handdator

Visa fullständig version : Lägga ner rökande/snusande


tsim
2014-10-30, 20:43
Snusat och rökt sen jag var 13(nu30), gjorde en ansats nu för 2v sedan.

Har inte snusat på 2v och är nere på typ 10% av rökandet.
Har köpt mig en e-cig för att jobba bort övriga gifter, men behåller förstås lite nikotin.

Är ju inte helt lätt att lägga ner skiten när man jobbar med en samling rövhål.
Klarar mig bra igenom arbetsdagen med hjälp av e-ciggen.

Men jag blir fortfarande lite pissed emellanåt, får ticks i ögonbrynet.
Kan verkligen inte styra det, antar det försvinner snart.


Jag kanske är ensam om detta men, folk får gärna skriva av sig om det är så.

R Scarpa27
2014-10-30, 21:22
vill ju ej skriva något negativt, men jag slutade snusa i 6 månader.
suget försvann aldrig *flex*

och har en väns far som inte snusar på 15år han känner fortfarande crawings...

det handlar ju oftast om 100% vilja.
99% kan sabba det =)...

lycka till iaf.

och just det mm fattar exakt vad du menar med ögonbrynen och allt det där... :)

tsim
2014-10-30, 21:26
vill ju ej skriva något negativt, men jag slutade snusa i 6 månader.
suget försvann aldrig *flex*

och har en väns far som inte snusar på 15år han känner fortfarande crawings...

det handlar ju oftast om 100% vilja.
99% kan sabba det =)...

lycka till iaf.

Jupp, har själv "slutat" förrut.
Man vill ju fan alltid ha en snus eller en cig, vet vad du snackar om.
Samma sak när folk gillar sötsaker eller alkohol kan jag tro.

King Grub
2014-10-30, 22:20
Jag minns när min mamma slutade röka när jag var liten, efter årtiondens rökande. "Nej, nu vill jag inte röka mer" sade hon. Så var det bra med det. När folk frågade om det inte var svårt, sade hon bara "Vadå svårt? Cigaretterna tänder väl sig inte själva". Bara att sluta. Och det säger jag utan att någonsin rökt själv. 100% säker på att jag bara skulle låta bli.

Blaine
2014-10-30, 22:28
Korkade (svaga) människor röker, och därför är det också svårt för dem att sluta.

anvihl
2014-10-30, 22:29
Jag slutade snusa för två år och sedan och det är bara att göra som grub säger. Sluta bara. Precis som på samma sätt när man bestämmer sig för att gå ned i vikt, gå till gymmet eller laga mat. Inga problem.

Tjuckot
2014-10-30, 22:32
http://slutarokalinjen.org

Slå dom en signal eller gå in på hemsidan så får du hjälp av proffs :)

Olegh
2014-10-30, 22:56
Själv kan jag knappt ens sluta knarka socker. =)

R Scarpa27
2014-10-30, 23:17
Själv kan jag knappt ens sluta knarka socker. =)

http://i717.photobucket.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Smileys%20Holidays/Easter/1sm202Chocbunny.gif

dluddeckens
2014-10-30, 23:25
Korkade (svaga) människor röker, och därför är det också svårt för dem att sluta.

Tror inte det är riktigt så enkelt.

Det ligger till viss del i personens gener hur lätt man har för att skapa ett beroende. Och det är inte vad jag vet korrelerat med IQ.

Men upplys oss gärna om du sitter på den typen av information.

Nordenator
2014-10-30, 23:32
http://slutarokalinjen.org

Slå dom en signal eller gå in på hemsidan så får du hjälp av proffs :)

Eller så blir det lite som AA. De som slutar är de som vill sluta, vare sig de söker hjälp eller inte. I fallet med AA så är det visserligen en sekt, så det kanske är bättre med exemplet ovan. Jag tror fortfarande att det är svårt för någon annan att få en att sluta röka om man inte blir fysiskt tvingad.

Blaine
2014-10-30, 23:34
Tror inte det är riktigt så enkelt.

Det ligger till viss del i personens gener hur lätt man har för att skapa ett beroende. Och det är inte vad jag vet korrelerat med IQ.

Men upplys oss gärna om du sitter på den typen av information.

