen kan stimuleras fler gånger.

Med det sagt så är enbart stimulans av proteinsyntes inte ett mått på muskeltillväxt över tid.

Klein
2014-11-12, 23:05
Jättegulligt att det är ett intresseområde för dig men jag refererade till att musklerna har förhöjd känslighet för inkommande aminosyror i x antal timmar efter träningspasset, antalet gånger du "matar" muskeln kan med andra ord ha betydelse då proteinsyntesen kan stimuleras fler gånger.

Ok sitter du på några studier som stöder detta hypotetiska reasonemang?

Dennis012345
2014-11-13, 02:28
Har läst vartenda grej under dessa sidor, så kan någon sammanfatta på ett lättläst språk? Enligt King Grub så räcker det att äta till balansnivå och behöver inte äta utöver för att bygga mer muskler? De byggs maximalt på balansen..eller har jag förstått fel?

Ett annat sak är detta men protien shake innan träningen, det är något jag gjort trots att jag äter stadig frukost innan. Det jag tänkt är att få in ännu mer energy för att orka träningen! utöver det höja även protienmängden under dagen.

brukar annars äta 3 gånger, bra..utöver det kan det bli en kvar och de blir även protein shake 2 ggr dagligen för att komma i rätt proteinmängd.

brukar dock inte räkna kalorier, uppskattar de på ungefär och äter tills ja bara är mätt .

Så gärna en sammanfattnings hittils, om någon är så snäll! Även lite kritik på det jag skrivit som handlar mer om mig.

Tack på förhand!

Bossebäver
2014-11-14, 06:28
Ok sitter du på några studier som stöder detta hypotetiska reasonemang?

Det är ju inte direkt kontroversiellt att protein+träning är mer anabolt än träning och protein var för sig.

http://62.181.218.130/kolozzeum/showpost.php?p=5785183&postcount=2

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6082537&postcount=13

Grubben pratar om det, har ingen studie på det dock.

illiaca
2014-11-14, 15:10
Älskvärd tråd detta. *popcorn* Jag ger den 4 av 5 toasters och konstaterar att jag ska fortsätta äta mat, gärna med högt protein-innehåll och styrketräna! :d*flex*

as you were..

Kalle40
2014-11-25, 23:19
Ja herregud det är inte rocketscience.
Vill man bygga kanske man äter 24 -100 ggr på en dag.
Det är ju bara därför att man kan inte och orkar inte laga mat gör matlådor osv.
Man har med sig en 1l smoothie och proteintabletter ex.vis tar en proteindrink på gymmet osv. äter en tonfiskmacka m mjölk när man kommer hem osv.
Man låter aldrig kroppen tömma sig utan fyller på med kolhydrater mest hela tidden, så gör jag iaf när jag vill gaina.
Huvudsaken är att man ser till å sköta tänderna å tränar smart hårt å fyller på med bra protein hela tiden. Jag tror inte det behövs mängder av protein men att protein är superviktigt det är självklart. Men att tro att kolhydrater inte behövs är dumt....att exvis gå tom efter ett hårt gympass å sedan "fylla på " med en proteindrink utan kolisar....hallå eller...det fungerar inte. energi först sedan kan proteinet ha effekt som protein. eller har jag fel ?

King Grub
2014-11-26, 05:26
Ja, det har du. Protein stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt helt utan kolhydrat.

Kalle40
2014-11-26, 16:26
"Ja, det har du. Protein stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt helt utan kolhydrat."

Jag tror detta är en vanlig missuppfattning.
Den beror på att när man testar hur effektiv ex.vis bcaa el. ngn annan proteinprodukt är för proteinsyntesen utgår man från tom mage.
Vid all forskning behöver man utgå från ngn sk benchmark annars bli forskningen ovetenskaplig.
Skulle man utgå från att personer fik äta vad de ville och sedan kasta in lite protein skulle ju resultateten bli helt omöjliga att tyda.
Man måste förstå djupare forskningsmetodik och ha lite sunt förnuft.
Självklart tränar man inte på tom mage, man fyller på med både protein och klohydrater både innan under och efter passet om mnan vill bygga,
Mångas yngre män även andra missförstår såna här studier som även är till för att vilseleda för att visa hur effektiva deras produkter är...
Man måste ha grundläggande kunskap om nutrition och lite fforskningsmetodik själv också.

