handdator

Visa fullständig version : positiva kostförändringar!


victoria3
2014-10-30, 21:40
Var ett tag sen jag skrev sist men läser flitigt varje dag och lär mig alltid en massa nytt av er, toppen!

Skulle behöva lite hjälp att se över min kost och träning då jag känner att resultaten börjat avta lite, mina främsta mål förutom att må bra både fysiskt och psykiskt, är långa slanka muskler samt minska på underhudsfettet som framförallt lägger sig kring låren. Jag är 35 år, 175 cm lång och väger ca 62kg.

Har haft en del problem med kosten tidigare (ätstörningar såsom anorexi) men under det senaste året har jag haft en ond cirkel där jag gått upp på nätterna och ätit kexchoklad och godis (ganska stora mängder) pga för lite näring under dagarna. Men har lyckats vända den onda cirkeln och sover idag gott och går inte upp och äter!!

Så jag tränar varje dag 1 timmas intensiv powerwalk med inlägg av intervaller samt kör styrka med hantlar samt gummiband hemma ca 20 min. Tränar Alltid på morgonen innan frukost.

Min mat då.
Frukost 2 dl youghurt (2% fett) samt 2 finncrisp med ett tunt lager avokado, 2 skivor kalkon samt paprika. Även kaffe med minimjölk

Mellanmål
2 dl youghurt (0,1% fetthalt) med 1/2 dl lingon samt linfrön

Lunch
1 portion Kellogsgröt (100kcal)
1/2 dl havregryn med en halv riven morot samt 1 dl äggvita. Kör i micron till gröt! 3 små plommon och ett äpple.

Mellanmål
1 proteinshake ca 100 kcal
Samt en fruktsallad gjord på vattenmelon, 1 dl blåbär, 1 dl hallon samt lite jordgubbar.

Middag
1 dl kikärtor, 1 dl edamerbönor, 1 dl räkor, 2 dl minikeso. Blandar i lite färdigköpt wook ibland ca 100g. Blandar detta med zuccini, champinjoner, tomat, bladspenat och gurka.


Första veckan på denna kost upplevde jag att kroppen tightade till sig rejält, med tanke på att nattätandet som låg på säker 1500-2000kcal upphörde så var väl detta ganska naturligt. Men nu upplever jag att kroppen börjar bli lite mjuk igen och undrar då om jag kanske äter för mycket, kanske för mycket kolhydrater?

Tips på vad jag kan ändra, byta ut eller ta bort mottages tacksamt!!!

Langster
2014-10-30, 22:11
Långa slanka muskler? Vad är det?

Man blir ofta lite mjukare i kroppen om man börjar äta mindre än vanligt. Musklerna håller mindre energi (kolhydrater) och allt känns slappare. Det är snarare så att du skulle bli tightare av att äta mer kolhydrater.

R Scarpa27
2014-10-30, 22:41
inte konstigt du går upp och äter på natten med den kosten.
tråkig, kalorifattig och var är maten?

små mellanmål hela dagen ser det mest ut som.
tkr du borde äta någon riktig varmmat också kanske?

bestäm själv =) iaf mitt tycke.
långa muskler det ska jag höra med gummimannen :)

cero
2014-10-30, 23:47
Är detta verkligen ALLT du äter under en dag?

victoria3
2014-10-31, 23:28
Tack för input!

Jag kanske formulerade mig lite felaktigt med långa, slanka muskler..

Jag har ätit sömntabletter i ca en vecka pga svåra sömnstörningar men slutade att ta dem i förrgår och då har jag blivit lite tightare igen (känns som jag tappat vätska) och när jag läste på biverkningarna stod det viktökning som en av de vanligaste så kanske det blev en platå pga av det..

Så jag bör lägga till mer kolhydrater, trodde det var mer protein som jag skulle lägga in?

Så antar med tanke på svaren att jag äter för ensidigt och kanske för lite? Har ni några bra förslag på vad jag kan lägga till eller ändra på för att få bättre resultat? Då jag inte är så road av matlagning så ser kanske maten (eller mellanmålen!) ut som det gör. Ska gå fort och enkelt!

Bör tillägga att om jag äter ute eller borta så äter jag det som bjuds eller det jag vill ha så riktigt alla dagar ser inte ut som den jag skrev men de flesta dagar gör det.

Trevlig Halloween!!

Pretorian
2014-11-01, 09:10
Bröd innehåller massa kolhydrater och är dessutom gott tillsammans med något pålägg.

Jakobson
2014-11-02, 00:44
Låter som hårdbantningskost

victoria3
2014-11-02, 16:05
Så jag tolkar det då som att jag äter för lite. Skulle bli väldigt glad om någon kunder antingen föreslå vad jag bör lägga till antingen hur många kalorier eller matförslag!

Tex vad för bröd och pålägg samt hur mycket!

Snorkelfarsan
2014-11-05, 14:35
Var ett tag sen jag skrev sist men läser flitigt varje dag och lär mig alltid en massa nytt av er, toppen!