Jag syftade inte ens på IQ. Men du sade det själv, det ligger i personens gener, dvs. en svag individ börjar att röka och har således svårt att sluta sedan, om den ens är vidsynt nog att inse att det är något negativt och vill sluta. Finns viljan så är det åtminstone ett friskhetstecken på att individen inte är helt i tunnelseende.

Tjuckot
2014-10-30, 23:46
Eller så blir det lite som AA. De som slutar är de som vill sluta, vare sig de söker hjälp eller inte. I fallet med AA så är det visserligen en sekt, så det kanske är bättre med exemplet ovan. Jag tror fortfarande att det är svårt för någon annan att få en att sluta röka om man inte blir fysiskt tvingad.


Nja, jobbar med detta. Jag tycker att det Handlar om att stötta folk till att sluta. Är ju inte alltid så enkelt, så några schyssta råd, lite kunskap, beteendeförändringar, läkemedel och stöd kan göra mkt. Men det är ju personen själv som ska sluta, det kan ingen göra åt dom :) eller tvinga dom till, hur nu det skulle gå till .. :)



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tjuckot
2014-10-30, 23:51
Dom är förresten trevliga och proffsiga, varit där o hälsat på :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jarp
2014-10-31, 00:03
Jag minns när min mamma slutade röka när jag var liten, efter årtiondens rökande. "Nej, nu vill jag inte röka mer" sade hon. Så var det bra med det. När folk frågade om det inte var svårt, sade hon bara "Vadå svårt? Cigaretterna tänder väl sig inte själva". Bara att sluta. Och det säger jag utan att någonsin rökt själv. 100% säker på att jag bara skulle låta bli.

Detta är frågat utan pikar eller utan förkunskap: Var det samma sak med alkohol hos dina föräldrar, dom slutade tvärt och du har sen aldrig provat?

King Grub
2014-10-31, 05:23
Nej, pappa ville inte sluta dricka.

Wilt the Stilt
2014-10-31, 06:28
Om jag slutar snusa kommer jag väl ha cravings resten av livet. Lika bra och snusa tills jag dör eller Sverige förbjuder det..

Ribban
2014-10-31, 07:50
Har slutat snusa 36 dagar sen och är fortfarande sugen. En sak är säker och det är att jag inte tänker gå och vara snussugen resten av livet utan att få ta en snus. Jag ger det fem månader till. Har inte suget släppt får det vara.

Tjuckot
2014-10-31, 08:25
Kortversion för vad man rekomenderar är väl typ såhär:

1) Vill du sluta? - Fatta ett välgrundat beslut där dina fördelar/vinster med stoppet uppväger fördelarna med att sluta
2) När ska du sluta? - Bestäm en stoppdag en/ett par veckor fram.
3) Släng bort all tobak och det som påminner om det kvällen före stoppdagen
4) Ordna med läkemedel (om det används på rätt sätt är det bra)
5) Sluta på din stoppdag
6) Håll dig aktiverad och sysselsatt, använd läkemedel.
7) Vidmaktåll :)

thenut
2014-10-31, 08:39
Slutade snusa för ca 5 år sen när min dotter föddes, det var piss men det gick, det gäller bara att man _verkligen_ vill det.
Sugen är jag fortfarande ibland, men det är enkelt att kontrollera numera. I mitt fall byttes det tyvärr mot en större konsumtion av godis, och det är fan svårare att sluta med :/

J.V
2014-10-31, 08:45
Jag började snusa för att stilla ett överjävligt godisbegär, så risken finns ju att det är än värre om jag skulle sluta med nikotinet.

Jag kommer nog fortsätta i förhoppningen om att kroppen mår bättre av vit portionssnus än en massa godis och glass. Diabetes går ändå på båda sidor av släkten så jag kan ju räkna med att få det också, det dröjer väl förhoppningsvis längre om jag snusar istället för att trycka godis fem dagar i veckan.

filmjölk
2014-10-31, 08:50
Att börja snusa är världens effektivaste metod att sluta röka. Nikotinplåster, tuggummin, sugtabletter etc. funkar inte lika bra.

Exdiaq
2014-10-31, 08:56
Korkade (svaga) människor röker, och därför är det också svårt för dem att sluta.

Jag syftade inte ens på IQ. Men du sade det själv, det ligger i personens gener, dvs. en svag individ börjar att röka och har således svårt att sluta sedan, om den ens är vidsynt nog att inse att det är något negativt och vill sluta. Finns viljan så är det åtminstone ett friskhetstecken på att individen inte är helt i tunnelseende.