ALDA BERGR
2014-11-26, 16:40
Man måste ha grundläggande kunskap om nutrition och lite fforskningsmetodik själv också.

Vilket du helt verkar sakna.

Kalle40
2014-11-26, 16:46
Nej det har jag faktiskt lite utbildning inom.
Forskningsmetodik
Anatomi
Arbetsfysiologi
biomekanik
näringslära

tränat i 22 år.

stats 183 cm vikt 110 kg fett%: 7

Gpajpen
2014-11-26, 16:57
Pwned

MuskelMasen
2014-11-26, 17:21
Nej det har jag faktiskt lite utbildning inom.
Forskningsmetodik
Anatomi
Arbetsfysiologi
biomekanik
näringslära

tränat i 22 år.

stats 183 cm vikt 110 kg fett%: 7


Pic or it didn't happen.

Morty
2014-11-26, 17:29
Skadar tarmen??

Klein har världens vekaste tarmar. Han får alltså SERIÖSA problem av att äta typ äpplen och ris. Självklart tar han sina egna bekymmer som bevis för att människor inte tål frukt och spannmål och borde äta ögon istället.

Nej det har jag faktiskt lite utbildning inom.
Forskningsmetodik
Anatomi
Arbetsfysiologi
biomekanik
näringslära

tränat i 22 år.

stats 183 cm vikt 110 kg fett%: 7

Är du måhända fysioterapeut?

Kalle40
2014-11-26, 17:44
bild jag tog nu. mvh 183 cm 109kg

Bossebäver
2014-11-26, 18:15
Nej det har jag faktiskt lite utbildning inom.
Forskningsmetodik
Anatomi
Arbetsfysiologi
biomekanik
näringslära

tränat i 22 år.

stats 183 cm vikt 110 kg fett%: 7

Men styckeindelning och allmän grammatik på högstadienivå verkar vara problematiskt.

anvihl
2014-11-26, 18:43
Men styckeindelning och allmän grammatik på högstadienivå verkar vara problematiskt.

Ja för det är ju verkligen relevant för den just efterfrågade kompetensen.

Kalle40
2014-11-26, 18:46
jag skiter högaktningsfullt i grammatik. jag har 138 i iq . 1.7 på högskoleprovet utan förberedelser. 3 milj i förmögenhet... vad vill du veta mer mr chuck norris kukstorlek? jävla pajas

Bossebäver
2014-11-26, 21:38
http://i1.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/353/279/e31.jpg

So Strongk
2014-11-26, 22:23
Självklart tränar man inte på tom mage, man fyller på med både protein och klohydrater både innan under och efter passet om mnan vill bygga

För dig kanske det är självklart men jag själv tränar alltid på tom mage och tycker det funkar utmärkt. Äter i princip alltid under 50g kolhydrater per dag, betyder det att mitt upplägg är 100% optimalt för prestation? Troligtsvis inte.

Men jag vet att det går att bygga muskler med träning på tom mage och med väldigt lite kolhydrater.

King Grub
2014-11-26, 22:28
Nej det har jag faktiskt lite utbildning inom.
Forskningsmetodik
Anatomi
Arbetsfysiologi
biomekanik
näringslära

tränat i 22 år.

stats 183 cm vikt 110 kg fett%: 7

Om det är det där som avgör om man har rätt eller fel slår jag dig på alla punkter utom kroppsvikten. ;)

baton69
2014-11-26, 22:32
Om det är det där som avgör om man har rätt eller fel slår jag dig på alla punkter utom kroppsvikten. ;)

:hbang::hbang:

Kalle40
2014-11-26, 23:05
Äter du 50g kolisar om dagen?
Orkar du köra knäböj på den dieten el. har du "ont i knäna" :D

Vi kanske pratar om olika träning...vill du se ut som Bruce Lee el. Tom Platz liksom...båda är extremt vältränade.