Skulle behöva lite hjälp att se över min kost och träning då jag känner att resultaten börjat avta lite, mina främsta mål förutom att må bra både fysiskt och psykiskt, är långa slanka muskler samt minska på underhudsfettet som framförallt lägger sig kring låren. Jag är 35 år, 175 cm lång och väger ca 62kg.

Har haft en del problem med kosten tidigare (ätstörningar såsom anorexi) men under det senaste året har jag haft en ond cirkel där jag gått upp på nätterna och ätit kexchoklad och godis (ganska stora mängder) pga för lite näring under dagarna. Men har lyckats vända den onda cirkeln och sover idag gott och går inte upp och äter!!

Va bra att du har lyckats vända den dåliga vanan och slutat med hetsätningen, det kan vara ett riktit jobbigt beteende både psykiskt och fysiskt. bra jobbat!

Så jag tränar varje dag 1 timmas intensiv powerwalk med inlägg av intervaller samt kör styrka med hantlar samt gummiband hemma ca 20 min. Tränar Alltid på morgonen innan frukost.

Givet dina mål om ett slankt utseende tycker jag du bör lägga mer fokus på styrketräningen. "Tung" styrketräning skapar inte storka bulkiga muskler hos kvinnor - inget gör det såvida man inte dopar sig.

Det är inget fel med en power walking, gör det om du gillar det. Men att lägga den tiden på styrketräning är mer i linje med dina mål, i min mening.

Min mat då.
Frukost 2 dl youghurt (2% fett) samt 2 finncrisp med ett tunt lager avokado, 2 skivor kalkon samt paprika. Även kaffe med minimjölk

Mellanmål
2 dl youghurt (0,1% fetthalt) med 1/2 dl lingon samt linfrön

Lunch
1 portion Kellogsgröt (100kcal)
1/2 dl havregryn med en halv riven morot samt 1 dl äggvita. Kör i micron till gröt! 3 små plommon och ett äpple.

Mellanmål
1 proteinshake ca 100 kcal
Samt en fruktsallad gjord på vattenmelon, 1 dl blåbär, 1 dl hallon samt lite jordgubbar.

Middag
1 dl kikärtor, 1 dl edamerbönor, 1 dl räkor, 2 dl minikeso. Blandar i lite färdigköpt wook ibland ca 100g. Blandar detta med zuccini, champinjoner, tomat, bladspenat och gurka.


Som andra påpekat är det där inte mycket att hänga i julgran.

Du behöver äta mer. Enligt dina stats verkar det som att du redan är rätt smal men framförallt behöver lägga på dig muskelmassa. Räkna ut ditt dagliga energi- och makronutrientsbehov och utgå från det när du lägger upp dagens eller veckans mat.

Som hjälp med att räkna kalorier kan du använda http://www.myfitnesspal.com/, men se till att satsa på ett proteinintag om 1.5-2g per kg kroppsvikt

Snorkelfarsan
2014-11-05, 15:03
Här hittade jag en deff-guide med BMR-räknare och allmänna riktlinjer som verkar rätt vettig: http://fitnesskolan.se/stor-guide-deffa/

victoria3
2014-11-05, 21:30
Tack snälla Snorkelfarsan för fantastiskt bra info!!! Ska sätta mig och läsa igenom mer noggrant samt räkna ut hur mycket jag bör äta, hur mycket jag förbränner osv.

Tack även för berömmet! Jag känner mig själv ganska stolt över just den prestationen att sluta tassa upp på natten och äta för det var en ovana som jag haft under en ganska lång period samt kände otrolig ångest över! Nu ser jag till att äta lite choklad/bakelse etc. under dagen om jag är sugen men det lustiga är att mat lockar nu mer än sötsaker!

Har även lagt till ett mål mat till som består av
1 dl glasnudlar kokta i olja med 100g scampi samt crabfish
1 dl minikeso
Gurka, zuccini och champinjoner

Kanske inte låter mycket men för mig är det ett stort steg och i rätt riktning känner jag. Målet är att "våga" lägga till mer energigivande och vanlig mat men som sagt små steg!

Tack!!!

Snorkelfarsan
2014-11-06, 17:21
Tack snälla Snorkelfarsan för fantastiskt bra info!!! Ska sätta mig och läsa igenom mer noggrant samt räkna ut hur mycket jag bör äta, hur mycket jag förbränner osv.

Tack även för berömmet! Jag känner mig själv ganska stolt över just den prestationen att sluta tassa upp på natten och äta för det var en ovana som jag haft under en ganska lång period samt kände otrolig ångest över! Nu ser jag till att äta lite choklad/bakelse etc. under dagen om jag är sugen men det lustiga är att mat lockar nu mer än sötsaker!

Har även lagt till ett mål mat till som består av
1 dl glasnudlar kokta i olja med 100g scampi samt crabfish
1 dl minikeso
Gurka, zuccini och champinjoner

Kanske inte låter mycket men för mig är det ett stort steg och i rätt riktning känner jag. Målet är att "våga" lägga till mer energigivande och vanlig mat men som sagt små steg!

Tack!!!

ett steg i rätt riktning :)