Så Kolo har även expert på beroende? Häftigt.

Mental
2014-10-31, 09:18
Att börja snusa är världens effektivaste metod att sluta röka. Nikotinplåster, tuggummin, sugtabletter etc. funkar inte lika bra.

Jag misstänker att crystal meth är ett bra sätt att sluta snusa på, så det går att bli helt tobkasfri!

Tjuckot
2014-10-31, 09:47
Jag misstänker att crystal meth är ett bra sätt att sluta snusa på, så det går att bli helt tobkasfri!

Jag misstänker att man fortsätter med båda :p

anvihl
2014-10-31, 10:10
Jag började snusa för att stilla ett överjävligt godisbegär, så risken finns ju att det är än värre om jag skulle sluta med nikotinet.

Jag kommer nog fortsätta i förhoppningen om att kroppen mår bättre av vit portionssnus än en massa godis och glass. Diabetes går ändå på båda sidor av släkten så jag kan ju räkna med att få det också, det dröjer väl förhoppningsvis längre om jag snusar istället för att trycka godis fem dagar i veckan.

Eller bestämmer du dig för att det är DU och inte din kropp som bestämmer vad du ska stoppa i munnen och slutar med både och.

anvihl
2014-10-31, 10:11
Kortversion för vad man rekomenderar är väl typ såhär:

1) Vill du sluta? - Fatta ett välgrundat beslut där dina fördelar/vinster med stoppet uppväger fördelarna med att sluta
2) När ska du sluta? - Bestäm en stoppdag en/ett par veckor fram.
3) Släng bort all tobak och det som påminner om det kvällen före stoppdagen
4) Ordna med läkemedel (om det används på rätt sätt är det bra)
5) Sluta på din stoppdag
6) Håll dig aktiverad och sysselsatt, använd läkemedel.
7) Vidmaktåll :)

Nej, det där gör bara en stor grej av det hela. Sluta tvärt, gå inte och hypa upp att man ska sluta. Precis som en väl genomförd deff, den ska inte vara det centrala i ditt liv, det är något som bara sker vid sidan om utan att man lägger tanke eller energi på det.

Blaine
2014-10-31, 10:43
Så Kolo har även expert på beroende? Häftigt.

Ja.

PureWhey
2014-10-31, 10:45
Jag tror på ayahuasca.

TomasB
2014-10-31, 10:51
Jag minns när min mamma slutade röka när jag var liten, efter årtiondens rökande. "Nej, nu vill jag inte röka mer" sade hon. Så var det bra med det. När folk frågade om det inte var svårt, sade hon bara "Vadå svårt? Cigaretterna tänder väl sig inte själva". Bara att sluta. Och det säger jag utan att någonsin rökt själv. 100% säker på att jag bara skulle låta bli.

Nu skrapar jag lätt på ytan här men för att få en början till förklaring:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/varfor-vissa-blir-beroende-och-andra-inte

Människor har olika svårt att sluta med droger och nikotin. Det har med arv (gener) och miljö i kombination med personlighet att göra. Det handlar inte om en "beroende gen" utan om flera gener som samverkar dessutom. (Utöver socialt arv & personlighet som tycks samspela).

Därför blir det jättesvårt för dig att förstår hur jag t.ex. har svårt att sluta med säg nikotin trots att jag vill. (För du hade ju bara lagt slutat om du ville!).

anvihl
2014-10-31, 10:58
Nu skrapar jag lätt på ytan här men för att få en början till förklaring:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/varfor-vissa-blir-beroende-och-andra-inte

Människor har olika svårt att sluta med droger och nikotin. Det har med arv (gener) och miljö i kombination med personlighet att göra. Det handlar inte om en "beroende gen" utan om flera gener som samverkar dessutom. (Utöver socialt arv & personlighet som tycks samspela).

Därför blir det jättesvårt för dig att förstår hur jag t.ex. har svårt att sluta med säg nikotin trots att jag vill. (För du hade ju bara lagt slutat om du ville!).

Jag drog samma ursäkt i 12år tills jag insåg att bara för att jag är beroende av någonting behöver jag inte välja att inta drogen(nikotinet). Du kan inte skylla på någonting, det är DU som väljer att fortsätta, inte din kropp. Sen vet jag också att vissa är mer beroendemänniskor än andra, jag är själv likadan i allting. Nikotin, spel, träning, alkohol i tidig ungdom etc. Det gör det inte svårare att sluta.