Vill du ha volym på benen och otka träna dom får du fylla på med kolisar.
Bruce Lee åt som du!

Chuck Norris...den va kul!! :D ursäkta kriget över?! haha

Kalle40
2014-11-26, 23:22
Tack Chuck...den va bra, inte sur längre haha!

50g kolisar säger inget utan att veta hur mkt total energi resp protein och din kroppsvikt fett% osv saknas en del parametrar sas.

Men om man ska generalisera ...å dr är väl de vi gör här så är 50g ×4 = 200 kcal från kolhydrater totalt vansinne att ligga på om du inte förbereder dig för tävling el. nåt likn.

Troligtvis nej! Du bygger inga muskler å tala om utan att gå upp i vikt om du inte är nybörjare lönnfet osv.
Vad som händer är att kroppen anpassar sig och blir starkare på det du tränar. adaption snarare än muskelbygge.

So Strongk
2014-11-27, 00:04
Äter du 50g kolisar om dagen?
Orkar du köra knäböj på den dieten el. har du "ont i knäna" :D

Vi kanske pratar om olika träning...vill du se ut som Bruce Lee el. Tom Platz liksom...båda är extremt vältränade.

Vill du ha volym på benen och otka träna dom får du fylla på med kolisar.
Bruce Lee åt som du!

Chuck Norris...den va kul!! :D ursäkta kriget över?! haha

Tack Chuck...den va bra, inte sur längre haha!

50g kolisar säger inget utan att veta hur mkt total energi resp protein och din kroppsvikt fett% osv saknas en del parametrar sas.

Men om man ska generalisera ...å dr är väl de vi gör här så är 50g ×4 = 200 kcal från kolhydrater totalt vansinne att ligga på om du inte förbereder dig för tävling el. nåt likn.

Troligtvis nej! Du bygger inga muskler å tala om utan att gå upp i vikt om du inte är nybörjare lönnfet osv.
Vad som händer är att kroppen anpassar sig och blir starkare på det du tränar. adaption snarare än muskelbygge.

Hehe :)

Ja knäböj går fint, inga skador någonstans än så länge :D
Bara tränat i strax över 2 år så kan bara redovisa de resultat jag fått som nybörjare än så länge.
Efter 1.5 år gjorde jag följande 1rm: böj 135, bänk 100 och mark 170, vägde då 85kg@14% kroppsfett.
Precis ett år tidigare vägde jag 80kg@11.7%, både mätningar gjorda i bodpod. Inga superresultat men nästan 2kg fettfri massa på ett år visade testet.
188cm lång.

Du har nog helt rätt i att kroppen anpassar sig och blir starkare på just det jag tränar.
Får se hur mitt upplägg funkar i längden :)

Kalle40
2014-11-27, 00:17
ok så du har läst allt detta...plus mkt mer men du är längre och väger mindre....ok...och? hur slår du mig ...fattar inte...vad vill du säga...att man inte behöver energi utan bygger bra på tom mage och proteinpulver??

Kalle40
2014-11-27, 00:21
Tycker det låter ganska starkt beroende på längd och vikt.
Du verkar vara en skicklig lyftare men har lite svårt att bygga massa.

So Strongk
2014-11-27, 00:24
ok så du har läst allt detta...plus mkt mer men du är längre och väger mindre....ok...och? hur slår du mig ...fattar inte...vad vill du säga...att man inte behöver energi utan bygger bra på tom mage och proteinpulver??