Richter
2014-10-31, 10:59
Jag slutade snusa för tre år sedan, hade då snusat i ca tre år.

Jag slutade för att jag insåg att jag inte ville snusa längre. Det första året efter jag slutat så vek jag ofta ihop en pappersbit och stoppade under läppen, för att få känslan. Flera gånger om dagen i början, men det minskade av sig själv och dog ut efter ett år.

Känner nu inget sug alls efter snus. Snarare aversion.

J.V
2014-10-31, 11:00
Eller bestämmer du dig för att det är DU och inte din kropp som bestämmer vad du ska stoppa i munnen och slutar med både och.Nej, det är tråkigt. :D

Jag uppskattar snus för mycket. Första koppen kaffe med tillhörande snusen på morgonen. Snusen efter en måltid. Med en öl. Med en whiskey. Första snusen efter ett träningspass. Efter sex. Det är för lite risker jämfört med all njutning det ger för att jag ska vilja sluta just nu.

Om allt går i lås flyttar jag tillbaka till Australien i vinter, så då blir det att sluta ändå. Det är för dyrt att beställa dit. Men till dess kommer jag köra på.

TomasB
2014-10-31, 11:06
Jag drog samma ursäkt i 12år tills jag insåg att bara för att jag är beroende av någonting behöver jag inte välja att inta drogen(nikotinet). Du kan inte skylla på någonting, det är DU som väljer att fortsätta, inte din kropp. Sen vet jag också att vissa är mer beroendemänniskor än andra, jag är själv likadan i allting. Nikotin, spel, träning, alkohol i tidig ungdom etc. Det gör det inte svårare att sluta.

Fast jag talar inte om mig själv. Jag har slutat röka, slutat dricka, slutat med allt dumt utom socker (som jag inte vill sluta med).

Nu är beroendeforskning rätt luddig och komplex men det är som jag förstår det forskarvärldens samlade åsikt att 2 personer kan har extremt olika svårt att sluta med en (eller flera) substanser beroende på gener, socialt arv och personlighet. Men jag är å andra sidan ingen expert, snarare en glad amatör med intresse för ämnet.

4623
2014-10-31, 11:07
Slutade snusa för sju år sedan efter att ha snusat i sju. Trappade ner genom att bara ta de viktigaste snusen. Morgon, efter lunch och efter middag. Mot slutat tog jag bara en efter lunch.

Kan än idag bli sugen på en snus efter att ha tryckt i mig en flottig pizza.

Diomedea exulans
2014-10-31, 11:07
Min farsa slutade röka innan jag föddes. Han slutade tvärt utan hjälpmedel, och har inte haft ett återfall sedan dess.

Rawrx
2014-10-31, 11:15
Jag har slutat snusa flera gånger. Hållit upp 1,5 år som längst.

Tycker inte det är så underbart med snus, det är skönt som fan att slippa skiten också.

Ett stort problem jag får när jag slutar är att jag drabbas av hemsk RLS, restless legs syndrome. Även efter mina 1,5 års uppehåll fortsatte det nästant varje natt, skadat jobbigt faktiskt.

Efter något års lidande gick jag till en läkare och fick Sifrol utskrivet som visserligen hjälpte hyfsat om jag tog dem regelbundet. Men jag kände mig också rätt konstig i huvudet av de tabletterna. Till slut började jag snusa igen och problemen försvann på det sättet istället, utan medicin.

Nästa gång jag slutar snusa kommer jag med 100% säkerhet att behöva börja ta de där pillrena igen för att kunna sova ordentligt om nätterna.

Antar jag pajat hela dopaminsystemet i hjärnan för evigt med mitt snusande (började när jag var 15 typ).

saigon
2014-10-31, 11:16
Gick upp ca 15kg när jag slutade snusa, började 1 år senare, gick ner dom 15kg ganska snabbt då. Ja, jag har sjukt dålig vilja, ska jobba lite på det och ge det ett försök igen. Jävla godis*popcorn*

Tjuckot
2014-10-31, 11:43
Nej, det där gör bara en stor grej av det hela. Sluta tvärt, gå inte och hypa upp att man ska sluta. Precis som en väl genomförd deff, den ska inte vara det centrala i ditt liv, det är något som bara sker vid sidan om utan att man lägger tanke eller energi på det.

Alltså, man kan inte dra alla över en kam. Generellt sett är cold turkey vanligaste sättet att försöka på. Men har man prövat det och det inte fungerat, då kan det nog vara tillfälle att pröva ett annat sätt. Alla uppfattar sin rökning/snusning på olika sätt och måste bemötas med respekt för det.

filmjölk
2014-10-31, 13:11
Jag vill återigen påpeka att det absolut effektivaste sättet att sluta röka, är att börja snusa. Snus>nikotinläkemedel.

OT: Jag tror inte bara det är tobaksjättar som lobbar mot mitt snus, utan även läkemedelsbolag.

Captainwide
2014-10-31, 13:15
Jag minns när min mamma slutade röka när jag var liten, efter årtiondens rökande. "Nej, nu vill jag inte röka mer" sade hon. Så var det bra med det. När folk frågade om det inte var svårt, sade hon bara "Vadå svårt? Cigaretterna tänder väl sig inte själva". Bara att sluta. Och det säger jag utan att någonsin rökt själv. 100% säker på att jag bara skulle låta bli.

Exakt likadant med min farsa.

hnric
2014-10-31, 13:48
Slutade snusa för 3 år sedan, efter att ha snusat i 20+ år. Visst blir man fortfarande sugen, men inte så akut eller så ofta längre.

Det som funkar för mig är att påminnna mig om varför jag vill sluta, och sedan aktivera(distrahera) mig. Sitta och nojja över hur gott det hade vart med en snus funkar inte för mig. Bara gå och träna, läsa, spela och aktivt välja att gör något som tvingar mig att tänka på något annat.

Tjuckot
2014-10-31, 13:51
Jag vill återigen påpeka att det absolut effektivaste sättet att sluta röka, är att börja snusa. Snus>nikotinläkemedel.

OT: Jag tror inte bara det är tobaksjättar som lobbar mot mitt snus, utan även läkemedelsbolag.

Fast samtidigt så blir du inte tobaksfri. Syftet med snus är att du ska snusa, syftet med tobaksavvänjningsläkemedel (nikotinläkemedel eller receptbelagda tabletter utan nikotin) är ju att bli rök/snusfri. Så vill du snusa istället för att röka är det ju såklart smart att gå över till snus (även om många som gör det blandbrukar). Men vill du bli tobaks- och nikotinfri (dvs fri från beroendet), då vidhåller jag att det inte är en bra metod. Det beror ju helt på vilket perspektiv man tar på det hela, eller hur? Vill man bli helt fri från beroendet eller bara byta levereringssystem på nikotinet?

Det som det finns starkast evidens för och som socialstyrelsen rekomenderar i sina riktlinjer är kvalificerad rådgivning i kombination med läkemedel. Vilket innebär att man får professionellt stöd och arbetar med beteendeförändringar på ett strukturerat sätt och kombinerar det med en läkemedelsbehandling. Då har man störst möjlighet, generellt sett.

edit: f.ö anser jag att man inte ska stirra sig blint på läkemedel, det är en del av kakan, beteendeförändringar är en minst (om inte större) stor del av det hela.

nicotin
2014-11-01, 07:42
jag slutade snusa för 5 år sen..snusade i ca 17 år om jag inte räknat fel...jag kan fortfarande inte gå förbi någon som tar en snus och känna lukten av snus utan att börja skaka och kallsvettas....det är helt sjukt hur det fortfarande sitter i mentalt med bara en doft..men jag är överlycklig över att jag slutade och lyckades sluta..saknar inte det beroendet alls..

calle83
2014-11-03, 09:18
byta ut snuset och ciggen mot elcigg istället funkar grymt bra finns även nikotinfritt alternativ

TomasB
2014-11-03, 11:13
byta ut snuset och ciggen mot elcigg istället funkar grymt bra finns även nikotinfritt alternativ

Va i Amsterdam för några veckor sen och jävlar va många som puffar el-cigg där! Rätt kul att se. Bra såklart (jmf med att röka).

:)

Trots att jag röker kanske 20 cigg per år (feströker) så blir jag sugen på att puffa en sån där, ser så mysigt ut :D