Längre och väger mindre? :D
Samma längd men väger 5kg mer ska det vara, kanske skrev otydligt.
Har inte påstått att jag ska slå dig i något eller att man inte behöver energi haha
bara kommenterade på att du sa att "man kan inte träna på tom mage"


Men okej, du vinner.

Kalle40
2014-11-27, 00:33
Nä jag ska inte vinna...du ska lyssna! ;)

Du skall äta kolisar...mkt mer av dom för då kommer du bygga massa.
Du väger för lite å du bygger inte pga dina ynka 50g /dag det är vansinne.
Hur orkar du ens träna ... på dina 188cm 50g kolisar är en piss i havet.
Insulin...utsöndras av kolhydratintag....insulin bygger muskler.
Jag tror det finns en överdriven rädsla hos många för att bli tjocka just pga kolhydrater... kolhydrater ger energi...du kan lätt och snabbt styra din energinivå med kolhydratintag. Kolhydrater binder vatten så du blir mindre skör när fu ska lyfta...din kropp fylld av energi till brutala pass!!!

Kalle40
2014-11-27, 00:47
Nu läste jag vad king Grub skrivit tidagare ...han är verkl. ett riktigt troll.
Han menar på att ett kaloriöverskott inte bygger muskler!
Killen är uppenbart fuständigt sinnesförvirrad haha!!!

Bossebäver
2014-11-27, 01:00
Nu läste jag vad king Grub skrivit tidagare ...han är verkl. ett riktigt troll.
Han menar på att ett kaloriöverskott inte bygger muskler!
Killen är uppenbart fuständigt sinnesförvirrad haha!!!

Proteinsyntesen är aminosyre(protein)beroende och inte beroende av energi.

Praktiskt sett så använder man mat till att hålla aminosyror tillgängliga och tillhandahålla energi så att kroppen slipper tillverka glukos av dem. Kombinera detta med styrketräning så boom, muscles are made.

Kalle40
2014-11-27, 03:39
Jo proteinsyntesen är i allra högsta grad beroende av energiintaget.
Precis som du säger om du har en positiv energibalans kommer inte mkt protein gå till spillo, brytas ned till glukos. Så äter du någorlunda vettigt åtminstone 100g protein/dag så kommer du bygga muskler om inga andra viktiga parametrar ändras.

All träning utsöndrar kortisol som är antiinflammatorisk men muskelnedbrytande dvs den bryter ned protein till glukos.
Vill man öka i muskelmassa är det därför av vikt att lyfta tungt och begränsa längden och mängden set reps osv i sina träningspass.

Att träna ex.vis High volume a la Arnold skulle aldrig fungera utan stora mängder AAS då detta mer el mindre blockerar kortisolets nedbrytande effekt i kroppen.
Rena idrottare bör alltså inte kopiera dessa high volume ...träna 2 pass/dag osv om de vill öka sin muskelmassa då de är betydligt mer utsatta för kortisol och muskelnedbrytning.

King Grub
2014-11-27, 11:32
"Ja, det har du. Protein stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt helt utan kolhydrat."

Jag tror detta är en vanlig missuppfattning.

on the basis of available data, no further beneficial actions of carbohydrates, irrespective of GI, are evident concerning muscle hypertrophy when a protein supplement that maximally stimulate muscle protein synthesis is ingested

http://www.jissn.com/content/10/1/42

The concurrent ingestion of 50 g of CHO with 25 g of protein did not stimulate mixed MPS or inhibit MPB more than 25 g of protein alone either at rest or after resistance exercise.

insulin is not additive or synergistic to rates of MPS or MPB when CHO is coingested with a dose of protein that maximally stimulates rates of MPS.


http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/07000/Carbohydrate_Does_Not_Augment_Exercise_Induced.4.a spx

King Grub
2014-11-27, 11:36
Jo proteinsyntesen är i allra högsta grad beroende av energiintaget.

Den normala pågående, ja. Inte uppregleringen av proteinsyntesen som styrketräning åstadkommer. Den är helt aminosyreberoende, inte kaloriberoende.

if the dose of EAAs was increased to 6 g, the response was double the response to a mixture of 3 g EAAs + 3 g NEAAs. At the same time, addition of 35 g of CHO to the 6 g of the mixture of EAAs and NEAAs had minimal effect, and the response to a mixture of 6 g EAAs + 35 g CHO was actually less than the anabolic effect of 6 g EAA alone (Fig. 4). The lack of an interactive effect between EAAs and CHOs may stem from the stimulation of splanchnic uptake of amino acids by insulin. In any case, these data indicate that the amino acid effect on net muscle anabolism is not simply a caloric effect.

http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S.long

Amino acid availability is an important regulator of muscle protein metabolism. The interaction of postexercise metabolic processes and increased amino acid availability maximizes the stimulation of muscle protein synthesis

energy, per se, is unlikely to be responsible for the stimulation of muslce protein synthesis caused by meal consumption during recovery from exercise

https://dspace.stir.ac.uk/handle/1893/7628#.VHcBrcstCUk

MuskelMasen
2014-11-27, 12:22
Och båda är lika viktiga?

Bossebäver
2014-11-27, 14:19
Och båda är lika viktiga?

Det finns en anledning till att dietande utan styrketräning orsakar muskelförlust, en större del av dygnet tillbringas i negativ proteinbalans. Ett stort proteinintag tillhandahåller aminosyror så att kroppen inte behöver tära på muskelprotein för bränsle.

Styrketräningen uppreglerar proteinsyntesen och då styrketräning+protein ger mer än styrketräning och protein var för sig är detta det enda verktyg man har för att behålla eller tom öka i muskelmassa under en diet, men man behöver inte vara ett geni för att inse att styrketräningen inte kan ersätta en stor del av dygnet under negativ proteinbalans, därav det faktum att dietande med massivt underskott orsakar viss muskelförlust.

Feta individer har en bättre energitillgänglighet pga de mängder fria fettsyror de klarar av att frisätta och ha i omlopp, en av få(få) fördelar med att vara fet och dietande.

Att under diet se till att man har gott om aminosyror tillgängligt under den tid proteinsyntesen är uppreglerad kan tyckas vara en god idé, men hittills lyser forskningen som visar att näringstiming kan göra en betydande skillnad med sin frånvaro.......

Alltidxx
2014-11-27, 16:06
Pic or it didn't happen.

För när man ser en bild så är det bevis. Tydligen.

Kalle40
2014-11-28, 00:15
Ja jag tänker inte bjuda hem dig på middag.
Jag är ingen mytoman äter man mkt och tränar mkt knäböj så växer man. Även om min fett% är rel. låg är jag väldigt långt ifrån "tävlingsform". När man äter mkt och tränar tungt binder kroppen mkt vätska oxå.

Kalle40
2014-11-28, 00:19
1kg muskler = 200g protein 780g vatten 20g socker.
Gissar jag på.
Så när man ska bli "hård" å torr tappar man mkt vikt. muskelmassa oxå...och mkt vatten.

cero
2014-11-28, 00:24
jag skiter högaktningsfullt i grammatik. Jag har 138 i iq . 1.7 på högskoleprovet utan förberedelser. 3 milj i förmögenhet... Vad vill du veta mer mr chuck norris kukstorlek? Jävla pajas

:d

Kalle40
2014-11-28, 00:28
Sen vad inte många tänker på så är ju inte fett% jämförbart mellan olika personer (olika vikt)

Ex. auschwitz fånge kroppsvikt 30kg fettvikt 2kg fett% 6,67% hårdhet- nära döden hård.i gen extra vattenvikt. 0 överskottsfett.

Man bodybuilder kroppsvikt 110kg fettvikt 8kg fettprocent ca. 7% extra "vattenvikt" = 5kg
Fyllig välmående bra "träningsform" 6kg överskottsfett.

Så tänk på det fett% kan man inte se sig blind på./eller man kan! ;)